Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@14:19:22 GMT

زرد زخم چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۴۰۹۳

زرد زخم ، بیماری پوستی مسری است که توسط باکتری و در صورت تماس با پوست آلوده یا وسایل شخصی فرد آلوده منتقل می شود و اغلب اطراف دهان و بینی کودکان را درگیر می کند. ناطقان: زرد زخم عفونت پوستی مسری است که بیشتر کودکان و نوزادان را درگیر می کند و عموما توسط باکتری استاف یا استافیلوکوک اورئوس بوجود می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی اوقات این بیماری توسط باکتری استرپتوکوک گروه آ ایجاد می شود که همان باکتری گلودرد استرپتوکوکی و مخملک و گلومرولونفریت ( بیماری التهابی کلیه همراه با فشار خون بالا و وجود خون در ادرار ) است.

 
 

زرد زخم بیشتر در نواحی بدون محافظ بدن مثل دست و صورت دیده می شود ولی میتواند روی بالاتنه و سایر بخش ها هم دیده شود. این عفونت پوستی باعث بروز یک یا چند دسته نامنظم پلاک های سطحی تحریک پذیر می شود که در حین بهبود گسترش پیدا کرده و به صورت ضایعات حلقوی یا قوسی شکل در می آیند.

 

معمولا به صورت زخم های قرمز رنگ اطراف دهان و بینی یا روی دست و پای کودکان ظاهر می شود که به تدریج می ترکد و لایه ای عسلی رنگ روی زخم باقی می ماند.

این بیماری می تواند همراه با تب خفیف و لنفادنوپاتی در کودکان شود.

 
انواع مختلف زرد زخم

زرد زخم انواع مختلفی دارد که علت و علایم آن ها میتواند متفاوت باشد.

زمانی که راش زرد زخم ناپدید شود و پوست خشک شده رویشان بیوفتد یا بیمار دوز کامل آنتی بیوتیک را مصرف کند ، دیگر مسری نیست.

 

 
زرد زخم غیر تاولی

زرد زخم غیر تاولی یا زرد زخم مسری شایع ترین نوع زرد زخم در کودکان است که بسیار مسری است و معمولا با تاول های قرمز اطراف دهان و بینی نمایان می شود که بعد از مدتی میترکد و راش قرمز رنگ همراه با ترشح به جای می گذارد که بعد از مدتی دلمه می بندد و زخم هایی زرد متمایل به قهوه ای همراه با ترشحات تا چند روز ادامه دارد.  از آنجا که کودکان معمولا حرف گوش نمی دهند و تمایل به خاراندن و کندن  پوست زخم ها دارند ، خطر عفونت مجدد یا گسترش عفونت وجود دارد.

 

راش ها ممکن است خارش داشته باشند ولی دردناک نیستند. این زرد زخم باعث تورم گره های لنفاوی می شود.

زرد زخم غیر تاولی با لکه های صورتی رنگ روی پوست شروع می شود که تبدیل به تاول کوچک یا جوش چرکی و سپس یک زخم دلمه بسته می شود. این بیماری در صورتی که درمان نشود به صورت خود به خود بعد از 2 – 4 هفته بدون ایجاد اسکار از بین می رود.

 
زرد زخم تاولی

زرد زخم تاولی شیوع کمتری دارد و باعث بروز تاول های بزرگتر روی بالاتنه نوزادان و خردسالان می شود. زرد زخم تاولی معمولا بین کودکان کمتر از 2 سال دیده می شود.

تاول ها روی بالا تنه ، دست و پا ظاهر می شوند که در ابتدا شفاف هستند و بعد از مدتی کدر می شوند.

 

تاول های این نوع زرد زخم دوام بیشتری دارند و اطرافشان قرمز و خارش دار است.

زرد زخم تاولی با تاول های کوچک شروع می شود و بعد از مدتی تاول ها بزرگ شده و تبدیل کیسه های آب شل و شفاف می شود. این تاول ها بعد از مدتی بدون ایجاد اسکار روی پوست بهبود پیدا می کنند.


 
زرد زخم اکتیما

عفونت  در زردزخم اکتیما به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کند و جدی تر است و تاول هایی پر از مایع یا چرکی ایجاد می کند که بعد از مدتی به زخم های عمیق تبدیل می شوند.

تاول های اکتیما به عمق لایه دوم پوست هم می رسند و به همین دلیل دردناک هستند و بعد از ترکیدن تبدیل به زخم های باز ، عمیق و ناراحت کننده می شوند که بعد از بهبود میتواند منجر به ایجاد اسکار در پوست شود.

تورم گره های لنفاوی در این نوع هم دیده می شود.

 
علت بروز زرد زخم

زرد زخم به دلیل عفونت پوست با نوع خاصی از باکتری ایجاد می شود ، روش انتقال آن عبارت است از :

- تماس پوست با پوست فرد مبتلا

- تماس با وسایل فرد مبتلا مثل حوله ، رخت خواب یا اسباب بازی

- آسیب دیدن پوست

- نیش حشرات

- گاز گرفتگی حیوانات

 
عواملی که احتمال ابتلا به زرد زخم را افزایش می دهند

سن : زرد زخم معمولا در کودکان 2 – 5 سال که سیستم ایمنی ان ها به طور کامل رشد نکرده است و در محل هایی مثل مهد کودک و زمین های بازی وقت می گذرانند شیوع دارد ، پراکندگی باکتری در این محیط ها بیشتر است.

 

شلوغی : زرد زخم در محیط های شلوغ مثل مهد کودک ها و زمین های بازی کودکان راحت تر منتقل می شود.

 

آب و هوا : انتقال زرد زخم در تابستان بیشتر است.

 

دیابت : افراد مبتلا به دیابت ممکن است ناقل باکتری استافیلوکوک اورئوس باشند که هیچ اثری روی خودشان ندارد. این باکتری در بینی این افراد زندگی می کند و در صورتی که با پوست آسیب دیده تماس پید کند باعث ایجاد زرد زخم می شود.

 

ورزش ها : ورزش هایی که احتمال تماس پوستی در آن ها بالاست مثل فوتبال.

 

پارگی پوست : آسیب های کوچک پوستی مثل نیش حشرات یا راش پوستی یا خراش میتواند راه ورود باکتری به پوست را باز کند.

 

تحریک پوستی

رعایت نکردن بهداشت

درماتیت و آلرژی پوستی

ضعف سیستم ایمنی

استرس

 

 
زرد زخم در بزرگسالان

با وجودی که معمولا زرد زخم در کودکان دیده می شود ولی در بزرگسالانی که دچار استرس یا ضعف سیستم ایمنی بدن هستند هم دیده می شود و در موارد نادر پاسخ سیستم ایمنی بدن به زرد زخم منجر به مشکلات کلیوی خواهد شد.

استرس میتواند باعث ضعف سیستم ایمنی در بزرگسالان شود و ایجاد زرد زخم در بزرگسالان شود. بیماری هایی مثل ایدز ، دیابت ، افزایش سن یا سایر مشکلات سیستم ایمنی احتمال ابتلا اکتیما در بزرگسالان را افزایش میدهد.

 

  

عوارض زرد زخم

زرد زخم میتواند با عوارض پوستی یا داخلی مثل تورم غدد لنفاوی همراه باشد ، شایع ترین عوارض زرد زخم عبارتند از :

 
عفونت بافت های نرم

در صورتی که باکتری زرد زخم حالت تهاجمی بگیرد میتواند منجر به لنفاژیت ، سلولیت ( عفونت بافت زیر پوستی که میتواند به غدد لنفاوی و جریان خون منتشر شود ) ، استئومیلیت ( عفونت چرکی در استخوان ) ، آرتروز عفونت ( عفونت چرکی در مفصل ) و ذات الریه ( عفونت چرکی در ریه ) شود.

 
سندرم پوست فلسی استافیلوکوک

زرد زخم تاولی ناسی از استافیلوکوک ، گاهی اوقات در کودکان کمتر از 6 سال و بزرگسالان مبتلا به نارسایی کلیه پیشرفته ، باعث ایجاد سندرم پوست فلسی استافیلوکوک می شود که در آن دلمه بستن پوست و تخریب پوست صورت ، چین های پوستی و غیره به دلیل عفونت مستقیم پوست نیست بلکه به دلیل اپیدرمولیسین یا اکسفولیاتین متحرک بوجود می آید.

 
سندرم شوک سمی

سندرم شوک سمی در موارد نادر بعد از بروز زرد زخم دیده می شود که همراه با تب ، آریتمی پراکنده ، راش پوسته پوسته ، پایین آمدن فشار خون و درگیری سایر اندام ها است.

 
گلومرولونفریت حاد استرپتوکوکی

عفونت استرپتوکوکی گروه آ در موارد نادر یعد از 3 – 6 هفته از عفونت پوست باعث ایجاد گلومرولونفریت حاد می شود که به دلیل ترشح آنتی بادی های آنتی دی ان آز بی و آنتی استرپتولیزین در بدن است.

لک های صورت شما با این روش جدید کامل از بین میرود!! (مشاوره بگیرید)

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سیستم ایمنی بعد از مدتی دیده می شود عفونت پوست زرد زخم تاول ها زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۴۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرم ناخن زرد چیست؟

سندرم ناخن زرد (Yellow Nail Syndrome) یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست‌ و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که باعث می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک - اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان - این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی - سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تروئید -  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک - سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

درمان سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی