Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@12:10:21 GMT

نامزدهای تاریخ و جغرافیای جایزه کتاب سال معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۰۲۸۱

نامزدهای تاریخ و جغرافیای جایزه کتاب سال معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرخانه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزدهای این‌جایزه را در گروه «تاریخ و جغرافیا» معرفی کرد.

در موضوع «تاریخ» هفده کتاب زیر به مرحله دوم داوری این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کردند:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امپراتوری پنبه: یک تاریخ جهانی، تألیف اسون بکرت، ترجمه هاتف خالدی، قم: کتابستان معرفت‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۶۰۸ ص.

۲. بازرگانی و اصناف پیشه‌‎ور در عهد صفوی، تألیف مهدی کیوانی، تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی‏‫، مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی‏‫، ۱۳۹۹، ۲ ج، در یک مجلد (۶۹۵ ص).

۳. تاریخ روسیه: از آغاز تا روزگار معاصر، تألیف جمعی از استادان دانشگاه دولتی سنت‌پترزبورگ روسیه، ترجمۀ جمعی از مترجمان، به‌سرپرستی گودرز رشتیانی و ناهید عبدالتاجدینی، تهران: نگارستان اندیشه‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۹۰۰ ص.

۴. تاریخ گیلان: از برآمدن سردارسپه تا بر افتادن رضاشاه، تألیف ناصر عظیمی، رشت: فرهنگ ایلیا، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۵۰۴ ص.

۵. تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی در عصر قاجار، تألیف رضا نقدی، ویراستار علمی: ابوالفضل حسن‌آبادی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۶۸۸ ص.

۶. جستارهایی درباره سندشناسی دوره مغول، ترجمه رامینا رضوان و آزاده فکرآزاد، ویراستاران: سانائه تاکاگی و ریوکو واتابه، زیرنظر عمادالدین شیخ‌الحکمایی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری انتشارات سخن‏‫، ۱۳۹۹، ۲۰۸ ص.

۷. خاندان باراتاشویلی در ایران: شش‌صد سال تاریخ و نسب‌شناسی خاندان گرجی‌تبار باراتاشویلی در گرجستان و ایران از قرن پانزدهم میلادی تا عصر حاضر، تألیف امین قزلباشان، تهران: میراث فرهیختگان، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۶۰۴ ص.‏‫

۸. خلاصه ‌الاخبار فی بیان احوال ‌الاخیار، تألیف خواندمیر غیاث‌الدین ‌بن ‌همام‌الدین حسینی‌ شیرازی‌ هروی، تصحیح میرهاشم محدث، تهران (شمیرانات): ‏‫مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫سی‌وسه، ۱۲۴۲ ص.

۹. روزنامچه سیاحت: سفر خواجه غلام ‌الثقلین از هندوستان به عراق، ایران و شامات در عصر مشروطه، تألیف خواجه غلام ‌الثقلین، ترجمۀ لیلا عبدی‌خجسته، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات‏‫، ‏‫۱۳۹۹، ‫۵۳۲ ص.

۱۰. زنان زرخرید: بررسی وضعیت کنیزان در ایران: از طاهریان تا مغول، تألیف فریبا کاظم‌نیا، تهران: تیسا، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۲۵۲ ص.

۱۱. سفرنامه ناصرخسرو: بر پایه کهن‌ترین نسخه موجود در کتابخانۀ لکهنو، به‌کوشش محمدرضا توکلی‌صابری، تهران: علمی و فرهنگی‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۵۹۲ ص.

۱۲. شناخت اصالت و جعل آثار تاریخی ایران باستان، تألیف عیسی صفری‌ممقانی، تهران: پازینه‏‫، ۱۳۹۹، ۱۰، ۵۴۵ ص.‏‫

۱۳. شهرهای مرزی ایران و بیزانس در دوره ساسانی، تألیف پرویز حسین‌طلائی و علی‌اکبر مسگر، تهران: نگارستان اندیشه‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۳۲۰ ص.

۱۴. شیعه در آفریقا، تألیف سیداحمد سیدمرادی، قم: مؤسسه بوستان کتاب‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۱۰۴۰ ص.

۱۵. ‏‫قراختاییان از آغاز تا فرجام‏‫، تألیف جمشید روستا و سحر پورمهدی‌زاده، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، با همکاری سخن‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۵۶۰ ص.

۱۶. کشور پرتغال،‌ خلیج‌ فارس و ایران صفوی (اکتا ایرانیکا)، ویرایش رودی مَته و جورج فلورِس، به‌کوشش محمد بهرام‌زاده، ترجمه حمیدرضا زیبائی، تهران: بنیاد ایران‌شناسی‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۳۷۴ ص.

۱۷. مُشَجَّرُ الوافی: شجره‌نامه کامل سادات، تألیف سیدحسین موسوی‌ابوسعیده‌، ترجمه محسن دلیر و محمدرضا شریفی، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب‏‫، ۱۳۹۸، ۱۱ ج.

دو کتاب زیر در موضوع «جغرافیا» به عنوان نامزد این دوره از جایزه کتاب سال شناخته شدند:

۱. اندیشه‌های جغرافیایی: تاریخ، فلسفه، نظریه، روش)، تألیف محمود شورچه، تهران: پرهام نقش، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۵۸۲ ص.

۲. جغرافیای حافظ ابرو: بخش خراسان، تألیف شهاب‌الدین ‌عبدالله حافظ ‌ابرو، تصحیح سیدعلی آل‌داود، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری سخن‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۲ ج.

کد خبر 5408919 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جایزه کتاب سال جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه نمایشگاه مجازی کتاب تهران نقد کتاب کتاب و کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب تازه های نشر روز زن انقلاب اسلامی ایران حوزه هنری جایزه کتاب سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند
  • نامزدهای مورد حمایت شریان در خوزستان معرفی شدند
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • اعلام اسامی و مشخصات نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • کدام نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه تهران سابقه‌ نمایندگی دارند؟+ جدول
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند