Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@22:38:57 GMT

بورس این هفته به کدام سو می رود؟

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۹۹۲۰

‍‍‍‍‍‍

عبور لاک‌پشتی از فاز منفی سایه چند ابهام بر سر بازار نوسان بورس تا پایان ۱۴۰۰

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  بازار سرمایه در حالی رو به افول می‌رود که در این میان عوامل بیرونی نقش مهمی در به‌وجود آمدن این شرایط بازی می‌کنند. ترکش چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز کاهشی دلار و همچنین ابهامات مربوط به اخبار پیرامون برخی از صنایع تولیدی و درگیری آنها با قطعی مکرر برق و گاز هفته گذشته به بازار سهام اصابت کرد؛ به‌طوری که سرخ‌پوشی تابلوهای معاملاتی را برای چند روز پیاپی رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت در حالی است که به گفته کارشناسان بازارسرمایه تغییرات قیمت ارز اثرات تعیین‌کننده و چشمگیری بر ادامه معاملات بورسی خواهد داشت. قرمز‌شدن سراسری بازار سرمایه در هفته گذشته واکنش‌هایی را از سوی دولتمردان نیز به‌همراه داشت. تغییرات قیمتی در مورد نرخ خوراک، مبنا قراردادن نرخ سامانه نیما توسط بانک مرکزی و تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰‌درصد از جمله اتفاقاتی بود که سرانجام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته اندکی امیدواری را به بازار تزریق کرد.

با این حال تداوم این شرایط نیازمند پیش‌شرط‌هایی است که هم‌اکنون غبار ابهام آنها را فراگرفته است. وضعیت عرضه و تقاضا در بازارسهام وارد فاز پیچیده‌ای شده است و تحلیلگران معتقدند با شفاف‌شدن برخی عوامل اثرگذار خارجی سرمایه‌های بیشتری جذب بازار خواهد شد.

عبور لاک‌پشتی از فاز منفی

این‌روزها بورس‌بازان با عدم‌ثبات دست و پنجه نرم می‌کنند. ریزش پی‌در‌پی قیمت سهام موجی از نگرانی در میان اهالی بازار به‌وجود آورده است. افت حدود ۴درصدی شاخص‌کل در معاملات هفته قبل از کاهش تقاضا در این بازار حکایت می‌کند. عدم‌ورود تقاضای واقعی شرایط مبهمی برای سرمایه‌گذاران رقم زده است. در این بین برخی کارشناسان معتقدند ممکن است در این هفته شاهد کاهش نوسانات منفی باشیم.

در همین رابطه حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثرات قیمت دلار بر نحوه داد و ستدهای بازار سهام گفت: قیمت دلار بستگی زیادی به روند مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد اما همان‌گونه که پیش‌بینی کرده بودیم این ارز در محدوده ۲۷هزار تومان حمایت شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد همچنان قیمت دلار در محدوده ۲۷ تا ۳۰هزار تومان در کوتاه‌مدت با نوسان مواجه شود.

وی افزود: چالش دیگری که بازار سرمایه را با بحران مواجه کرده، افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع در لایحه بودجه است. افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع در لایحه بودجه با واکنش منفی گروه پتروشیمی مواجه شد و نمادهای این صنعت هفته منفی را پشت‌سر گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: قرمز‌شدن سراسری بازار بورس در هفته گذشته موجب شد دولت باز‌هم مصوبه تازه‌ای داشته باشد که بر اساس آن مقرر شد در مورد نرخ خوراک، سقف ۵ هزار تومانی و برای سوخت صنایع نیز سقف ۲‌هزار تومانی در نظر گرفته شود. همچنین مبنا قراردادن نرخ سامانه نیما توسط بانک مرکزی در ۶‌ماه گذشته از یک‌سو و از سوی دیگر مصوبه تنظیم نرخ سود بین‌بانکی با سقف ۲۰‌درصد، واکنش مثبت بازار در روز چهارشنبه هفته گذشته را به‌دنبال داشت.

به گفته این کارشناس، یکی از مشکلات اصلی این روزهای بازار سهام کمبود منابع در بازار است. وی بیان کرد: در واقع طی یک سال گذشته پول زیادی از بازار خارج شده است؛ به‌عبارت دیگر با وجود اینکه شاهد جبهه فروش پر‌قدرت نیستیم اما به دلیل ضعف در طرف خریدار بازاری کم‌رمق را مشاهده می‌کنیم که نتیجه آن در کاهش محسوس حجم معاملات نمایان است.

برادران‌هاشمی با انتقاد از عملکرد بازارگردانان در شرایط کنونی بازار عنوان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ‌ماه‌های اخیر به وضعیت نامطلوب معاملات دامن‌زده، استراتژی بازارگردانان است.

واقعیت این است که در عمل مشخص نیست چرا بازارگردان‌ها در این‌گونه مواقع به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کنند و نقش موثری در حمایت از بازار از آنها دیده نمی‌شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد نحوه عمل بازارگردان‌ها در بورس با ابهامات فراوانی مواجه است که باید مورد‌بازنگری قرار گیرد. وی با تاکید بر ارزنده‌بودن قیمت سهام در شرایط فعلی اظهارکرد: به هر صورت قیمت بسیاری از نمادهای بورسی به محدوده‌های دو سال گذشته و حتی کمتر نیز رسیده و این در حالی است که طی این مدت شاهد افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت در سایر بازارهای موازی همچون قیمت‌ها در بازار ارز، طلا، مسکن و حتی بازار خودرو بوده‌ایم.

وی در پایان گفت: از نظر بنیادی قیمت اکثر سهام اکنون به زیر ارزش ذاتی رسیده‌اند، بنابراین با توجه به موارد گفته‌شده سرمایه‌گذاری در بازار بورس در قیمت‌های کنونی با دید میان‌مدت کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. با در نظر گرفتن موارد فوق برای هفته پیش‌رو به‌نظر می‌رسد بازاری بهتر از هفته گذشته همراه با شیب‌ملایم مثبت در پیش داشته باشیم.

سایه چند ابهام بر سر بازار

پر واضح است که بازار سهام با اعتماد ازدست‌رفته سهامداران، دست به‌گریبان است. این شرایط در حالی به‌وجود آمده که پایداری ابهامات چندوجهی چشم‌انداز روشنی پیش‌روی بازار نمی‌گذارد. بازارسرمایه در رکود عمیقی به‌سر می‌برد؛ در چنین وضعیتی بازگشت معاملات به روند تعادلی و عبور از بحران فعلی، انتظار بیهوده‌ای است. چند عامل مهم در ایجاد این شرایط موثر بودند؛ از این‌رو به‌نظر می‌رسد بورس تحت‌تاثیر این عوامل به روند فرسایشی ادامه می‌دهد. در این میان برخی کارشناسان از ادامه‌دار بودن این وضعیت تا پایان سال خبر می‌دهند و معتقدند اگر قرار بر عبور از بحران باشد این اتفاق تا پایان سال نخواهد افتاد.

پیمان حدادی، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به پیامد بررسی لایحه بودجه بر بازارسهام، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع این‌روزهای بازار سرمایه، بودجه۱۴۰۱ است.

تعیین سقف خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع که توسط معاون رئیس‌جمهور به وزارت نفت ابلاغ شد از فشار فروش در آخرین روز معاملاتی هفته قبل کاست به‌طوری‌که بازار متعادل‌تر و در درصدهای مثبت معامله شد. البته همچنان ریسک تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس بر سر بازارسرمایه وجود دارد. بر همین اساس هرگونه  تصمیمی که در این راستا اتخاذ شود تاثیر بسزایی بر روند معاملات خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از فعالان بازار گمان می‌کنند تصمیمات کمیسیون‌تلفیق شاید به ضرر بازار سهام تمام شود. این موضوع شائبه‌های منفی در بازار به‌وجود آورده است که می‌تواند تابلو معاملاتی بورس در هفته‌جاری را با مخاطره مواجه کند.  این کارشناس نوسانات قیمت ارز را از عوامل مهم و اثرگذار بر بازار عنوان و خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد قیمت ارز تحت‌تاثیر انتشار خبر احتمال مذاکره‌مستقیم ایران و آمریکا حول مسائل هسته‌ای و حواشی پیرامون آن، با افت قیمت مواجه شود.

به گفته وی، احتمال توافق دو‌طرف اثر مثبت بیشتری بر بازار خواهد داشت تا وضعیت دلار. در این میان نباید از تعیین‌تکلیف نرخ بهره بین‌بانکی و اثرگذاری آن بر بازار گذشت.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش تولید و فروش شرکت‌های بورسی در دی ‌ماه نیز بیان کرد: گزارش‌های مخابره‌شده از سوی شرکت‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها در وضعیت نسبتا مناسبی به‌سر می‌برند. مجموع این عوامل می‌تواند شاخص‌کل در هفته جاری را به سمت جلو هدایت کند. در این هفته احتمالا با توجه به حمایت‌هایی که انجام خواهد شد، شاهد پیشروی سهام بزرگ و شاخص‌ساز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مولفه‌ای که بازار را دچار عدم‌ثبات کرده است، ارزش معاملات است. در حال‌حاضر ارزش روزانه معاملات در محدوده ۲ تا ۳هزارمیلیارد تومان در نوسان است. اگر ارزش خرد معاملات در هفته جاری بتواند در چند روز متوالی ۵ هزارمیلیارد تومان را ثبت کند، به‌نظر می‌رسد در هفته‌های آتی شاهد اتفاقات مثبتی باشیم و تا حدودی بازار از بحران به‌وجود آمده خارج شود.

نوسان بورس تا پایان ۱۴۰۰

بازارسرمایه درهفته گذشته بسیار دور از ذهن جلوه کرد. واقعیت این است که به‌نظر می‌رسید تماشاچیان بورسی حداقل در اولین روز هفته شاهد معاملات مثبتی باشند اما این اتفاق رخ نداد و معاملات همچنان در سراشیبی سقوط قرارگرفتند. طی هفته‌های گذشته روند داد و ستدهای بورسی نشان داده که به‌رغم نیمه اول سال، بازار نسبت به عوامل مثبت اهمیت چندانی نمی‌دهد. این در حالی است که با انتشار هر خبر منفی حجم معاملات به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

این وضعیت بر غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار صحه می‌گذارد. بر همین اساس شواهد نشان می‌دهد که بازار نسبت به چند موضوع مهم ازجمله نوسانات قیمت ارز در نتیجه تحرکات بین‌المللی بیشترین بازخورد را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران نیز در ‌ماه‌های اخیر دریافته‌اند که وعده‌های حمایتی رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت، از این‌رو به‌نظر می‌رسد قید این بازار را زده‌اند. دوگانگی در تصمیمات سیاستگذاران اقتصادی و غیر‌شفاف‌بودن برخی تصمیمات و اثر آن بر بازارهای سرمایه‌گذاری از مسائلی است که بی‌اعتمادی صاحبان پول و سرمایه را نسبت به ورود آنها به بورس رقم زده است.

معادله‌ای چند‌مجهولی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه یابد. محمدشکری یکی از کارشناسانی است که معتقد است بازار بر مدار نوسانی تا پایان سال خواهد ماند. وی در همین رابطه اظهار کرد: وضعیت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز درحال‌حاضر مناسب نیست اما واقعیت این است که از ابتدای سال بازارهای دیگر با سودهی همراه بودند اما بازار سرمایه نتوانست اعتماد رفته را برگرداند.

وی افزود: بازارسهام با بحران مواجه است و بعید به‌نظر می‌رسد در چنین وضعیتی تا پایان سال تغییر مثبتی رخ دهد، اما با توجه به اظهارات مثبت رئیس‌جمهور در مورد بورس و بازخورد مثبت بازار در روز چهارشنبه به این اظهارات به‌نظر می‌رسد از وضعیت کاملا تاریک و ناامیدکننده بازار اندکی کاسته شود.

به گفته این کارشناس، احتمالا بازار در هفته جاری، هم روزهای مثبت خواهد داشت و هم روزهای منفی، اما با توجه به این موضوع که قیمت سهام افت چشمگیری را به سهامداران تحمیل کرده است، چند روز مثبت نمی‌تواند از عمق فاجعه بکاهد. سهامداران در یک سال و نیم گذشته متحمل زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراوانی شده‌اند. این سردرگمی بر سرعت خروج از بورس افزود و هم‌اکنون بازار از کاهش حجم نقدینگی در رنج است. در هفته جاری اگر اخبار جدید اقتصادی از سوی مجلس یا تیم اقتصادی دولت مخابره شود، قطعا مسیر حرکت معاملات تغییر خواهد کرد، ضمن اینکه در صورت مثبت‌شدن شرایط نمی‌توان این وضعیت را پایدار و باثبات دانست.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بازار سرمایه قطعی برق معاملات بورس قطعی گاز کاهش قیمت دلار ریزش قیمت سهام بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط پیش‌بینی بورس هفته آینده / ناکارآمدی بازار در دشوارترین هفته بورسی روزهای سبز در انتظار پالایشی‌ ها / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی بورس امروز ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ / این خریداران تا دیروز کجا بودند؟ بورس در گیر و ‌دار عوامل بیرونی تحلیل بورس امروز ۳ بهمن ماه۱۴۰۰ / اصرار بورس بر سقوط بی ‌وقفه پیش بینی بورس فردا ۲۸دی۱۴۰۰ / استارت قرمز بازار، به امید پایانی سبز ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها بورس این هفته به کدام سو می رود؟ التهابات بورس فروکش کرد؟ چه کسی جانشین قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا می شود؟ زندان حسکه همچنان در کنترل داعش صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۱/۰۹) آموزش تمام دانشجویان از بهمن حضوری می‌ شود پیشگیری از ابتلا به سرطان در دوران همه‌گیری کرونا اتفاقاتی که هنگام سفر با هواپیما برای بدن رخ می دهد ۱۵ علت ورم انگشتان دست که شاید نمی دانستید چرا باید خواب کافی داشته باشیم؟ ۲۵ دانستنی جالب درباره پول چین هواپیمای فوق سریع برای سفر به فضا می سازد حمله سایبری به دوربین‌ های امنیتی رژیم صهیونیستی تایید شد با ١٣میلیون تومان هم می‌توان آیفون خرید + جدول نشانه هایی از امکان توافق در مذاکرات وین وجود دارد خودروی FMC T۵ توسط خودروسازی فردا رو‌نمایی شد + فیلم مذاکرات وین هفته آینده ازسرگرفته می‌شود قیمت ماکارونی (جدول) عروس کشان با تراکتور! + فیلم زیان هایی که اسرائیل از جنگ روسیه و اوکراین می بیند جیمز وب را در آسمان شب تماشا کنید جامعه فراموش شده / بیخ گوش تهران چه می‌گذرد؟ خوشحالیم که عابدزاده برای تیم ملی ایران بازی کرد استقبال رییس فدراسیون جودو بیشتر از کاخ کرملین! + فیلم فورا دوز سوم واکسن را تزریق کنید! خبر جدید وزیر آموزش و پرورش از رتبه بندی معلمان ارزیابی مثبت نماینده چین در وین از رایزنی‌ها برای پیشنویس متن توافق سویه بعدی کرونا؛ مرگبار‌تر از اومیکرون؟ اپل به چه کسانی پاداش ١٠٠هزار دلاری می‌دهد؟ چرا نباید از اجاق گازسوز استفاده کرد؟ بازگشایی مدارس به تاخیر می افتد؟ قرص ضد کرونای مرک روی اومیکرون موثر است بارش برف و باران در نیمه شمالی کشور فوری: تزریق آسترازنکا ممنوع شد! قیمت تلویزیون (سامسونگ / جدول) رشد قیمت های جهانی عامل افزایش ارزش تجارت خارجی سفر داخلی هم ٣٠میلیون تومان آب می‌خورد + جدول طرح «صیانت» فعلا در کمیسیون ویژه پیش می‌رود زندگی پس از سیل + عکس برف بازی در مسجدالاقصی + عکس مسعود کیمیایی از جشنواره فجر انصراف داد برترین تصاویر خبری هفته گذشته مصوبات ۱۶۰۰ میلیاردی برای بخش کشاورزی گیلان هشدار پکن به آمریکا در خصوص به بن‌بست رسیدن با مسکو کسی به افتخار دولت کف نخواهد زد مذاکرات وین به مراحل نهایی نزدیک شده است موافقت پکن با بازدید کمیسیونر حقوق بشر از منطقه سین کیانگ خانه وارونه کلمبیا؛ یک جاذبه گردشگری جدید + فیلم جیمز وب در مدار اصلی / ماموریت کشف اسرار خلقت آغاز شد برجام تا اواخر بهمن احیا می‌شود! DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه قطعی برق معاملات بورس قطعی گاز کاهش قیمت دلار ریزش قیمت سهام بازار سرمایه نظر می رسد تا پایان سال هفته جاری بازار سهام هفته گذشته قیمت دلار قیمت سهام نرخ خوراک پیش بینی قیمت ارز بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۹۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته و قبل از تعطیلات میان مدت با افت 3900 واحدی همراه شده است و بازار هفته گذشته را بی رمق و منفی تمام کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به عدد 3600 میلیارد تومان رسید و شاخص کل با افت 3900 واحدی کار را تمام کرد از سویی شاخص هم وزن در نیمه دوم تلاش کرد تا رویه مثبتی را ایجاد کند و نهایتا با رشد 42 واحد به تعطیلات رفت.

روی نمادهای شاخص ساز باز هم همچون چند روز پایانی هفته گذشته رنج‌های مثبتی زده شد اما این رنج های مثبت نتوانست باعث ایجاد وسوسه خرید در بازار شود و بیشتر بازار به نشست هایی که در عربستان برگزار می‌شود توجه دارد. همچنین مصوبات مجلسی‌ها در این روز ها از مواردی است که اهالی بازار به آن توجه دارند.

باز هم گروه خودرویی در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی در بازار بورس تهران قرار دارد و این گروه با ارزش 233 میلیارد تومانی در جایگاه نخست ایستاده است. گروه فلزات اساسی به همراه گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش 190 میلیارد تومان و 148 میلیارد تومان در رتبه های بعدی جای دارند.

سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود این طور عنوان کرده است که به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

خبر دیگر اینکه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی (IAEA) با صدور بیانیه‌ای سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به ایران را تأیید کرده است.

اما برخی از رسانه‌ها در روز چهارشنبه این طور نوشتند که ۱۰ انجمن پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و صنعت کفش با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز صادراتی و گواهی سپرده ۳۰ درصدی، خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما بصورت شناور مدیریت شده از مقام رهبری شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در هفته گذشته برای بازار سرمایه خبر سازتر بود و عنوان داشته است که افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است؛ به دلیل اینکه اثر آن در بازار ارز کاملاً منتفی است. او گفته زمانی که این اوراق تعهدی را با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنید، نرخ تامین مالی قطعاً بالای ۳۰ درصد باید صورت گیرد.

پورابراهیمی این موضوع را اضافه کرد که اگر مشکل نرخ تامین مالی را در حوزه فعال‌سازی بنگاه‌ها حل نکنیم، قطعاً جهش تولید برای امسال تحقق پیدا نمی‌کند. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملاً سیاست غلطی است.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود در هفته گذشته با اهالی رسانه این طور عنوان کرده است که اولین دلیل برای بازنگری مصوبه بازارگردان‌ها این بود که با انبوهی از منابع ناشران مواجه بودیم که می‌توانست صرف تولید، منابع در گردش و پروژه‌های شرکت شود اما در این شرایط فقط صرف بازارگردانی شده است، دلیل دیگر مرتبط با بحث حاکمیت شرکتی بوده است.

  معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با اجرای این مصوبه به فرابورس این اختیار داده شد که بر اساس تشخیص خود و هیات مدیره در مورد ناشرانی که در بازار پایه هستند، براساس قاعده‌ای که به تایید مدیریت نظارت بر بورس‌ها رسیده تصمیم گیری کند، چرا که  بخشی از ناشران نیاز به وجود بازارگردان نداشتند اما برخی دیگر می‌توانستند کماکان کار بازار گردانی را ادامه دهند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با افت بیش از 3900 واحدی کار را تمام کرد تا کمی بیشتر از کانال 2.3 میلیون واحدی فاصله بگیرد و به نظر می‌رسد که تمایلی برای رفتن به این کانال را از خود نشان نمی‌دهد.

واگرایی در اندیکاتوری  Rsi  آن هم در سقف کانال صعودی ایجاد شده برای بازار نشان داد که بازار تمایلی نداشته است که در محدوده 2.3 میلیون واحدی باقی بماند.

اما روند کلی بازار بورس از منظر تکنیکالی با توجه به میانگین های 55 روزه و 200 روزه روندی صعودی است و این موضوع نشان می‌دهد که این افت و اخیزها بیشتر جنبه نوسانی بازار است. اما به دلیل ارزش کم معاملات در  این روزها این روندها برای بازار سرمایه بسیار فرسایشی شده است، و تا زمانی که جریان خوب نقدینگی به سمت بازار هدایت نشود بازار به همین منوال خواهد بود.

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!