Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@21:25:00 GMT

مهم ترین عارضه واکسن آسترازنکا

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۴۲۱۱

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود ناطقان: محمدمهدی گویا، با بیان اینکه واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می‌شود واکنش‌هایی در پی خواهد داشت، افزود: مهم‌ترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلاء به آن بیماری در فرد کاهش پیدا می‌کند تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه همه واکسن‌های دنیا دارای برخی عوارض جانبی هستند، توضیح داد: از جمله عوارض خفیف می‌توان به تب، سردرد، درد در محل تزریق، تهوع و استفراغ اشاره کرد، همچنین برخی عوارض هم که شدیدتر هستند در هنگام استفاده از واکسن ممکن است به ندرت در افراد رخ دهد اما به دلیل رخداد نادر آنها در برنامه‌های واکسیناسیون بعد از بررسی‌های دقیق علمی، در مورد استفاده یا عدم استفاده از آنها در سطح جهانی تصمیم گیری می‌شود.

گویا در ادامه با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام‌ها شود، عنوان کرد: تمام عوارض مربوط به واکسن‌های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چنانچه عارضه‌ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن تصمیم گیری می‌کند.

وی در ادامه مطرح کرد: در رابطه با واکسن آسترازنکا در ابتدای امر اطلاع رسانی صورت گرفته که افراد سنین باروری از این واکسن استفاده نکنند و دلیل این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود. این موضوع توسط معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است. همچنین توصیه شده که افراد زیر ۵۰ سال حتی الامکان از واکسن‌های دیگر استفاده کنند و دلیل امر هم توضیح داده شده است.

گویا در پایان تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد به دلیل اخذ ویزا برای مسافرت به بعضی از کشورها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و به رغم توصیه‌های جدی مأموران بهداشتی خواهان دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر اما غیرمعمول نیست. منبع: مهر برچسب ها: مهم ترین عارضه ، واکسن آسترازنکا ، لخته شدن خون

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مهم ترین عارضه واکسن آسترازنکا لخته شدن خون واکسن آسترازنکا وزارت بهداشت لخته شدن خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت

امیر ملکی‌پور قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا به دلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، امیر ملکی‌پور قهرمان اسبق سنگین وزن جودو کشورمان، جمعه شب به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

ملکی پور سال‌ها عضو تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان بود. وی مدال طلای مسابقات جوانان آسیا، مدال‌های تورنمنت‌های مختلف و چندین دوره قهرمانی مسابقات کشوری را در کارنامه خود داشت.

سرویس ورزشی ایرنا درگذشت ملکی‌پور را به خانواده وی و جامعه جودو کشور تسلیت می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت