Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزرش ایرنا، این زباله‌ها که بر اثر بارندگی های اخیر از سایت پسماند شهر گناوه جدا و روی سطح وسیعی از کشتزارها و اطراف منازل و باغ های اهالی روستای قلعه حیدر سرازیر و رها شده است، موجب اعتراض مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست این شهرستان شده است.

رهاشدن این زباله ها بویژه  پسماندهای بهداشتی و درمانی صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد جامعه و محیط زیست و تمام جانداران پیرامون خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه‌  انتقال، نگهداری و دفع زباله نیازمند رعایت یک سری دستورالعمل‌ها است که در صورت رعایت نکردن، مشکلات زیست‌محیطی بوجود خواهد آورد و کشاورزی، دامداری و طبیعت را به خطر خواهد انداخت.

محل نامناسب و دفع غیراصولی و بدون نظارت پسماندها
فعال زیست محیطی و رئیس انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه گفت: آلودگی ناشی از میکرو پلاستیک ها و شیرابه ها برای اراضی کشاورزی و زیست‌مندان خشکی و دریایی بسیار خطرناک و قرن ها اثرات مخرب آنها بر جای خواهد ماند که زمین‌های کشاورزی روستاهای این منطقه را درگیر و تحت شعاع قرار داده است.

غلامرضا نعمتی افزود: به علت جانمایی اشتباه سایت پسماند شهرستان گناوه در سراشیبی کوه پایه و مسیر دره های سیلابی، در فصول بارندگی شاهد سرازیر شدن پسماندهای خشک، شیرابه ها و زباله های عفونی بیمارستانی به سمت اراضی کشاورزی پایین دست و نهایت دریا هستیم.
وی اظهارداشت: معدن زباله  فاقد مدیریت است و دفع پسماندها بدون معیاری برای تخلیه و ایجاد تراشه‌ها و سایر موارد ضروری، انجام نشده است.
نعمتی گفت:  نظارت مستمر بر عملیات دفع توسط اداره حفاظت محیط زیست و بهداشت محیط می‌تواند در انجام کیفی توسط شهرداری موثر واقع شود.

                                                                             
وی افزود: اجرای طرح تفکیک از مبدا در کاهش  پسماندها در ورودی سایت پسماند نقش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

این فعال زیست محیطی می گوید:  از انصراف پیمانکار قبلی مدت ۹ ماه می گذرد و شهرداری در برگزاری مزایده پسماندها کوتاهی می‌کند و  گرچه موارد  مندرج در فراخوان مزایده و قرارداد که به عنوان برنامه های شهرداری برای مدیریت پسماندها به شمار می رود اما نقص اساسی وارد بوده که طی یک دهه از تصویب و ابلاغ آیین نامه مدیریت پسماندها شاهد  تشدید بحران هستیم.

وی اظهارداشت:  کسب تجربه از شهرداری های موفق و به روز آوری دانش مبتنی بر فرهنگ منطقه ای و استفاده از ظرفیت های بومی بخش خصوصی در زمینه جمع آوری و بازیافت مسبب تحول و بهبود وضعیت بحرانی مدیریت پسماندها خواهد شد.

آغاز اقدام‌ها برای ساماندهی سایت پسماند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تایید رهاشدن این زباله ها در زمین‌های کشاورزی منطقه گفت: محل معدن زباله های شهر گناوه با توجه به روباز بودن آن به یک مشکل زیست محیطی حاد تبدیل شده و در هر بارندگی مقدار زیادی از آن به اراضی سرازیر می شود.

کامبیز عبداللهی افزود: بارها نسبت به وضعیت بحرانی محل معدن زباله شهر و ساماندهی کردن آن هشدارهای لازم داده شده و باید هرچه زودتر این وضعیت برای همیشه برطرف شود.

وی ادامه داد: بمحض اطلاع از وجود زباله در بخشی از اراضی کشاوری از محل بازدید و در این ارتباط قبل از اتفاق صورت گرفته،  با هماهنگی دادستان، رئیس اداره اطلاعات و فرماندار از منطقه بازدید شد.

وی اظهارکرد: باتوجه به اینکه محل زباله ها به علت نداشتن ناظر، دپو و جمع آوری هیچگونه فرایندی در آن محل صورت نمی گرفت، درخواست کارگروه پسماند داده شد که در هفته گذشته تشکیل شد.

عبداللهی بیان کرد: متعاقب جلسه کارگروه پسماند، جلسه شورای تامین با موضوعیت دفن پسماند برگزار شد و نامه ای نیز توسط دادستان در هفته گذشته تهیه و به شهرداری ارسال و فرصتی داده شد تا در مدت ۱۵ روز محل دفن ساماندهی، نصب تابلو و نگهبان گذاشته و پیمانکار آن مشخص شود.

وی گفت: برای برقدار کردن محل معدن دفت پسماند، مقرر شده دهیاری و اداره برق همکاری کنند و همچنین مسیر آبراه تغییر پیدا کند و زباله ها پاکسازی شود.

رئیس حفاظت محیط زیست گناوه افزود: همچنین برای  اجرایی شدن مصوبه کارگروه پسماند، در آخر ماه نیز یک بازدید مشترک با شورای تامین از محل دفن پسماند و زباله های رهاشده صورت خواهد گرفت.

                                                                             

زباله های عفونی و بهداشتی قبل از انتقال به سایت پسماند سوزانده و بی خطر می شود

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: زباله های درمانی قبل از انتقال به محل دفن معدن زباله در بیمارستان سوزانده و عفونت زدایی و بی خطر می‌شود.

عصمت حیدری افزود: این زباله ها پس از سوزاندن و عفونت زدایی، به محل پسماند برای دفن انتقال داده می‌شود.

برگزاری مزایده سایت پسماند در دستور کار شهرداری است

شهردار بندرگناوه گفت: موضوع ساماندهی سایت پسماند برای شهرداری خیلی مهم و حایز اهمیت است  و بجد دنبال می شود و در این ارتباط،  مزایده پیمانکار در حال انجام و کارهای کارشناسی  روی آن انجام شده است تا در سریع ترین زمان و با قید فوریت به پایان برسد.

جواد رستمی افزود: باتوجه به به بروز برخی مشکلات در سایت دفع زباله این شهر از قبیل ورود زباله به مسیر آبراها، بازدیدی صورت گرفت  و پس از بررسی مشکلات مربوطه، تصمیم های لازم اتخاذ و ساماندهی و پاکسازی آغاز شد.

وی اظهارداشت: برقدار کردن سایت پسماند ضروری و در دستور کار قرار گرفته است که پس از تامین اعتبار انجام خواهد شد.

سایت پسماند شهر گناوه  روبروی محدوده روستای قلعه حیدر واقع است.

برچسب‌ها شهرداری گناوه بوشهر مدیریت پسماند دفع زباله گناوه مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری گناوه بوشهر مدیریت پسماند شهرداری گناوه بوشهر مدیریت پسماند دفع زباله گناوه مدیریت شهری مدیریت پسماند زباله ها سایت پسماند زیست محیطی معدن زباله محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قراردادهای بسته شده تعیین شده و پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم 800 نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است اما سامانه 137 که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش 65 درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از 91 تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به 1400 خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از 8 میلیون و 700 هزار تومان به 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد:‌ بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق 75 از 100 است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که 40 امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته 33 درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. 17 هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قراردادها به قراردادهای حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قراردادهای بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز 6 هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قراردادها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته‌ آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد:‌ بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه 1900 نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود 42 هزار نفر می‌شد که در حال حاضر 45 درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودروهای حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلرها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودروها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

محمدی درخصوص به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: به‌کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد اما از افراد زیر 18 سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی