Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: با وجود گذشت ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۰ هنوز هیچ مبلغی برای پایش و حفاظت از تنوع زیستی کشور ابلاغ نشده است. - اخبار اجتماعی -

دکتر حسن اکبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با بودجه بخش پایش و حفاظت از تنوع زیستی کشور گفت: در حالی که شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی و فعالیت‌های توسعه‌ای از جمله جاده‌سازی‌ها, معدن‌کاوی‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.., فشار زیادی را بر زیستگاه‌ها و و به‌ویژه گونه‌های در حال انقراض کشور وارد کرده است, بودجه‌ای که هر سال برای این بخش در نظر گرفته می‌شود بسیار کم است و پاسخگو حفاظت از مناطق چهارگانه نیست.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در تأمین بودجه بخش حفاظت از تنوع زیستی وجود دارد این است که همین اعتبارات محدود نیز بسیار دیر ابلاغ می‌شود؛ در سال 1400 با وجود گذشت 10 ماه از این سال هنوز هیچ مبلغی برای پایش و حفاظت از تنوع زیستی کشور ابلاغ نشده است.

معاون تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه بسیاری از فعالیت‌ها در زمینه حفاظت از گونه‌های جانوری فصلی است, توضیح داد: به عنوان مثال سرشماری پستانداران بزرگ در اواخر پاییز انجام می‌شود, سرشماری پرندگان آبزی عموما در دی‌ماه انجام می‌شود و بیماری‌های حیات وحش نیز که مهار آن‌ها بسیار پرهزینه است ممکن است در هر فصلی از سال رخ دهد که مقابله با آن نیاز به تخصیص فوری اعتبارات است.

اکبری بیان کرد: محافظت از هر قسمت از مناطق حفاظت شده نیاز به برنامه مدونی دارد که با بودجه‌ای که از سال‌های گذشته به ما تخصیص داده شده است, توانسته‌ایم برای نصفی از تعداد 309 منطقه حفاظت شده برنامه‌ریزی کنیم و  برای برنامه‌ریزی و مدیریت در سایر مناطق, همچنان در انتظار پرداخت نقدینگی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه این بخش در بودجه پیشنهادی سال 1401 افزایش داشته است, گفت: بخش زیادی از بودجه‌ای که به ما تخصیص داده می‌شود صرف تهیه و نوسازی تجهیزات می‌شود. محیط‌بانان در شرایط سخت برای پیمایش مسیرهای طولانی و حفاظت از مناطق نیاز به موتورسیکلت و خودرو دارند و در حال حاضر وسایل حمل و نقل محیط‌بانان, به ویژه خودروها, فرسوده و پر استهلاک است و هم تعداد آن‌ها بسیار کم است.

معاون تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر افزایش بودجه‌ای که در سال 1401 برای حفاظت از تنوع زیستی در نظر گرفته شده است تأیید و به موقع پرداخت شود, فقط می‌تواند تا حدودی به نوسازی ناوگان حمل و نقل سازمان محیط زیست کمک کند.

بازگشت گورخر ایرانی به طبیعتایران بیشترین مساحت مناطق حفاظت شده در خاورمیانه را دارد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بودجه ایران سازمان محیط زیست پایش و نظارت در محیط زیست بودجه ایران سازمان محیط زیست پایش و نظارت در محیط زیست حفاظت از تنوع زیستی تنوع زیستی کشور سازمان محیط زیست بودجه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست