Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@11:54:19 GMT

آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها بازنگری می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۶۴۸۷

آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها بازنگری می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جلسه ۳۶۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست محمد علی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور بررسی آئین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

زلفی گل، رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این جلسه گفت: پیشنهادهایی را به مرور در دستور کار این شورا برای بازبینی قرار خواهیم داد که یکی از مهم‌ترین این موارد آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها به دلیل قدیمی بودن و عدم هماهنگی با اتفاقات زمانه ناگزیر به بازنگری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آئین نامه حاضر، بحث پارک‌های علم و فناوری و شیوه ارتباط آنها با دانشگاه‌ها و بحث‌های اجرایی آن واضح نیست. رؤسای پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌های وزارت علوم هیچ ارتباطی ندارند و برعکس این موضوع هم صادق است و باید این ارتباط دو سویه شکل بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: هر کسی که در محیط دانشگاه با دانشجو سر و کار دارد، باید آگاهانه رفتار کند چون نحوه برخورد و تعامل آن در آموزش دانشجویان مؤثر است؛ بنابراین ضرورت دارد تا مباحث مختلف دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را بازنگری کنیم.

وی به بازنگری کلیدی آئین نامه هیئت‌های امنا اشاره کرد و گفت: هیچ شاخصی برای انتخاب افراد در جایگاه هیئت امنایی دانشگاه‌ها وجود ندارد و مهم‌ترین شاخص آن بعد سیاسی فرد است. ما در قبال آیندگان مسئولیم و باید شاخص برای اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها مشخص کنیم.

زلفی گل افزود: بنابراین سال‌ها بعد افراد دیگری در جایگاه وزارت علوم قرار می‌گیرند و باید در این فرصت در راستای ساختار سازی و بهینه کردن و بالا بردن استقلال دانشگاه‌ها قدم برداریم. سوال اصلی این است که افراد عضو هیئت امنا باید چه شاخص حداقلی داشته باشند؟ نیز وظیفه اعضای هیئت امنا چیست؟

زلفی گل تصریح کرد: با جمع بندی مباحث این موضوعات را به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ارائه خواهیم داد تا مطالعات تطبیقی ملی و فراملی پشتوانه بروز رسانی آئین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی قرار بگیرد و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با توجه به سخنان اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیان کرد: بازنگری در وظایف هیئت امنا به نظر جای کار دارد. درواقع هر مصوبه‌ای که بار مالی داشته باشد، هیئت امنای دانشگاه‌ها باید تصویب کنند که این مورد جزو وظایف آن است. آنچه مسلم است برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها را هیئت امنای دانشگاه‌ها باید تصویب کنند چون اصل برنامه دارای بار مالی است.

بر این اساس مقرر شد مطالعات تطبیقی ضمیمه بحث بازنگری آئین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی قرار گیرد و با پیگیری‌های مداوم، کارشناسی بهینه‌ای با رویکرد تحولی برای بازنگری آئین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی برای چهل ساله دوم انقلاب انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوری ۱۱۵ ایده در رویداد آموزشی «بوت کمپ» دانشگاه آزاد قم

مریم خوش‌سخن‌مظفر، رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه «بوت کمپ» آموزشی در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد شناخت استعداد‌ها در حوزه بازی‌سازی، انتقال تجربیات بین مربیان این حوزه و صاحبان ایده و آشنایی فناوران با مباحث کسب‌وکار بوده و دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این رویداد با پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری کریمه همکاری داشت.

وی افزود: در برگزاری این دوره آموزشی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و مؤسسات متعدد و تعدادی از معلمان و افرادی به‌صورت آزاد پذیرش شدند. در این رویداد حدود ۱۱۵ ایده داوری شدند و در داوری اولیه تعدادی از این ایده‌ها که دارای نمونه اولیه بودند یا یک ایده جالبی برای بازی‌سازی داشتند، انتخاب و به دوره‌های آموزشی بوت کمپ راه یافتند.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم «بوت کمپ» برگزار شده در این دوره را با محور آموزش در حوزه بازی‌سازی به همراه پرسش و پاسخ معرفی کرد و ادامه داد: در برگزاری این رویداد کارگاه‌های شناخت بازی برگزار و از حضور استادان مختلف در حوزه‌های مختلف بازی‌سازی استفاده شد. در بخش دیگر بوت کمپ، فناوران و ایده پردازان به معرفی بازی‌های خودشان پرداختند و توسط داوردان ارزیابی شدند.

خوش‌سخن‌مظفر با بیان اینکه دومین روز از برگزاری «بوت کمپ» به مباحث کسب‌وکار، تیم سازی، نحوه کار تیمی و چگونگی ارائه دادن ایده و راه‌های موفقیت کسب‌وکار اختصاص داشت، گفت: برگزیدگان دو حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی در مراسم اختتامیه رویداد گیم تایم معرفی و از آنها قدردانی خواهد شد.

وی مطرح کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که رویکرد خود را به سمت کارآفرینی تغییر داده و تلاش می‌کند از طریق مرکز رشد واحد‌های فناور رویداد‌های حوزه‌های تخصصی را برگزار کند در همین راستا از آبان ماه ۱۴۰۲ رویداد «گیم تایم» در حوزه بازی‌سازی آغاز به کارکرد. بوت کمپ‌ها یک دوره آموزشی فشرده و مهارتی هستند که فرد با شرکت در آن دوره آموزشی با حضور در فرایند‌های منظم هر روزه می‌تواند دانش کاربردی خود را به‌صورت مشخص و تخصصی افزایش دهد و بعد به‌صورت کاملاً حرفه‌ای وارد حوزه مورد نظر بشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی مرجعیت علمی 
  • جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • فیلم| ساماندهی عرصه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • داوری ۱۱۵ ایده در رویداد آموزشی «بوت کمپ» دانشگاه آزاد قم
  • نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها نخستین اقدام موثر هیئت امنای بازار اصفهان است