Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:48:55 GMT

مشکلات زیست محیطی سلفچگان قم بررسی شد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۴۲۳۶

مشکلات زیست محیطی سلفچگان قم بررسی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این جلسه با بیان اینکه با توسعه روزافزون واحدهای صنعتی در قم، مسأله پسماندهای صنعتی نیز مشکل آفرین شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده آن است و مسؤولان باید برای ایجاد سایت دفع پسماند و نظارت بر عملکرد درست واحدها نظارت دقیق داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به روند شکل گیری سایت ۱۸ هکتاری پسماند صنعتی سلفچگان، از بروز نابسامانی، مدیریت ناصحیح و تخلفات متعدد در این سایت طی سال های گذشته خبر داد و گفت: شرایط و ضوابط دریافت پسماند صنعتی بارها به دست اندرکاران سایت تذکر داده شده و برخورد قانونی هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی مسائل مرتبط با پسماندهای صنعتی از میزان تولید تا نحوه انتقال آن از حدود دو سال گذشته در سامانه iranemp.ir ثبت می شود، اظهار داشت: باید طرح و برنامه مدون بر اساس زمان بندی مشخص برای مدیریت و پاکسازی سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان هرچه سریعتر تهیه شده و واحدهای صنعتی نیز وضعیت پسماندهای خود را به درستی اعلام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه طرح توسعه شهرک صنعتی سلفچگان فقط جهت استقرار صنایع پاک و بدون آلایندگی خواهد بود، گفت: مسؤولان امر باید تعارف را کنار گذاشته و نسبت به تعیین تکلیف واحدهای آلاینده و صنایع مزاحم به ویژه در پیرامون و مبادی ورودی شهر قم که به منظر شهری نیز آسیب رسانده است، اقدام جدی انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به آماده بودن سایت جدید پسماند ویژه و صنعتی استان قم جهت پذیرش پسماندهای صنعتی در فاز اول، تصریح کرد: راه اندازی این سایت پس از یک دهه معطلی و پس از مکان یابی و کار کارشناسی دقیق و طی مراحل قانونی، به بخش خصوصی واگذار شد و به زودی عملیات دفن اصولی و مدیریت پسماندهای صنعتی را آغاز خواهد کرد.

خطوط تولید باید برای کاهش آلودگی های زیست محیطی نوسازی شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به ضوابط و استانداردهای زیست محیطی در استقرار و بهره برداری از واحدهای صنعتی تأکید کرد و گفت: باید ضمن راه اندازی صنایع با فناوری های نوین و پاک، از تغییر و نوسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی نیز به خوبی حمایت کنیم تا امنیت و سلامت مردم حفظ شود.

محمود سیجانی با بیان اینکه نباید تعداد اندکی واحد صنعتی آلاینده به وجهه صنعتی استان قم خدشه وارد کنند، گفت: باید به خوبی از ظرفیت های قانونی به ویژه قانون هوای پاک جهت حفظ و حراست از محیط زیست بهره مند شده و تلاش کنیم تا پسماندهای ویژه و صنعتی نیز در چرخه تولید و بازیافت قرار گرفته تا هرچه کمتر شاهد آسیب های زیست محیطی در این بخش باشیم.

استاندار قم طی سفر یک روزه به بخش سلفچگان در روز ۲۴ دی ماه سال جاری، ضمن بازدید از سایت پسماند صنعتی ۱۸ هکتاری شهرک صنعتی سلفچگان، بر لزوم ساماندهی سریع این سایت و حفظ حقوق زیست محیطی مردم تأکید کرد./

برچسب‌ها قم مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست قم استانداری قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست قم قم مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست قم استانداری قم پسماندهای صنعتی واحدهای صنعتی زیست محیطی صنعتی نیز محیط زیست استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امیر سلطانی‌محمدی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هدف حل چالش‌های بسیار محیط زیست منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری در این تفاهم‌نامه دوطرفه خواهد بود، ادامه داد: استفاده مطلوب از توانایی علمی دانشکده برای حل مشکلات و انجام تحقیقات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی، طراحی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی - پژوهشی، استفاده متقابل از بانک اطلاعاتی و کتابخانه‌ها، حمایت از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان، استفاده از امکانات تحقیقاتی دانشگاه، ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات زیست محیطی و همکاری برای ارتقای سطح تحصیلی کارکنان محیط زیست از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاری برای پیشبرد اهداف دو طرفه، چاپ مقالات و کتب علمی، پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی و کارورزی، همکاری در راه‌اندازی نشریات علمی و کمک برای ترجمه متون علمی، برگزاری نشست‌های سه‌جانبه میان صنایع، دانشگاه و محیط زیست برای شناسایی مشکلات، بررسی و ارائه راهکار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنها دانشکده تخصصی آب کشور است. در این دانشکده چهار گروه تخصصی آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مهندسی محیط زیست و هیدرولوژی و منابع آب فعال هستند و در مقطع کارشناسی یک رشته، در مقطع ارشد ۱۰ رشته گرایش و در مقطع دکتری تخصصی نیز سه رشته گرایش تدریس می‌شوند. در این دانشکده، تمرکز روی گسترش دوره تحصیلات تکمیلی است.

دیگر خبرها

  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی