Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:50:14 GMT

زخم حفاری بر پیکر جاده‌های روستایی یزد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۶۴۳۷

زخم حفاری بر پیکر جاده‌های روستایی یزد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در گذشته تردد به روستاها به طور عمده در تابستان و با خودروهای عمومی صورت می گرفت اما با افزایش تعداد خودروها، ترددها بیشتر شد چرا که والدین بسیاری از شهرنشینان در روستاها زندگی می کردند.

کم کم جاده های روستایی یکی پس از دیگری مورد رسیدگی و آسفالت قرار گرفت به طوری که در حال حاضر عمده راه‌های روستایی استان آسفالت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باز در گذشته بسیاری از خانواده‌ها به دلیل کم شدن جمعیت روستاها در زمستان، به شهر مهاجرت می کردند و روستاها خلوت تر بودند از این رو تردد به روستاها در زمستان بسیار کم بود.

اما در حال حاضر روستاها به ییلاقاتی خوش و آب هوا هم در فصل تابستان و هم زمستان تبدیل شده اند و افزایش ساخت و ساز در روستاها و تغییر سبک و سیاق روستا نشان می دهد که حتی کسانی که اصالت روستایی ندارند، خواستار تردد و سکونت در آنها هستند.

افزایش تقاضا برای سفر به روستاها، ضرورت رسیدگی به مسیر دسترسی را مضاعف کرده و جاده های مناسبی نیز برای دسترسی فراهم شد اما طی دو سال اخیر عملیات گازرسانی به روستاهای استان به ویژه روستاهای کوهستانی، گلایه زیادی به دنبال داشته است.

این اقدام برای اجرای شبکه انتقال گاز و بهره مندی روستاییان از نعمت گاز و انرژی پاک صورت گرفته است اما زمان مرمت حفاری جاده به درازا کشیده و روستاییان هر بار که برای تردد از جاده عبور می کنند، شیرینی گازرسانی به کامشان تلخ می شود.

گلایه از راه‌های پر از چاله مهریز

یکی از اهالی روستای منشاد گفت: جاده دسترسی به روستاهای بخش مرکزی مهریز بسیار بد است. در برخی نقاط نصف جاده مورد حفاری قرار گرفته و تنها یک لاین رفت و برگشت وجود دارد که حادثه ساز نیز است.

محمد دهقان منشادی افزود: این باعث می شود که کسانی که در جاده های روستایی تردد می کنند، برای کاهش خسارت به خودروهایشان، حقوق یکدیگر را رعایت نکنند و ترافیک سنگین و گاه درگیری های بین رانندگان رخ دهد.

وی، خواستار تسریع در مرمت جاده روستاهای شهرستان مهریز شد و افزود: کوهستانی بودن این روستاها باعث شده که هم در تابستان و هم زمستان ترافیک بالایی داشته باشند و خرابی جاده هم زمان و هزینه سفر را افزایش داده و هم به خودروها خسارت وارد می کند.

این روستایی ادامه داد: انتظار است که متولیان امر با تخصیص بودجه مناسب نسبت به رفع این مشکل به زودی اقدام کنند تا مردم از این وضعیت راحت شوند چرا که مردم قرار نیست با توجه به طبیعت زیبای این روستاها هم در طول سال، از سفر به روستاها خودداری کنند.

افزایش تردد در زمستان و جاده‌های نامناسب روستاهای تفت

یکی از روستاییان شهرستان تفت هم در گفتگو با خبرنگار مهر همین گلایه را مطرح کرد و افزود: بارش برف در روستاهای کوهستانی تفت، باعث شده که ترافیک روستاها افزایش یابد چرا که این اتفاق در کویر جذابیت خاصی دارد و روستاها شلوغ می شوند و وضعیت فعلی جاده‌ها، مشکلات زیادی را برای روستاییان و کسانی که به روستاها سفر می کنند، ایجاد کرده است.

علی‌محمد رضایی ادامه داد: بارش‌ها هر چند کم بوده اما با جاری شدن در خیابان‌ها، فرونشست چاله ها را عمیق‌تر کرده و به طوری که تردد عابران هم در این جاده ها با مشکل مواجه است و خسارت قابل توجهی هم به خودروها وارد می شود.

وی افزود: مردم از گازرسانی خیلی خوشحال هستند زیرا بسیاری از آنها به دلیل نبود این نعمت، مجبور بودند زمستان روستا را ترک کنند و گاهی این ترک کردن به مهاجرت دائمی منجر می شد چرا که کویر هر چند در زمستان بارش زیادی ندارد اما سرمای سوزناکی دارد.

این روستایی ادامه داد: راه‌های روستایی وضعیت بسیار بدی دارند و برخی از علاقمندان به سفر به روستاها برای کاهش خسارت به خودروهایشان مسافت تقریباً بهتر و البته طولانی تری را برای رسیدن به مقصد طی می کنند که هزینه ها و آلودگی را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه روستاییان مجبورند برای رسیدگی به زندگی اشان به دیارشان بروند، ادامه داد: تردد اهالی روستایی بسیار کمتر از کسانی است که برای استفاده از طبیعت به روستاها سفر می کنند و همین افزایش تردد هم وضعیت جاده ها را به مراتب بدتر کرده است.

معطل اعتبار نمی‌مانیم

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر از تخصیص ۱۲ میلیارد تومان از شرکت گاز استان برای جبران خسارت های حفاری های اجرای خطوط انتقال گاز خبر داد و افزود: تلاش می کنیم تا اوایل سال آینده همه مرمت ها به پایان برسد.

حمیدرضا کارگر با اشاره به اینکه شهرستان های مهریز، تفت و بهاباد با این مشکل مواجه هستند، ادامه داد: البته به طور قطع این اعتبار برای اجرای این طرح‌ها کافی نیست اما قرار نیست به این اعتبار اکتفا کنیم و در صورتی که هنوز اعتباری در روستاها توزیع نشده است، اما پیمانکاران در برخی از روستاها مشغول کار هستند.

توقف عملیات به دلیل کاهش کیفیت آسفالت از سردی هوا

وی، علت کندی روند و متوقف شدن را سرمای هوا عنوان کرد و گفت: سردی هوا کیفیت آسفالت را کاهش داده و از عمر آن می کاهد از اینرو انجام عملیات آسفالت در ماه های سرد سال بی نتیجه است اما به طور قطع اجرای این طرح را معطل اعتبار نخواهیم گذاشت و به محض بهبود شرایط جوی، عملیات با سرعت انجام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکل سردی هوا در شهرستان های تفت و مهریز به مراتب بیشتر است، ادامه داد: قبول داریم که با بارندگی سطح حفاری ها نشست کرده و تردد به مراتب کمتر شده است اما امکان اجرای عملیات زیرسازی وجود ندارد چرا که کار بیهوده است است اما یک روز قبل از انجام عملیات آسفالت، زیرسازی کامل صورت می گیرد که جاده یک دست شود.

خسارت قابل برآورد نیست

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان یزد درباره برآورد خسارت وارد شده به راه های روستایی استان ناشی از اجرای شبکه گاز اظهار داشت: نمی توان این خسارت را پیش بینی کرد زیرا مرمت در نقاط مختلف و روستاهای مختلف بسته به عرض جاده و محیط روستا متفاوت است و در نقاطی در مسیر حفاری صورت نگرفته اما در برخی از روستاها حفاری درست در جاده اصلی است.

وی با اشاره به آغاز عملیات مرمت از روستای منشاد در شهرستان مهریز اظهار امیدواری کرد: با اتمام عملیات مرمت تا اوایل سال آینده در فصل بهار و تابستان مردم به راحتی به روستاها تردد کنند.

روستاهای استان یزد دیگر مختص روستانشینان نیست و افزایش تردد در جاده های روستایی نشان از افزایش تقاضا برای سفر به روستاها به ویژه روستاهای ییلاقی به دلیل نبود اماکن و مراکز تفریحی در داخل شهرها دارد.

در این بین شهرستان های تفت و مهریز مورد استقبال بیشتری قرار دارند از این افزایش تردد، مشکلات حفاری را تشدید کرده و هم گلایه روستاییان و هم گلایه شهروندانی که به روستاها سفر می کنند را در پی دارد.

به طور قطع اعتبارات ناچیز برای مرمت این مسیر طولانی و پر از چاله کافی نیست اما ظاهراً بنیاد مسکن استان عزم خود را جزم کرده است که این مشکل را هر طور که شده حتی با ایجاد مطالبات پیمانکاران حل کند تا تردد در مسیرهای روستایی تسهیل شود.

کد خبر 5409431

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد گازرسانی روستایی شركت گاز استان يزد بوشهر بارش برف ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه برف و کولاک دهه فجر کرمانشاه آمار کرونا سیل کرمان برف و یخبندان برف روبی اردبیل تعطیلی مدارس جاده های روستایی سفر به روستاها افزایش تردد جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی

آخرین وضعیت محورهای کشور برای امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین وضعیت راه‌های کشور تا امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ به شرح زیر است:

آخرین وضعیت جوی ترافیکی محورهای شمالی

تردد روان در محورهای چالوس، فیروزکوه، هراز، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت)

محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

آخرین وضعیت جوی ترافیکی سایر محورها

ترافیک سنگین در آزادراه قزوین - کرج - تهران حدفاصل محمد شهر تا پل کلاک

ترافیک سنگین در محور شهریار - تهران در برخی مقاطع

ترافیک نیمه سنگین در آزادراه ساوه - تهران حدفاصل نسیم شهر تا احمد آباد مستوفی

انسدادهای اخیر

محور مسدود شریانی

محور خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از محور جایگزین خرم آباد - کوهدشت و آزادراه خرم آباد - پل زال انجام می‌شود.

محورهای مسدود غیرشریانی

۱- هشتگرد - طالقان

۲- کمربندی جدید خرانق - یزد

۳- اسپکه - بمپور

۴- یزد - دربید

۵- حاجی آباد - آهنگران

۶- گلشن - سراوان

۷- نیکشهر - قصرقند

آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان، رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود و دوشنبه در بعضی ساعات در بعضی مناطق غرب کشور، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز مرکزی، بارش پراکنده رخ خواهد داد و دیگر مناطق کشور جوی آرام خواهد داشت.

وی افزود: سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور به تدریج در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان، رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد آغاز خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه در ساعت بعدازظهر برای ارتفاعات البرز مرکزی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: چهارشنبه سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب تقویت می‌شود و گستره فعالیت آن جنوب و بخش‌هایی از مرکز کشور را نیز فرا می‌گیرد و پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی مرکز و نیمه جنوبی کشور ادامه خواهد داشت.

وی گفت: طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش بینی می‌شود؛ همچنین طی سه روز آینده شرق و جنوب خلیج فارس مواج خواهد بود.

کد خبر 748625

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد روان در جاده‌های شمالی
  • ثبت بیش از ۶۵ میلیون تردد در جاده‌های ایلام
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • اعلام وضعیت تردد در جاده‌های کشور/ ترافیک پرحجم در ۴ محور
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • از تخریب ۵۰ راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر