«ایوان آینه» افتتاح شد/ کمک به احیای هنرهای فراموش شده اسلامی
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۸۲۲۳
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه «ایوان آینه» شامل آثاری از هنرمندان باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی حوزه هنری زیر نظر سیاوش طرزی عصر روز گذشته ۴ بهمن ماه در گالری خانه عکاسان طی مراسمی افتتاح شد.
سیاوش طرزی معمار و استاد آینهکاری در این آئین گفت: دو سال است که کارگاههای آموزشی آینهکاری را در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری پیگیری میکنیم و در آن فن و فنون آن را به هنرجویان آموزش میدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: هنرجویان ما در این کارگاهها که بیشتر دارای تحصیلات عالیه مهندسی و دکتری در رشتههای مرتبط هنری هستند در طرح و ایدهپردازی آزادانه عمل کردند و آنها در این کار با یادگیری آموزشهای مقدماتی با ما مشورت میکردند و راهنمایی میگرفتند.
وی افزود: بسیار خرسندم که آینهکاری را به نسل جوان منتقل میکنیم و از همه مهمتر این هنر به هنرمندان آموزش داده شد چرا که اجرای آینه کاری توسط هنرمندان منجر به خلق طرح و ایدههای نو از آن و مانع تکرار مکررات از آثار گذشته میشود. هرچند اصول سنتی این هنر رعایت میشود و مراجع علمی آن نیز بررسی و به هنرجویان ارائه میشود اما تلاش کردیم تا به جای رونوشت از آثار بزرگان به سوی الهام از آنها پیش برویم و آثار تازه و بیمانندی را خلق کنیم.
طرزی در پایان گفت: بیشک راهی که آغاز کردیم در آیندهای نه چندان دور در ابعاد گوناگون نتیجههایی خواهد داد و شاهد رویدادهای عملی تازه از همین هنرجویان در معماری و هنر آینه کاری خواهیم بود.
هدف «ایوان آینه» احیای یکی از هنرهای فراموش شده اسلامی است
علی فروزانفر رئیس مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در این مراسم بیان کرد: نمایشگاه «ایوان آینه» شامل ۵۰ اثر از هنرجویانی است که در کارگاههای آموزشی مرکز معماری اسلامی حوزه هنری زیر نظر سیاوش طرزی دوره آموزشی را گذراندهاند.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه احیای یکی از هنرهای فراموش شده اسلامی است که این روزها جای خالیاش در معماری ساختمانها و معماری داخلی کاملاً حس میشود. در روزگاری که هنرهای غربی حضور قویتری در معماری ما دارد، تلاش داریم تا با احیای این هنرها راه تازهای برای ماندگاری و تداوم هنرهای اصیل و اسلامی بازگشایی کنیم.
فروزانفر ادامه داد: برنامهریزیهای دقیق و سرفصلبندی شده کارگاههای آینهکاری در مرکز معماری اسلامی حوزه هنری منجر به ایجاد یک باشگاه آینهکاری در حوزه هنری شد. باشگاه آینهکاری ما تنها یک محیط آموزشی نبود چرا که هنرجویان در این دورهها با استاد طرزی زیست کرده و راه و رسم هنری را نیز آموختند. طرزی در این کارگاهها طبق برنامهریزیهای ما هفتهای دو روز تعهد برپایی کارگاه داشت اما آنچنان محیط فراهم شده مناسب بود که ایشان گاها هفتهای چهار روز در کارگاه حضور داشت و به یاری هنرجویان در طرح و ایده و تولید اثر میپرداخت.
وی عنوان کرد: آنچه برای ما و هنرجویان بیش از آثار جذابیت داشت نحوه و مسیر برپایی کارگاهها و تولید آثار بود چرا که نمونه موفق و مدل زیست زیبای هنری در این کارگاهها محقق شد. البته گفتنی است که آثار تولیدی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
فروزانفر در پایان یادآور شد: دلگرمی ما این است که خروجی این کارگاههای بیش از ۶۰ هنرمند جوانی است که امروز بر موضوع آینهکاری مسلط هستند و اگر این جریان ادامه داشته باشد دیگر هنر آینهکاری را یک هنر رو به فراموشی نخواهیم دانست.
علاقهمندان برای تماشای آثار نمایشگاه «ایوان آینه» میتوانند از ۴ الی ۸ بهمنماه هر روز ساعت ۱۰ تا ۱۹ به گالری خانه عکاسان حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به حافظ مراجعه کنند.
کد خبر 5408596منبع: مهر
کلیدواژه: حوزه هنری مرکز معماری اسلامی خانه عکاسان ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم کوتاه تئاتر ایران چهلمین جشنواره تئاتر فجر فیلم سینمایی روز مادر موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر آلبوم موسیقی شبکه پنج سیما هنرمندان تئاتر حسین مسافر آستانه رادیو صبا برنامه تلویزیونی مرکز معماری اسلامی حوزه هنری کارگاه ها ایوان آینه آینه کاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در اینگونه رویدادهای بینالمللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت میشود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان میتوانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی میکنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی میشود که کار صدور ویزای آنها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.
آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران
وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامهای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.
خراسانیزاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.
وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه میپردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم میخورد و به ویژه در دانشگاههای آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتهاند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.
مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد
رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه میگوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بینالمللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزودهای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینهها روی هفت قطعه آینهکاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم میزند.
وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینکهای وی آر یا واقعیت مجازی، میتواند به لایههای درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی میشود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایشهایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیتهای هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.
نظارت بر نگارخانهها با پرونده الکترونیکی
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بحث نظارت بر نگارخانهها و صحبتهایی مبنی بر تغییر سیاستهای قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانهها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانهها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانهداران به سامانهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانهها دارد، باید برنامهها و محتوای نمایشگاههایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانهها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامعتر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانهها باید محتوای نمایشگاهها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب میشود.
انواع تخلفاتی که از گالریها سر میزند
خراسانیزاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانهها سر میزند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در میآید، ۲ تخلف اتفاق میافتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشدهاند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانهداران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانهداران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده میشود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانهداران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل میکنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و میپذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانهها باشد و با اینگونه تخلفات مقابله شود.
برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمانها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاعرسانی این نمایشگاهها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام میشود اما نمایشگاهها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.
خراسانیزاده در پایان درباره برگزاری بینالها و جشنوارهها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکتکنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکتکنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزهای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی میتوانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.
کد خبر 6090390