Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:31:32 GMT

داغی شایعه‌ها در تنور نانوایی‌های ایرانشهر

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۷۴۱۴

داغی شایعه‌ها در تنور نانوایی‌های ایرانشهر

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایرنا، نان است دیگر نیازش امروز و فردا نمی‌شناسد وقتی جان و وجودی با آن قوت و زندگی با بوی گندمش جان می‌گیرد  یعنی مهم است. بودن نان و فراوانی‌اش از همان زمان‌ها که تمدن‌ها شکل گرفت و فلات ایران آباد شد تاکنون بوده و هست گاهی به جور زمانه و هجوم بیگانه از سفره‌ها کم می‌شد و گاهی به لطف نعمت‌های الهی و آسمان پر روزی جهان روزیمان را روشن نگاه می‌داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 حالا این روزها در ایرانشهر سیستان و بلوچستان که نان قوت غالب و زینت اصلی سفره‌هاست فضای داغ شایعه‌ها از نبود و کمبود این نعمت سخت خاطرمان را آزرده، شایعه‌هایی که فضای مجازی را پر از نقل قول‌های گوناگون کرده گاهی از صف‌های طولانی نانوایی‌ها می‌گویند و گاهی از قیمت‌های نجومی و گاهی دیگر از خرید نان با واسطه و پارتی حرف می‌زنند.
اما با وجود همه شایعه‌ها مردم ایرانشهر و استان سیستان و بلوچستان به خوبی می‌دانند وقتی روزهای پر بارش و سیلابی چند وقت پیش را پیش‌رو داشتیم روستاییان که برای تامین نان با مشکل مواجه بودند از روستاهای اطراف به ایرانشهر می‌آمدند و نان مورد نیازشان را خریداری می‌کردند و این باعث صف و افزایش تقاضا شده بود. اما بررسی‌های میدانی و تحقیقی خبرنگار ایرنا از این شهر نشان می‌دهد بعد از گذر از روزهای سیلابی هم‌اینک صفوف نانوایی‌ها بسیار منطقی است و حتی از زاهدان شرایط خیلی بهتری دارد و این فضای مجازی است که با شایعه‌ها سعی در داغ شدن فضا دارد. 
اما برای اینکه بیشتر بدانیم در ایرانشهر و نانوایی‌هایش چه خبر است؟ این گزارش را بخوانید.

روالی که عادی است


مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت شلوغ صفوف خبازی‌های این شهرستان هم‌اینک به روال عادی بازگشته است.
 مجتبی شجاعی افزود: چند روزی صفوف مقابل خبازی‌های ایرانشهر کمی بیشتر بود که این امر موجب گلایه‌مندی شهروندان شدکه با تلاش فرماندار و اعضای کارگروه شهرستان این مشکل هم‌اینک برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایرانشهر در مرکز بلوچستان واقع شده و هر روز شاهد تردد افراد زیادی از شهرستان‌های همجوار به این شهرستان هستیم نشست کارگروه به منظور حمایت بیشتر در بخش آرد و نان برگزار شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان  گفت: علاوه‌بر سهمیه‌های توزیع شده، مقدار قابل توجهی آرد به صورت اضافه پخت به تعدادی از نانوایی‌های واقع در نقاط پر جمعیت شهر که با توجه به نوع دستگاه پخت نان، توان تولید بیشتر را دارند اختصاص داده شد تا در دو شیفت و به میزان بیش‌تر پخت کنند.

وی از مردم خواست در جهت رفاه عمومی و بهره‌وری بهتر از منابع و زمان، نان به مقدار مصرف روزانه تهیه و از خرید انبوه و بیات کردن آن خودداری کنند.

هیچ‌گونه کمبودی در زمینه نان و آرد در ایرانشهر وجود ندارد

رییس اداره غله وخدمات بازرگانی ایرانشهر گفت: آرد و نان کافی در ایرانشهر وجود دارد و مردم به شایعات در حوزه گندم، آرد و نان در این شهرستان توجه نکنند.            
محسن الله‌دادی با اشاره به شایعات در فضای مجازی مبنی بر کمبود آرد و نان در ایرانشهر افزود: با توجه به فصل سرما و بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف و عدم امکان پخت نان در روستاها و نقاط عشایری و مصرف نان بیشتر به تناسب فصل سرما بخشی از شلوغی‌ها و ازدحام مقابل نانوایی‌ها در این مقطع سال طبیعی است.
وی بیان کرد: بر اساس آمار جمعیتی سرانه ۱۰ کیلو آرد برای هر نفر در ایرانشهر در نظر گرفته شده که این مقدار کفاف و جوابگوی مصرف نان شهرستان را می‌دهد.
رییس اداره غله وخدمات بازرگانی ایرانشهر با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین نان در ایرانشهر وجود ندارد ادامه داد: از مردم درخواست می‌شود در جهت رفاه عمومی و بهره‌وری بهتر از منابع و زمان، نان به مقدار مصرف روزانه تهیه و از خرید انبوه و دپو و بیات کردن نان خودداری کنند.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط جوی و بالا رفتن قیمت آرد در بازار آزاد بویژه در مناطق مرزی ممکن است برخی افراد فرصت طلب و سودجو برای منافع شخصی و یا ایجاد اختلال در بازار در حوزه ارزاق و کالای اساسی اقدام به قاچاق آرد و یا فروش خارج از شبکه آرد یارانه مردم کنند.
الله دادی بر اجرای منظم گشت مشترک بازرسی توسط ادارات مسوول در حوزه آرد و نان و برخورد با متخلفان عرضه آرد خارج از شبکه تاکید کرد و گفت: واحدهای نانوایی باید با بازرسان همکاری لازم را داشته باشند و با سهمیه آرد اختصاص یافته به هر نانوایی، نان پخته شود و با هرگونه عرضه آرد خارج از شبکه و فروش آن طبق قانون برخورد شود.
وی تامین و ذخیره مناسب آرد را یک اولویت برای رفع نیازهای ضروری در مواقع لزوم و بحرانی عنوان کرد.

نظارت و برخورد با متخلفان
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت: با خبازان متخلف به شدت برخورد می‌شود.

علی شعبانی با توجه به برخی گلایه مندی‌ها در فضای مجازی از طولانی شدن صف نانوایی‌ها تصریح کرد: در بازدیدهایی که داشتم صف های طولانی غیر متعارف مشاهده نشد و حضور ۱۰ تا ۱۵ نفر در صف نانوایی های مجهز به دستگاه‌های کمبل و پخت سریع، روند معمولی بوده و حداکثر زمان معطلی فرد به ۱۰ دقیقه نمی‌رسد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به فصل سرما، بارندگی‌ها و جمعیت بالای خانوارها و به طبع مصرف بالای نان در خانواده ها، این میزان صف امری عادی است و بسیاری از مشتریان علت مراجعه به نانوایی مورد نظر خود را علیرغم تعداد افراد منتظر در صف، کیفیت نان خبازی اعلام می کردند که این نکته باید مورد توجه همه نانوایی‌ها باشد.

وی تصریح کرد: باید نظارت برای بهبود کیفیت نان بیشتر شود تا مشتری‌ها بین تعداد زیاد نانوایی‌ها توزیع شود و صف شکل نگیرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر با تاکید بر این که هیچ کمبودی در زمینه آرد و نان و توزیع به هنگام و پخت نان در سطح شهر و روستاها و مناطق عشایری وجود ندارد، گفت: نظارت لازم بر جلوگیری از تخلفات و عرضه خارج از شبکه آرد و نان اعمال می شود.

وی با اشاره به این که لزومی ندارد خانوارها در هر مرتبه خرید نان حجم زیادی نان خریده و در منزل دپو و بیات کنند، خاطرنشان کرد: آرد به قدر لازم توزیع شده و می‌شود، برنامه ساعات پخت نیز متناسب با ایام و فصل سرما بازنگری شده و نان به حد کفایت پخت است و لذا شهروندان عزیز نباید نگرانی از بابت نان و پخت خبازی‌ها داشته باشند و توصیه می‌کنم به میزان مصرف روزانه تهیه و به صورت تازه مصرف شود.

او  تصریح کرد: لازم به یادآوری است تیم کارشناسی و نظارتی کارگروه گندم، آرد و نان شهرستان ایرانشهر به طور مستمر بر روند فعالیت نانوایی ها نظارت دارند و با هر گونه تخلف، به موقع برخورد و متخلفان جریمه خواهند شد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان آرد زاهدان ایرانشهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان آرد زاهدان سیستان و بلوچستان آرد زاهدان ایرانشهر سیستان و بلوچستان خارج از شبکه فضای مجازی نانوایی ها آرد و نان فصل سرما شایعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۷۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نان در برخی نانوایی‌های سنندج!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: براساس آنالیز قیمتی که اتحادیه اعلام کرده در برخی نانوایی‌ها ۴۰۰ درصد افزایش نرخ وجود دارد در حالی‌که هیچ قانون و توجیهی نمی‌گنجد که برای یک نوع نان این میزان نرخ را افزایش دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، علی نوری ظهر امروز در کارگروه اصلاح نظام یارانه‌ای آرد و نان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به وجود نابه‌سامانی‌ها در نرخ نان در نانوایی‌های آزادپز، قیمت مصوب به خبازی‌ها ابلاغ و هر گونه نرخ بالاتر غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه از امروز نرخ هر سنگک سنتی 10 هزار تومان، لواش 2هزار و 400 تومان، بربری 7 هزار و 900 تومان و تافتون  4 هزار و 800 تومان  مصوب شد، گفت: تمام خبازی‌های آزادپز موظف به رعایت این نرخ‌ها هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان درباره فروش سنگک یا بربری با کنجد تصریح کرد: البته باید بررسی شود که آیا خباز و نانوادار مجاز به استفاده از کنجد هست، در این صورت باید نرخ واقعی مشخص و اگر نیست بازاری که برای خودشان راه انداخته‌اند، ساماندهی شود، در همین سنندج نان (سنگک) را تا 20 هزار تومان هم فروخته‌اند که باید اینها از چرخه حذف شوند.

وی اذعان کرد: بر اساس آنالیز قیمتی که اتحادیه اعلام کرده در برخی جاها 400 درصد افزایش نرخ وجود دارد در حالی‌که هیچ قانون و توجیهی نمی‌گنجد که برای یک نوع نان این میزان نرخ را افزایش دهیم. 

نوری فروش نان به قیمت‌های آزاد دلخواهی نانوادار را غیرقابل قبول خواند و اظهار کرد: هم‌اکنون در استان‌های همجوار میزان نرخی که افزایش یافته، در حد نرخ‌های فعلی سنندج نیست یعنی هنوز به پای قیمت‌های ما نرسیده که 200 درصد نرخ‌ها را افزایش دهیم.

وی خطاب به مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان تأکید کرد: کیفیت آرد نانوایی‌های استان باید به صورت منظم و مستمر رصد شود.

وقتی معاون اقتصادی استاندار کردستان قیمت مرغ را افزایش می‌دهد!

معاون استاندار کردستان درباره افزایش نرخ نان توضیح داد: مادامی که سود فروش آرد در بازار بیشتر از پخت باشد، افزایش نرخ نیز تأثیری بر ساماندهی حوزه نخواهد داشت. البته یقین قلبی داشته باشید که دغدغه بنده چندین برابر شما (نانواداران) است؛ همانگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان شاهد هستند اتحادیه و همه مرغداران بر سر قیمتِ هر کیلوگرم مرغ به 86 هزار تومان به توافق رسیده بودند و سر این نرخ با بنده دعوا می‌کردند که بر خلاف انتظار همه دوستان، در جمع‌بندی 87 هزار تومان تعیین کردم! اکنون نیز برای تعیین نرخ نان همه ملزومات در نظر گرفته خواهد شد.

وی از حمایت از نانواداران خبر داد و اظهار کرد: امسال از محل تسهیلات تبصره 18 جز 3 مجوزی برای اختصاص تسهیلات با هماهنگی فرمانداران در نظر گرفته شده است.

نوری در پایان جلسه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که منظورتان از افزایش 400 درصدی نرخ نان در سنندج چه بود؟ اظهار کرد: در برخی از استان‌ها نان سنگک 7 هزار تومان بوده که در سنندج تا 20 هزار تومان نیز به فروش رفته که امیدواریم با تعیین نرخ‌های مصوب شده جدید، نانوایی‌های آزادپز این قانون را رعایت کنند. 400 درصد نسبت به آنالیزی قیمتی که اتحادیه انجام داده بود وگرنه قبلاً در نانوایی‌های آزادپز نرخی تعیین نشده بود.

انتهای پیام/486/.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نان در برخی نانوایی‌های سنندج!
  • نرخ جدید نان «آزادپز» در کردستان اعلام شد
  • نرخ انواع نان آزادپز در کردستان اعلام شد
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • پرونده تخلف برای ۵ واحد صنفی در ایرانشهر تشکیل شد
  • یک شایعه‌ی جذاب درباره‌ی همکاری مسی و رونالدو
  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • شطرنج‬ مربیان در سیدبندی المپیک/ تنور تکواندو داغ‌تر از همیشه