Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه به واسطه بی‌ ثباتی حاکم بر کشورهای مجاور و قاچاق سلاح، طی بیش‌ از چهار دهه اخیر، سیستان و بلوچستان آماج بسیاری از معضلات امنیتی و جرایم خشن قرار گرفته ‌است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ قتل با سلاح گرم، قصه ای پر غصه که هر از چندگاهی در سیستان و بلوچستان تکرار می شود و خانواده هایی را داغدار می کند، همین دو هفته قبل بود که یک زوج زاهدانی با سلاح گرم توسط یک سارق مسلح به قتل رسیدند، ماجرایی که بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما هنوز تاثیرات این جنایت بر مردم پابرجا بود که هفته گذشته بازهم خبر قتل مسلحانه در مرکز استان، باعث تالم خاطر همگان شد، اقدامی که در پی آن یک مادر و پسر درگذشتند و متهمان نیز متواری شدند.

اما آنچه برای همگان به سوالی جدی تبدیل شده، این است که این افراد چگونه می توانند به این راحتی به سلاح دسترسی داشته باشند و چرا در رابطه با عدم استفاده از اسلحه، فرهنگ سازی نمی شود؟

امنیت؛ یکی از پیش شرط های تحقق توسعه پایدار

حجت الاسلام غلامرضا نجفی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بدون‌ شک یکی از مهمترین پیش‌ شرط‌ های تحقق توسعه پایدار و دستیابی به اهداف ساختارهای برنامه‌ریزی مبتنی بر پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، امنیت و گسترش ابعاد و شاخص‌های متعدد و متکثر آن اعم از روانی (احساس امنیت)، اقتصادی، اجتماعی و ... است.

به گفته وی، در واقع در صورت فقدان امنیت در ساختارهای مدنی بسیاری از کارکردهای نهادهای اجتماعی با وقفه مواجه می‌شوند، یا با اختلال جدی تنها بخشی از اهداف و سیاست‌های مدنظر خود را فعلیت می‌بخشند. این یک رویه‌ مشابه در همه ی کالبدهای جمعیتی محسوب می‌شود و فارغ از مرزبندی‌ های سیاسی یا ابعاد مدنظر توسعه، ساختارهای حاکمیتی مکلفند تا به تأمین امنیت همت گمارده و در مسیر حذف یا کاهش عوامل گسترش ناامنی و مخدوش کننده احساس امنیت گام بردارند.

نجفی اظهار کرد: استان سیستان بلوچستان نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و در مسیر کاهش پرونده‌های واصله به محاکم قضایی، بسط ابعاد امنیت و عملیاتی کردن بند چهاردهم از اصل سوم قانون اساسی ضرورت دارد تا راهبردهای پیشگیرانه را با اتکا به ظرفیت‌های موجود به ‌عنوان یک اولویت اساسی مدنظر قرار دهد.

سیستان بلوچستان؛ از مهم ترین دروازه های قاچاق کالای ممنوعه

وی افزود: سیستان بلوچستان به واسطه دارا بودن بیش‌ از ‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و زمینی با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان یکی از مهم‌ترین دروازه های تجارت فراسرزمینی و قاچاق کالاهای ممنوعه همچون مواد مخدر، سلاح و مهمات و انسان به کشور محسوب می‌شود و در واقع به واسطه بی‌ ثباتی حاکم بر کشورهای مجاور طی بیش‌ از چهار دهه اخیر، آماج بسیاری از معضلات امنیتی و جرایم خشن قرار گرفته ‌است.

کثرت قاچاق سلاح و مهمات

معاون رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان اذعان کرد: در این‌ میان کثرت قاچاق سلاح و مهمات از کشورهای افغانستان و پاکستان علاوه ‌بر تهدید امنیت روانی به بروز یا تسهیل شکل‌گیری بسیاری از جرایم خشن و متاثر از به ‌کارگیری سلاح گرم همچون قتل، منازعات طایفه‌ای، آدم‌ ربایی و گروگان‌گیری، سرقت مسلحانه، قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر و جرایم امنیتی همچون تحرکات گروهک‌های تروریستی و ضد تقریبی منتج شده ‌است.

وی بر پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی شامل رشد مدار و اجتماع مدار، پیشگیری‌های وضعی شامل موقعیت مدار و انتظامی و پیشگیری‌ های حقوقی و قضایی شامل باز اجتماعی کردن مجرمین و نظارت و کنترل بر محکومین حرفه‌ای و سابقه‌دار تاکید کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان قاچاق سلاح جرایم خشن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ

سازمان هواشناسی کشور در خصوص ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی در کشور و همچنین وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در برخی مناطق و نیز بارش تگرگ در نقاط مستعد هشدار زرد صادر کرد.

مناطق درگیر در مخاطره جوی

بر اساس این هشدار امروز (شنبه) کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، یزد و شمال و شرق استان‌های خوزستان و هرمزگان و فردا (یکشنبه) جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفر‌ها به ویژه برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

باد شدید و گرد و خاک در ۵ استان

سازمان هواشناسی همچنین در خصوص وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک هشدار زرد دیگری صادر کرد.

بر اساس این هشدار نیز مناطق زیر در زمان اعلامی دچار مخاطر جوی خواهند شد:

امروز (شنبه): جنوب خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان

فردا (یکشنبه): خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های سمنان و کرمان

دوشنبه: جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت دیدن تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاع و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار هواشناسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • رونق حمل و نقل جاده‌ای کالا
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • رونق حمل و نقل جاده ای کالا
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • سیل ۱۰ روزه در ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان/ نزدیک به ۵۶ هزار نفر امدادرسانی شدند