Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@03:42:36 GMT

مهم ترین اصطلاحات گمرکی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۶۶۲۴

مهم ترین اصطلاحات گمرکی را بشناسید

در این مقاله قصد داریم درباره اینکه گمرک چیست و اصطلاحاتی مهمی مانند ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا صحبت کنیم.

به گزارش برنا، گمرک در کنار عوامل دیگری مانند شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و موسسه‌های حمل و نقل نقش بسیار مهمی در اعمال سیاست‌‌های بازرگانی، توسعه تجارت قانونی و بین‌المللی کشور و جلب سرمایه‌های خارجی بر عهده دارد و به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اجراکننده مقررات مربوط به تجارت جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در همه کشورها به عنوان مجرای صادرات و واردات روی جوانب اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در امور مربوط به صادرات و واردات بازرگانان و افرادی که در حوزه ترخیص کردن کالا فعالیت می‌کنند، باید به خوبی با اصطلاحات گمرکی آشنا باشند. یاد گرفتن این اصطلاحات برای شرکت‌های تجاری و بازرگان‌هایی که اصلی‌ترین فعالیت آن‌ها صادرات و واردات کالا است، جزو امور ضروری محسوب می‌شود‌. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه گمرک چیست و اصطلاحاتی مهمی مانند ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا صحبت کنیم.

گمرک چیست؟‌

اولین سوالی که پیش می آید این است که گمرک چیست؟ گمرک نهاد یا سازمان دولتی کارآمدی است که به راحت شدن تجارت و تامین درآمد از طریق بازرگانی خارجی با اجرای سیاست‌های اقتصادی کمک می‌کند. مدیریت تمام امور مرتبط به جابه‌جایی مسافران و کالاهای وارداتی یا صادراتی و اجرای مقررات ترازیت کالا برعهده این نهاد است. گمرک از دیدگاه بین‌المللی به این صورت تعریف می‌شود که سازمانی دولتی است که موظف است قوانین امور مربوط به صادرات و واردات، انبار یا جا به جایی کالا یا مسافرین را اعمال کرده و حقوق و عوارض را وصول نماید. تمام دولت‌ها برای اجرای سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی خود به این سازمان مهم نیاز‌مند هستند.

واژه نامه ی بین المللی گمرک آن را اینگونه تعریف کرده است :

گمرک یا CUSTOMS یک سازمان دولتی است که مجری کلیه قانون های گمرکی و وصول حقوق و عوارض و همچنین مجری و مسئول تمام قوانین و مقرراتی است که برای واردات و صادرات کالا و همچنین انبارکردن و هرگونه جابه حای آن باید صورت گیرد.

اصطلاح گمرکی ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین اصطلاحات گمرک است. به طور کلی می توان گفت ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن ها (ترخیص کار) انجام می شود. ترخیص کار به همه قوانین گمرکی تسلط کامل داشته و با تکیه بر دانش و تجربه خود در کم‌ترین زمان ممکن کالا را ترخیص می‌کند‌. با توجه به نوع کالا مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص باید از سازمان‌هایی مانند سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهداشت و غیره دریافت شود.

مراحل ترخیص عبارتند از: ثبت اظهارنامه در سامانه EPL، مراحل اظهار هویت و تعیین مسیر، مرحله کنترل کالا، گرفتن مجوزهای لازم، بررسی تعرفه کالا و تطبیق آن توسط کارشناس، پرداخت هزینه صندوق و صادر شدن سند ترخیص، مراجعه به انبارداری و صدور مجوز بارگیری و خروج کالا از کمرگ. برای انجام این مراحل باید از بین شرکت‌های بازرگانی صادرات و واردات کالا، یک شرکت معتبر را انتخاب کنید. این شرکت‌ها مراحل ترخیص را با رعایت الزامات، قوانین و مقررات انجام می‌دهند. هنگام انتخاب شرکت بازرگانی به مواردی مانند تجربه و سابقه شرکت،‌ آشنا بودن به مقررات و تخلفات،‌ مسلط بودن به همه مراحل ترخیص و پشتیبانی کامل از مشتریان و پاسخ به همه سوالات آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

اصطلاح گمرکی ثبت سفارش کالا چیست؟‌

یکی از مهم‌ترین الزاماتی که برای وارد کردن قانونی کالا به کشور مورد نیاز است، ثبت سفارش است. هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود. در این پروسه مشخصات کالای وارداتی به صورت کامل و براساس پیش فاکتور دریافت شده از فروشنده در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. ثبت، پیگیری، امکان ویرایش اطلاعات و پرداخت‌های مورد نیاز، خدمات ارائه شده در این سامانه برای شخص یا شرکت وارد کننده کالا هستند. ارتباط سامانه جامع تجارت ایران با نهادهایی مانند گمرک، بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی و غیره باعث تسهیل امور بازرگانی و مراحل ترخیص کردن کالاهای وارداتی شده است و دیگر نیاز نیست با مراجعه حضوری روند تجارت با اسناد و مدارک یا معاملات بین‌المللی را طی نمود.

اطلاعات پیش فاکتور بر اساس نسخه اصلی فروشنده، نحوه ثبت کالاهای بانکی یا غیر بانکی، اطلاعات مربوط به حمل و نقل، استانداردهای و مجوزهای مورد نیاز برای واردات کالا، مشخصاتی مانند وزن، انواع بسته‌بندی، درج کردن کد تعرفه کمرگ، پرداخت کردن کارمزد، دریافت کد ثبت سفارش اطلاعاتی هستند که حتما باید در این سامانه وارد شوند. مراحل ثبت سفارش کالا عبارتند از: ثبت پیش فاکتور در سامانه جامع تجارت ایران، دریافت کوتاژ وارداتی،‌ تامین ارز و پیش ثبت سفارش.

برای ثبت سفارش به مدارکی مانند کارت بازرگانی دارای اعتبار، کارت عضویت وزارت بازرگانی، اصل پیش فاکتور و کپی آن، نام خریدار و آدرس او، نام فروشنده و آدرس او، مشخصات کالا به طور کامل، قیمت کالا و مبلغ کرایه حمل و نقل، وزن،  نام کشور فروشنده و تولیدکننده کالا، نام کشور خریدار، نام ارز، نحوه پرداخت، نام کمرگ کشور واردکننده، تاریخ صدور پیش فاکتور با تاریخ انقضا، وارد کردن شماره استاندارد کالای وارداتی، ترجمه رسمی پیش فاکتورهای غیر انگلیسی و فارسی و کاتالوگ کالاها یا ماشین آلات وارداتی و آنالیز کالاهای شیمیایی مورد نیاز است.

ترخیص کالا از گمرکات کشور از طریق شرکت طاها فیدار خلیج فارس

همان‌طور که می‌دانید همه اشخاص حقیقی و حقوقی برای صادرات و واردات کالا باید تشریفاتی را مانند آماده کردن مدارک و مجوزهای لازم، ثبت اظهارنامه، محاسبه و پرداخت هزینه‌هایی مانند سود بازرگانی و غیره را طی کنند. برای انجام این امور بهتر است که به سایت شرکت طاها فیدار خلیج فارس با آدرس اینترنتی https://www.tahakhalij.ir مراجعه شود. تجارت و کسب کار در فضای رقابتی موجود در بازار زمانی می‌تواند سودآور باشد که توسط یک تیم باتجربه و حرفه‌ای مانند مجموعه بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس انجام شود.

کالاهای وارداتی یا صادراتی که توسط این شرکت ترخیص می‌شوند شامل انواع پیچ و مهره، انواع شیرآلات، لوازم یدکی، پارچه، خشکبار، لوازم‌التحریر، پوشاک، توالت فرنگی، یراق آلات، روشویی و چینی آلات بهداشتی، کاغذ، دوچرخه و غیره هستند. این شرکت خدمات ترخیص و ثبت سفارش را با کم‌ترین قیمت و با سرعت بالا انجام می‌دهد. هدف این شرکت بازرگانی معتبر کمک به بهبود چرخه اقتصاد و صنعت ایران در مسیر اجرای تمام مقرات و قوانین مربوط به گمرک است. ترخیص‌کاران این شرکت برای ترخیص برخی از کالاها در گمرک بوشهر تخفیف 23 درصدی در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گمرک ثبت سفارش ترخیص کالا کالاهای وارداتی صادرات و واردات ثبت سفارش کالا واردات کالا مراحل ترخیص ترخیص کالا بین المللی پیش فاکتور مورد نیاز گمرک چیست مهم ترین شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظهور خودروهای پرنده در آسمان چین/ ثبت سفارش در سال جاری!

تین نیوز

غول خودروهای برقی چین (XPENG) و شرکت وابسته آن (AEROHT) قصد دارند با ورود بلندپروازانه خود به صنعت خودروهای پرنده، حمل ونقل شهری را متحول کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، AEROHT به دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز، برای خودروی پرنده نوآورانه خود، نزدیک شده است که نشانگر پیشرفت بزرگی در فناوری حمل ونقل شهری است.

AEROHT، یکی از زیرمجموعه های XPENG، یک دهه است که در حال توسعه خودروی پرنده خود بوده است و آزمایش های موفقیت آمیز اخیر پرواز در ارتفاع پایین در منطقه تجاری شلوغ مرکزی گوانگژو، پیشرفت آن را نشان می دهد. مدیرعامل این شرکت، هی شیائوپنگ، در سخنرانی خود در Auto China ۲۰۲۴ بر پتانسیل تحول آفرین سفر هوایی در ارتفاع پایین تاکید کرد و تأثیر عمیق آن را بر زندگی روزمره شهری برجسته کرد.

خودروی پرنده آتی AEROHT که قرار است در سه ماهه چهارم سال جاری پیش سفارش های آن آغاز شود، نوید یک وسیله نقلیه برقی دو حالته برای نشست و برخاست عمودی (eVTOL) را می دهد که قادر به انتقال یکپارچه بین سفرهای زمینی و هوایی است. در حالی که تاریخ دقیق عرضه و جزئیات قیمت هنوز فاش نشده است، افراد داخلی محدوده قیمتی را در حدود ۱ میلیون یوان (۱۳۸۰۰۰ دلار) پیش بینی می کنند و برنامه هایی برای کاهش بیشتر هزینه در خط تولید وجود دارد.

محدوده کاری XPENG فراتر از خودروهای پرنده است و بخش روباتیک آن بر ایجاد ربات هایی برای کارهای خانگی و تعامل انسانی متمرکز است. این رویکرد چند وجهی بر تعهد XPENG به نوآوری در بخش های مختلف تأکید می کند و موقعیت آن را به عنوان یک پیشگام در فناوری های پیشرفته مستحکم می کند.

در زمینه وسیع تر، شرکت های چینی مانند XPENG و AEROHT در حال پیشروی تجاری سازی خودروهای پرنده در سطح جهانی هستند و از تخصص بی نظیر چین در فناوری های EV استفاده می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • هر چه سریعتر نسبت به نواقص و ناهماهنگی های موجود در گمرک شهیدرجایی اقدام شود
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • ظهور خودروهای پرنده در آسمان چین/ ثبت سفارش در سال جاری!