Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار مرکز تحقیقات صدا و سیما دوباره زنگِ خطر را برای دست‌اندرکاران تلویزیون روشن می‌کند که اگر به مؤلفه‌های جذبِ مخاطب توجه نشود، مردم کماکان تماشاگرِ سریال‌های قدیمی خواهند بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرکز تحقیقات صدا و سیما آمار بیننده‌های سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را در نیمه دوم دی‌ماه منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارها بیش از 78 درصد بیننده را نشان می‌دهد و پربیننده‌ترین برنامه، «خندوانه» رامبد جوان و پربیننده‌ترین سریالِ جدید هم «برف بی‌صدا می‌بارد» شبکه سه است. 

اما در این میان دو نقد وجود دارد اول پایین آمدنِ سطح بیننده‌های تلویزیون و دوم، پایین آمدن سطح توجه به سریال‌ها و برنامه‌های جدید تلویزیون است. چرا که همین آمارهای منتشر شده مرکز تحقیقات رسانه ملّی نشان می‌دهد در حالی که سریال‌های «برف بی صدا می‌بارد» و «پلاک 13» از شبکه سه سیما به ترتیب با 21،5درصد و 16.9درصد بیشترین بیننده را داشته­ اند. سریال‌های «بعد از آزادی» از شبکه یک سیما با 16.1 درصد، «نوار زرد 2» از شبکه دو سیما با 12،3درصد و «ذهن زیبا» از شبکه پنج سیما با 4،8 درصد بیننده در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما در این میان از بین سریال‌های بازپخش شده سیما، در نیمه دوم دی ماه «بچه مهندس 4» از شبکه آی فیلم و «پایتخت 2» از شبکه تماشا به ترتیب با 18،4 و 13،5 درصد پربیننده‌ترین سریال بوده اند. سریال‌های «دزد و پلیس» و «مزد ترس 2» از شبکه آی‌فیلم با 2،5 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. و  سریال‌های بازپخش شده شبکه‌های استانی، 24،6 درصد بیننده در نیمه دوم دی ماه را داشته‌اند.  16.1 درصد پاسخگویان، بیننده تکرار سریال‌های سیما در نیم دوم دی ماه از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن­ های اینترنتی بوده‌اند.

این آمارها دوباره زنگ خطری را برای تلویزیونی‌ها به صدا درمی‌آورد که تلویزیون در این سال‌ها به خاطر پُرکردن آنتن و شتاب‌زدگی در تولید و همین‌طور عدم توجه به فیلمنامه مناسب، از آن دوران طلایی سریال‌سازی‌اش دور شده است. به گونه‌ای که بیشتر مخاطبین عمدتاً کارهای قدیمی را به کارهای جدید ترجیح می‌دهند. این ترجیح در این نظرسنجی صدا و سیما هم جلوه‌گری می‌کند. 

از طرفی توجه بیشتر تلویزیون به برنامه‌های سرگرمی هم باعث می‌شود شاهدِ افزایش درصدی بالاتر بیننده در تلویزیون باشیم. وقتی برنامه «خندوانه» با 39.9 درصد، پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه نسیم می‌شود که در فضای‌مجازی و نمایش‌خانگی، برخی برنامه‌های سرگرم‌کننده رقمِ بالاتری از بیننده را متوجه خودشان کرده‌اند؛ در حالی که همواره برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی سالم‌تر و خانواده‌پسندتر بوده‌اند. بسیاری از همین برنامه‌های سرگرم‌کننده در نمایش‌خانگی، در روزهای کم‌تحرکی تلویزیون برای ساختِ برنامه‌های سرگرم‌کننده درست و اصولی، با کپی کردن و حضور ستاره‌ها و سلبریتی‌ها دنبالِ مخاطب جذب کردن‌اند. 

تلویزیون باید در ساختِ سریال‌های جدید خود به سمتِ فاخرسازی و توجه به فیلمنامه و استفاده از بازیگران و عواملِ کاربلد برود به جای 90 شبی‌هایی که سرمنزلِ مشخصی ندارند و برخی سریال‌های بدون مفهوم و خسته‌کننده دیگر، همچنین در برنامه‌سازی هم به فکرِ نوآوری و خلاقیت باشند به جای اینکه به هر تهیه‌کننده و برنامه‌سازی میدان بدهند. آمارها این خلأها و ضعف‌ها را کاملاً نشان می‌دهد که مردم به هر قیمتی پایِ هر برنامه و سریالی نمی‌نشینند و این مخاطبِ انتخاب‌گر، سخت‌گیرتر از گذشته شده است. 

"خندوانه" در روزهای کم‌مخاطبی تلویزیون، پربیننده شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سریال شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی سریال شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران رسانه ملی برنامه های سرگرم کننده دوم دی ماه سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد

برنامه تلویزیونی «امتداد» قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی بپردازد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «امتداد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید و پس‌تولید آماده پخش شده است و به زودی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این برنامه گفت‌وگومحور به سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفت‌وگو با میهمانان بپردازد.

ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون

هدف کلی از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مؤلفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشأ آنها، وادی فکر و اندیشه است.»

برنامه تلویزیونی «امتداد» به میزبانی رامین پورمند در 26 قسمت 55 دقیقه‌ای و در مرکز سیمرغ تولید شده است و به زودی میهمان مخاطبان خود در شبکه چهار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه‌برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» در تلویزیون
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • رئیس صداوسیما در پشت صحنه برنامه برمودا |‌ تصاویر
  • برنامه پخش زنده فوتبال امروز در شبکه‌های سیما
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • «امتداد»، در راه شبکه چهار سیما
  • ماجرای پخش بی‌بی‌سی از شبکه دو؛ اشتباه یا هک؟ +فیلم
  • «هفت» دوباره روی آنتن