Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید صالحیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به چالش فرونشست زمین به‌ویژه در دشت بادرود گفت: نشست یا فرونشستن زمین پدیده‌ای است که به طور عمده در اثر خالی شدن آب بافت‌های متراکم و لایه‌های زیرین  سطح زمین رخ می‌دهد و در اثر آن سطح زمین به‌صورت تدریجی و در برخی موارد به صورت ناگهانی فرو می‌نشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایی در زمین شده و باعث تاثیر روی الگوی جریان آب زیرزمینی  و سطحی، تغییر کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین و سیل‌خیزی مناطق می‌شود.

به گفته وی، خطر پدیده فرونشست شاید بیش از زلزله باشد؛ زیرا وقتی در شهری زمین لرزه رخ دهد بعد از چند سال بالاخره بازسازی می‌شود، اما شهری که در اثر فرونشست از بین برود و آبخوانش تخلیه شود دیگر با هیچ انرژی و سرمایه‌گذاری  بازسازی نمی‌شود.

دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه شهیدبهشتی تهران اظهار داشت: حفر بی‌رویه، غیراصولی و غیرکارشناسی چاه‌های آب و پمپاژهای گسترده منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر صدمات و خسارات فراوانی را بر مخازن و منابع آب‌های زیرزمینی به عنوان منبع اصلی آب کشور  وارد کرده است.

وی افزود: دشت بادرود در شمال استان اصفهان، حد فاصل کاشان، نطنز، اردستان و دشت کویر ایران واقع شده که در  سال‌های اخیر پدیده فرونشست به‌طور آرام در آن رخ داده و امروزه اثرات آن بیشتر در حال نمود پیدا کردن است. 

صالحیان ادامه داد: امروزه کمتر ساختمان با عمر بیش از ۲۰ سال می‌توان یافت که سقف و دیوارش ترک و شکاف نداشته نباشد و این موضوع عادی شده، گویی هر ساختمانی با چند سال عمر باید ترک خورده باشد یا شکاف بردارد!

"افراد قدیمی و سالخورده تعریف می‌کنند که در مکان‌های مختلف منطقه حتی با حفر یکی ۲ متر زمین به آب می‌رسیده و یا روزهای آینده از آب پر می‌شد اما اکنون در برخی چاه‌ها خشکی به حدی رسیده که حتی با هزینه‌های فراوان و حفر چندصدمتری هم، چاه دیگر آبی ندارد!"

کارشناس جغرافیا اظهار داشت: طبق پژوهش بنده بر روی منابع آب بادرود و طبق آمارها، در دهه ۶۰-۵۰ میانگین سطح  آبدهی چاه‌ها حدود ۳۰-۱۰  متر بوده ولی این میزان فقط طی چند دهه برداشت بی‌رویه آب، عمق چاه‌ها به  ۲۵۰- ۲۰۰ متر رسیده است. 

وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی با حفر و بهره‌برداری از چاه‌های متعدد و بالاتر  از  ظرفیت منطقه، چه به صورت مجاز و غیرمجاز، موجب تخلیه سفره آب زیرزمینی منطقه شده است. اوج حفر این  چاه‌ها به سال ۶۱-۱۳۵۹ می‌رسد. در سال‌های اخیر عمق آبدهی چاه‌ها خود نشان از وضعیت آب زیرزمینی منطقه می‌دهد.

به گفته وی، وقتی آب زیرزمینی برداشت می‌شود این منافذ خالی بخش زیرین زمین، خود منشاء نشست خوردن زمین می‌شود و به مرور با برداشت آب از سفره‌ها و خالی شدن فضای زیرزمین، فرونشست زمین هم افزایش می‌یابد. 

صالحیان اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از آبخوان بادرود باعث شده میزان فرونشست در دشت بادرود حتی به سالانه ۲۰ سانتیمتر هم  برسد که فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در حال رقم خوردن است. 

وی افزود: در کشورهای مختلف جهان حتی بروز نشست یک سانتیمتری  بحرانی تلقی می‌شود و سعی در جلوگیری از آن دارنداما در این نقطه از کشور عددهای شگفت انگیزی ثبت شده  است ولی تاکنون اقدام عملی برای جلوگیری از آن به عمل نیامده است. 

دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی گفت: علاوه بر فرونشست و پیامدهای جبران‌ناپذیر آن، با بسته شدن فضای ورودی آب‌ها به سفره زیرزمینی، حتی با بارش بیشتر هم این آب قادر به اضافه شدن در سفره زیرزمینی نخواهد بود و این به معنی مرگ دشت از نظر آبی برای همیشه است. 

به گفته وی، فرونشست‌ها بازگشت‌پذیر نیستند، حتی اگر شرایط تغذیه و جبران کسری مخزن را داشته باشیم، پدیده برگشت فرونشست امکان‌پذیر نیست، چرا که چیدمان ذرات آبخوان در زمان فرونشست بر هم می‌خورد.

صالحیان با بیان اینکه ذرات آبخوان در زمان تشکیل خود، آرایش خاصی دارند که فرونشست این چیدمان را برهم می زند، توضیح داد: حتی اگر بارندگی طی چند سال مداوم افزایش پیدا کند، شکل زمینی که به دلیل فرونشست تغییر پیدا کرده و منافذ آن بسته شده به حالت اولیه بازنگشته و در بیشتر موارد از ورود آب به آبخوان پیشین نیز جلوگیری می‌شود.

شهر بادرود مرکز بخش امامزاده از توابع شهرستان نطنز با جمعیت افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۱۳۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها فرونشست سفره آب زیرزمینی کاشان بادرود

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرونشست سفره آب زیرزمینی کاشان فرونشست سفره آب زیرزمینی کاشان بادرود آب زیرزمینی بی رویه چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۶۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

 بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

طبق گزارش تسنیم علاوه بر روان شدن سیلاب در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین (ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال ۱۴۰۱ هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد ۱۴۰۱ طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر ۵۰۰ فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته، اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روز‌های آینده موکول شده است. 

مرمت فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین یزد کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست زمین در زیرگذر میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد. ​​​​​​​

علیرضا نقوی افزود: زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پللیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه در کوتاه‌ترین زمان مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست وحشتناک زمین؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • نیمی از چین در حال غرق شدن است
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)