Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@04:54:24 GMT

سیگنال آزادسازی ارزهای بلوکه‏‌ شده ایران در عراق

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۷۲۷۷

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، پس از آنکه جمعه شب، دیپلمات‌ها از وقفه در مذاکرات با هدف «بازگشت به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل از مقامات سیاسی» خبر دادند، دیروز خبرگزاری‌ها، خبر آزاد شدن دلارهای بلوکه‌شده ایران در عراق را اعلام کردند. همزمان گزارش شد که تهران و سئول به زودی بر سر اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی گفت‌وگو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو خبر از آنجا مهم است که مقامات تهران همواره تاکید داشتند که واشنگتن برای نشان دادن حسن نیت خود باید مجوز آزاد شدن بخش‌هایی از اموال بلوکه‌شده ایران را صادر کند.

از سوی دیگر منابع آمریکایی گزارش دادند که برخی مقامات شورای امنیت ملی این کشور نسبت به حصول توافق با ایران ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. این شورا همواره موضعی سختگیرانه‌تر نسبت به وزارت خارجه آمریکا درباره برجام داشته و خواستار توافق پایدار و بلندمدت با ایران بوده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که مذاکرات به مرحله فینال نزدیک شده و حصول توافق در گرو تصمیم سیاسی واشنگتن است.

 همگام با مذاکرات برجامی ایران دروین، به نظرمی رسد گشایش‌هایی درآزادسازی اموال بلوکه شده ایران درحال انجام است. براساس خبرهای منتشر شده قراراست به زودی ایران و کره‌جنوبی در یک نشست کاری درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره‌جنوبی به گفت‌وگو بنشینند. ازسوی دیگربرخی خبرها ازاحتمال آزادشدن منابع ارزی ایران ازعراق حکایت می‌کند. خبری که اگرچه هنوز به طوررسمی تایید نشده است اما با تمام اینها می‌توان ازآنها به عنوان دو سیگنال اقتصادی مهم از ورای مذاکرات وین یادکرد.

مذاکرات احیای برجام دردولت ابراهیم رئیسی از ۸آذرماه سال‌جاری در وین آغازشد وحالا به نظر می‌رسد بابازگشت هیات‌ها به پایتخت‌هایشان برای مشورت ، پس ازهشتمین دور گفت وگوها به سخت‌ترین زمان خود به دلیل قرار گرفتن درمراحل پایانی رسیده است. دراین میان فرانسه که یکی از شرکای توافق هسته‌ای برجام است، از وجود نشانه‌‌‌هایی از احتمال رسیدن به توافق خبرداده است. 

درچنین حال و هوایی از مذاکرات برجامی، منابع مطلع می‌‌‌گویند مقام‌‌‌های سئول و تهران در حال برنامه‌‌‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره‌جنوبی هستند.  پیش ازاین معاونان وزرای خارجه ایران و کره‌جنوبی (علی باقری و چوی جانگ‌کان) روز ۱۶دی ماه درحاشیه مذاکرات برجام دروین با یکدیگر گفت وگو کرده بودند. به دنبال آن دیدار بود که کره‌جنوبی ۱۸‌میلیون دلار از دارایی‌‌‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرد.  اقدامی که بنا به اعلام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با اجازه آمریکا به دولت این کشور صورت گرفته است.

همان زمان کارشناسان دعوت از نماینده کره‌جنوبی برای حضور دراتریش و در ادامه پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل را از نشانه‌های ترک خوردن تحریم‌ها و اولین نشانه‌های احیای برجام توصیف کردند. ایران بیش از ۸‌میلیارد دلار دارایی بابت فروش محموله‌‌‌های نفتی، در دو بانک کره‌جنوبی دارد که به علت تحریم‌های آمریکا ازسال ۹۷مسدود شده است و پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از همان محل صورت گرفته بود.  بر اساس آنچه که یک منبع مطلع به خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گفته است ایران و کره‌جنوبی در ماه فوریه (ماه آینده میلادی )در سئول رایزنی‌‌‌هایی برای حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌‌‌های مسدود شده را آغاز خواهند کرد. 

این منبع که نامش اعلام نشده به یونهاپ گفته است «انتظار می‌رود گروه‌‌‌های کاری دو طرف، عمدتا جزئیات راه‌‌‌های پرداخت دارایی‌‌‌های ایران را در صورت معافیت از تحریم‌های ایالات‌متحده بررسی کنند.»  این منبع همچنین گفته که ممکن است در این گفت‌وگوها در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها هم مذاکره شود.  به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس این گزارش، مقامات سئول می‌‌‌گویند  کارگروه‌‌‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌‌‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم‌توافق، سایر جنبه‌‌‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند.

 نامه بانک مرکزی به کره‌جنوبی

در همین ارتباط بانک مرکزی ایران نیز نامه‌ای برای مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری ارسال و در آن درخواست کرده است تا کره‌جنوبی اموال بلوکه شده در بانک‌های کره‌‌‌ای را بازگرداند. همچنین دراین نامه تاکید شده است که در صورت عدم‌حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد. ایران پیش‌تر نیز امکان شکایت از کره‌جنوبی را در مجامع بین‌المللی مطرح کرده بود. 

به گزارش شبکه تلویزیونی «کی بی‌اس ورلد»، یک مقام وزارت خارجه در سئول، تایید کرده است که دولت کره‌جنوبی، سپتامبر گذشته این نامه را دریافت کرده و در تلاش است تا مناقشه بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران، تحت تحریم‌های آمریکا را حل کند.  کره‌جنوبی از متحدان نزدیک آمریکاست اما از طرف‌‌‌های تجاری اصلی ایران هم هست و تا پیش از وضع تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالدترامپ، از واردکنندگان اصلی نفت ایران و بزرگ‌ترین خریدار میعانات گازی از این کشور بود.

ایران نیز در مقابل تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را از سئول وارد می‌کرد. هرچند که واردات وسایل خانگی ازاین کشور ازمدت‌ها پیش ممنوع شده است.  ایران تاکنون بارها ازمقامات کره‌جنوبی خواسته است تا دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزادکند. دراین میان مهر  سال‌جاری حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درگفت‌وگویی ازکره‌جنوبی خواسته بود به تعهداتش عمل کند. به دنبال آن وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با چانگ ایی ینگ وزیر امور خارجه جمهوری کره (کره‌جنوبی) خواستار حل هرچه سریع‌تر مشکل دسترسی کشورمان به اموال خود در کره‌جنوبی شده و از ایجاد مشکل در عدم‌استرداد اموال ایران نزد بانک‌های کره به شدت انتقاد کرده بود. مشکلی که به نظرمی رسد حالا گره آن از پس مذاکرات برجامی وین درحال بازشدن است.

درکنار ماجرای احتمال آزادشدن اموال بلوکه شده ایران درکره‌جنوبی، روز گذشته سازمان توسعه تجارت درنامه‌ای به معاونان وزرای صمت و جهاد کشاورزی از امکان استفاده از ظرفیت منابع ارزی ایران در عراق با استفاده از بانک تجارت این کشور (TBI) خبر داده و خواستار ارائه لیست کالاهای اولویت دار برای واردات از طریق این منابع ارزی ایران در عراق شده است.  درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم سرپرست دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صنعت هم با ارسال نامه‌‌‌ای به کلیه انجمن‌‌‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک TBI عراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

دو سندی که برخی آن را از نشانه‌های آزادسازی اموال ایران ازعراق بیان می‌کنند.  هرچند که دراین بین سید حمید حسینی دبیرکل سابق اتاق مشترک ایران و عراق درگفت‌وگو با مهر گفته است ، نامه منتشر شده جدید نیست و فرآیند آن به دلیل پیچیدگی که دارد به این زودی اجرایی نمی‌شود.  طبق اظهارنظرهای رسمی مسوولان ایران حدود ۵ میلیارد دلاردارایی مسدود شده درعراق دارد که البته تاکنون بخشی از آن را برای خرید کالاهای اساسی آزاد کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایران عراق مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ارز بلوکه شده بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط امیدواریم چین به حمایت از موضع ایران در وین ادامه دهد مذاکرات بر سر احیای توافق هسته ای به مرحله واقعی نرسیده است تلاش بایدن برای همراه کردن چین و روسیه علیه ایران مذاکرات وین متوقف شد واکنش طارمی به خبر انتقال به آرسنال ادامه رایزنی های دیپلماتیک باقری با طرف های اروپایی در وین ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها سیگنال آزادسازی ارزهای بلوکه‏‌ شده ایران در عراق صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۱/۱۰) اضافه کردن افراد به گروه ها در واتس آپ بدون ذخیره در مخاطبین چه کسانی در خطر کرونای شدید هستند تویوتا به ماه می‌رود + فیلم زندگی در مناطق شلوغ عمر را کم می کند شروع آرام پیک ششم کرونا از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید روبات پیشخدمت در هتل بازی‌ های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ + فیلم رونق بازار خرید و فروش موی سر ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی ۲۰ درصد افزایش یافت روغن نعناع چه خواص درمانی دارد؟ در مورد مصوبه سربازی با ستاد کل نیروهای مسلح مشورت نکرده‌ایم چگونه ضربان قلب مان را کاهش دهیم؟ نرم افزاری که به هیچ وجه نباید نصب کنید! افزایش مراجعان کرونایی به بیمارستان‌‌ ها افزایش مبلغ وام زنان سرپرست خانوار گرانفروشی در خدمات پزشکی ممنوع! آمار ورود و خروج بورس اعلام شد + جزییات ضمانت اجرایی پرداخت وام‌ های خرد چیست؟ جشنواره مجسمه‌ های یخی و آدم‌ برفی در مسکو + فیلم سردار نیم فصل دوم در بوندسلیگا؟ تغییر مهم در میزان تاثیر نمرات دبیرستان در کنکور سراسری اظهارنظر عجیب وزیر روحانی درباره خرید خدمت سربازی! قیمت کره (جدول) ویژگی های پول جدید ملی آغاز ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ + لینک داروهایتان را با این مواد غذایی نخورید! آشنایی با علائم نگران کننده بعد از ضربه به سر این میوه پوستتان را بوتاکس می کند! لغو تحریم‌ ها، راستی‌ آزمایی و ضمانت معتبر مبانی اساسی توافق است قیمت ماشین ظرفشویی (پرفروش‌ترین‌ ها / جدول) مشکلات گوارشی که نباید نادیده گرفت ورود سامانه بارشی جدید به ایران از روز دوشنبه تعداد مبتلایان کرونا شش رقمی می شود حضور رونالدو در نمایشگاه اکسپو دبی + فیلم بحران روسیه و اوکراین مساله ای مربوط به اروپا است تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در گرو یک تصمیم جوانان بیشتر مراقب اومیکرون باشند قیمت تلویزیون (ارزان ترین‌ ها / جدول) رژیم غذایی چگونه بر تغییر کاربری زمین تاثیرگذار است؟ ۲.۵ میلیارد دلار تراکنش کارت های رمزارزی ویزا موج جدید مهاجرت در راه است؟ ورود ممنوع! / ورزشگاه‌ها دوباره برای بانوان بسته می‌شود؟ بازیکن جدید یوونتوس "بی‌شرف" خطاب شد حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ سفر به نصف جهان چقدر تمام می شود؟ ( جدول ) ویتامین هایی برای سیاه شدن موی سر تمرکززدایی؛ پایانی بر دیکتاتوری نظام اقتصادی حجم مبنا از بورس حذف شد + متن اطلاعیه DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران عراق مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ارز بلوکه شده اموال بلوکه شده ایران بلوکه شده ایران منابع ارزی ایران مذاکرات برجام ایران در عراق بانک های کره مسدود شده کره جنوبی تحریم ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: مسائل و انتظارات برای ثبت جهانی قلعه باید تا مردادماه نهایی و مرتفع شوند.

ابوطالب شفقت امروز، هشتم اردیبهشت در حاشیه‌ی بازدید از قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد عنوان کرد: تا قبل از این که تیم بازرسی برای ثبت جهانی از مجموعه قلعه فلک الافلاک بازدید کند فرصت داریم تا شرایط برای ثبت را به وجود آوریم که تا مرداد ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم با ایجاد شرایط لازم و ثبت جهانی، این اثر ارزشمند مورد بهره‌برداری مردم جهان قرار گیرد.

استاندار بیان کرد: این منطقه گردشگری و تاریخی شناسنامه قوم لر و لرستان است و استحکام بخشی، آزادسازی حریم و ثبت جهانی قلعه فلک افلاک به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

شفقت تصریح کرد: ثبت جهانی این اثر یکی از مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور به لرستان است.

وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و آزادسازی اطراف قلعه به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

استاندار گفت: با توجه به این که بسیاری از موارد توسط وزارتخانه در تهران برطرف می‌شود، امیدواریم به زودی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به لرستان سفر کرده و از نزدیک در جریان روند امور قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت