Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،‌ شاید پاندمی کرونا بیشتر توجه مردم و مسئولان درمانی را به‌خود مشغول کرده باشد، اما دیگر بیماری‌ها همچنان قربانیان زیادی می‌گیرند و مبتلایان به آنها نه‌تنها کاهش نیافته‎ بلکه بیشتر هم شده است.

ابتلا به بیماری‌های خاص یعنی هموفیلی، تالاسمی و دیابت به‌عنوان بیماری‌های مزمن که طولانی‌مدت افراد را درگیر خود می‌کنند، متوقف نشده است و بیماران همچنان با مشکلاتی مانند تامین دارو و مسائل مرتبط با درمان دست و پنجه نرم می‎کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به بررسی بیشترین فراوانی بیماری‌های خاص و غیرواگیر در استان‌های مختلف پرداخته‌ایم. اینکه چرا دربعضی استان‌ها یک نوع بیماری مبتلایان بیشتری دارد؟ چه عواملی موجب شده است تالاسمی در سیستان و بلوچستان، دیابت در یزد یا سرطان دستگاه گوارش در استان‌های شمال غرب کشور افراد بیشتری را مبتلا کند؟ بررسی این موضوع از جنبه‌های بسیاری جالب توجه است به‌ویژه آنکه می‌تواند کمک کند تا افراد جدید کمتری به آنها مبتلا شوند.

عوامل تالاسمی در سیستان و بلوچستان

سیستان وبلوچستان رتبه اول بیماران تالاسمی کشور را دارد، بیماری‌ای که به منابع خونی فراوان و داروهای خاصی نیاز دارد و همین موضوع استان را هر از گاهی با مشکل مواجه می‌کند.

این نیاز به قدری است که به گفته علی اکبر کرمی، معاون سازمان انتقال خون استان ۶۰درصد خون موجود در ذخایر خونی استان برای بیماران تالاسمی مصرف می‌شود. اپیدمیولوژیست و مدیر پیشگیری و مبارزه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه زیاد بودن ژن تالاسمی در میان مردم استان دلیلی تاریخی دارد می‌گوید: سیستان‌وبلوچستان از قدیم بومی بیماری مالاریا بوده است. از آنجا که افراد مبتلا به تالاسمی کمتر به مالاریا دچار می‎شوند، مرگ تعداد زیادی از افراد سالم به دلیل مالاریا و باقی ماندن مبتلایان به تالاسمی موجب شد ژن تالاسمی در میان مردم این منطقه باقی بماند. مجید سرتیپی درباره این موضوع که چرا در دهه‎های گذشته این بیماری در استان کنترل نشده است نیز می‌گوید: در سیستان و بلوچستان ازدواج‌های فامیلی بسیار شایع است و از آنجا که تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است و یک چهارم فرزندان پدر و مادر مبتلا به تالاسمی مینور به تالاسمی ماژور مبتلا می‏شوند، بیماری در استان شیوع بالایی دارد.

وی ادامه می‌دهد: رایج‌بودن ازدواج‌های غیر محضری در استان هم مشکل دیگری است که موجب شده زوج‎ها بدون دریافت مشاوره‎های پیش از ازدواج به عقد هم درآیند و آموزش‎های لازم را دریافت نمی‎کنند.

از سوی دیگر پراکندگی جمعیت در استان زیاد است و با وجود فراوانی خدمات ژنتیک در استان دسترسی مردم به این خدمات مشکل شده است.

این اپیدمیولوژیست درباره مشکلاتی که تعداد زیاد مبتلایان به تالاسمی در استان ایجاد کرده است هم می‌گوید: بالاترین حجم تزریق خون استان به این بیماران تعلق دارد و از سوی دیگر نیاز آنان به داروی دسفرال و کمیاب شدن این دارو گاه مشکلات زیادی ایجاد می‎کند. جدا از فشاری که تعداد زیاد بیماران به سیستم درمان وارد می‎کند خود خانواده‌ها هم بار روانی و مالی زیادی را در روند درمان بیماران تحمل می‎کنند که برایشان بسیار رنج آور است.

سرطان معده؛ کشنده و فراگیر

آمارها می‌گویند سالانه حدود ۱۰هزار و ۵۰۰مورد سرطان «جدید» در کشور تشخیص داده می‌شوند. این یعنی از هر ۱۰۰هزار ایرانی، ۱۵۸نفر سرطان معده می‌گیرند. در ایران، مردان بیشتر از زنان به این سرطان دچار می‌شوند. به‌صورت تقریبی از هر ۱۰هزار مورد سرطان، ۷هزار نفر مرد هستند و ۳هزار نفر زن.

شمال غرب، پرخطرترین منطقه ابتلا به این سرطان در ایران است. زنجان رتبه نخست ابتلا به سرطان معده در میان مردان و آذربایجان شرقی رتبه نخست ابتلا به سرطان معده در میان زنان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

افراد زیر ۴۰سال در ایران معمولا کمتر به سرطان معده دچار می‌شوند و شیوع آن در سنین بالای ۵۰سال بیشتر است.

مردان بیشتر بین ۶۰تا۶۴و زنان اغلب در بین سنین ۶۵تا ۶۹سالگی سرطان معده می‌گیرند. متخصصان تمایل به مصرف زیاد نمک و استفاده از خوراکی و نوشیدنی‌های داغ در میان مردم این منطقه از کشور را دلیل این موضوع می‎دانند.

ام.اس؛ بیماری زنان جوان

ام‌.اس در گروه بیماری‌های سیستم عصبی گروه‌بندی می‌شود، در این بیماری بسیاری از عصب‌های موجود در مغز و نخاع به‌تدریج غلاف میلین خود را از دست می‌دهند و دستگاه ایمنی بدن فرد پادتن‌هایی را بر ضدبافت‌های خودش تولید می‌کند. هرچند اصفهان بیشترین مبتلایان به‌ام.اس را در میان استان‌های کشور دارد.

گرچه در سال‌های اخیر مسئولان علوم پزشکی اصفهان مراجعه بیماران مبتلا به‌ ام‌.اس استان‌های همجوار مانند یزد و چهارمحال بختیاری به بیمارستان‌های این استان را دلیل بالا بودن آمار این بیماری در اصفهان می‎دانند، با این حال بعضی معتقدند آلودگی‌های محیطی ناشی از وجود صنایع متعدد در این استان هم می‌تواندموجب افزایش آمار ابتلا به‌ام.اس در استان اصفهان شده باشد.

آسم؛  بیماری خوزستان

ریزگردها بیش از یک دهه است که بلای جان خوزستان و به‌ویژه شهرهای جنوبی آن چون اهواز، آبادان و خرمشهر شده‌اند. انتقال آب، خشکسالی و فعالیت‌های مرتبط با استخراج نفت مهم‌ترین عوامل بروز ریزگردهاست که تبعاتی چون افزایش بیماری‌های تنفسی به‌ویژه‌ آسم و آلرژی در میان خوزستانی‌ها داشته است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و براساس پیمایش‌های انجام شده خوزستان در صدر ابتلا به آسم و آلرژی در کشور قرار دارد و پس از آن سیستان و بلوچستان در رتبه دوم است. آلودگی هوای خوزستان البته فقط نتیجه ریزگردها نیست و آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفتی، فعالیت صنایعی چون فولاد و نیشکر هم مزید بر علت شده‌اند به‌طوری که در اغلب شهرها و روستاهای حاشیه این صنایع علاوه بر بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های پوستی و عفونی هم قابل توجه است.

کد خبر 652903 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - بیمارستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم بیماری بیمارستان سیستان و بلوچستان سرطان معده بیماری ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است

فرارو- سندرم پیش از قاعدگی هوس غذایی و اصطلاحا "آنفولانزای پریود". هر زنی که قاعدگی یا پریود را تجربه می‌کند می‌داند که این چرخه ماهیانه می‌تواند تاثیر عمیقی بر روی بدن و ذهن اش داشته باشد. با این وجود، محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه قاعدگی می‌تواند بر سلامت تاثیر بگذارد و در برخی افراد علائم بیماری را بدتر می‌کند؟

به گزارش فرارو به نقل از وُکس، در جریان مطالعه‌ای تازه انجام شده "ژاکلین راس" روانشناس و تیمی در دانشگاه ایلینوی شیکاگو از ۱۱۹ بیمار زن که در گذشته افکار خودکشی را تجربه کرده بودند خواستند تا احساسات خود را در طول یک دوره قاعدگی دنبال کنند. آنان دریافتند که برای بسیاری از بیماران افکار مرتبط با خودکشی در روز‌های قبل و در طول قاعدگی بدتر می‌شود. در آن روز‌ها احتمال بیش تری وجود داشت که بیماران بیش‌تر به خودکشی فکر کرده و بیش از سایر مواقع برنامه ریزی خود برای پایان دادن به زندگی شان را عملی می‌ساختند.

این نتایج ممکن است متاسفانه برای افرادی که مبتلا به افسردگی هستند غیر قابل تعجب به نظر برسد افرادی که سال‌ها افکارشان را با درمانگران به اشتراک می‌گذارند و در مورد چگونگی تاثیر دوره‌های قاعدگی بر علائم این موضوع صحبت می‌کنند. با این وجود، به دلیل زن ستیزی در حوزه علم و پزشکی این اثرات تا همین اواخر به به صورت سیستماتیک مورد مطالعه قرار نگرفته بود و اغلب بیماران مجبور می‌شدند تا نوسانات خلقی را که پزشکان نمی‌دانستند چگونه تشخیص داده یا درمان کنند را تحت کنترل قرار دهند.

در واقع، قاعدگی برای چندین دهه مورد مطالعه قرار نگرفته است و این موضوع باعث ایجاد یک خلاء عمده در دانش شده که در آن بیماران دچار درد یا خونریزی شدید سال‌ها منتظر تشخیص بوده اند. با این وجود، در سالیان اخیر دانشمندان بیش تری شروع به مطالعه فرآیند قاعدگی کرده‌اند تحقیقاتی که می‌تواند اطلاعات مهمی را در مورد سلامت انسان که به ناحق نادیده گرفته شده کشف کند.

قاعدگی می‌تواند بر علائم سلامت روان تاثیر بگذارد

"گتوری آیزنلوهر مول" روانشناس و از همکاران راس پس از آن که یکی از بیماران تحت درمان او بدتر شدن علائم را در دوره قاعدگی اش ذکر کرد ایده تحقیق در این باره در ذهن اش جرقه زد. او گفت: "من فکر کردم اگر شواهدی داشته باشیم که نشان دهد این امری رایج است شاید بتوانیم کاری در مورد آن انجام دهیم". ارتباط بین قاعدگی و سلامت روان در یک دهه گذشته  توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. پزشکان مدت‌ها می‌دانستند که درصد کمی از افراد وضعیتی به نام  اختلال دیسفوریا (ناخوشی) پیش از قاعدگی (PMDD) را تجربه می‌کنند که با احساس شدید اضطراب، افسردگی یا تحریک پذیری در روز‌های منتهی به قاعدگی مشخص می‌شود. اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی در سال ۲۰۱۳ میلادی به راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی  (DSM)  اضافه شد و کارشناسان معتقدند ۳ تا ۸ درصد از افرادی که قاعدگی را تجربه می‌کنند به این عارضه مبتلا هستند.

با این وجود، راس و تیم همراه اش می‌خواستند بررسی کنند که آیا چرخه‌های قاعدگی بر سلامت روان افراد نیز تاثیر می‌گذارد یا خیر.  بنابراین، بیماران در مطالعه آنان مبتلا به اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی تشخیص داده نشدند و به جای آن بدین خطار انتخاب شدند، زیرا در ماه قبل از آن فکر کردن به خودکشی را گزارش کرده بودند. محققان از شرکت کنندگان خواستند تا علائمی مانند افسردگی، اضطراب و ناامیدی را هر روز از چرخه خود ثبت کنند. آنان هم چنین در مورد افکار خودکشی و برنامه ریزی برای خودکشی از شرکت کنندگان سوالاتی را پرسیدند. راس می‌گوید ایده پردازی در این باره شدیدتر بود و برنامه ریزی در روز‌های نزدیک به قاعدگی بیش‌تر می‌شد.

او می‌گوید: "آن چه جالب توجه بود این موضوع است که اگرچه ما افراد را برای اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی انتخاب نکردیم، اما مشاهده کردیم که اکثر شرکت کنندگانی که افکار خودکشی اخیر را گزارش کرده اند این گرایش در آنان وجود داشت که علائم بدتر را در روز‌های پیش و در طول آغاز قاعدگی تجربه کنند".

راس می‌گوید اکثر افراد علائم روانپزشکی عمده‌ای را در پاسخ به تغییرات هورمونی تجربه نمی‌کنند. با این وجود، نتایح تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به بیماری روانی زمینه‌ای از جمله ۶۰ درصد از زنان مبتلا به اختلالات افسردگی اغلب حین قاعدگی احساس بدتری دارند. نتیجه مطالعه راس که در نشریه امریکایی روانپزشکی منتشر شد نشان می‌دهد که درمانگران، روانپزشکان و متخصصان زنان و زایمان باید به بیماران اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر قاعدگی بر علائم عاطفی به ویژه خودکشی ارائه دهند. بیماران هم چنین ممکن است از ترسیم علائم خود برای چند ماه سود ببرند تا ببینند آیا یک الگوی چرخه‌ای ظاهر می‌شود یا خیر.

آزمایشگاهی که راس در آن کار می‌کند به سرپرستی آیزنلوهر مول همچنین در حال مطالعه درمان‌های رفتاری و دارویی است که می‌تواند به افرادی که علائم شان با چرخه‌های قاعدگی شان مرتبط است از رفتار درمانی دیالکتیکی گرفته تا دارو‌های مسدود کننده هورمون کمک نماید.

محققان در حال مبارزه با انگ حول محور پریود یا قاعدگی هستند

یافته‌های تازه به دانش ما از حوزه‌ای از مطالعه می‌افزایند که هنوز با سکوت و نوعی انگ و ننگ قلمداد شدن مبارزه می‌کند. افراد مبتلا به اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی هنوز برای تشخیص بیماری تلاش می‌کنند. در جریان نتیجه نظرسنجی صورت گرفته در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۴۰ درصد از بیماران دچار اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی گفته بودند که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشت روانی آنان هیچ اطلاعاتی از این وضعیت نداشته اند. تأثیر قاعدگی بر سایر شرایط سلامت روان مانند افسردگی حتی ضعیف‌تر شناخته شده است. با این وجود، تحقیقات و گزارش‌های فزاینده  درباره نحوه عملکرد قاعدگی و بسیاری از راه‌های عمیقی که چرخه‌های قاعدگی مان می‌توانند از نظر روحی و جسمی بر ما تاثیر بگذارند موارد بیش تری را آشکار می‌سازند.

محققان هم چنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا قاعدگی می‌تواند در تشخیص زودهنگام شرایطی مانند فیبروم رحم، سرطان و آندومتریوز (نابجایی آستر رحم) کمک کننده باشد یا خیر. مطالعه قاعدگی که در آن رحم لایه داخلی خود را می‌ریزد و دوباره رشد می‌کند می‌تواند بینشی در مورد بهبود زخم ارائه دهد.

در دو سال گذشته محققان هم چنین آن چه که بسیاری از بیماران گزارش داده اند را مورد تایید قرار دادند این که واکسن‌های کووید – ۱۹ اثرات کوچک، اما قابل اندازه گیری بر چرخه‌های قاعدگی دارند. این یافته‌ها می‌توانند تولیدکنندگان واکسن را وادار کند تا اثرات محصولات خود را بر قاعدگی آزمایش کنند تا بیماران غافلگیر نشوند. کارشناسان می‌گویند که اثرات قاعدگی واکسن کووید موقتی است و بر باروری تاثیر نمی‌گذارد.

بخش عمده‌ای از ارتباط بین قاعدگی و سایر جنبه‌های سلامت جسمی و روانی برای سالیان متمادی دست کم در انظار عمومی مورد بحث و بررسی قرار نگرفت، زیرا دانشمندان و  پزشکان به سادگی آن‌ها را مطالعه نمی‌کردند. "آلیس لو کولیگان" متخصص اطفال در بیمارستان کودکان بوستون که قاعدگی را مطالعه کرده  می‌گوید:"وقتی صحبت از درک سلامت قاعدگی می‌شود ما در این حوزه بسیار عقب هستیم".

محققان در سال ۲۰۲۳ میلادی سرانجام یکی از نخستین مطالعات را برای آزمایش ظرفیت قاعدگی با استفاده از خون واقعی انجام دادند. با این وجود، مطالعاتی مانند کاری که راس انجام داده نشان می‌دهد که تحقیقات بالینی به تازگی آغاز به درک موضوعی کرده اند که بسیاری از افراد دچار عادت ماهانه آن را می‌دانستند: این فرآیند بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد انسان است که اگر مایل به گوش دادن به آن باشید چیز‌های زیادی برای آموزش به ما دارد.

دیگر خبرها

  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • پنجمین قهرمانی متوالی بارسلونا در لیگ زنان اسپانیا؛ شکست ناپذیران جور تیم مردان را می‌کشند
  • مردان بایرن نگاه کنند: اینطوری قهرمان می‌شوند
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است