Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در سال ۱۴۰۰ گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، با آن که حدود ۳۰ درصد منابع ارزی تلفن همراه (حدود یک میلیارد دلار) را مصرف کرده‌اند اما فقط نیاز ۵ درصد افراد جامعه را پوشش داده‌اند. جالب این است حدود ۹۰ درصد این گوشی‌ها مربوط به یک برند خاص و لوکس آمریکایی بوده است. 

پیش از این هم مقام معظم رهبری در موضوع واردات برخی گوشی‌هایی آمریکایی انتقاداتی مطرح کرده بودند؛ با توجه به فرمایش رهبر انقلاب و مصرف ارزی قابل توجه این گوشی‌ها در تنگنای ارزی کشور و عدم اقدام از سوی دولت، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار را از ۵ به ۱۲ درصد افزایش داد و با اینکه این اقدام قابل تقدیر بود اما متاسفانه کارایی لازم در کاهش جذابیت استفاده از این کالاها را نداشت زیرا صرفا افزایش قیمت حدود یک درصدی (با توجه به حقوق ورودی با ارز ۴۲۰۰) در قیمت این کالاها ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  شاهد آن نیز واردات نزدیک به یک میلیارد دلاری گوشی بالای ۶۰۰ دلار در ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ است که با وجود اجرای این قانون افزایش بیش از ۴۰ درصدی را نسبت به کل سال ۹۹ نشان می‌دهد. (منبع داده‌های سامانه همتا که حاوی آمار واردات گوشی به رویه تجاری و رویه مسافری است)

با وجود اینکه انتظار می‌رفت مسؤولان پیگیر سامان دادن به این موضوع باشند با کمال تعجب، حتی بند مربوط به اخذ 12 درصد حقوق ورودی از گوشی‌های لوکس از لایحه بودجه 1401 از سوی تلفیق حذف شد و این بدین معنی است که حقوق ورودی این گوشی‌ها در سال آینده همانند سایر گوشی‌ها برابر 5 درصد خواهد بود و در نتیجه همچنان در این شرایط تنگنای ارزی، منابع بیشتر به گوشی‌های لوکس اختصاص پیدا خواهد کرد در حالی که می‌شود با همان منابع، تعداد گوشی‌های خیلی بیشتری که مورد استفاده عموم مردم است تأمین کرد. (برای واردات هر گوشی لوکس مانند اپل، ارز مورد نیاز برای حداقل 5 گوشی مورد استفاده عموم مردم و دانش‌آموزان مصرف می‌شود).

برای اینکه مخاطبان محدود گوشی‌های بالای 600 دلار را بشناسیم می‌توان به قیمت این گوشی‌ها در بازار و مقایسه آن با قدرت خرید عموم مردم توجه کرد.

جهت ساده‌سازی موضوع اگر قیمت دلار بازار را حدود 25 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت تمام شده یک گوشی 600 دلاری برای واردکننده در حدود 15 میلیون تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن 10 درصد به عنوان حقوق ورودی گمرکی و مالیات‌های گوشی تجاری و 10 درصد هم بابت سود قابل تحقق زنجیره تأمین (از واردکننده تا مغازه خرده‌فروشی)، قیمت این گوشی‌ها بازار حدود 18 میلیون تومان خواهد بود. همانطور که واضح است این میزان پرداخت بابت یک گوشی، برای بسیاری از خانواده‌ها غیرممکن بوده و این کالاها به واقع، مصداق کالای لوکس و مورد استفاده افراد خاص است.

منبع: فارس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد آمریکا کالا مجلس گوشی کمیسیون تلفیق قانون بودجه واردات گوشی بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط توافق موقت ایده‌ای مجهول است کلیات لایحه بودجه۱۴۰۱ تصویب شد لایحه بودجه زیرتیغ مجلس / از لایحه تا قانون؛ نمایندگان بودجه را چقدر تغییر می دهند؟ شهید سلیمانی نماد دژ مستحکم ایران، مقابل استکبار است بررسی کلیات بودجه از فردا در مجلس ۲۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای واردات گوشی آیفون حیف و میل شد ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها واردات یک میلیارد دلار گوشی لوکس با وجود تنگناهای ارزی‌‌ بانک ملت روی سکوی دوم شرکت های برتر ایران ایستاد گمرک در رجیستری تلفن همراه کوتاهی کرده است بعد از هندی ها، ازبک ها هم به پروژه های توسعه چابهار وارد می شوند فاصله تورمی دهک ها بیشتر شد واکسن کرونا جلوی ابتلا به این بیماری را نمی گیرد قیمت ۱۰ رمزارز برتر بازار (۶ بهمن) وضعیت بانک آینده بحرانی است پیش بینی بورس هفته آینده / دست دولت و مجلس در یک کاسه است؟ قیمت پژو ۲۰۶ (جدول) درمان سینوزیت با این روش بیشترین تورم به کهگیلویه و بویراحمد رسید کدام محله‌ های تهران آگهی اجاره آپارتمان مناسب مجرد بیشتری دارند؟ تاثیر پیاده روی بر مغز انسان پروازهای تجاری مستقیم ایران و قزاقستان افزایش می یابد سنگباران کارکنان گمرک از سوی قاچاقچیان روشی برای درمان آنفلوآنزای کودکان در خانه! قابلیت های NFT در راه یوتیوب توضیحات بانک دی در مورد دادنامه دیوان عدالت اداری درخواست توییتر از کاربران برای حذف میلیون ها توییت نامه بورسی مخبر منتشر شد + عکس نیروگاه های مازوت سوز تعطیل نمی شود توضیح فدراسیون درباره جشن صعود و حضور آزمون گزارش عراقی‌ ها از نحوه حضور تماشاگران تور استانبول چند؟ ( جدول ) تغییرات اساسی در پرداخت یارانه دارو چند ورزش ساده برای جلوگیری از پیرچشمی برف ترکیه را فلج کرد! + عکس چالش رییسی با حداقل دستمزد سال آینده مبتلایان اومیکرون سابقه ابتلا به کرونا داشته اند؟ روش محاسبه قبض برق در فصل های مختلف وضعیت نارنجی کرونا در تربت حیدریه کنکور ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد؟ خاندوزی مصوبات بورسی را تشریح کرد + فیلم در حاشیه صنعت خودرو چه می‌ گذرد؟ شرط جدید دولت برای پیش فروش خودرو آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱۱/۶) تقاضا در بازار طلا افزایش یافت بورسی ها در تدارک «تجمع» دیگری هستند؟ قطر نمی‌تواند جای خالی روسیه در بازار گاز اروپا را پر کند اقبال ۱۰۰میلیاردی سهامداران حقیقی به شیمیایی‌ ها در بورس قیمت لنت ترمز پراید (جدول) پیش‌بینی فروپاشی امپراتوری اقتصاد آمریکا العربیه: زمان مشخصی برای پایان مذاکرات وجود ندارد صادرات دام با شرکت های بی هویت / پای رانت و فساد در میان است؟ + سند سر و سامان دادن ساز و کار یارانه دارو در دستور کار شاخص کل با رشد ۲۱هزار واحدی معاملات را به پایان برد قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۰/۱۱/۶)​​ جرایم تسهیلات خسارت دیدگان خشکسالی بخشیده می شود واکنش به اظهارات درباره کیت‌ های کرونایی تولید داخلی DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آمریکا کالا مجلس گوشی کمیسیون تلفیق قانون بودجه واردات گوشی یک میلیارد دلار گوشی ها حقوق ورودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • رقیب مستقیم ردمی توربو ۳ با پردازنده پرقدرت و نمایشگر ۱۴۴ هرتز رونمایی شد
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات