Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی خورسند، پژوهشگر اقتصادی سیاسی و کارشناس مسائل اوراسیا بیان کرد: : ترجمان صحیح گفتمان نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی، اتفاقاً تعامل و ارتباط هم با شرق و هم با غرب به شرط حفظ صلاح نظام است.

مهدی خورسند، پژوهشگر اقتصادی سیاسی و کارشناس مسائل اوراسیا در طی گفتگوی تصویری با خبرگزاری دانشجو پیرامون سیاست خارجه دولت سیزدهم و عملکرد چندین ماهه آن و همچنین در رابطه با سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه بیان کرد: ترجمان صحیح گفتمان نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی، اتفاقاً تعامل و ارتباط هم با شرق و هم با غرب به شرط حفظ صلاح نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی خورسند، پژوهشگر اقتصادی سیاسی و کارشناس مسائل اوراسیا در ابتدای این گفتگو بیان کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور مسائلی را خصوصاً در دوران مناظرات انتخاباتی، مطرح کردند پیرامون اینکه باید سیاست تعامل با همسایگان و کشور‌های منطقه و برقراری روابط سیاسی و تجاری و اقتصادی افزایش و بهبود پیدا کند، انتظارات زیادی را از دولت جدید ایجاد کرد. مسئله‌ای که طی سی سال گذشته و روابط ناپایداری که با همسایگان و کشور‌های شرق داشتیم، کمتر بوده و بنا بر این شد که علاوه بر تعاملات با شرق با غرب نیز ارتباطات گسترده داشته باشیم که این عملگرایی در دولت سیزدهم مشاهده شد.


به حداقل رساندن تنش‌ها و شکستن یخ روابط با همسایگان
وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: دولت سیزدهم از ابتدا تلاشش بر این بود که تنش‌های ایران با همسایگان را به حداقل برساند و تعاملات سیاسی و تجاری با منطقه را بهبود ببخشد. اولین موضوعی که رخ داد حضور رئیس جمهور در تاجیکستان بود که سبب آغاز همکاری ایران در پیمان شانگ‌های و مهم‌تر از اون باعث شکستن یخ روابط ایران و ترکمنستان شد. تاجیکستان یکی از اصلی‌ترین کشور‌های حوزه تمدنی آسیای مرکزی است و از لحاظ اقتصادی و تجاری بسیار این حرکت رئیس جمهور حائز اهمیت بود. همچنین طی شش سال گذشته روابط با ترکمنستان به شدت کاهش پیدا کرده بود و این کشور که به خاطر عدم پرداخت بدهی‌های گازی، از ما دلخور شده بود، دوباره روابط بهبود پیدا کرد و بعد از آن مقامات ترکمنستان به ایران می‌آیند. همچنین رویکرد ما در قبال باکو با صحبت‌هایی که طرفین انجام دادند، تغییر کرد و شاهد قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان بودیم که این مسئله باعث دسترسی راحت‌تر پنج استان شمالی ما به گاز شد و همین طور سطح روابط سیاسی با این کشور‌ها را بهبود بخشید. همچنین با کشور‌های حاشیه خلیج فارس سعی بر تعامل و گفتگو گرفته شد که عربستان نمونه عینی آن است. سطح روابط با افغانستان نیز بعد از روی کار آمدن طالبان که نگرانی‌های امنیتی و سیاسی بابت آن وجود داشت، با مدارا بهبود حاصل شد.


عرصه توسعه و قدرت از شرق به غرب متمایل شده است
خورسند در ادامه گفت: مسئله مهم در دوران حال حاضر روابط بین‌الملل جانماندن از سرعت تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دوران تک قطبی مدیریت آمریکا گذشته است و عرصه توسعه و قدرت از شرق به غرب متمایل شده است که دو بال دارد و یکی بال اقتصادی چین و یکی بال نظامی روسیه است. چین و روسیه در سال‌های اخیر با به چالش کشیدن هژمونی غربی‌ها و دست گذاشتن روی معادلات دلار، عملاً فرآیند افول و تغییر نظم را در دنیا بهم زدند. بعد از خروج آمریکا از برجام، اولین رئیس جمهور از چین با یک بسته پیشنهادی و جایگزین وارد ایران می‌شود و متأسفانه با بی‌میلی دولت مواجه می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

ایران تا قبل از این، به تنهایی هزینه حضور در صحنه بین‌المل را می‌پرداخت
این پژوهشگر اقتصادی سیاسی افزود: ایران توانست با ایده نگاه متوازن به شرق و غرب، آن سیاست درست را پیاده کند و این یکی از دستاورد‌های بزرگ دولت سیزدهم است. بعد از سفر وزیر امور خارجه به چین، ما سفر آقای رئیسی به روسیه را داشتیم که دستاورد خوبی بود و فضاسازی‌هایی از دوست و دشمن علیه آن شد. اما به دلیل اینکه هنوز ماهیت نوع قرارداد‌ها و توافق‌ها و ریزمکالماتی بین طرفین وجود داشته، دقیق مشخص نیست، مسبب شده که جوسازی‌هایی علیه این سفر در رسانه‌ها مطرح شود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل نداشتن شرکای راهبردی عملاً هزینه حضور در صحنه بین‌الملل را به تنهایی پرداخت می‌کرد. ولی با انجام اقدامات اخیر، هر تحریمی از این به بعد اعمال شود، کشور‌های دیگر از جمله همسایگان و چین و روسیه نیز به آن اعتراض خواهند کرد؛ بنابراین با انجام این توازن و توافقات، اتفاقات مثبتی در فضای بین‌الملل و داخل کشور رقم خواهد خورد.


دوستانی که امروز از متسعمره شدن ایران توسط چین و روسیه می‌گویند، آیا بعد از توافق با پنج به علاوه یک نیز همین صحبت را می‌کردند؟
مهدی خورسند با توجه به شایعات فضای مجازی پیرامون ماهیت ارتباط ایران با شرق و غرب گفت: ترجمان صحیح گفتمان نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی، اتفاقاً تعامل و ارتباط هم با شرق و هم با غرب به شرط حفظ صلاح نظام است. این دوستانی که امروز از متسعمره شدن ایران توسط چین و روسیه می‌گویند، آیا بعد از توافق با پنج به علاوه یک نیز همین صحبت را می‌کردند؟ همچنین از سمت دیگر نیز باید گفت که چرا تعدادی از نمایندگان مجلس هم از قرارداد ایران و چین مطلع نیستند و جای تأسف دارد. در هیچ کجای دنیا این عرف نیست که قرارداد‌های دیپلماتیک را انتشار عمومی دهند. به دلیل سرعت روایت‌ها و تغیرات و اتفاقات صورت گرفته، ما در جنگ روایت‌ها عقب افتادیم. دلیل اولی که خیلی‌ها از مستعمره شدن ایران سخن می‌گویند، تأثیرپذیری شدید از رسانه‌های غربی بوده است و دوستان دیگر تحلیل منطقی و درستی ارائه نمی‌دهند. نکته دوم این است که عده‌ای به منافع حزبی خود بدون درنظر گرفتن منافع ملی صحبت می‌کنند و نتیجه آن، صحبت‌های بی‌اساسی و طبق منافع خود است. همچنین برخی نیز به شدت سیاست زده شده و هیچ توجهی به تحولات بین‌المللی ندارند. این فضا به دلیل عدم روایت دقیق و صحیح دولت است که باید این ضعف برطرف شود. چون متأسفانه این دولت میراث‌دار یک بی‌اعتمادی مردم به دولت‌های قبل است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


او در پایان صحبت‌های خود افزود: عرصه روابط بین‌الملل عرصه تعامل طبق منافع مشترک با کشور‌ها است و نباید انتظار داشت که فقط منافع ایران تأمین شود و باید منافع دوطرف و حتی چندجانبه کشور‌ها تأمین شود؛ بنابراین با همین نگاه متوازن به شرق و غرب ما می‌توانیم منافع خود را در جهان و فضای بین‌الملل تأمین و با سایر کشور‌ها ارتباط و تعامل داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی سیاست خارجه سیاست خارجه دولت سیزدهم ارتباط با کشورها مذاکرات وین قرارداد 25 ساله با چین پیمان ایران با روسیه سفر رئیسی به روسیه پژوهشگر اقتصادی سیاسی جمهوری اسلامی دولت سیزدهم چین و روسیه رئیس جمهور شدن ایران بین الملل کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و دیدار با صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر اظهار کرد: دولت سیزدهم به ایجاد رابطه عمیق تجاری و اقتصادی با قطر اهتمام ویژه‌ای دارد. امیدواریم که بتوان با همکاری‌های مشترک زندگی صلح‌آمیزی در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

وزیر صمت افزود: انتظار داریم این دیدارها در نهایت گامی به جلو باشد و عدد تجارت در سال جاری ۲ برابر افزایش پیدا کند؛ زیرا ایران و قطر هیچ محدودیتی برای تجارت ندارند. همچنین به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند در کشورهای آفریقایی، عراق و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام بدهند.

وی حضور قطری‌ها در ایران اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی برای آشنایی بیشتر از توانمندی‌های صادراتی ایران دانست و گفت: خدمات فنی و مهندسی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و می‌توانیم در زمینه تعمیر توربین‌ها و انواع ماشین‌آلات پیچیده (تولید هر کشور) به قطر کمک و پشتیبانی ارائه بدهیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه قطر در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه حمل و نقل فرودگاهی و ناوگان هوایی انجام داده است، گفت: تمایل داریم که با قطر در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و.... همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که امکان مسافرت مسافران ایرانی از قطر به سراسر دنیا فراهم شود و ادامه داد: زمینه‌های فراوانی برای کار ایران و قطر وجود دارد؛ به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در آفریقا، عراق و افغانستان داشته باشند.

وی به طرف قطری پیشنهاد داد که از نزدیک از کارخانه‌های صنعتی، گازی و پتروشیمی ایران دیدن کنند.

تمایل قطر برای استفاده از فناوری ایرانی

در ادامه این دیدار صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر، گفت: ما در این سفر قصد داریم که از فنّاوری ایران در زمینه خودروسازی و صنایع غذایی دیدن کنیم. تاجران همراه ما به اصفهان خواهند رفت و با همتایان خود در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به نمایشگاه مشترک قطر و ایران، گفت: بندهای ذکر شده در کمیته ایران و قطر بررسی خواهد شد. ما در نهایت چشم‌انداز تجارت با ایران را از طریق سفیر خود در ایران اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 6093255 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است