Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سایت فردا، به نقل از سایت خبر سراسری، سید حسین نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس درباره احتمال بازگشت آمریکا به صحنه مذاکرات وین گفت: «در ادوار مذاکرات و رسیدن به برجام در دولت های یازدهم و دوازدهم آمریکایی ها در گفت‌وگوهای برجام حضور داشتند یعنی وقتی ایران با 5+1مذاکره می‌کرد، آمریکایی‌ها مستقیما در مذاکرات شرکت داشتند و با توافقی که در برجام قبلی صورت گرفت با حضور آمریکایی‌ها و دکتر ظریف بود که آقای ظریف نیز به امضا جان‌کری اعتماد کرد بنابراین این مذاکرات با حضور آمریکایی ها یک‌بار صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی رسانه ها نیز نسبت به حضور و غیاب آمریکا در مذاکرات واکنش نشان داده اند اما آمریکایی ها این تجربه را داشته اند در حالی‌که یک‌جانبه از برجام خارج شدند و تحریم‌های جدی علیه مردم ایران اعمال کردند سال‌ها مردم ما بدون هیچ تقصیری تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار گرفتند حالا اگر آمریکا می خواهد به مذاکرات 4+1برگردد باید به نقطه پایان برجام در سال های قبل برگردد یعنی کلیه تحریم های بعد از برجام و ثانویه را لغو کند و تعهد دهد که از برجام خارج نمی شود. اینکه گفته می شود مذاکره مستقیم با آمریکا صورت بگیرد به معنا مذاکره مستقیم نیست بلکه در چارچوب 4+1با آن ها صحبت خواهیم کرد بنابراین این اتفاق بستگی به رفتار آمریکایی ها و لغو تحریم ها دارد».

او در ادامه درباره دوگانگی مواضع اصولگرایان نسبت به برجام در دولت قبل و دولت فعلی افزود: «موضع‌گیری‌ها واقعیت ندارد ما سه محور داریم که بر سر این محور ها بحث داریم. محور اول حل موضوع از طریق مذاکره است و هیچ‌کس و هیچ جناحی با مذاکره مخالف نبوده است. اخیرا نشریه ای را دیدم که مواضع من را بررسی کرده بود و گفته بودند ایشان قبلا با مذاکره مخالف بوده حالا موافق است در حالی‌که اینها تحلیل‌های نادرستی است باید ما شرایط را بررسی کنیم. اولا که هیچکس در هیچ شرایطی با مذاکره در کشور مخالف نبوده است و مقام معظم رهبری نیز مجوز مذاکره را صادر کردند و قبل از آن نیز 12سال مذاکره انجام می‌شد از زمانی‌که آقایان روحانی، جلیلی و لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی بودند مذاکره انجام می شد. ما همیشه با مذاکره موافق بودیم و با مذاکره باید مشکل را حل کرد اما نوع مذاکره مورد بحث ما بوده است بی اعتمادی به دشمن مورد بحث ما بوده است و اینکه بر سر چه مسائلی مذاکره شود مورد بحث ما بوده است در برجام نیز ما با نوع توافق بحث داشتیم. مگر قرار نبود در ادوار مختلف به توافق برسیم؟ نوع توافق مورد بحث است ما می‌گوییم برجام اشکالاتی دارد که یکی از آن ها که مخالف آن بودیم بحث تضمین بود که اگر دولت آمریکا تغییر کرد شما چه می‌کنید؟ گفتند به امضا جان کری اعتماد می‌کنیم! بنابراین کسی با توافق مخالف نبوده است اما با نوع توافق مخالف بودیم. الان هم اگر آمریکا می خواهد برگردد شرایط آن مشخص است و بر سر آن بحث می کنیم.آمریکایی ها که نقش اول را در برجام داشتند در مذاکره حضور داشته‌اند حالا هم که ما می‌گوییم آمریکا با شرایط جدید وارد مذاکرات شود که بحث جدیدی نیست».

نقوی‌حسینی در پایان از احتمال دستیابی به توافق در شرایط فعلی به سایت «خبر سراسری» گفت: «با توجه به دور جدید مذاکرات الان شرایط برای یک توافق خوب فراهم است بنابراین تیم دیپلماسی نباید عجله کند و به استقبال کسی هم نرود چون بیش از ما آن ها به توافق نیاز دارند و با چشم باز انشالله به یک توافق خوب دست می یابیم».

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران جان کری مذاکره آمریکا ظریف نقوی حسینی آمریکایی ها مورد بحث تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست

یکی از مسئولان جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به شروط اصلی خود در هرگونه توافق برای آتش‌بس پایبند است تاکید کرد نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت طرف صهیونیستی با خواسته‌های حماس است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات جدید مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان طی سخنانی به جزئیات بحث‌های جاری درباره آتش بس در نوار غزه پرداخته و اعلام کرد که رسانه‌های عبری درباره ساعات سرنوشت ساز برای رسیدن به توافق یا ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه صحبت می‌کنند. این مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری همان مانورها و فضاسازی‌های قبلی است که تل آویو از روزهای اول مذاکرات سعی در ایجاد آن داشت.

ولید کیلانی در گفتگو با وب سایت النشره اظهار داشت که ما نمی‌توانیم بگوییم به توافق آتش بس نزدیک شده‌ایم؛ مگر بعد از رسیدن به ابتکار نهایی و امضای آن. بعد از پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع جنبش حماس در مذاکرات، هیئت این جنبش به منظور روشن شدن برخی نکات مندرج در پاسخ اسرائیل، به قاهره رفت و قرار بر این است که حماس پاسخ پیشنهاد رژیم صهیونیستی را طی ساعات یا روزهای آینده بدهد.

وی تصریح کرد که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

این مسئول حماس درباره پیشنهاد جدیدی که در مذاکرات برای آتش بس غزه مطرح شده گفت که اسرائیل اصرار دارد در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشد آتش بس دائمی وجود نداشته باشد و در این میان آمریکایی‌ها از تضمین‌هایی درباره تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائمی در مرحله دوم صحبت می‌کنند.

رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردحماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

وی در رابطه با پرونده تبادل اسرا نیز اظهار داشت که بحث‌ها درباره تعداد اسرایی که باید مبادله شوند همچنان ادامه دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟