Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - محققان ناسا برای فهمیدن اشکال حیات در سیاره مریخ، انفجار آتشفشان زیر دریایی Hunga Tonga–Hunga Haʻapai را مطالعه می‌کنند.

به گزارش nature، این انفجار حدود ۱۵ کیلو تن تی‌ان‌تی قدرت داشته و نیروی آن بیش از ۵۰۰ برابر نیروی بمب اتمی پرتاب شده در هیروشیما ژاپن در سال ۱۹۴۵ بوده است. این فوران به محققان فرصتی برای مطالعه نحوه تعامل آب و گدازه را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جزیره آتشفشانی از خاکستر و گدازه بیرون رانده شده از یک آتشفشان زیر دریا در اوایل سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است.

جیمز گاروین، دانشمند ارشد مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند و همکارانش از مشاهدات ماهواره‌ای و بستر دریا برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری، فرسایش و ماندگاری جزایر آتشفشانی به ویژه جزیره هونگا تونگا–هونگا هاپای استفاده کردند. محققان از داده‌های این مطالعه برای درک نحوه شکل گیری آتشفشان‌های مخروطی مریخ استفاده می‌کنند.

فوران‌های زیر دریا با فوران‌های خشکی تفاوت دارند و می‌توانند شکل‌های زمین متفاوتی ایجاد کنند. آب دریا قدرت انفجار را افزایش می‌دهد. انفجار این آتشفشان از دسامبر شروع شده و وسعت جزیره را افزایش داده است. در حال حاضر دانشمندانی از سراسر جهان با استفاده از ماهواره‌های نوری، لیزری و رادار، جزیره را زیر نظر دارند.

بیشتر بخوانید

ماهواره‌ ها چگونه در مطالعه آتشفشان‌ ها انقلاب ایجاد کردند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جزیره آتشفشانی فوران آتشفشان سیاره مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در غرب کابل

خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که حوالی ساعت شش عصر امروز پنجشنبه، صدای چندین انفجار پی‌هم از غرب کابل شنیده شده است.

بر اساس معلومات ابتدایی گفته می‌شود تانک تیل در نزدیکی های حوزه ششم امنیتی در جاده فیض محمد کاتب هزاره دچار آتش سوزی شده است.

مقامات طالبان تا کنون درباره این خبر اظهاری نکرده‌‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند