Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه علت عمده آلودگی هوای اصفهان به دلیل میزان بارگذاری‌ها است، گفت: بیش از چهار برابر مصرف شهر در اطراف اصفهان، برق تولید می‌شود که عمده آلودگی اصفهان به همین علت است، اما برای این آلودگی هیچ عوارضی پرداخت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا نصر اصفهانی در گردهمایی اعضای باشگاه شهراندیشان که با هدف ارائه پیشنهادها و ایده‌ها پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان با حضور متخصصان، صاحبان اندیشه و اساتید دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری اصفهان عمدتاً پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که بسیاری از نهادها می‌توانند آن را اجرا کنند، اما با تشکیل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌ها، شهرداری باید به اجرای پروژه‌هایی ورود کند که دیگران توان انجام را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که عمدتاً مردم ورود نمی‌کنند اما شهرداری باید به آن به طور جدی ورود کند، ساخت و احداث پارکینگ است، اما در ابتدا این سوال مطرح می‌شود که آیا شهرداری اصفهان می‌تواند از طریق بخش مشارکت‌ها در راستای احداث پارکینگ اقدام کند.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به پیشینه تاریخی اصفهان در بخش صنایع تصریح کرد: اصفهان در صنایع قدمت چند صدساله دارد، اما در ادامه‌ی مسیر، تعدادی صنایع کارخانه‌ای مانند نساجی در شهر اصفهان ایجاد شدند که دلیل ورود مهاجر به این شهر را فراهم کردند.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: فراموش کرده‌ایم چه پیشینه‌ای داشته‌ایم، به‌رغم اینکه پیشینه شهر اصفهان صنعتی بوده است، اما عنوان شهر را صنایع‌دستی گذاشتیم، البته اکنون بیش از ۴۰۰ نوع صنایع‌دستی در اصفهان داریم و شاید بتوان با این ظرفیت شهری مبتنی بر گردشگری اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی امروز اصفهان ناشی از حمل‌ونقل کمتر از ۵۰ درصد است و علت عمده آلودگی ناشی از میزان بارگذاری‌ها است، ادامه داد: بیش از چهار برابر مصرف شهر در اطراف اصفهان، برق تولید می‌شود که عمده آلودگی آن برای ما بوده و استفاده پاک آن برای دیگران است، اما به‌رغم تأکید قانون، هیچ عوارضی برای این آلودگی به ما پرداخت نمی‌شود.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه دنیا به سمت استفاده بهتر از انرژی برق رفته و کشورهای توسعه یافته، خودروهای خود را نیز برقی کرده‌اند، گفت: در اصفهان نیز باید سیاست‌هایی در پیش بگیریم تا آلودگی‌های ناشی از بارگذاری‌های زیاد تا ۵۰ سال آینده حذف شود.

نصر اصفهانی با اشاره به ارائه طرحی مبنی بر پارک فرهنگ و هنر شهرداری خاطرنشان کرد: باید دید چگونه می‌توان صنایع قدیم ایران را به روز رسانی کرد که پارک فرهنگ و هنر شهرداری می‌تواند بر روی این فضا کار کند که منجر به احیای فرهنگ و هنر شهر خواهد شد در این صورت، هم شهر منتفع می‌شود و هم عوائد اقتصادی عجیبی خواهد داشت. در همین راستا چندی پیش با استاد هنر و صنایع قدیم صحبت می‌کردم، این استاد اعتقاد داشت که چنانچه فضایی همچون شرکت‌های دانش بنیان در قالب پارک فرهنگ و هنر در اختیار هنرمندان قرار داده شود، می‌توانیم به طور مثال از هنر برجسته صنایع دستی همچون میناکاری در زندگی امروز استفاده کنیم؛ حال اگر حتی یک درصد از هزاران ایده این‌چنینی در شهر مطرح شود، چند هزار شغل به وجود می‌آید.

پیشنهاد تبدیل ایستگاه‌های قطار شهری به هاب تجاری

رئیس دانشگاه هنر اصفهان بابیان اینکه برای تحقق چنین طرح‌هایی که البته نمونه آن را در پارک خاتم منطقه ۱۵ شهرداری در سال‌های قبل به زیبایی شاهدیم، اظهار کرد: برای تحقق چنین طرح‌هایی علاوه بر سرمایه گذار به زیرساخت‌های فکری نیاز داریم که قطعاً عوائد آن را ۳۰ سال آینده خواهیم دید.

نصر اصفهانی با بیان اینکه باید به عرصه‌های جدید مشارکت عمومی چون خیابان‌سازی و پارک سازی نیز فکر کرد، خاطرنشان کرد: سازمان سرمایه گذاری و مشارکت باید به خیابان و پارک سازی ورود کند، اما بر روی وقف نیز باید بیشتر تمرکز کنیم، در دوران گذشته وقف‌های بسیار یداشتیم و اکنون نیز بر روی این موضوع کار شود و حتی تشویق کنیم واقفان برای ساخت یک خیابان به‌منظور تسهیل امور شهروندان پیش‌قدم شوند.

وی بابیان اینکه الزامات قانونی می‌گوید شهرداری در چه زمینه‌هایی بر اساس قانون هزینه کند، اما انحرافاتی از این موارد وجود دارد، گفت: گاهی در قانون مواردی ذکر نشده است، اما شهرداری و شورا به این نتیجه رسیده که اقدامی را انجام دهند، مثل ساخت کتابخانه که شهرداری‌ها عدم کارایی دولت در شهر را پوشش می‌دهد، اما باید حد چنین مواردی و عدد و رقم آن مشخص و احصا شود، زیرا گاهی رقم‌ها بسیار سنگین است.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با تأکید بر اینکه در حال برر سی این مطلب هستیم که با ایجاد یک مترمربع تراکم در شهر چه بار و هزینه‌ای بر دوش شهر و شهرداری می‌افتد و چه ارزش‌افزوده برای مالک به همراه خواهد داشت، گفت: طرحی در دست اجرا است و دفترچه‌ای جایگزین ماده ۶۴ قانون می‌شود که درگذشته از این طریق هزینه تراکم شهری محاسبه‌می‌شد.

نصر اصفهانی تأکید کرد: بر اساس این طرح یادشده، اخذ عوارض ساختمان عادلانه می‌شود و اگرچه این طرح به بودجه امسال نمی‌رسد، اما در دست تدوین است و برای بودجه سال آینده آماده خواهد شد.

وی توضیح داد: طرح دیگری نیز توسط دانشگاه هنر در دست اقدام است که بر اساس آن بررسی می‌کنیم اجرای پروژه‌هایی چون مترو تا چه شعاعی بر روی قیمت املاک اثر می‌گذارد و چه کسانی به‌صورت مستقیم نفع می‌برند؛ قطعاً همه مردم شهر از اجرای پروژه‌هایی مانند قطار شهری نفع خواهند برد، اما عده‌ای مستقیماً انتفاع می‌برند که این منطقاً می‌تواند وارد مباحث عوارض خاص شود، به‌عنوان نمونه ایستگاه قطار شهری را بر اساس الزامات می‌توان به یک هاب تجاری تبدیل کرد، این هاب‌های تجاری در واقع صندوق مشارکت می‌شود که حداقل هزینه ساخت ایستگاه‌ها را جبران می‌کند.

کد خبر 551435

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانشگاه اصفهان شهر اندیشان باشگاه شهراندیشان بودجه و اعتبارات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس دانشگاه هنر اصفهان عمده آلودگی نصر اصفهانی بارگذاری ها فرهنگ و هنر پروژه هایی بر اساس بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است

ایسنا/فارس مسئولان مدیریت شهری شیراز از تلاش برای بهره‌برداری از خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده خبر دادند. آن‌ها همچنین کمبود واگن را به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل در راه احداث خطوط مترو مطرح می‌کنند.

در ادامه سلسله بازدیدهای شبانه مدیریت شهری شیراز به‌همراه اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس امشب، ۸ اردیبهشت ماه از پروژه ایستگاه مترو آزادی بازدید شد.

این ایستگاه مربوط به دومین فاز از خط ۲ مترو است که در حاشیه پارک آزادی شیراز احداث می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: قرار است حفاری مکانیزه تا کلبه سعدی ادامه پیدا کرده و قطار شهری تا آن نقطه پیش برود که پیمانکار قرارگاه با تمام انرژی و قدرت پیش می‌برد تا در تابستان ۱۴۰۴ تونل تا کلبه سعدی تمام شده باشد و بتوانیم یک سال بعد آن، ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. اما مشکل اصلی در حال حاضر کمبود واگن است.

امیر یقطین در خصوص پایانه فضیلت نیز گفت: به‌دلیل اینکه تونل فضیلت از محله سعدی به خرامه مسافر می‌برد و می‌آورد، حس کردیم که نیاز است یک ایستگاه به آن نقطه اضافه شود که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، این ایستگاه دیده نشده است اما تصمیم داریم از بودجه‌های شهرداری این ایستگاه را بسازیم. البته این طرح فعلا در این مرحله از کارها جایی ندارد ولی قطعا در آینده ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه در بردارد، افزود: البته با توجه به بومی‌سازی بعضی هزینه‌ها، برای هر یک کیلومتر بدون در نظر گرفتن ناوگان، عددی بین ۲ تا ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان لازم داریم تا بتوانیم ایستگاه‌ها را بسازیم که برای این قسمت که ۵ کیلومتر است، چیزی حدود ۱۳ هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز داریم.

یقطین در خصوص قیمت واگن‌ها نیز گفت: قیمت هر واگن چیزی حدود یک میلیون و صد هزار یورو قیمت دارد و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل می‌دهند، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد اما با رایزنی‌هایی که انجام شده است، به‌نظر می‌رسد امسال با کمک دولت و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، بتوانیم یکی دو رام قطار تهیه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: مترو در ۴ خط در حال کار است و شاهد پیشرفت مناسبی در این زمینه هستیم.

رضا محمدیان افزود: تمام ایستگاه‌های این محور به جز ۲ ایستگاه عملیاتی شده است و در ادامه نیز خط ۲ تا سال آینده به نقطه مطلوبی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اتصال خط یک به چهار، موجب تسهیل دسترسی به بافت تاریخی و حرمین مطهر در مناسبت‌های خاص خواهد شد، این اتفاق را نقطه عطفی در حمل و نقل ریلی شیراز دانست.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز که مهمان ویژه این بازدید شبانه بود، با بیان اینکه نظارت خوبی بر پروژه‌های شهرداری توسط شورای شهر در حال انجام است، گفت: در جای‌جای شهر شیراز شاهد کار و تلاش شبانه‌روزی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین، سید کاظم موسوی افزود: مردم شیراز باید مطلع باشند که حتی وقتی در خواب هستند، کارهای بزرگی در حال انجام است که نتیجه آن را سال آینده خواهند دید.

موسوی در خصوص ایستگاه مترو در حال احداث آزادی نیز گفت: این ایستگاه قبلا مشکلاتی حقوقی داشت  که با همکاری شهرداری و دادگستری این مساله حل شد و با این روندی که در حرکت خدمتگزاران شهر شاهد هستیم، امیدواریم که شهر را در آینده آبادتر از چیزی که امروز است، ببینیم.

وی همچنین با تبریک روز شورا، ارتباط مردمی قوی، توجه به نقاط محروم و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های تحت نظارت را از ویژگی‌های مثبت شورای ششم برشمرد.

شهردار شیراز نیز گفت: اهتمام و جدیت ویژه‌ای وجود دارد تا بتوانیم پروژه قطار شهری را تا کلبه سعدی ادامه دهیم.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه عملکرد شورای ششم و شهرداری شیراز با هیچ کلان‌شهری قابل مقایسه نیست، گفت: حدود ۵۰ ابَرپروژه در شیراز مشغول فعالیت هستند که شیفت شب همگی آن‌ها فعال است.

وی افزود: صدها پروژه متوسط و خرد نیز داریم که به‌صورت روزانه و هفتگی آنها رصد می‌کنیم تا هیچ پروژه‌ای تعطیل نباشد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر و سید مصطفی بحرینی دادستان شیراز نیز در این بازدید شبانه حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، خط ۲ مترو شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۳ ایستگاه است که در راستای شمالی-جنوبی قرار گرفته است. مسیر این خط از محل شهرک میانرود آغاز می‌شود و در امتداد شرق پس از عبور از بلوار گل‌بهار در میدان قهرمانان به سمت شمال تغییر جهت داده و از مراکز مهمی مثل بلوار عدالت، خیابان انقلاب اسلامی، میدان امام حسین(ع)، بلوار آزادی و میدان گلستان عبور می‌کند.

این خط مترو در ایستگاه آخر به فضیلت در شمال شرقی شهر شیراز می‌رسد و پیش‌بینی‌ها بدین‌گونه است که این خط با خطوط ۱، ۴، ۵ و ۶ مترو ارتباط ریلی و مسافری داشته باشد.

خط ۲ مترو شیراز ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت را دارا خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی