Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست «مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امروز چهارشنبه ۶ بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد.

دکتر حمیدرضا اشراقی مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، اظهار داشت: شما به عنوان قشر نخبه در کشور شناخته می‌شوید، قشری که در تمام مراحل دوران ارزشمند انقلاب اسلامی به خوبی درخشیدید و اگر در مقطعی از زمان کلمه‌ای تحت عنوان شهدای حرم باعث افتخار و سربلندی ما شد و در راس همه این عزیزان شهید سلیمانی عزیز این مفهوم را تبیین کرد، امروز مفهومی در ادبیات محاوره ما با عنوان شهدای مدافع سلامت به دنبال مجاهدت‌های شما ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به لطف خدا علی‌رغم که در همه سنوات، گروه پزشکی در حوزه های مختلف نظام بهداشت و درمان و سلامت فعالیت کرده‌اند و مرجع و محل رجوع عام جامعه بودند، در ایام کرونا و در این دو سال افرادی بودند که مرجعیت و بحث اعتلای نظام بهداشت و درمان را دنبال کردند و به عنوان شهدای مدافع سلامت درخشیدند که یادشان را همواره گرامی می‌داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: وقتی می‌شنویم در یک دانشگاه بیش از ۱۸ هزار ساعت، دانشجویان ما در عرصه مبارزه با کرونا حضور به هم رساندند و دغدغه جهادی و خدمت به مردم را دنبال کردند؛ با قدرت و افتخار از بحث‌های دانشجویی حوزه فرهنگی دفاع می‌کنیم. دانشجویان ما به عنوان قشر اثرگذار و پیشران در جامعه، همواره محل رجوع و اهتمام همه مسؤولان بوده‌اند.

اشراقی خطاب به اعضای شوراهای صنفی یادآور شد: در حوزه فعالیت خود هیچ‌گاه نقش خود را علاوه بر موضوعاتی که از دانشجو خواسته می‌شود مانند آرمان‌گرایی، بصیرت هوشمندانه، تحلیل درست اوضاع جامعه، و... فراموش نکنید و دغدغه‌های دانشجویان را در حوزه‌های مختلف دنبال کنید. جنس دغدغه شما از نوعی است که با مسؤولان دانشگاهی و ستادی در تماس هستید و جنس فعالیت‌های شما از جنس آیین‌نامه‌ای و دستورالعمل‌های کاری است.

وی با بیان این‌که مسئولانی که به عنوان مدیر و کارشناس فعالیت می‌کنند نیز بسیاری از مواقع در پیچ و تاب بروکراسی اداری با مشکل مواجه می‌شوند، اظهار داشت: شما با انگیزه جوانی از همین مسیر برای رفع مشکلات دانشجویان تلاش می‌کنید.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به دنبال کردن موضوعات دانشجویی، گفت: دانشجویان صنفی و فعالان شوراهای صنفی در تضمین تحرک و پویای هوشمندانه جامعه و دانشگاه نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. همیشه خواسته من از دانشجویان این بوده است که در کنار پی‌گیری‌های موضوعات صنفی، هیچ‌گاه نقش اثرگذار و ماندگار خود را به عنوان یک جریان دانشجویی و نمایندگان جریان دانشجویی فراموش نکنید و به موضوعات مبتلا به دانشجویان رزیدنتی و تحصیلات تکمیلی نگاه داشته باشید.

وی با اشاره به موضوع سلامت روان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه دانشجویی، اظهار داشت: سلامت روان بر اثر برخی مؤلفه‌های بسیار اثرگذار در حوزه بهداشت، مخاطراتی را برای دانشجویان از جمله مؤلفه‌هایی مانند کشیک‌های طولانی، کمک هزینه به دنبال دارد.

اشراقی گفت: بر این اساس تاکید داریم تا در کنار برنامه‌ریزی‌های خود در روند فعالیت‌هایی که دارید، به برگزاری کارگاه‌های مشاوره اهتمام داشته باشند که هم اکنون کارگاه‌هایی از این دست در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به همت شما در شورای صنفی دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برای تامین شرایط رفاهی بهتر برای دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: در کنار بحث های فرهنگی، تلاش داریم تا حضور دانشجویان را در مجموعه تفریحی و رفاهی خزر آباد ساری پی‌گیری کنیم تا برای چند روز در آرامش در کنار خانواده باشید.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که اگر پایه‌هایی را در جهت پی‌گیری جنس دغدغه‌های شما که جامعه چندین هزار نفری دانشجویان علوم پزشکی را در بر می‌گیرد ایجاد کنیم در مسیر رفع مشکلات دانشجویان موفق خواهیم بود، گفت: در این مسیر ما به شوراهای صنفی به عنوان مشاور امین نگاه می‌کنیم.

وی افزود: این نکته را به صراحت به همه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی یادآور شده‌ایم که اگر مدیریت مشارکتی باشد و فعالان شوراهای صنفی در این مدیریت مشارکت و جایگاه قابل احترامی داشته باشند، یقینا مدیریت ماندگار خواهد بود زیرا دانشجوی مشکلات جامعه دانشگاهی را به خوبی حس می‌کنند.

اشراقی با بیان این‌که ما اعتقاد داریم که شوراهای صنفی می‌توانند در مدیریت دانشگاه ها کمک کند، خاطرنشان کرد: در قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» چند تکلیف برای ما مشخص شده است از جمله «کمک به تامین ودیعه مسکن ۵۰ درصد از دانشجویان متاهل در سال ۱۴۰۱»، «استفاده از ظرفیت تامین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی با قانون ۱۰ درصد تملک سرمایه بودجه دانشگاه و ۱۰ درصد درآمد اختصاصی دانشگاه» تا با استفاده از قانون جهش مسکن ملی که باید سالانه یک میلیون مسکن بسازد، ۱۰ هزار مسکن به خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که هدف گذاری ما ساخت سالانه بین شش تا ۱۰ هزار خوابگاه متأهلی است تا عمده مشکلاتمان در حوزه خوابگاه‌های متأهلی رفع کنیم، یادآور شد: ما در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار دانشجوی متأهل داریم که حدود ۵ هزار دانشجو از مقاطع Ph.D و رزیدنتی هستند.

این مقام مسئول با بیان این‌که یکی از مهمترین برنامه‌های ما حمایت از تشکیل خانواده برای دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، گفت: شما یکی از بهترین زمان‌های زندگی خود را که غیرقابل تکرار است در دوران دانشجویی می‌گذرانید. اگر در این دوران تشکیل خانواده دهید بسیار بهتر می‌توانید در زندگی حرکت و رفتار کنید. این قانون به صورت بسیار ارزشمند به این موضوعات نگاه کرده است و بودجه مناسبی در سال ۱۴۰۱ به این قانون اختصاص داده شده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: در کنار همه موضوعاتی که می‌تواند دانشجوی ما به عنوان بصیرت و آگاهی، تعهد و دغدغه، مشاوره‌های امین و دلسوزانه به مدیرت دانشگاه، عملکرد فعالانه در خدمت رسانی به مردم و... داشته باشد، به صورت ویژه شوراهای صنفی ما می‌توانند در بحث امید بخشی به دانشجویان، ارتقای جایگاه نظام سلامت در جامعه، تحکیم بنیان خانواده ایرانی و اسلامی، رفع موانع نقش آفرینی ارزشمند دانشجو در فرآیند پروسه‌های اجتماعی، ترویج آموزه‌های اخلاقی و...موفق عمل کنند.

وی در پایان خطاب به فعالان دانشجویی به خصوص فعالان صنفی، اظهار داشت: به عنوان یک جوان فعال و اجتماعی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان یک راهبرد اساسی پیش روی مسؤولان و جوانان مطالعه کنیم، این مهم را از باب عظمت انقلاب، عظمت راهی که با این حجم از مشکلات طی کرده‌ایم به عنوان یک الگوی موفق مطالعه و کمک کنیم ایران اسلامی به چشم انداز خود که برای آینده این کشور ترسیم شده است با نقش آفرینی هر کدام از ما دست پیدا کند.

کد خبر 5409601

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی خوابگاه دانشجویی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده شورای صنفی دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی حکم انتصاب دانشگاه های علوم پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تهران دانشجویان وام دانشجویی دانشگاه های ایران آزمون کارشناسی ارشد آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه صنعتی شریف مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت تحصیلات تکمیلی شوراهای صنفی عنوان یک علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال گذشته در کشور روزانه بیش از ۲۸ نفر مبتلا به مالاریا شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد شناسایی شده در استان سیستان و بلوچستان بوده‌است که با توجه به بارش‌های سال‌های گذشته و امسال در مناطق جنوبی که منطقه آندمیک مالاریا محسوب می‌شود، احتمال افزایش موارد ابتلا مورد انتظار است.

حامد جز جلالیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۲۵ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت‌ماه به نام روز جهانی مالاریا نام‌گذاری شده است، افزود: سال ۲۰۲۲ در هر ثانیه ۷ مورد مبتلا به مالاریا در سطح جهان شناسایی و هر دقیقه یک نفر بر اثر بیماری مالاریا جان خود را از دست می‌دهد و همچنین طبق این آمار در ایران نیز ۱۰ هزار نفر در یک سال گذشته مبتلا به بیماری مالاریا شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: وظیفه سیستم بهداشت و درمان این است که با هوشیاری کامل در خصوص شناسایی و درمان مناسب افراد با ریسک خطر بالای مالاریا که شامل تب طول کشیده و سابقه سفر به مناطق مالاریا خیز از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اقدام نمایند که در این راستا در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰۰ نمونه از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تهیه و یک مورد بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر اظهار امیدواری کرد: با اطلاع‌رسانی و آموزش هموطنان گرامی نسبت به علائم و مخاطرات بیماری مالاریا سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به این بیماری و نشانه‌ها و علائم بیماری افزایش یابد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مالاریا گفت: حملات بیماری از ویژگی‌های مالاریا است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری وی تشخیص داده و درمان شود، اغلب بهبود می‌یابد.

جز جلالیان، تشخیص سریع، درمان صحیح و کامل به همراه نظارت مستقیم، منجر به کاهش خطر انتقال مالاریا در جامعه، عدم پیشرفت بیماری و مقاومت دارویی و در نهایت کاهش مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه خراسان رضوی مالاریا خیز نیست و بیماران شناسایی شده اغلب یا سابقه مسافرت به مناطق مالاریا خیز را داشته‌اند یا وارده از مناطق مالاریاخیز هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به اینکه در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع مالاریا احتمال وقوع مرگ افزایش می‌یابد، توصیه می‌شود هر فردی که به اقتضاء شغل و یا مسافرت و... به خصوص سربازان، نیروهای نظامی و رانندگان با استان‌های جنوبی در ارتباط هستند در زمان مراجعه به محل سکونت، سریعاً به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت به عنوان اولین سطح خدمات، مراجعه نماید.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری از طریق گزش پشه آنوفل انتقال می‌یابد در صورت حضور در مناطق با خطر مالاریا مانند استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان حتماً از لباس پوشیده و آستین بلند استفاده نمایید همچنین بهتر است که از دور کننده‌ها و سایر اقداماتی که منجر به کاهش گزش می‌شود مانند استفاده از پشه بند در موقع خواب استفاده شود.

پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال

جز جلالیان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در خصوص فلج اطفال اشاره کرد و گفت: با تلاش و زحمات تیم‌های سیار واکسیناسیون معاونت بهداشت نیشابور، مرحله اول عملیات واکسیناسیون طرح تکمیلی فلج اطفال در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت هدف کودکان زیر ۵ سال در مناطق واجد شرایط که در زمان عملیات در محل حضور داشته‌اند پایان یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه به خصوص همسایگان شرقی، به صورت اپیدمی درآمده، اجرای این طرح کشوری در سطح دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مورد نیاز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: در مرحله اول عملیات واکسیناسیون تکمیلی که از دوم لغایت چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرا شد، ۱۱۸ کودک ایرانی و ۹۰ کودک غیر ایرانی زیر ۵ سال برعلیه این بیماری واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات تکمیلی واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال را ۱۴ تیم عملیاتی در مناطق تیم سیار و بیش از ۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت دارای جمعیت اتباع برعهده داشته‌اند.

جز جلالیان با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال از ۳۰ اردیبهشت‌ماه لغایت یک خرداد در نیشابور اجرا خواهد شد، بیان کرد: این پوشش با مشارکت خوب همشهریان عزیز شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه و زحمات و تلاش‌های تمامی تیم‌های اجرایی و تیم‌های نظارتی که اجرای این طرح کشوری را برعهده داشته‌اند میسر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم