Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از ظرفیت معادن و رشد صنعت از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در طول ۴۳ گذشته به همت جوانان جایگاه خوبی در این مهم کسب کرده ایم که موجب اشتغالزایی و درآمد پایدار برای کشور شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، انقلاب اسلامی ایران بعد از ۴۳ به همت جوانان غیور و با عبور از تنگناهای تحریم و تهدید به علوم مختلف دستیابی داشته که یکی از آنها صنعت و تجارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان اقتصادی ۴۳ سال قبل در زمان پیروزی انقلاب ۱۵۰۳ واحد صنعتی در کشور داشتیم که امروز با پیشرفت ۵۷ برابری به ۸۵ هزار ۷۶ واحد بهره برداری در حوزه صنعت، معدن و تارت رسیده ایم.

امروز بعد از ۴۳ سال در حوزه واحدهای معدنی از ۱۹۵ واحد امروز با پیشرفت ۳۲ برابری ۶ هزار و ۳۸۶ واحد فعال داریم همچنین در واحد های صنفی از ۳۵۰ هزار واحد با پیشرفت ۷ برابری به ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد با پروانه رسیده ایم.

کشور ما ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم‌چنین دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از کشورهای غنی دنیا به شمار می‌آید، که در مقام عامل مولد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزائی دارد.

معادن از ظرفیت های مهم استان کردستان جهت اشتغالزایی است

استان کردستان از نظر معادن در ایران به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در کشور مطرح است به طوری که این استان را می توان بهشت معادن در ایران نام برد و به گفته ی رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کردستان حدود ۶۵ درصد طلای کشور در استان کردستان تولید می شود و این می تواند از نظر اشتغازایی برای این استان بسیار به صرفه باشد.

نگاهی به ظرفیت معادن استان کردستان به خوبی نشان می دهد که این استان در جایگاهی ممتاز در رده معادن سنگ آهن و طلا قرار دارد که استفاده بهینه از آن موجب اشتغالزایی و درآمد در استان کردستان می شود.

تولید بالای ۵۰ درصد از ظرفیت طلای کشور در استان کردستان شاخص بی بدیلی از ظرفیت بالای معادن استانی است که همیشه به چشم یک استان محروم مورد توجه قرار گرفته است و در این میان از همان توجه نیز روز به روز کاسته شده است.

استان کردستان با دارا بودن ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن معدن های طلا، آهن، سنگ های مرمری و تزئینی و ظرفیت بالا در صنعت های همچون سیمان یکی از استان های است که اگر در مسیر توسعه قرار گیرد می تواند به دلیل هم مرز بودن با عراق رقیبی برای کشورهای صادر کننده باشد.

در بخش معدن کردستان ۱۸ نوع ماده معدنی از قبل سنگ تزئینی، مرمر، سنگ آهن، سیلیس و طلا را دارد و در حال حاضر ۶۰۲ میلیون تن ذخیره سنگ آهن در کردستان شناسایی شده است.

سنگ آهن بیجار از بزرگترین معادن کشور است

معدن سنگ آهن بیجار یکی از بزرگترین معادن کشور است. این معدن سالیانه بیش از ۱۰۰۰ تن سنگ آهن تولید می‌کند و به همین علت تاثیر زیادی روی تولید فولاد در کشور دارد.

اگر امکانات بیشتری در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و همچنین نفرات بیشتری در مجموعه سنگ آهن بیجار مشغول به کار شوند می‌توان سالانه مقدار بیشتری سنگ آهن از این معدن استخراج کرد.

محصول تولید شده توسط این کارخانه از نوع سنگ آهن کنسانتره است و عیار آن‌ها ۶۸ درصد است. نوع خوراک محصولات سنگ آهن بیجار، سنگ آهن کم عیار و عیار متوسط مگنتیکی است.

یکی از مهمترین راه های اشتغالزایی و کسب درآمد از طریق معادن سنگ آهن ایجاد کارخانه فولاد یا همان زنجیره فولاد است که بعد از سال ها کش و قوس های مخالف، طرح اقتصادی و عمرانی آن از روند رو به رشد خوبی برخودار شده اند.

ایجاد زنجیره فولاد بیجار سدی در برابر خام فروشی

ایجاد زنجیره فولاد در شهرستان بیجار سدی بزرگ در برابر خام فروشی این ذخایر است که نقش مهمی در ثروت اندوزی و اشتغالزایی دارد.

ایجاد طرح زنجیره فولاد در کردستان و شهرستان بیجار به سال ۱۳۹۶ برمی گردد، در آن زمان تصمیماتی گرفته شد که با مطالعات همخوانی نداشت و موجب اعتراض مردم و مسوولان شهرستان بیجار قرار گرفت تا موفق به کارشناسی مجدد و گرفتن تصمیم های جدید برای این پروژه مهم اشتغالزایی برای شهرستان بیجار شد.

وجود ۸۰ درصد معادن سنگ آهن در منطقه کرانی شهرستان بیجار و روستاهای شهرک و قراکند و همجواری با استان زنجان و همدان و نزدیکی به شبکه ریلی یکی از مزیت های مهم ایجاد زنجیره کامل فولاد در شهرستان بیجار است.

صنایع پیش احداث کارخانه فولاد بیجار فعال است

در حال حاضر کارخانه کنسانتره در صبانور و یک میلیون تن ظرفیت جدید در کیمیا معدن و گندله سازی در منطقه کرانی از صنعت های پیش احداث کارخانه فولاد در شهرستان بیجار است که زمینه اشتغالزایی جمعی از جوانان بومی بخش کرانی را فراهم کرده است.زنجیره فولاد زمینه اشتغال

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه وجود معادن بخش کرانی از مهمترین ثروت های خدادای این منطقه است، اظهار داشت: گردش مالی صنعت فولاد کشور 900 میلیارد تومان است، اگر شهرستان بیجار با وجود این ذخایر وارد این بازار شود ایجاد درآمد از طریق صنایع پایین دستی حاصل می شود.

بهره‌برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال 3 هزار نفر را فراهم می کند

وی در خصوص میزان اشتغالزایی این صنعت در شهرستان بیجار گفت: با بهره برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال زایی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان بیجار فراهم می شود.

زندیان تصریح کرد: زنجیره فولاد در شهرستان بیجار شامل خاک آهن، کنستانتره و گندله می شود و در مرحله بعدی آهن اسفنجی تولید می گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: تکمیل این پروژه می تواند نقش موثری در راه اندازی رشته های دانشگاهی در استان کردستان و شهرستان بیجار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی کامل این زنجیره در شهرستان بیجار نیازمند نیروهای متخصص هستیم از محافل دانشگاهی درخواست کردیم نسبت به دایر کردن رشته های مرتبط مانند مهندسی مکانیک، مکاترونیک، معدن، تکنولوژی و استخراج معدن اقدام نمایند تا در آینده مجبور به استخدام نیروهای غیر بومی نشویم.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت خوب پروژه های بخش خصوصی در کنستانتره سازی منطقه هشتاد جفت و گندله سازی سه راهی حسن آباد یاسوکند توسط کیمیا معدن و صبا نور خبر داد و بیان داشت: تکمیل به موقع این پروژه ها نوید بخش روزهای خوب برای شهرستان بیجار است.

تولید بالای ۵۰ درصد از ظرفیت طلای کشور در استان کردستان شاخص بی بدیلی از ظرفیت بالای معادن استانی است که همیشه به چشم یک استان محروم مورد توجه قرار گرفته است و در این میان از همان توجه نیز روز به روز کاسته شده است.

 تولید ۶۵ درصد طلای ایران در کردستان

به گفته محمد دره وزمی مدیر کل صنعت تجارت و معدن کردستان، استان کردستان با دارا بودن ۱۸ گونه ماده معدنی، یک استان معدنی بشمار می آید.

وی با اشاره به تعداد پروانه های بهره برداری معادن در استان عنوان کرد: کردستان با دارا بودن ۳۸۰ پروانه بهره برداری که ۲۰ پروانه بهره برداری از آن سنگ آهن، ۲ طلا، ۳ منگنز، ۶۶ تزئینی، ۱۴ سیلیس و فلدسپات و باریت ، ۲۲ پوکه معدنی و ۲۷۰ پروانه در زمینه سنگ لاشه را شامل می شوند.

وی با اشاره به فعالیت گونه های مختلف معدنی درکردستان خاطر نشان ساخت: اکثر قریب به اتفاق معادن با ارزش در استان فعال هستند و معادن سنگ لاشه بدلیل رکود بخش مسکن راکد یا با کندی فعالیت می کنند که انشاالله با رونق بخش مسکن معادنی که در زمینه بخش مسکن فعالیت می کنند فعال و دچار رونق شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: فولاد در شهرستان بیجار استان کردستان زنجیره فولاد زمینه اشتغال بهره برداری معادن سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

احمد وحیدی در حاشیه بازدید از غرفه استان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه ایران اکسپو با اشاره به ظرفیت معادن استان اظهار داشت: معادن بی‌نظیر استان سیستان و بلوچستان از جمله معدن جانجا می‌تواند یکی از مهمترین عوامل توسعه این استان باشد.

وی تاکید کرد: ظرفیت حوزه شیلات استان بی‌نظیر است و ما بیشترین حجم صید و صیادی را در شهرستان‌های کنارک و چابهار استان سیستان و بلوچستان داریم.

وزیر کشور تصریح کرد: اقدامات مناسبی در زمینه تولید در حوزه‌های مختلف از جمله نهاده‌های دامی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی به ظرفیت میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: در زمینه تولیدات خرما می‌توان به صورت ویژه در این منطقه از کشور اقدام کرد، همچنین در زمینه تولید میوه‌های گرمسیری نیز باید اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی