Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:39:09 GMT

حضرت زهرا(س) و ولایت‌پذیری

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۵۹۴۲

حضرت زهرا(س) و ولایت‌پذیری

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و مطیع بودن از ولی گفت: این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) در خصوص ولایت‌پذیری این بانوی بزرگ پس از رحلت نبی اکرم(ص) گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) جانشینی ایشان به امام علی(ع) واگذار شد و این موضوع در کلام نبی در خطبه غدیر کاملا مشخص است. اگرچه حضرت زهرا(س) محبوب رسول اکرم(ص) بود اما از لحظه وقوع واقعه غدیر خود را موظف به دفاع از حریم ولایت می‌دانست به همین منظور در عرصه‌های مختلف از حریم ولایت دفاع کرد.

وی ادامه داد: «سَیّدَةُ نِساءِ الْعالَمین» به ‌معنای سرور زنان جهان از القاب حضرت فاطمه(س) است و این لقب در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت از سوی پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) عطا شده است. این موضوع بیانگر جایگاه والا این بانوی بزرگ است و با این وجود حضرت زهرا(س) می‌فرمایند «هیچ‌گاه در زندگی خود از امیرالمومنین چیزی را طلب نکردم تا مبادا در توان وی نباشد».

ارزانی با اشاره به داستان مراجعه ابوبکر و عمر به خانه امیرالمومنین پس از به خلافت رسیدن خلیفه اول برای عذرخواهی از حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در این داستان امام علی(ع) به درب خانه رفت و پس از اطلاع از موضوع از حضرت زهرا(س) اجازه خواستند که آیا اجازه ورود می‌دهند و ایشان فرمودند این خانه متعلق به شما است و من در آن زندگی می‌کنم و من به فرمان شما هستم، در این داستان کاملا مشخص است که حضرت فاطمه(س) چگونه خود را در کنار نقش همسری قائل به احترام ولی خود می‌داند.

رئیس ستاد فهما به داستان خطبه فدکیه نیز اشاره و بیان کرد: ابوبکر پس از رسیدن به خلافت‌ با انتساب روایتی به پیامبر(ص) مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر(ص) به فاطمه(س) بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد. فاطمه(س) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد. او در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح و همچنین به دفاع از حق حضرت علی(ع) درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به‌خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل‌بیت(ع) سرزنش کرد.

وی افزود: حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول اکرم(ص) به انواع گوناگون در دفاع از حریم ولایت تلاش کرد، یکی از سلاح‌های ایشان اشک ریختن بود، در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(ص) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(ص) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا(س) در مسیر بصیرت‌افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود.

ارزانی با طرح این سوال که حضرت فاطمه(س) آیا فقط گریه‌ای عاطفی در غم از دست دادن پدر داشت؟، گفت: تکرار گریه و مضامین روایات و اشعاری که مستند به حضرت زهرا(ع) است، نشان می‌دهد که ایشان یکی از شیوه‌هایی که در برخورد با مخالفان و غاصبان در پیش گرفت، تا فریاد مظلومانه خود را به دیگران برساند، گریه کردن بود. گریه در برانگیختن احساسات و عواطف دیگران نقش بسیار زیادی دارد و فرد نظاره‌گر، تحت تأثیر شدید قرار می گیرد و سعی می کند از ناراحتی گریه کننده بکاهد و یا به او کمک نموده، مشکل او را بفهمد و در حل آن بکوشد. به همین منظرو است که به امیرالمومنین گ فتند که به حضرت زهرا(س) بگویید که یا روز یا فقط شب گریه کند.

به گفته وی شاهد اینکه این گریه‌ها یک شیوة مبارزاتی بوده، این است که آن گریه فقط جنبة عاطفی داشت. حضرت فاطمه (ع) می‌توانست در یک نقطه، آن هم در خانه خود، مخفیانه گریه کند و این گونه گریه‌ای در نظر خود او نیز بهتر بود؛ اما اکنون چه پیش آمده است که این بانو آشکارا گریه می‌کند، به گونه‌ای که گریه و ناله‌های او باعث اذیت دیگران شده است، باید خیلی از قضایای ناگوار پیش آمده باشد که حضرت مجبور شده است به گریه پناه ببرد. حتی گریه کردن آن حضرت در مکان‌های مختلف که هر کدام ویژگی و پیام خاصی به دنبال دارد، انسان را به تأمّل وا می‌دارد. ایشان همراه با حسنین(ع) به بیرون شهر و زیر سایه‌بانی می‌رفتند و در آنجا اشک می‌ریختند و این یکی از مکان‌هایی بود که ایشان با اشک ریختن بصیرت‌افزایی می‌کرد.

ارزانی با اشاره به موضوع بیعت‌ گرفتن از حضرت علی(ع) و ماجرایی که منجر به شهادت حضرت زهرا(س) شد، خاطرنشان کرد: وقتی حضرت علی(ع) بیعت را نپذیرفت ایشان را دست بسته به سمت دارالخلافه بردند و ماجرای ایستادگی این بانوی بزرگ و آن حادثه دردناک که منجر به شهادت ایشان شد بیانگر دفاع تمام قد ایشان از ولایت است.

رئیس ستاد فهما اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در مسجد و انواع مجامع و همچنین کلاس‌های درسی که خودشان برپا می‌کردند، برای روشنگری و دفاع از ولایت از چیزی فروگذار نبودند. این بانوی بزرگ در سه ماه پس از رحلت رسول اکرم(ص) به اشکال مختلف اعم از اشک ریختن، سکوت در برخی از موارد و حتی خطابه در مساجد و محافل مختلف تلاش کرد تا مردم را نسبت به آنچه رسول اکرم(ص) بیان کردند روشن و از ولایت دفاع کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حضرت فاطمه س و ولایت پذیری ولايت حجت الاسلام والمسلمین ارزانی جشن میلاد حضرت زهرا س بانوی بزرگ حضرت فاطمه س حضرت زهرا س رسول اکرم ص پس از رحلت رئیس ستاد اشک ریختن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۵۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرآیند انتخابِ اعضای باشگاه قاف در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، آثار اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در مرحله دوم اعضا برای گفت‌وگو دعوت شدند.

گفت‌وگوها به شکل غیرحضوری در فضای اسکای‌روم توسط گروه ارزیابی، در پنج جلسه شش ساعته انجام گرفت و در پایان ۵۳ نفر به عنوان اعضای منتخب داستان انتخاب شده و به باشگاه رویش استعدادهای برتر نوجوان ادبی (قاف) کانون پرورش فکری راه پیدا کردند.

اسامی راه‌یافتگان به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان قاف (بخش داستان) معرفی شد. زهرا شریفی، سما شیدایی و کیمیا موسوی از استان آذربایجان‌شرقی، فاطمه صباحی و یسنا نظمی از استان اردبیل، رها باقری از استان البرز، فاطمه‌بیتا بهزادی از استان هرمزگان، شایان جلوه‌نیا از استان بوشهر، حسنا سراجچی و زهرا شکل‌آبادی از استان همدان، آدرینا زندسلیمی، فاطمه طاهری‌ها و کتایون تندرست از استان تهران، ایلیا خسروی و یگانه آذری از استان چهارمحال و بختیاری، زینب جهان‌پرور از استان سمنان، ماهک شکوهمند و یکتا رحمتی از استان گیلان و امیرعباس توحیدی و فاطمه سپهر از استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست معرفی‌شدگان قرار دارند.

همچنین از استان مازندران ارغوان عبداالله‌پور، از استان خوزستان فاطمه‌زهرا جعفریان، از استان گلستان سوگل بازیاری و محمدعلی کرد، از استان مرکزی زهرا بادرستانی و سارا میرزاخانی، از استان کرمانشاه الیا کرمی، بهار امانی، محمدجواد عزیزی و مهدیه اسماعیلی، از استان یزد ریحانه خالقی، زهرا حدادزاده، فاطمه دهقانی و مونا میرجلیلی، از استان خراسان جنوبی سنا خدایی، از استان فارس فاطمه میری، فاطمه نرگس خلیلیان و مهسا احمدی به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان قاف راه یافتند.

در ادامه از استان زنجان حسام صدرا و فاطمه تاران و از استان خراسان رضوی آیناز اصغردخت، حلما غنی‌آبادی، زینب خیاطی، زینب شفیع‌نادری، شقایق کریمی، غزاله حسین‌زاده، ستایش حشمتی و نگار رضادوست، از استان قم ترنم نراقی، رضوان صادقی، زهرا علییی، محمدمهدی مصری و محدثه غفاری نیز معرفی شدند.

اردوی انتخابِ باشگاه قاف داستان به‌زودی با حضور اعضای برگزیده این بخش برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن به‌زودی اعلام می‌شود.

تربیت نسل نو شاعران و نویسندگان متعهد در حوزه کودک و نوجوان و برنامه‌ریزی ۳ ساله برای رشد و بالندگی آینده‌سازان با بهره‌گیری از شیوه‌های هدفمند و استفاده از ظرفیت‌های صاحبان قلم و اندیشه در ارتقای آگاهی‌های اعضا، از جمله اهداف این حرکت فرآیندمحور ادبی است.

کد خبر 6092177 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • درخواست تلخ و گریه‌آور کودکان سیل زده سیستان بلوچستان | فیلم
  • این روزها همه گریه می‌کنند، بخصوص گلرها!
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • گریه پورحمیدی در رختکن بند نمی‌آمد!