Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - معصومه خاکزادی گفت: آزمایش شنوایی نوزادان اجباری نیست، اما بیشتر مادران، این تست را در همان بدو تولد یا در ماه اول پس از ترخیص از بیمارستان انجام می‌دهند.

 در دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های کرونایی، نتوانستیم پوشش خوبی در این برنامه داشته باشیم، اما در شش ماه اول امسال با توجه به مشارکت بالای خانواده‌ها نزدیک به ۹۷ درصد متولدین را پوشش داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: نتیجه‌ی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان این است که درحال حاضر می‌توانیم با جرأت بگوییم که تنها ۵ درصد کل متولدین از این برنامه بهره‌مند نمی‌شوند و از آنجا که نرخ معلولیت شنوایی یک تا سه در هزار است بنا بر این در کل خراسان رضوی در طول سال تعداد بسیار اندکی ممکن است از شناسایی به موقع جا بمانند.

خاکزادی گفت: بنا بر نرم‌های جهانی پوشش ۹۷ درصدی با اندکی خطا، به معنای پوشش کامل است و اگر تمام کسانی که تست شنوایی می‌دهند پیگیری درمان و احیانا جراحی یا بکارگیری وسایل کمک‌توانپزشکی، با اطلاعات دریافتی از مدارس استثنایی می‌توانیم مطمئن باشیم که ورودی‌های معلولیت شنوایی در استان به صفر نزدیک شده است.

او گفت: به جهت اینکه این برنامه شانزدهمین سال اجرای خود را می‌گذارند قاعدتا نباید ورودی‌های کودکان معلول شنوایی به مدارس چندان قابل توجه باشد و در عمل هم همین‌طور است به گونه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر تعداد کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا نسبت به ۱۶ سال قبل کمتر از ۱۰ درصد شده است.

کارشناس مسئول برنامه غربالگری شنوایی نوزادان گفت: متأسفانه برخی از مادران و خانواده‌های نوزادانی که غربال می‌شوند و تشخیص مشکلات شنوایی می‌گیرند موضوع را پیگیری نمی‌کنند و به درمان نمی‌رسند به همین خاطر، کودک با همان مشکل بزرگ می‌شود و چه بسا در دوران بزرگ‌سالی، مشکلش بدتر هم بشود.

خاکزادی گفت: بهزیستی برای کامل کردن پروسه‌ی غربالگری، هزینه‌های درمانی جراحی و بخشی از تجهیزات کمک توانپزشکی را برای کسانی که بضاعت کافی مالی نداشته باشند پرداخت می‌کند.

او گفت: به همین خاطر، دلیلی ندارد که خانواده، مشکل فرزند را پیگیری نکند و باعث شود کودک در آینده دچار مشکل شنوایی باشد و کل زندگی‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

خاکزادی گفت: امیدواریم در دو ماه آینده، مادرانی که فرزندان‌شان به تازگی متولد شده‌اند یا در شرف زایمان هستند و یا مادرانی که فرزندان‌شان در ماه‌های گذشته بدنیا آمده و هنوز غربالگری شنوایی را انجام نداده‌اند برای تست شنوایی فرزند اقدام کنند که از عواقب و تبعات معلولیت فرزند‌شان در امان بمانند.

او گفت: ما باید مسئولیت والدینی خود در مورد فرزندان مان را به درستی انجام دهیم تا آن‌ها در آینده مشکلاتی در زندگی نداشته باشند که به خاطر آن ما را سرزنش کنند و یا کل زندگی‌شان تحت تأثیر این رفتار ما قرار بگیرد.

 

انتهای پیام//م.ج.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غربالگری شنوایی شنوایی نوزادان او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در روز پایانی رقابت‌های جهانی تیراندازی در کره جنوبی، تیم ملی کشورمان با ترکیب ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و نسرین شاهی در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف P۴ موفق به کسب نشان طلا شدند.
بانوی تیرانداز خراسان رضوی دو روز قبل نیز در ماده تپانچه بادی ۱۰۰ متر انفرادی نشان طلا را به دست آورده بود.

دیگر خبرها

  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • نزدیک به ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان