Web Analytics Made Easy - Statcounter

شراره نیک سیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ۸ تا ۱۵ بهمن به منظور‌ اهمیت پیشگیری از بیماری سرطان به نام "هفته ملی مبارزه با سرطان" نامگذاری شده است اظهار کرد: سرطان به گروه بزرگی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که طی آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلولها وجود دارد.

وی با بیان اینکه سرطان قابلیت تهاجم به بافت‌های اطرف و در موارد پیشرفته درگیری اعضای دوردست را دارد و دومین علت مرگ در دنیاست افزود: آژانس بین المللی تحقیقات سرطان تخمین می‌زند که از هر ۵ مرد یک نفر و از هر ۶ زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر در همدان با اشاره به اینکه بروز سرطان در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز افزایش قابل توجهی پیدا کند علل این وضعیت را افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم‌تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح عنوان کرد و افزود: وراثت در ۵ تا ۱۰ درصد سرطانها دخیل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته و متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است گفت: مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان‌های موثری که پیدا شده، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روشهای تشخیص زودهنگام و غربالگری است.

نیک سیر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷، ۲ هزار و ۷۴۶ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت شده که ۵۴ موارد در مردان و ۴۶ درصد در زنان بوده است خاطرنشان کرد: شایعترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب پوست، پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ است.

وی با تاکید به اینکه شایعترین سرطان‌ها در زنان استان به ترتیب پستان، روده بزرگ، پوست، تیرویید و معده است افزود: سنین بین ۶۵ تا ۷۵ سال بیشترین گروه سنی هستند که در استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند.

این کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ غربالگری را توصیه کرده که در کشور ایران نیز در حال اجراست گفت: غربالگری سرطان پستان در زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در مراکز خدمات جامع سلامت استان توسط ماماهای آموزش دیده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سرطان دهانه رحم نیز در زنان ۳۰ تا ۵۹ سال در مراکز خدمات جامع سلامت استان توسط ماماهای آموزش دیده انجام و موارد مشکوک به بخش تخصصی ارجاع می‌شوند بیان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ به صورت فعال در شهرستان فامنین و به صورت فرصت طلبانه در بقیه شهرستانها انجام می‌شود.

نیک سیر از راه‌های پیشگیری از سرطان سخن گفت و افزود: با اصلاح سبک زندگی بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند که می‌توان به پرهیز از مصرف دخانیات شامل سیگار، پیپ و قلیان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی منظم حداقل نیم ساعت در ۵ روز از هفته گفت: کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی، داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت‌ها از جمله راه‌های پیشگیری از بیماری سرطان است.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/
 

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری سرطان ابتلای مردان به سرطان روده بزرگ سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۰۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟

به گزارش خبرآنلاین، از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900148

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر