Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:17:32 GMT

ترجیح دادیم به رأی مردم احترام بگذاریم

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۳۵۹۶

ترجیح دادیم به رأی مردم احترام بگذاریم

به گزارش خبرگزاری مهر، رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج با پایان گام نخست خود، روز شنبه دوم بهمن فهرستی از ۱۵۰ اثر داستانی را که بیش از پنج هزار مخاطب در انتخاب آن مشارکت داشته‌اند اعلام کرد. در گام اول این رویداد ادبی ۵۳۱۹ مخاطب، آثار داستانی فارسی برگزیده خودشان را که در ۲۵ سال اخیر منتشر شده باشند اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود بُربُر دبیر رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج در توضیحاتی که به‌تازگی در پاسخ به برخی اعتراضات به داوری این‌رویداد بیان شده، گفت: هدف رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج انتخاب آثار ماندگار بیست و پنج سال اخیر از میان آرای خوانندگان است. هدف این رویداد شناسایی و معرفی نویسندگانی است که در بیست و پنج سال اخیر از سوی خوانندگان و به بیان دیگر جامعه‌ی کتابخوان، نمره‌ی قبولی گرفته‌اند.

وی افزود: بدیهی است که اکثریت این جامعه‌ی کتابخوان نه از قشر منتقدان و نه نویسندگان و نه برگزارکنندگان جوایز ادبی‌اند. این افراد از عموم اقشار مردم هستند؛ دانشجوها، دانش‌آموزان، معلمان، مهندسان، کارگران و... همه‌ی کسانی که در کنار هر شغل شریفی که دارند، کتاب را از یاد نبرده‌اند و خریده‌اند و خوانده‌اند و نوبت چاپ بسیاری از همین کتاب‌ها را دو رقمی و گاه سه رقمی کرده‌اند. تنها تفاوت این است که این‌بار رأی هم داده‌اند؛ به آثاری که خوانده‌اند و دوست داشته‌اند.

این‌داستان‌نویس در ادامه گفت: هدف هر رویداد ادبی در وهله‌ی نخست معرفی آثاری است که به نوعی نماینده‌ی زمانه‌ی خود هستند. آثاری که از هر جهت یک سر و گردن بالاتر از دیگر آثار هم‌دوره‌ی خود قرار می‌گیرند. مسئله‌ای که این میان جلب توجه می‌کند، زمان انتشار هر اثر است. در طول تاریخ نویسندگان زبردست بسیاری بوده‌اند که زیر سایه‌ی غول‌های ادبی زمانه‌ی خود مهجور مانده‌اند. روابط عمومی این رویداد اعلام و تأکید می‌کند که آرا را بدون هیچ دخالتی منتشر کرده است. بدیهی است که از بسیاری از نویسندگان مطرح معاصر در این فهرست هیچ اثری نیست، و بسیاری از آثاری که در هیچ جایزه، نشست نقد و بررسی، جشنواره ادبی و ... اسمی از آن‌ها برده نشده در این فهرست جای دارند. این ۱۵۰ اثر، کتاب‌هایی هستند که مردم به آن‌ها رای داده‌اند و ما هم ترجیح دادیم به رای مردم احترام بگذاریم.

بربر در توضیح روند برگزاری رویداد مورد اشاره گفت: در گام نخست از رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج، که از یکم تا بیست و پنجم دی ماه برگزار شد، ۵۳۱۹ مخاطب مشارکت کردند و عناوین مورد علاقه‌شان را در سایت این رویداد ادبی ثبت کردند. در ابتدا فهرست بیش از سی هزار عنوان کتاب رمان و مجموعه داستان فارسی که از ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ منتشر شده بود در اختیار مخاطبان قرار گرفت و از میان این آثار ۱۵۰ کتاب با آرای مخاطبان برگزیده شد.

به گفته بربر، در گام دوم این رویداد ادبی، این فهرست ۱۵۰ اثر،‌ به جمع بزرگی از داوران شامل کتابفروشان، روزنامه‌نگاران، منتقدان ادبی، استادان دانشگاه و مدرسان داستان‌نویسی، و فعالان حوزه کتاب) ارائه خواهد شد تا ۲۵ اثر شاخص این بازه زمانی، با انتخاب کارشناسان برگزیده شود.

رویداد ادبی داستان بیست‌وپنج که برای معرفی و گزینش بهترین آثار داستانی فارسی در بیست و پنج سال اخیر طراحی شده، از یکم دی ماه آغاز به کار کرد و داوری مردمی آن از روز ۲۱ تا ۲۵ دی ماه برگزارشد. تا کنون ناشران مختلف ادبیات داستانی کشور و همچنین دیگر بنگاه‌های فعال در این حوزه از جمله نشرچشمه، نشر ثالث، انتشارات مروارید، نشر بان، نشر حوض نقره،‌ نشر برج، انتشارات ققنوس، نشر هیلا، نشر گیلگمش، نشر چرخ، فیدیبو، استودیو مشکی، کتاب‌فروشی‌های بوکلند و رادیوگوشه به این رویداد ادبی پیوسته‌اند و ناشران و نهادهای فرهنگی دیگر نیز می‌توانند به عنوان حامی این رویداد به آن بپیوندند. برگزارکنندگان امید دارند که این رویداد ادبی، از آغاز تا اعلام فهرست نهایی و حتی پس از آن، به محملی برای معرفی و شناخت هر چه بیش‌تر آثار فاخر داستانی این ۲۵ سال بدل شود و کمک کند که این آثار راه خود را در تاریخ ادبیات و در قرن جدید بهتر و بیش‌تر بیابند.

کد خبر 5409157 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات داستانی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب ترجمه نمایشگاه مجازی کتاب تهران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نقد کتاب کتاب کتاب و کتابخوانی تازه های نشر روز زن انقلاب اسلامی ایران حوزه هنری رویداد ادبی بیست و پنج سال اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، کتاب «اخلاق و درام» نوشته نصرت الله تابش از انتشارات بنیاد سینمایی فارابی وارد بازار نشر شد.

نویسنده کتاب «اخلاق و درام» در این کتاب با تحلیل آثار دراماتیک نظیر «رومئو و ژولیت»، «مکبث» و «هملت» از ویلیام شکسپیر، «آناکارنینا» و «مرگ ایوان ایلیچ» از لئو تولستوی، «تصویر دوریان گری» از اسکار وایلد، «بینوایان» از ویکتور هوگو، «فاوست» از ولفگانگ گوته، «سریر خون» کوراساوا، «کشتن مرغ مقلد» رابرت مالیگمن، «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری، «چشمه‌ باکره» اینگمار برگمن، «گلادیاتور» ریدلی اسکات، «پدرخوانده» کاپولا و آثار بسیار دیگر، در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش است که آیا مفاهیم اخلاقی، صرفاً توصیه‌ای به هنرمند است یا بدون مفاهیم اخلاقی، اثری دراماتیک خلق نمی‌شود؟

این کتاب در شش فصل و از منظر پیرنگی به موضوع اخلاق و پیوند آن با درام به همراه مثال‌های متعدد سینمایی پرداخته است؛ اخلاق و درام با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۳۳۶ صفحه با قیمت ۲۹۰ هزار تومان منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز امسال با یکصد عنوان کتاب و فصلنامه در غرفه بنیاد فارابی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ۲ شکل حضوری و مجازی پذیرای دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و عموم علاقه‌مندان سینما است.

کد خبر 6090674

دیگر خبرها

  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است