Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری محله‌ _ بهاره خسروی :  بسیاری از پیشرفت‌ها و خدمات پزشکی که در حوزه اطفال نصیب حال کودکان امروز برای حفظ سلامتی و ادامه زندگی می‌شود، حاصل تلاش‌ها و زحمات و جوانمردی‌های این پزشک نامدار ایرانی است. بهمن ماه سالگرد درگذشت دکتر «محمد قریب» است. به همین بهانه در این بخش نگاه کوتاهی به زندگینامه او و تاریخچه راه‌اندازی بیمارستان طبی کودکان در خیابان دکتر محمد قریب، جنب بیمارستان امام خمینی(ره) داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

میرزا «علی‌اصغر قریب» ۱۴ تیر سال ۱۲۸۸ صاحب پسری به نام «محمد» می‌شود. میرزا علی‌اصغر خان از خاندان قریب روستای گرکان از توابع شهرستان آشتیان بود که همراه عیال راه پایتخت را در پیش می‌گیرند و در محله عودلاجان، کوچه میرزا محمود وزیر ساکن می‌شوند. پدر دکتر قریب در سرچشمه، دکان بنکداری و رزازی داشت و مرد روشنفکری بود. او در روزگاری که از نظر فرهنگی میان مدرسه و مکتب رفتن چالش بود و خیلی‌ها مدرسه را جایی برای اشاعه کفر و بی‌دینی می‌دانستند بچه‌هایش را به مدرسه می‌فرستاد و با این تفکر حسابی مخالف بود.  


 

کارنامه افتخارات

دریافت نشان لژیون دونور از سوی سفیر فرانسه در سال ۱۳۳۱، عضویت در هیئت‌مدیره انجمن بین‌المللی بیماری‌های کودکان، عضو انجمن جهانی طب اطفال، دریافت نشان درجه اول در کنگره‌های مختلف بین‌المللی و چندین مجمع علمی بین‌المللی از مهم‌ترین افتخارات این پزشک نامدار عصر حاضر است.  
 

دوران مدرسه و دانشگاه 

او بعد از گذراندن این دوره‌ها و کسب رتبه اول دارالمعلمان اتفاقی از طریق یکی از دوستانش «مهدی بازرگان» در آزمون اعزام محصل به فرنگ، پذیرفته و جزو یکی از آن ۱۱۰ نفر می‌شود. سال ۱۳۰۶ به شرط اینکه طی ۲ سال اول با خرج خودش در فرانسه درس طب بخواند و اگر نمرات قابل قبول داشت مشمول بورس شود، راهی دانشکده‌ای پزشکی در کشور فرانسه می‌شود. دکتر قریب بعد از ۲ سال با دریافت کلی تقدیرنامه از سوی استادان این دانشکده از سوی ایران بورسیه می‌گیرد و به پاریس می‌رود. عشق به وطن و خدمت به هموطنان همیشه از دغدغه‌های ذهنی این پزشک فرهیخته بود و به همین دلیل سال ۱۳۱۷ به ایران باز می‌گردد.  

خدمات پزشکی 

نام دکتر قریب در آسمان پزشکی با اطفال گره خورده است. اما این پزشک جوانمرد ایرانی علاوه بر اطفال برای جامعه پزشکی و پیشرفت علم خدمات و اقدامات ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشته است. این روزها بسیاری از کارها در حوزه فرآورده‌های خونی شاید بسیار پیش پا افتاده است. درحالی که نخستین تعویض خون در ایران توسط او انجام شد. همچنین او از بنیانگذاران انتقال خون در ایران هم بود. بنیانگذاری و تأسیس نخستین بیمارستان تخصصی کودکان یعنی مرکز طبی کودکان همراه با دکتر اهری و پایه‌گذاری انجمن پزشکان کودکان ایران از خدمات دکتر قریب به جامعه بود که از آثار ارزنده آن تا امروز همه بهره‌مند هستند.  

پرواز به آسمان ابدیت 

دکتر سال ۱۳۵۱ دچار دفع خون از دستگاه اداری شد که بعدها این بیماری را پزشکان سرطان مثانه تشخیص دادند و متأسفانه اقدامات درمانی در ایران و امریکا چندان اثرگذار نبود و پدر طب اطفال ایران سه‌شنبه اول بهمن سال ۱۳۵۳ در همان بیمارستانی که ‌بانی ساخت آن بود به آسمان ابدیت پرواز کرد.

روزشمار ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان 

سال ۱۳۳۷ 
دکتر فرهاد همراه با مرحوم دکتر محمد قریب برای شرکت در نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان راهی شهر مونترال کانادا می‌شوند که پس از بازدید بیمارستان‌ها و مراکز علمی ویژه کودکان شهر مونترال و تورنتو ایده راه‌اندازی یک بیمارستان تخصصی ویژه اطفال در ذهن این دو پزشک شکل می‌گیرد.  

فروردین سال ۱۳۴۰ 
در گام نخست دکتر قریب برای جلب حمایت‌های نیکوکارانه فعالیت‌هایش را شروع می‌کند. دکتر قریب و دکتر فرهاد برای شکل‌گیری این نهادهای خیریه ودریافت کمک نقش مهمی داشتند. البته چون برای تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان اعتبار مالی بیشتری نیاز بود با پیگیری‌ها و تلاش‌های این پزشکان سازمان‌های ملی و دولتی هم پای کارآمدند و عملیات ساخت بیمارستان تخصصی کودکان در برنامه سوم دولت گنجانده و مسئولیت ساخت اجرای آن هم برعهده دولت گذاشته شد.  

سال ۱۳۴۰ 
در دی ماه همین سال با الگوبرداری از نقشه بیمارستان‌های کـــودکان امریکا و سوئیس، نقشه نخستین بیمارستان طبی کودکان طراحی شد.  


سال ۱۳۴۶ 
۲۸ اسفند ماه همین سال همزمان با عید سعید غدیر خم درمانگاه فیزیوتراپی و دندانپزشکی این بیمارستان هم راه‌اندازی شد.  

سال ۱۳۴۷ 
اردیبهشت ماه بخش درمانگاه بهداشت کودکان و شهریور ماه درمانگاه بیماری‌های کودکان و بخش یک بستری بیماران آماده شد و در نهایت چهارشنبه دهم آبان ماه بیمارستان رسماً افتتاح شد.  

کد خبر 652514 برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران همشهری محله کودکان پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه های ایران همشهری محله کودکان پزشکی راه اندازی بین المللی دکتر قریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر یاسر جلیلی به خبرنگار ما گفت: یک دستگاه رادیولوژی سیار به مبلغ یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان، یک دستگاه کوتر اتاق عمل به مبلغ ۱۲۴ میلیون تومان، یک دستگاه مانیتور سانترال بخش در شرف افتتاح استروک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین ۴ دستگاه ساکشن پرتابل و ۲ دستگاه الکتروشوک قلبی به ارزش تقریبی ۵۲۵ میلیون تومان برای تجهیز بیمارستان ۲۲ بهمن خریداری شده است.

وی افزود: علاوه بر مسجدسلیمان با توجه به حجم مراجعه بیماران شهر‌های همجوار به این بیمارستان خرید این تجهیزات خدمات رسانی را نیز شتاب می‌بخشد.

دکتر جلیلی در پایان از همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین مسئولان وزارت بهداشت جهت همکاری در خرید این تجهیزات تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • نخستین مدرسه هوشمند کودکان استثنایی در شهر جدید سهند افتتاح شد
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان
  • فرمانده تحت تعقیب و 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور