Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که کشورش در جهت تقویت مرزش با اوکراین تلاش خواهد کرد و تاکنون نیروهای مسلح بیشتری را به مرز اعزام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز سه‌شنبه در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه مساله اوکراین برای ما چندان آسان نیست. ما باید گروهی را در آنجا مستقر کنیم که یک و نیم کیلومتر از مرزمان با اوکراین را پوشش بدهند و این کارمان - که از خیلی وقت پیش درخصوص آن برنامه‌ریزی کرده بودیم - با رزمایش توافقی با پوتین همزمان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوکاشنکو در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من مجبورم که این کار را انجام بدهم چراکه ما در مرز با اوکراین بهتر از لهستانی‌ها نیستیم.

رئیس‌جمهوری بلاروس توضیح داد که به طور پیاپی از تلاش‌ها برای جا به جایی غیرقانونی تسلیحات و مهمات میان مرز اوکراین- بلاروس جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: خوب است که ما توانستیم این افراد را بازداشت کردیم؛ اما اگر اینکار را نمی‌کردیم چه؟

لوکاشنکو روز گذشته نیز در گفت‌وگویی با آژانس خبری دولتی بلتا گفته بود: وضعیت در مرزهای جنوبی کشور هر لحظه در حال پیچیده‌تر شدن است.

در میان تنش‌های فزاینده بین شرق و غرب بر سر اوکراین، رئیس جمهوری بلاروس هفته گذشته از رزمایش مشترک این کشور با روسیه در ماه آینده میلادی خبر داد.

روسیه که یکی از متحدان نزدیک بلاروس است، با تجمیع نیروهایش در نزدیکی مرزهای روسیه و سیلی از لفاظی‌های تهدیدآمیز، غرب و اوکراین را نگران کرده و واهمه حمله نظامی را به جان کی‌یف انداخته است.

مسکو این اتهامات را تکذیب می‌کند؛ اما در عین حال، از این بن‌بست نظامی برای پیشبرد تضمین‌هایی امنیتی از غرب استفاده می‌کند، تضمین‌هایی که به موجب آن، روسیه می‌خواهد ناتو را متعهد کند که فعالیتش را در شرق گسترش نداده و به صورت رسمی، جلوی عضویت اوکراین – یکی از کشورهای شوروی سابق – را در این اائتلاف نظامی بگیرد.

الکساندر لوکاشنکو هفته گذشته گفت: ما می‌خواهیم تمریناتی را در ماه فوریه آغاز کنیم. به گفته لوکاشنکو، این تمرینات در مرزهای جنوبی و غربی بلاروس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلاروس آلکساندر لوکاشنکو اوكراين رئیس جمهوری بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟

به گزارش خبرآنلاین در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

به نقل از ایسنا کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901253

دیگر خبرها

  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • مدودف: سلاح‌های روسیه دشمنان را می‌لرزاند
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • توصیه عجیب لوکاشنکو به ورزشکاران بی‌طرف در المپیک پاریس
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟