Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس پژوهشگران ناسا با استفاده از ترکیبی از بررسی‌های ماهواره‌ای و سطح‌پایه قدرت انفجاری این آتشفشان را بر اساس میزان سنگ‌هایی که در حین این انفجار از جزیره «هونگا تونگا- هونگا هاپای» (محل قرارگیری این آتشفشان) در جریان این فوران کنده شده‌اند، ارتفاع ظاهری ابر فوران و چندین عامل دیگر محاسبه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جیم گاروین، دانشمند ارشد در «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا می‌گوید: «این تخمینی مقدماتی است، اما به نظر ما میزان انرژی آزادشده در جریان این فوران بین ۴ تا ۱۸ مگاتن تی‌ان‌تی است.»

با توجه به این محاسبه، فوران تونگا بالقوه قدرت انفجاری صدها برابر بیشتر از بمب اتمی داشته است که آمریکا در اوت ۱۹۴۵ روی هیروشیمای ژاپن انداخت و تخمین زده می‌شود که انرژی معادل ۱۵ کیلوتن داشت.

به این ترتیب فوران آتشفشان تونگا قدرتمندترین فوران آتشفشانی در کره زمین در بیش از ۳۰ سال گذشته از هنگام فوران «کوه پیناتوبو» در سال ۱۹۹۱ در فیلیپین است.

فوران آتشفشان تونگا در ۱۵ ژانویه، چند هفته پس از رشته‌ای از فوران‌ها کوچکتر در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ رخ داد که جزیره غیرمسکونی «هونگا تونگا-هونگا هاپای» را تکان داد. این جزیره ویران‌شده اکنون بالاترین بخش یک آتشفشان گسترده زیرآبی را تشکیل می‌دهد که ۱.۸ کیلومتر از کف دریا بالا آمده است و قطری ۲۰ کیلومتری دارد.

گاوین و همکارانش از سال ۲۰۱۵ هنگامی که ماده مذاب خارج‌شده از آتشفشان زیرآبی زمین جدیدی در بالای سطح آب ایجاد کرد، آن را پیگیری کرده‌اند.  این زمین جدید دو جزیره هونگا تونگا و هونگا هاپای را به هم متصل کرد. فوران‌های مکرر از این نوع آتشفشان‌ها انتظار می رود و هنگامی که آب مایع و ماده مذاب داغ در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند و فوران‌های شدیدی از بخار ایجاد می‌کنند. این نوع فوران‌ها را فوران «سورتسیان» می‌نامند.

اما فورانی که در ۱۵ ژانویه رخ داد و ستونی از بخار را تا ارتفاع بسیار بالا تا نیمه راه فضا به آسمان فرستاد- بسیار شدیدتر از یک فوران «سورتسیان» معمول بود. شدت بسیار بالای این فوران ممکن است ناشی از مقدار بسیار زیاد آبی باشد که در تماس با ماده مذاب قرار گرفت.

اثرات نابودکننده این فوران آتشفشانی تنها گوشه‌ای از توانایی قدرتمندترین آتشفشان‌های کره زمین را نشان می‌دهد؛ پژوهشگران تخمین می‌زنند که فوران کوه سنت هلن در آمریکا در سال ۱۹۸۰ قدرت انفجاری ۲۴ مگاتنی داشت و فوران آتشفشان کراکاتوآ در سال ۱۸۸۳ انرژی ۲۰۰ مگاتنی را آزاد کرد.

کد خبر 652682 برچسب‌ها آتشفشان اقیانوسیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آتشفشان اقیانوسیه فوران آتشفشان قدرت انفجاری فوران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت

جزیره آستیپالیا (Astypalea) یکی از زیباترین مکان‌ها در گروه جزایر دودکانیز (Dodecanese) در جنوب شرقی دریای اژه محسوب می‌شود. این یک جزیره کوچک، اما دوست داشتنی یونانی است. حدود سه هزار نفر در جزیره آستیپالیا ساکن هستند که بیشتر از طریق کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری زندگی خود را سپری می‌کنند.

تاریخ جزیره آستیپالیا از دوران ماقبل تاریخ آغاز می‌شود. این جزیره به ویژه در دوران هلنیستی به لطف فعالیت ماهیگیری ساکنان آن توسعه یافت. در دوران رومیان، جزیره توسط دزدان دریایی به عنوان پایگاهی برای عملیات خود استفاده می‌شد. سپس، نژاد‌های بسیاری مانند ونیزی ها، ترک‌ها و ایتالیایی‌ها آن را فتح کردند تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۴۸ به کشور یونان ملحق شد.

جزیره آستیپالیا یونان دارای چهار روستای کوچک، اما دیدنی است که شامل کورا، آنالیپسی یا مالتزانا، واتهی و لیوادیا می‌شوند. مشخص‌ترین ویژگی این جزیره کلیسا‌های کوچک یا بزرگتری هستند که در سراسر آن پراکنده شده اند. معروف‌ترین کلیسا به نام پاناگیا پروتتیسا (Panagia Portaitissa) شناخته می‌شود که کاملا به رنگ سفید با یک نماد چوبی زیبا و یک برج ناقوس بزرگ است.

به لطف مکان بکر و دنج خود، آستیپالیا دارای فضایی آرام است و به یک استراحتگاه گردشگری شلوغ تبدیل نشده است. اگرچه به گروه جزایر دودکانیز تعلق دارد، اما آستیپالیا دارای معماری سیکلادیک است. خانه‌ها و کلیسا‌هایی به رنگ سفید، کوچه‌های باریک، پنجره‌های آبی رنگ و بالکن‌های چوبی فضایی بی نظیر را در جزیره ایجاد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • استارت انفجاری خط دفاعی تراکتور را بهم ریخت!
  • ۳ سارق در جزیره خارگ دستگیر شدند
  • خلاصه بازی منچسترسیتی و برایتون + فیلم
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • خلاصه‌بازی لیورپول و اورتون + فیلم
  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت