چالش هایی که گریبان دانشجویان و ناشران دانشگاهی را گرفت
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۳۹۳۴
در ادامه گزارش ششم بهمن روزنامه فرهیختگان آمده است: نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران هزینهای از جهت جابهجایی غرفه، نیروی انسانی و... ندارد و از طرفی هم مخاطب برای دسترسی به کتابها راحتتر است، اینکه میتواند در هر ساعتی از نمایشگاه بازدید کند.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای دومینبار در سایه گسترده پاندومی کرونا از یکشنبه(۳بهمنماه) به مدت یک هفته آغاز بهکار کرد، نمایشگاهی که توانست مرهمی بر زخمهای ناشی از آسیبهای شرایط کرونایی ناشران داخلی باشد و بتواند گوشهای از ضررهای مادی چرخه ناشران و اهالی کتاب را جبران کند؛ بهنوعی که چنین تهدید بزرگی به فرصتی برای فعال شدن دوباره چرخه نشر و دسترسی سراسری مردم برای خرید کتاب از سراسرکشور، حتی دورترین نقاط مرزی تبدیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران هزینهای از جهت جابهجایی غرفه، نیروی انسانی و... ندارد و از طرفی هم مخاطب برای دسترسی به کتابها راحتتر است، اینکه میتواند در هر ساعتی از نمایشگاه بازدید کند؛ اما برگزاری این رویداد نمایشگاه مجازی کتاب تهران با چالشهای عمومیای همچون نداشتن تبلیغات جامع از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در رسانههای جمعی، ترافیک اینترنتی، قطعشدن سیستم و اینترنت و چالشهای اصلی همچون عدم متناسبسازی بنهای اختصاصیافته به دانشجویان با قیمتهای روز کتاب، تخفیفهای ارائهشده در نمایشگاه و... مواجه است. همچنین عدم دستیابی به مشخصات فیزیکی کتاب مانند عدم امکان ورقزدن اثر، صحافی کتاب و کیفیت صفحات کتاب از دیگر دغدغههای بیانشده دانشجویان در برگزاری این رویداد است که موجب میشود گاهی کتابهایی در دسترس مخاطبان دانشگاهی قرار گیرد که جلدبندی و حاشیه مناسبی ندارد و از لحاظ کیفیتی در درجه مطلوبی نیست و چنین امکانی نیز در نمایشگاه مجازی کتاب برای اطمینان از باکیفیت بودن آثار وجود ندارد. در این گزارش به سراغ بررسی آسیبشناسانه برخی از چالشها و دغدغههای ناشران دانشگاهی و دانشجویان خریدار کتاب از این نمایشگاه رفتهایم و دیدگاههای آنها را جویا شدهایم که در ادامه برخی از این نظرات را میخوانید.
تخصیص بنهای دانشجویی در نمایشگاه مجازی کتاب؛ جدی یا شوخی؟
بنهای دانشجویی باید حداقل خرید کتابهای دانشگاهی را تسهیل کند، نه آنکه امکان خرید یک کتاب را هم غیرممکن کند. بنهای دانشجویی شاید برای خرید کتابهای عمومی کارساز باشد که البته آن هم بعید است و متولیان نمایشگاه کتاب باید به حال افزایش بنهای دانشجویی فکری کنند.
نخستین چالشی که ناشران دانشگاهی و دانشجویان در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آن اذعان دارند، جریان تخصیص بنهای دانشجویی به دانشجویان و دانشگاهیان برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران است که باتوجه به قیمتهای گزاف کتاب بهویژه کتابهای دانشگاهی که بنابر حجیم بودن و مرجع بودن قیمتهای بالایی دارند، از رقم کمی برای خرید کتاب برخوردارند.
مجتبی شفیعی، دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی که یکی از خریداران کتاب دانشگاهی از هر دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودهاست، درخصوص تخصیص بن به دانشجویان برای خرید کتابهای دانشگاهی معتقد است عدد و رقم بنهای دانشجویی که آن هم باتوجه به قیمت کتاب، تورم و شرایط زندگی در جامعه اختصاص داده شده است، شوخیای بیش نیست.
وی رقم بن دانشجویی تخصیص داده شده به قشر فرهنگی و دانشگاهی جامعه را فکاهی دانست؛ چراکه کتابهای دانشگاهی بسیاری در حوزههای مختلف وجود دارد که قیمتشان از تمام بنهای دانشجویی که اختصاص داده میشود، بیشتر است و هیچ کاربردی در چنین شرایطی ندارد و بهجای اینکه هرسال یارانه بیشتری برای خرید کتاب و بنهای دانشجویی تخصیص داده شود تا به گسترش فرهنگ مطالعه کمک شود، انگار شرایط جوری رقم میخورد که سرانه مطالعه به صفر برسد و واقعا جای سوال دارد که چرا در چنین شرایطی تخصیص بنهای دانشجویی آن هم باتوجه به قیمت کتابهای دانشگاهی که هرکدام قیمتی کمرشکن دارد و البته نیاز یک دانشجو در طول ترم تحصیلی است، آنقدر کم است؟
فاطمه سالاری، دانشجوی ارشد دانشگاه تهران همچنین در این خصوص بیان میکند که بنهای دانشجویی باید حداقل خرید کتابهای دانشگاهی را تسهیل کند، نه آنکه امکان خرید یک کتاب را هم غیرممکن کند. بنهای دانشجویی شاید برای خرید کتابهای عمومی کارساز باشد که البته آن هم بعید است و متولیان نمایشگاه کتاب باید به حال افزایش بنهای دانشجویی فکری کنند.
علیاکبر تورانیان، رئیس هیاتمدیره انجمن ناشران دانشگاهی با بیان اینکه شرایط امروز با شرایط گذشته قابل قیاس نیست، میگوید: «وقتی حرف از تغییر شرایط میزنیم، یعنی اینکه درصد بنی که در گذشته به دانشجویان و دانشگاهیان برای خرید کتاب در نمایشگاه تخصیص داده میشد، باید با شرایط حال حاضر متفاوت بوده و بنها براساس قیمتگذاریهای جدید، هزینههای سربار چاپ کتاب همچون صحافی، زینک و... کتابهای دانشگاهی به دانشجویان و جامعه دانشگاهیان اختصاص داده شود.»
وی در ادامه عنوان میکند که بنهای تخصیص داده شده در نمایشگاههای کتاب آن هم باتوجه به قطور بودن و حجیم بودن کتابهای دانشگاهی عمدتا جواب یک کتاب را هم نمیدهد و کتابهای دانشگاهی مرجع و کاربردی قیمتهایی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دارند، حال باید پرسید این بن جوابگوی خرید کدام کتاب دانشگاهی میشود؟ بنابراین رقم بنهای دانشجویی باید براساس قیمتهای روز کتابها تعیین شود. بنهایی که برای خرید کتاب در نمایشگاههای کتاب اختصاص داده میشود، در حد خرید کتابهای کودک و عمومی است و برای کتابهای دانشگاهی به یک کتاب هم نمیرسد. دانشجویان نیازمندترین مخاطب کتاب هستند و هزینه تامین کتاب دارند؛ پس بن کتاب باید افزایش داشته باشد.
مرتضی زینعلی، مدیر انتشارات دانشگاهی «جامعهنگر» نیز مهمترین چالش ناشران دانشگاهی و دانشجویان در خرید کتاب از نمایشگاه را، میزان بن دانشجویی به دانشجویان میداند و میگوید: «دانشجویان در نمایشگاه مجازی کتاب تلاش میکنند کتابهای یک ترم دانشگاهی خود(حداقل ۶ تا ۷ کتاب) را خریداری کنند که با این رقم بن صرفا میتوان یک کتاب دانشگاهی تهیه کرد.» مدیر انتشارات دانشگاهی «جامعهنگر» با بیان اینکه نشر جامعهنگر، ناشر کتابهای پزشکی است و کتابهای پزشکی تصاویر زیاد داشته و کتابهای رنگی هستند، توضیح میدهد که با چنین مبلغی، دانشجو نمیتواند کتابهای پزشکی خود را تهیه و دریافت کند؛ چراکه این بنها حتی رغبتی برای خرید کتاب دانشجو باقی نمیگذارد. متاسفانه در قیمتگذاری میزان بن به دانشجویان باتوجه به میزان تورم و قیمت کتابها خوب فکر نشده و این مبلغ بن، رقم کمی است و انتظار میرفت که دو برابر این مبلغ، به بن دانشجویی اختصاص داده شود؛ چراکه اهدای بن به دانشجویان، نکته مهمی است که میتواند میزان اقبال دانشجویان را به امر خرید کتاب افزایش بدهد.
منبع: روزنامه فرهیختگان برچسبها دانشجو نمایشگاه کتاب کتاب ناشرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: دانشجو نمایشگاه کتاب کتاب دانشجو نمایشگاه کتاب کتاب ناشران نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب های دانشگاهی ناشران دانشگاهی بن های دانشجویی برای خرید کتاب خرید کتاب اختصاص داده تخصیص داده تخصیص بن چالش ها یک کتاب رقم بن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشستهای دین و چالشهای روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:
حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزههای اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟
دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب میشود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالشهای نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالشها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان میدهد سامانه معرفتی شما میتواند روی باورها، جهتگیریها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما میدهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص میدهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطهای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.
چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و دادههایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح میکند و دوگانگیهای بین دین و اخلاق ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد.
چالش بعدی، بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.
چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزههای دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزههای اخلاقی را تضعیف میکند و به مرور زمان بیعاطفه بودن را به انسان میدهد.
و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسان گونه و انسان نما میشوند و این سوال مطرح میشود؛ آیا آموزههای اخلاق دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند. پس این چالش مطرح میشود که آیا این ماشینها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.
چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانیاند. با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاهها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
وی در ادامه به بحث چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسانهای با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک اینها این است که شناخته شدهاند . فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.
چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه میتوان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالشهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.
بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
چالش بعدی احترام است در آموزههای دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685