Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:52:50 GMT

فیلم؛یخ بستن قسمتی از دریاچه زریبار مریوان

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۱۰۰۹

‍‍‍‍‍‍

دریافت 33 MB

دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

برچسب‌ها دریاچه زریوار مریوان کردستان بارش برف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه زریوار مریوان کردستان دریاچه زریوار مریوان کردستان بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت آذریار افزود: گونه درنای معمولی از گونه های شاخص زیستگاه های آبی چالدران که تنها محل جوجه آوری این گونه در کل کشور بوده و تندیس درنا به ارتفاع ۱۰ متر در پهنای ۲/۷۰ در ۲/۷۰ در راستای توجه ویژه به محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی ساخته شده است.

آذریار گفت:درنای معمولی یکی از تنها چهار گونه پرنده درنا است که به عنوان درنای اوراسیا هم شناخته می‌‌شود، این گونه از درنا، پرنده ای بزرگ و با شکوه به رنگ خاکستری است که پیشانی و لورهای سیاه رنگی دارد و سر آنها دارای یک لکه قرمز کوچک در پشت پیشانی سیاه است.

شهرستان چالدران دارای ۳ تالاب مصوب در حوزه زیستگاه های آبی بوده که با توجه به داشتن تغذیه مناسب و امنیت حاکم در تالاب‌های این شهرستان بیش از ۳۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به ویژه گونه نادر ارک سرسفید و گونه درنای معمولی به این تالاب ها مهاجرت و این میراث های طبیعی بعنوان تنها محل جوجه آوری گونه درنای معمولی در کشور می باشد.

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها