Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - از دور که بنگریم گویی خورشید تکه‌هایی از خود را در پر‌های سفید قرار داده تا در موقع مناسب از زیر خاک برویند و رنگ زردشان انسان را به یاد نورانی آفتاب بیندازد.

گل نرگس یکی از خوش بو‌ترین گل‌های طبیعت است، که علاوه بر عطر بدیع احساس آرامش خاصی را هم به آدمی منتقل می‌کند.

از دور که وارد نرگس زار‌ها بشویم آنچه ابتدا چشم‌ها را بینا و بینی‌ها را نوازش می‌دهد، عطر خوش گل‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرگس زار‌های بهبهان در جنوب شرق خوزستان یکی از قطب‌های رویش این گل در کشور است.

سید حمید رضا رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان نیز به همین مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: منطقه کنونی نرگس زار بهبهان یکی از زیستگاه‌های اصلی این گل است که به صورت طبیعی روییده شده اند.

او گفت: در گذشته سطح نرگس زار‌های بهبهان بسیار وسیع‌تر بود و به علت شخم زدن و زیر کشت رفتن زمین‌ها بخش عمده آن از بین رفت، اما عرصه منابع طبیعی به صورت طبیعی باقی مانده است.

۲۳۰ هکتار از ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت نرگس در بهبهان است

به گفته رشیدی در دهه اخیر با توجه به علاقه شهروندان و کشاورزان و همچنین سازگاری گونه‌های بومی نرگس که متناسب با شرایط بهبهان هستند، اکنون این نرگس زار نه تنها اینجا بلکه اطراف بهبهان نیز احیا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بهبهان میزان زمین‌های زیر کشت گل نرگس در این شهرستان را بالای ۲۳۰ هکتار عنوان کرد که در کشور تا ۲۵۰ هکتار نیز می‌رسد.

از این سطح ۹۰ میلیون شاخه گل نرگس تولید می‌شود که ۸۵ میلیون شاخه آن در بهبهان است.

از این مقدار بخشی مصرف داخلی دارد و برخی نیز از سوی گردشگران نرگسزار‌های بهبهان خریداری می‌شود، علاوه بر آن تعداد زیادی از آن به استان‌های همجوار منتقل می‌شود.

این تولیدات موجب شده تا صد‌ها نفر مشغول به کار شده و بتوانند از همین گل‌های کم آب بر امرار معاش نمایند.

سید حمید رضا رشیدی  در این خصوص گفت: بخشی از گل‌های تولیدی به خارج از کشور صادر می‌شوند و از ۲۳۰ هکتار نرگس زار بهبهان، ۱۲۰ نفر تولید کننده اصلی هستند و برای ۳۰۰ نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

کاهش ۲۳ درصدی کشت گل نرگس ناشی از خشکسالی

اگرچه وضعیت تولیدات گل نرگس مطلوب است، اما این عرصه نیز از خشکسالی‌های پارسال در امان نبوده و طبق اطلاعات جهاد کشاورزی بهبهان تولید گل نرگس به دلیل خشکسالی‌های پی در پی نسبت به پارسال ۲۳ درصد کاهش داشته است.

اما  پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۷ میلیون و ۵۰۰ شاخه گل نرگس بریده برداشت شود که علاوه بر تولید شاخه گل، ۱۳۰ تُن پیاز و ۲ هزار و ۱۰۰ تُن پیازچه گل نرگس از باغات برداشت خواهد شد.

مسئول اداره تولیدات گیاهی بهبهان زیستگاه اصلی گل نرگس در کشور را بهبهان عنوان کرد که حکاکی این گل در سنگ برجسته‌های دوران هخامنشی نیز مهر تاییدی بر آن است  و موجب شد گل نرگس بهبهان به عنوان یک اثر طبیعی ثبت ملی شود.

  عبدالخالق پور خنجر  می‌گوید: ارزآوری گل نرگس در حال حاضر بالغ بر ۶ تا ۸ میلیون دلار در سال است.  اما انتظار می‌رود که با حمایت از نرگس کاران و توسعه صنایع تبدیلی این رقم چندین برابر شود.

به گفته این مقام مسئول  ایران سومین رتبه تولید گل نرگس را در جهان دارد و خوزستان دومین قطب تولید در کشور است. 

او گردش مالی گل نرگس در بهبهان را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان می‌داند و می‌گوید:  این درآمد  باعث رونق بخشی به اشتغال بهبهان می‌شود و روز به روز نیز توسعه می‌یابد.

پور خنجر گفت: قبلا تنها ۲۰ هکتار از اراضی بهبهان نرگس زار بود و حالا به بیش از ۲۳۰ هکتار رسیده است.

به گفته مسئول اداره تولیدات گیاهی بهبهان ارز آوری گل نرگس با صادرات اندکی که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صورت می‌پذیرد بالغ بر ۷ میلیون دلار است.

۱۵۰ هزار شاخه برداشت گل نرگس در هر هکتار

این مقام مسئول می‌گوید: انتظار می‌رود با تأسیس پایانه صادراتی گل در خوزستان شاهد افزایش ارز آوری از این طریق باشیم.

او  از ویژگی‌های منحصر بفرد گل نرگس به سازگاری در محیط،کم مصرف و اقتصادی بودن آن، امکان رویش در فضای باز و بی نیازی از احداث اشاره کرد.

این گیاه به آب کمتری نیاز دارد و سودآوری آن هم بیشتر است، افزون بر آن در سال نیز یک بار بیشتر نیازمند توجه نیست و در هر هکتار ۱۵۰ هزار شاخه برداشت گل انجام می‌شود.

به گفته پور خنجر در این زمان در هیچ جای کشور  تولید گل در فضای باز وجود نداشته، اما در بهبهان این اتفاق می‌افتاد ضمن آنکه بازار پسندی آن خوب است.

 مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی بهبهان گفت: نرگس زار بهبهان  شامل ۴ رقم اصلی گل نرگس شهلا، مسکین، گل در و پنجه گربه‌ای  است که تولید این ارقام از اواخر آبان شروع و تا اواخر بهمن ماه به پایان می‌رسد.

دهدشتی اخوان یکی از مقاصد صادرات گل نرگس را  اربیل عراق عنوان کرد.

او می‌گوید:  امسال بیش از ۸ هزار شاخه گل نرگس  از سوی نرگس کاران بهبهان به مرقد امام رضا تقدیم شد.

این مقام مسئول گفت: باید شرایط برای جذب گردشگر خارجی به بهبهان فراهم شود، زیرا ثبت ملی نیز شده است.

بهبهان یکی از مقاصد بزرگ جذب گردشگری برای مشاهده عرصه‌های گل نرگس است، که در نزدیکی این محل نیز هتلی برای گردشگران فراهم شده تا در صورت نیاز اقامت کنند.

شرایط مهیا و گل‌های نرگس نیز هر ساله از آبان تا پایان بهمن پذیرای گردشگرانی است که قصد دارند، همزمان با نوازش چشم و بینی روحشان را هم شاداب کنند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل نرگس زار های بهبهان جهاد کشاورزی نرگس زار ها گل نرگس ۲۳۰ هکتار شاخه گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کبری توکلی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان ۱۴۰ هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از ۱۸ هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود ۴ هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا ۳ میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

کاهش ۷۰ درصدی برداشت

توکلی از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید ۱۲۵ هزار تنی سال قبل کاهش بیش از ۷۰ درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط ۱۴ مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

کد خبر 6090811

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نقاط حادثه خیز در خوزستان ۵۰ درصد کاهش یافت
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد