Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» با مشارکت ۳۱ استان کشور و ارزیابی ۷۰ مقاله مرتبط با موضوع، دهم بهمن ماه برگزار می شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دقاع مقدس روند این همایش را تشریح کرد.

وی در ابتدا ضمن تشکر از رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر و مسئولین سازمان اسناد کتابخانه ملی و ارجمند مختارپور و شورای سیاست گذاری اعضاء کمیته اجرایی و دبیرخانه همایش گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از رخدادهای بی‌نظیر در تاریخ بشریت و ایران است که منشاء آثاری بسیار شگرف در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … در داخل و خارج از کشور می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انقلاب که براساس اعتبارات دینی مردم فداکار به رهبری امام (ره) به ثمر نشست. مقام معظم رهبری فرمودند: انقلاب یک ضرورت طبیعی براساس سنت های الهی و حفظ دین بود.

وی افزود: برپایه ی این سنت الهی قدرتمندان و زورمندان جهان در مسیر انقلاب دست اندازی، مانع تراشی و دشمنی می‌کنند و سعی دارند جلوی آن را بگیرند، اما ایمان عمیق و آگاهانه و راسخ مردم به اسلام ناب محمدی (ص) و صبر و فداکاری و استقامت آنها در مسیر انقلاب توطئه‌های دشمن را ناکام گذاشت. دشمنان انقلاب اسلامی علیرغم توطئه‌های گوناگون داخلی، جنگ همه جانبه علیه ایران را به وسیله عراق شروع کردند و از هرگونه پشتیبانی دریغ نمودند و ملت بزرگ ایران به مدت هشت سال در مقابل تمام تهاجمات با ایثار، ازخودگذشتگی و فداکاری دفاع نمود و یکی از پر افتخارترین دوران ملت ایران هشت سال دفاع مقدس است، که به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلله العالی) دفاع مقدس تضمین کننده حیثیت کشور، ملت و امنیت فعلی و عزت ملت ایران شد. لذا تبیین و تدوین این حادثه تاریخی سرنوشت ساز و مهم، ضروری و اجتناب ناپذیر است. در دوران دفاع مقدس تعداد زیادی از مردم ایران برای دفاع در مقابل دشمن در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها حضور پیدا کردند که منبعی ارزشمند و دسته اول برای ثبت در تاریخ این برهه به شمار می رود.

علاماتی ادامه داد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت سازمان های کشوری و لشکری که عموماً در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده اند جهت ثبت و ضبط این حادثه ماندگار بر اساس روش‌های علمی و تجارب ارزشمند خالقان صحنه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس اقدام به برگزاری سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس نموده است. ثبت و ضبط و تدوین تجارب علمی و عملی دفاع مقدس به منظور حفظ و صیانت و جلوگیری از تحریف، نابودی و فراموشی آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و ایشان فرمودند ما چند صد هزار رزمنده داشته‌ایم که هر کدام از اینها یک گنجینه خاطره‌اند که متاسفانه بعضی از این گنجینه‌ها در این سی و چند سال زیر خاک رفته و از دسترس خارج شده اند حیف! حیف!

وی اضافه کرد: کسانی که امروز به فکر افتاده اند بروند خاطره‌ها را بگیرند دارند در واقع جلوی یک ضایعه مهم و خسارت بار را می گیرند و نمی‌گذارند ضایع شود این گنجینه پرارزش و بی بدیل را احیاء می‌کنند اینها سرمایه ملت است. استفاده از روش تاریخ شفاهی ضمن سهولت فراوان و توانایی حفظ و انتقال بدون کم و کاست واقعه موجب می‌شود که زمینه دخالت مورخان و نویسندگان و تحریف واقعه و یا سخنان راوی تا حدود زیادی از بین برود و از تحریف این حادثه نورانی جلوگیری به عمل آید. تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس بهترین فرصت برای حاکمیت ارزش های مطلوب و ارائه معیارهای خدایی برای راهنمایی و هدایت رفتار و کردار آحاد جامعه را فراهم می سازد. ارزش‌هایی که به معنای واقعی کلمه در جبهه ها اتفاق افتاد، ارزش‌هایی که تحمیل و اجباری نبود و چون با نگاه اعتقادی دفاع در مقابل دشمن مقدس شمرده شده بود جدید و نو پدید بود و در طول دوران دفاع مقدس بالنده شد تا زندگی فردی و اجتماعی جامعه را سامان بخشد. ارزشهای دفاع مقدس امید بخش و حرکت دهنده جامعه است و تاریخ شفاهی میتواند با بهرهگیری از فنون مصاحبه، تجارب دوران دفاع مقدس را از زبان حاضران در صحنه اخذ و برای نسل آینده حفظ و نگهداری و به آنان منتقل نمایند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دقاع مقدس در ادامه به معرفی محورهای همایش پرداخت و گفت: این همایش در محورهای متفاوت ذیل فراخوان داده و از صاحب نظران و علاقمندان دعوت به همکاری کرده است. این محور شامل مبانی نظری و پیشه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تاریخ شفاهی ضرورتها و فرصتها، آسیب شناسی و موانع پیشروی تاریخ شفاهی، سیاستگذاریها، راهبردهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جبهه مقاومت می شود. این همایش جهت برگزاری هرچه بهتر در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام (ISC) نمایه و برای مقالات آن یک ویژه نامه به نام تاریخ شفاهی دفاع مقدس در انجمن تاریخ شفاهی ایران اختصاص یافت.

علاماتی گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که تعداد ۲۰ عدد در سایر حوزه های دفاع مقدس تدوین شده بود که با موضوع همایش تناسب نداشت. تعداد ۸۰ مقاله پذیرفته شد که در کمیته علمی هر مقاله برای ارزیابی به ۲ نفر از داوران محترم ارسال گردید و نهایتاً ۵۰ مقاله اجازه نشر گرفت. برای برگزاری ۲ سطح در نظر گرفته شد. در سطح اول مقالات بر اساس امتیازات اخذ شده مرتب گردید و ۱۵ مقاله در ۳ پنل تخصصی در روز اول به صورت مجازی برگزار می‌شود و پس از آن مقالات برتر شناخته و معرفی می‌گردند و در روز دوم همایش به صورت حضوری در تهران در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد گردید و از برگزیدگان مقالات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی در پایان افزود: این مراسم بصورت ویدیو کنفرانس در تمامی استان های کشور با ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پخش خواهد شد. همچنین در این مراسم پنج خانواده ایثارگر دفاع مقدس تقدیر می شوند و علاوه بر ارائه مقالات برگزیده و تقدیر از نویسندگان از سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور سید سعید رضا عاملی به عنوان سخنران ویژه بهره‌مند خواهیم شد. علاوه بر این از تعداد ده عنوان کتاب تدوین شده در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ده عنوان کتاب ترجمه اسناد دفاع مقدس آرشیو انگلستان که برای اولین بار منتشر می شود رونمایی به عمل خواهد آمد و از مترجمان نیز تقدیر خواهد شد.

کد خبر 5409368

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری دفاع مقدس جنگ تحمیلی تاریخ شفاهی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی کتاب ترجمه نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران نقد کتاب کتاب و کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب روز زن انقلاب اسلامی ایران ادبیات جهان حوزه هنری تاریخ شفاهی دفاع مقدس دوران دفاع مقدس سازمان اسناد دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد