Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در بسیاری از کشورها و ایران مطرح است و هم اکنون اقدامات گسترده ای برای توسعه این صنعت آغاز شده است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت اعتبارات استفاده از توان بخش خصوصی می تواند به جبران کاستی های این بخش کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اطلاع از نقش و اهمیت جایگاه گردشگری و توسعه زیرساخت های اقامتی و تفریحی و اقدامات انجام شده در این زمینه با «احمد تجری»، مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* چه الزاماتی برای توسعه گردشگری نیاز است؟

یکی از حوزه‌هایی که نقش مهمی در توسعه کشور دارد، بخش گردشگری است. ایران جاذبه های متنوع گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین صنایع دستی و اقوام گوناگون داشته و همه این مسائل سبب شده تا به گردشگری به عنوان یکی از مولفه های عمده برای توسعه کشور نگاه شود.

زمانی که ما از توسعه گردشگری صحبت می کنیم این امر مبتنی بر دو بال «صنایع دستی» و «میراث فرهنگی» است و توسعه گردشگری قطعاً با توسعه این دو بخش اتفاق خواهد افتاد.

برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت ها به شکل مناسب‌تری استفاده کنیم نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری داریم که به دو طریق انجام می شود. یک بخش زیرساخت‌هایی است که از محل اعتبارات عمرانی توسط دولت در سطح ملی و استان ها ایجاد می شود و قسمتی هم توسط بخش خصوصی اتفاق می افتد.

* نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ها قابل ملاحظه است؟

بله. برای توسعه گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت ها بوده و باید واحدهای اقامتی (هتل، متل، مهمانپذیر، بومگردی و غیره)، واحدهای پذیرایی، مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع های گردشگری و غیره ایجاد شود که قسمت قابل توجهی از آن به عهده بخش خصوصی است.

با توجه به اینکه ظرفیت بسیار بالایی در جای جای کشور وجود دارد لذا برای توسعه گردشگری نیازمند اعتبارات قابل توجه هستیم. باید بتوانیم اعتبارات زیرساختی را با کمک دولت و مجلس افزایش دهیم تا بتوانیم با اعتبار مناسب عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

همچنین در بخش دیگر نیازمند هم افزایی سایر دستگاه‌ها در حوزه زیرساخت‌ها هستیم و ما نباید جاذبه‌های گردشگری را صرفاً جزو مأموریت‌های وزارت میراث ببینیم.

* پس دستگاه های خدمات رسان هم در توسعه گردشگری نقش دارند؟

۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری توسط سرمایه گذاران در حال اجرا است درست است، اگر پروژه ای نیاز به زیرساخت های آب، برق، گاز، راه و مانند آن دارد باید دستگاه‌های متولی و خدمات رسان در این زمینه به پروژه گردشگری کمک کنند تا بتوان با شتاب بیشتر و در کمترین زمان بهترین بهره برداری را از آن داشته باشیم.

گردشگری به عنوان صنعت فرابخشی مطرح بوده و با توجه به این برای ایجاد تأسیسات حدود ۱۵ استعلام لازم است لذا به همراهی سایر دستگاه‌ها نیاز داریم.

* ورود بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت ها چگونه بوده است؟

در این حوزه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. هم اکنون ۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری توسط سرمایه‌گذاران خصوصی در حال اجرا است. ۶۰۰ هتل در حال احداث است که این عدد می تواند بخش قابل ملاحظه ای از نیازهای توریست های داخلی و خارجی را برطرف کند.

با بهره برداری از این هتل‌ها ۳۶۵ هزار تخت به ظرفیت کشور گردشگری کشور اضافه می شود. همچنین ۳۵۰ بومگردی در حال احداث و ایجاد است که ظرفیت های گردشگری را به طور قابل ملاحظه افزایش خواهد داد.

دو هزار و ۲۷۰ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی در سطح کشور داریم که شامل مجتمع های گردشگری، مراکز تفریحی و سرگرمی و شبکه‌ای از واحدهای اقامتی و پذیرایی است.

* از بخش خصوصی چه حمایت هایی می شود؟

بخشی از بسته های حمایت‌های ما شامل پرداخت تسهیلات است البته در برخی از مواقع این منابع جوابگو نیست.

هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ برای طرح هایی که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند در نظر گرفته شده که پرداخت خواهد شد. اما بسیاری از استان ها بیش از منابعی که برای آنها در نظر گرفته شده نیاز به تسهیلات دارند و تقاضای ما این است که سهم بخش گردشگری از منابع تبصره ۱۸ افزایش یابد که این امر سبب تکمیل پروژه‌ها و درآمدزایی و اشتغال خواهد بود.

* نحوه همکاری با سرمایه گذاران چگونه است؟

در روزهای اخیر نشستی با سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل ها برگزار و براساس با رعایت ملاحظات ۲۰ بسته سرمایه گذاری آماده شده که در نمایشگاه بین المللی گردشگری کتابچه آن رونمایی خواهد شد.

همچنین به دنبال این هستیم که با کمک دستگاه ها و وزارتخانه ها در سطح استان‌ها نسبت به آماده سازی بسته های سرمایه گذاری اقدام کنیم تا اگر سرمایه‌گذاران داخلی و یا خارجی به دنبال شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بودند، بتوانیم با یک برنامه ملی این فرصت‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم.

پس طرح ها به دو شیوه است برخی از بسته های سرمایه گذاری با کاربری های مشخص تعریف شد و با اخذ استعلامات لازم در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و در برخی از مناطق هم فرصت های سرمایه گذاری شناسایی شده تا خود سرمایه گذار با ایده ای که دارد بتواند پروژه ای را تعریف کند.

* در خصوص برنامه های نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی توضیح دهید؟

این نمایشگاه از نهم تا دوازدهم بهمن ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده و ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی ۳۱ استان کشور در آن به نمایش در خواهد آمد.

در این نمایشگاه فعالان خصوصی گردشگری در غرفه های مشخص و در سالن های مجزا حضور خواهند داشت و بستر حضور شرکت ها و هیئت های خارجی هم فراهم شده و امیدواریم بتوانیم با شکل‌گیری گفتگوها باعث رونق گردشگری داخلی و خارجی شویم.

* چشم انداز گردشگری بعد از کرونا؟

قطعاً با توجه به حجم واکسن و کاهش کرونا حجم سفرها در نوروز بیش از سال گذشته خواهد بود لذا در این زمینه برنامه ریزی شده است.

اقدامات زیرساختی زمان‌بر است و معمولاً قبل از نگاه به افزایش سهم گردشگری باید زیرساخت ها را فراهم کرد. امسال تدبیری شده تا منابع تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی و غیره به شکلی به پروژه ها اختصاص یابد که پروژه‌هایی با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت باشند زیرا آنها با تزریق این منابع اعتباری می‌تواند زودتر وارد مدار بهره برداری شوند.

کد خبر 5411952

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان احمد تجری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری مطالبات مردم گیلان از دولت ویروس کرونا بوشهر دهه فجر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا بارش برف کرمانشاه خراسان رضوی شیوع کرونا واکسن کرونا برف و کولاک مشهد همدان سرمایه گذاری توسعه گردشگری سرمایه گذاران بخش گردشگری برای توسعه زیرساخت ها صنایع دستی بخش خصوصی دستگاه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد علی زلفی گل در آیین کلنگ زنی دومین سرای دانشجویی متاهلی در یاسوج گفت: سه هزار خوابگاه متاهلی در سراسر کشور در دست ساخت است. 

وی با بیان اینکه توسعه فیزیکی زیرساخت ها از دستور کار خارج شد گفت: افزایش کیفیت زیرساخت هایی دانشجویی اولویت کاری این وزارت خانه است . 

 

دیگر خبرها

  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  •  طی چندماه گذشته، معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو 
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد