Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار کهنسال قنات قصبه گناباد به شماره ۹۰۳  به تاریخ ۲۱ مهر امسال در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت و اکنون به استان ابلاغ شده است.

سیدجواد موسوی اظهار کرد: این درخت کهنسال در شهرستان گناباد در جنوب شهر گناباد و در مسیر یکی از شاخه‌های اصلی جوی قنات قصبه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در مرود سیمای ظاهری این درخت عنوان کرد: تنه این درخت کهنسال بیش از ۱۵۷ سانتی‌متر قطر دارد و ارتفاع آن ۱۲ متر است. همچنین طول سایه‌انداز آن ۱۴ و عرض سایه‌انداز ۱۴ متر است.

وی ادامه داد: در مسیر جوی‌های اصلی و فرعی این قنات تاریخی درختان بسیار قدیمی با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال هنوز برجای مانده و نیازمند توجه، حفاظت و نگهداری است که از آن ‌جمله درختان توت جوی پیرعلی و چندین چنار را می‌توان نام برد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی افزود: براساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان پیشینگی این درخت حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال برآورد شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی طغرایی اضافه کرد: با توجه به ثبت جهانی قنات قصبه و ضرورت توجه همه جانبه به این قنات جهانی و عناصر وابسته به آن تلاش شده درختان کهنسال پیرامون جوی‌های این قنات نیز شناسایی و در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده و به عنوان یک موجود زنده چندصد ساله و جاذبه ارزشمند گردشگری در برنامه‌های حفاظتی قنات مد نظر مدیران قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ثبت ملي کمیته ثبت ملی آثار تاریخی درخت کهنسال گناباد میراث طبیعی ثبت آثار فهرست میراث ملی دستی خراسان رضوی گردشگری و صنایع قنات قصبه کل میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز ضروری ۱۰۰ رشته قنات به مرمت در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۵۰ رشته از این تعداد در سالی مالی ۱۴۰۱ به طول ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت شدند.

به گفته وی، برای مرمت و احیای این رشته ۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محمدی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۳۰ رشته قنات با طول ۱۵ کیلومتر در دست مرمت و احیا است. برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و مرمت آن‌ها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر خشکسالی که موجب کاهش دبی آب‌های قنات‌های این استان شده، سیلاب نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی ما است، بطوری‌که سیلاب‌های جاری شده سبب بروز خسارت به قنات‌ها می‌شود که به دنبال آن باید امر لایروبی صورت گیرد. لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

‌ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است