Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@19:51:24 GMT

خشکسالی؛ زندگی سخت عشایر و تلاش برای آبرسانی

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۳۸۷۲

خشکسالی؛ زندگی سخت عشایر و تلاش برای آبرسانی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۲۰ درصد دیگر هم در مناطق کوهستانی گرفتار طوفان شن شده‌اند و از طرفی گرانی نهادها فشار زیادی به عشایر وارد کرده است.

مهدی عصمتی پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار تعداد عشایر استان هستند که حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود؛ ۸۰ درصد عشایر در مرزهای خراسان جنوبی استقرار دارند و ۲۰ درصد آنها در حوزه کویری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر سیاه چادر عشایری علاوه بر کارگاه تولیدی، پایگاه امنیتی نیز است، تصریح کرد: در خشکسالی ۱۸ سال گذشته بیشترین خسارت را دیدند و از جامعه ۱۷ هزار خانواری عشایر ۲۰۶ خانوار یعنی ۶۵ درصد آنها کوچ درون استانی دارند و ۳۵ درصد دیگر به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی مهاجرت می‌کنند.

عصمتی پور تصریح کرد: میزان تولیدات و برآوردهای دامی عشایر حدود ۲۱ هزار تن است و با توجه به خشکسالی ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۲۰ درصد دیگر هم در مناطق کوهستانی گرفتار طوفان شن شده‌اند و از طرفی گرانی نهادها فشار زیادی به عشایر وارد کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام را با هدف کنترل بازار از عشایر خریداری کرده‌ایم و برای تأمین نهاده‌های دامی ۱۱ تعاونی عشایری و یک اتحادیه راه اندازی شده است که هرماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر استان توزیع می‌شود و ۵۰۶ صندوق خرد زنان عشایر با عضویت حدود ۸۷۹ نفر در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه به حدود ۷۶۰۰ خانوار عشایر آب رسانی می‌شود، گفت: اعتبار استانی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است و به کمک فرمانداری‌ها برای اصلاح ایل راه‌های عشایری نیازمندیم.

عصمتی پور با بیان اینکه  ۱۶۰۰ مترمکعب آب با تانکرهای سیار به محلات عشایری خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته حمل شد، افزود: این مقدار آب آشامیدنی و دام به علت خشکسالی شدید سال زراعی گذشته در قالب ۱۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تانکر به مناطق عشایری استان حمل شد.

وی تصریح کرد: ۲۳ دستکاه تانکر برای حمل آب به محلات عشایری استان فعالیت دارند که ماهانه هزار و ۳۸۰ دستگاه تانکر ۱۶ هزار و ۵۶۰ مترمکعب آب به مناطق عشایری حمل می‌کنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عشاير منطقه خراسان جنوبی آبرساني خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!

از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اردیبهشت ماه بارندگی‌ها در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش مهر، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین است.

پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۹۳.۵ میلیمتر بوده؛ این در حالی است که با وجود بارش‌های قابل توجه طی روز‌های اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است.

بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصد و خراسان جنوبی با ۱۹.۷ درصد ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بارندگی در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • خسارت سیل به حدود ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم
  • نجات دختر ۱۴ ساله روستای چرمه سرایان با تلاش امدادگران