Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحسن حسینی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: دولت اعتبار تکمیل و بهره برداری از این طرح های ویژه و اولویت دار بخش آب را از محل منابع عمومی، مشارک های مختلف، ماده ۵۶ و تهاتر تامین کرده و در چهار سال آینده به سرانجام می رساند.

وی گفت: اجرای شبکه آبرسانی قره سو - زرین گل در علی آباد، ساخت سد میرداماد در گرگان، کنترل سیلاب در حوزه گرگان رود، ساخت سد آقدکش در آق قلا، علاج بخشی سد وشمگیر و سد چایلی در مراوه تپه از جمله طرح‌های نیمه تمام و اولویت دار بخش آب استان گلستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
عقب ماندگی در تامین آب بخش صنعت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در بخش تامین آب صنعت در استان عقب ماندگی تاریخی وجود دارد و باید فعالیت ها برای جبران آن شتاب بیشتر بگیرد.

وی ادامه داد: این شرکت برنامه تامین آب صنعت گلستان را در افق ۱۴۲۵ با تامین حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب با ترکیبی از آب های زیر زمینی، سطحی از محل ذخیره سدها و شیرین سازی آب دریای خزر، تدارک دیده است.

وی گفت: اکنون تامین کمتر از ۳۰ میلیون مترمکعب از نیاز بخش صنعت گلستان در دستور کار قرار دارد که رسیدن به این هدف از طریق ایجاد سامانه انتقال به شهرک و نواحی صنعتی در شمال استان، انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب از سد در ساخت نرماب مینودشت، پنج میلیون متر مکعب از سد بوستان کلاله و پنج میلیون متر مکعب از سد گلستان گنبدکاووس دنبال می شود.

به گفته حسینی، انتقال سهم آب بخش صنعت  استان از سدهای  مزبور با ایجاد تصفیه خانه در گنبدکاووس و انتقال آن از مسیر گرگان رود به شهرک هزار هکتاری اترک و منطقه آزاد تجاری اینچه برون عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: از محل ظرفیت سدهای قره چای در رامیان و میرداماد در گرگان نیز تخصیص آب بخش صنعت گلستان مورد نظر است.

وی همچنین با اشاره به این که ۵۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز گلستان از محل شیرین سازی آب دریای خزر برنامه ریزی شده است، افزود: برای افق ۱۴۲۵ ، تامین ۳۵ میلیون متر مکعب از محل شیرین سازی آب دریای خزر پیش بینی شده که اکنون مجوز ۱۶ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب شرب ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان استان صادر شده است.

۱۲۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در استان گلستان قرار دارد.

فراخوان ۲۸ طرح جذب سرمایه گذاری گردشگری در سدها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: فراخوان ۲۸ طرح جذب سرمایه گذاری گردشگری در سد ها و آب بندان زیر پوشش این شرکت در استان از سال قبل داده شد که شیوع کرونا، مانع شتاب آن شد اما برای اجرای طرح گردشگری در نگارستان شهرستان علی آباد، سرمایه گذار مشخص شده  و به احتمال زیاد در ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین از اعلام آمادگی سرمایه گذاران برای اجرای طرح های گردشگری در سدهای وشمگیر و گلستان و سد لاستیکی خواجه نفس گمیشان و بند خاکی مرزبان آزادشهر خبر داد.

گلستان ۱۴ سد بزرگ مخزنی شامل کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان، شهید ایمری، شهید قربانی، نگارستان، وشمگیر، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینچه برون، تالاب - سد آلماگل و آلاگل و سه سد تنظیمی لاستیکی در مسیر گرگانرود به نام‌های گنبد، دیگچه و خواجه نفس دارد.

همچنین سدهای در دست ساخت نرماب و آقدکش و سدهای در دست مطالعه قره چای و شصتکلاته نیز از دیگر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری آبی گلستان به شمار می روند.

استفاده از سدهای کوچک مخزنی و ۱۳۰ آب‌بندان تامین آب زراعی استان نیز امکان دیگر رونق گردشگری گلستان است.

جریان‌داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول رودخانه، همجواری با بخشی از سواحل دریای خزر، جای دادن یک میلیون و ۸۶۹ هزارنفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف و قرار گرفتن در مسیر گردشگری شمال و زیارتی مشهد مقدس و عبور سالانه ۲۰ میلیون زائر و گردشگر از جمله جاذبه های منحصر به فرد برای سرمایه گذاری در حوزه رونق گردشگری گلستان به شمار می رود.
 
پیشرفت ۹۲ درصدی ساخت مخزن سد نرماب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که میزان پیشرفت ساخت سد نرماب مینودشت با ظرفیت ذخیره سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب، نزدیک به ۹۲ درصد است.

وی افزود: برای تسریع در بهره برداری از مخزن سد نرماب به عنوان تامین کننده آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از جمعیت استان، اجرای پاک تراشی درختان موجود در مخزن سد با صدور مجوز توسط دستگاه مربوطه ضروری است.

حسینی ادامه داد: تاکنون ۷۵۰ هکتار جنگل کاری برای ساخت سد نرماب با نظارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شده و به همین اندازه جنگل کاری جدید مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: برای تملک و  جابجایی سه روستا و بهره برداری از مخزن سد نرماب مینودشت نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که اهتمام دولت سیزدهم برای تخصیص آن وجود دارد.

سد نرماب چهل چای مینودشت یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو و بزرگترین طرح‌ عمرانی گلستان است که در سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

احداث سد نرماب با اهدافی چون کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی در گلستان بویژه نواحی شرقی آن، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تامین آب آشامیدنی پایدار اهالی چهار شهر "گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه" و ۱۳۰ روستای واقع در مناطق شمالی و شرقی این استان شمالی با مجموع جمعیت ۵۵۰ هزار نفر تا افق ۱۴۱۵، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی و همچنین ۱۰ میلیون متر مکعب آب واحدهای صنعتی منطقه است.

تولید برق آبی و توسعه صنعت گردشگری گلستان از دیگر اهداف ساخت سد نرماب چهل‌ چای مینودشت عنوان شده که به اعتقاد کارشناسان اهتمام به تسریع در تکمیل این پروژه بزرگ عمرانی،  علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در استان سیل خیز گلستان و خسارات سهمگین ناشی از آن، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی پایدار یک چهارم جمعیت ۱.۹ میلیون نفری این استان شمالی و تامین آب هزاران هکتار اراضی زراعی این خطه از ایران اسلامی را برعهده خواهد داشت.

آخرین وضعیت ذخیره آب در پشت ۱۴ سدمخزنی گلستان، تاثیر خشکسالی بر منابع آبی استان، افتتاح و کلنگ زنی طرح های زیر ساختی شرکت آب منطقه ای در دهه فجر، ضرورت علاج بخشی سد وشمگیر، کشت محصولات کشاورزی کم آب طلب و دوری از زراعت برنج به شیوه سنتی، پیشگیری از حفر چاه های غیرمجاز، ضرورت سرمایه گذاری برای هزار کیلومتر لایروبی رودخانه های پیر و بالغ استان از دیگر مباحث مطرح شده از سوی معاونان مدیران شرکت آب منطقه ای گلستان در نشست خبری بود.

استان گلستان واقع در شمال کشور با وسعت ۲۰ هزار کیلومتر مربع، دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بوده که اقتصاد اصلی ساکنان استان بر پایه کشاورزی استوار است.

برچسب‌ها استان گلستان گرگان شرکت آب منطقه ای اعتبارات سد نرماب دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان گرگان شرکت آب منطقه ای استان گلستان گرگان شرکت آب منطقه ای اعتبارات سد نرماب دولت سیزدهم شرکت آب منطقه ای گلستان میلیون متر مکعب سرمایه گذاری استان گلستان دریای خزر سد نرماب تامین آب هزار نفر بخش صنعت مخزن سد ساخت سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران

رئیس مجلس در جلسه علنی امروز از موافقت مجلس و دولت با اختصاص ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران در بودجه ۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز قوه مقننه، در پایان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق و اصلاحات آن از مجموع 194 نماینده حاضر با 146 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه و پس از تصویب کلیات قالیباف رئیس مجلس در پایان بررسی بخش دوم بودجه 1403 (جداول) گفت: به دلیل اینکه در این باره برخی اصلاحات داشتیم لازم است که در پایان جداول رأی‌گیری نهایی شود. ما حتماً در تنظیم جداول ممکن است برای تراز جابه‌جایی بر اساس مصوبات داشته باشیم تا تراز را رعایت کنیم. این موارد به هیچ عنوان ماهیت موضوع را عوض نمی‌کند از طرفی نیز ردیف اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: در داخل جداول ناترازی‌های ممکنی برای این موارد، ردیف‌ها، جداول و پیوست‌ها مدنظر باشد که هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق اجازه داشته باشد در زمانی که رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان انجام می‌شود، بتواند کار را انجام دهد. اگر در رفت و برگشت‌ها با شورای نگهبان و شورای عالی نظارت، ماهیت موضوع عوض شود حتما موضوع به صحن می‌آید و زمان آن را در نظر خواهیم گرفت.

رئیس مجلس بیان کرد: دولت و کمیسیون برای بحث مربوط به ردیف جدول 7 وزارت بهداشت و درمان، با توجه به شرایط کادر درمان به ویژه پرستاران، پیشنهاد داده‌اند که از محل تراز جداول، 10 همت از اعتبارات وزارتخانه را برای فوق‌العاده شغل پرستاران در نظر بگیرند که دولت و کمیسیون با این موضوع موافق هستند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • پول هست زمین نیست!
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود