Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:26:35 GMT

پنجه در پنجه هیولا ششم کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۱۷۸۹

پنجه در پنجه هیولا ششم کرونا

بحران ناشی از ظهور ویروس کرونا در جهان زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را تغییر داد و باعث شد تا مردم در این حوزه‌ها با مصائب و مشکلات متنوعی روبه رو شوند. چالش‌هایی که با وجود گذشت زمان، همچنان وجود دارد و خودنمایی می‌کند. بنا به گفته بسیاری از کارشناسان، ایران وارد پیک ششم بیماری کرونا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد چشمگیر نرخ ابتلای روزانه تنها در سه روز گذشته این مدعا را بیش از پیش اثبات می‌کند. در این راستا رسانه‌های ایران نگاه ویژه‌ای به کرونا داشته‌اند، به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می شود.

رسانه‌های اصولگرا

شورش اُمیکرون در نبرد ششم
روزنامه رسالت در گزارشی ضمن انتقاد از کاهش رغبت جامعه برای دریافت دز سوم واکسن نوشت:
طبق گزارش‌هایی که از زبان کادر درمان روایت‌شده، مراجعات مبتلایان، در بخش‌های اورژانس و بستری بیمارستان‌ها رو به تزاید است و پیش‌بینی‌شده که ظرف یکماه آینده تعداد مراجعات مبتلایان کرونا در کشور، رشد تصاعدی و انفجاری داشته باشد و برخلاف القای این تصور که از سوی برخی کارشناسان، مرگ ناشی از اُمیکرون کوچک پنداشته شده، داده‌های آماری اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد، «قله مرگ روزانه اُمیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتاست و این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه ۴ برابر،  در استرالیا ۳ برابر و در سوئد ۲ برابر است.» بنابراین رکوردزنی در آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به سویه اُمیکرون محتمل است و طبق سخنی که دکتر محمدرحیم کدیور- پزشک فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرده، «یک فرد مبتلا به سویه اُمیکرون در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی، در مدت دو ماه می‌تواند ۱۰۰ میلیون نفر را به این بیماری مبتلا کند؛ یعنی بیشتر از آمار کل جمعیت ایران.» این هشدارها در حالی اعلام می‌شود که آمار تزریق دز سوم واکسن کووید ۱۹ در کشور که قادر است تا ۹۰ درصد، مصونیت در مقابل کرونا ایجاد کند، بسیار ناچیز و کمتر ازیک‌سوم تعداد دریافت‌کنندگان دز دوم واکسن است. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از پیشنهاداتی گفته است که برای اعمال نظارت و کنترل ویژه بر ۹ گروه شغلی ارائه شده که به گفته او، این مشاغل اهمیت زیادی در بحث انتقال بیماری دارند، مانند مراکز صرف غذا، تالارهای پذیرایی، سینما، تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، باشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی، استخرها و مراکز تفریحی آبی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دفاتر ارائه خدمات که  پس از تصویب در ستاد ملی، تزریق دز سوم واکسن هم اجباری می‌شود، به‌طوری‌که خدمت‌دهنده و خدمت‌گیرنده به‌خصوص در این ۹ گروه شغلی باید حتما زمانی که در یک فضا باهم مواجه می‌شوند، واکسن تزریق کرده باشند که بیمار نباشند.   

اومیکرون مدت طولانی‌تری روی پلاستیک و پوست زنده می‌ماند

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: به نقل از وب مِد، محققان دانشگاه پزشکی کیوتو ژاپن، در یک تست آزمایشگاهی، نمونه‌هایی از سویه های مختلف کروناویروس را بر روی قطعات پلاستیک و پوست انسان جمع آوری شده از کالبد شکافی،  بکار گرفتند. یک سویه آنقدر زنده ماند که دیگر روی سطح قابل شناسایی نبود. این مطالعه همچنین نشان داد که سویه اومیکرون دارای بالاترین پایداری محیطی در بین سویه های نگران کننده است، که نشان می‌دهد این پایداری بالا ممکن است یکی از عواملی باشد که به سویه اومیکرون اجازه داده است جایگزین نوع دلتا شده و به سرعت گسترش یابد. بر روی پلاستیک، نمونه‌های سویه اومیکرون به طور متوسط ۱۹۳.۵ ساعت، کمی بیشتر از ۸ روز زنده ماندند. در حالی که سایر مدت زمان‌های زنده ماندن روی پلاستیک ۵۶ ساعت برای سویه کووید اصلی، ۱۹۱.۳ ساعت برای سویه آلفا، ۱۵۶.۶ ساعت برای سویه بتا، ۵۹.۳ ساعت برای سویه گاما و ۱۱۴ ساعت برای سویه دلتا بود. در نمونه‌های پوست، نمونه‌های اومیکرون به طور متوسط ۲۱.۱ ساعت زنده ماندند. میانگین زمان بقا روی پوست برای سایر سویه ها عبارتند از: ۸.۶ ساعت برای سویه اصلی، ۱۹.۶ ساعت برای آلفا، ۱۹.۱ ساعت برای بتا، ۱۱ ساعت برای گاما، و ۱۶.۸ ساعت برای دلتا. این مطالعه نشان داد که سویه های مختلف نسبت به سویه اصلی کووید مقاومت بیشتری در برابر اتانول داشتند. گفتنی است تمام نمونه‌های کووید پس از قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل به مدت ۱۵ ثانیه غیرفعال شدند. محققان به شدت شیوه‌های فعلی کنترل عفونت (بهداشت دست) از طریق استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده را توصیه می‌کنند.

مرگ و میر بر اثر تزریق واکسن «آسترازنکا» صحت دارد

خبرگزاری فارس به گفت وگو با مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ پرداخت و نوشت: مرگ و میر در واکسن‌ها بسیار نادر است و فواید واکسیناسیون در مقابل گرفتن بیماری و مرگ‌و میر در اثر بیماری کویید۱۹هیچ گاه قابل مقایسه  نیست...واکسن‌ها موجب کاهش بستری‌ها و مرگ و میرها در بیمارستان شده و به طور معناداری این آمار را کاهش داده است. اصلاً بسیار راحت نیست که بتوانیم مرگ و میر را به واکسن‌ها ربط بدهیم چرا که عوامل بسیار مهم دیگری در مرگ افراد دخیل هستند. هیچ تفاوتی ندارد که سویه و یا جهش کرونا چه باشد، بلکه بهترین ابزار، پیشگیری از ابتلا به عفونت، رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی بوده و باید افراد در مکان‌های مسقف خطرناک از ماسک استفاده و ۲متر با یکدیگر فاصله داشته باشند. ترددها باید به پایین سطح خود برسد و تنها برای تردد ضرور صورت بگیرد. رستوران‌ها یکی از بزرگترین مراکز تجمع هستند و چون افراد باید بدون ماسک وارد می شوند و دور میز جمع می شوند، این‌ها مراکزرخطرناکی هستند، همچنین باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و تمامی مراکز تجمع، باید محدود شوند. از دیدگاه علمی باید این محدودیت‌ها طی چند هفته آینده اعمال شود.  همان طور که ما حدس می زدیم ایران از کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی، ۲ تا هفته برای رسیدن به اوج و قله امیکرون عقب تر بوده و  وضعیت ما در دو سه هفته آینده بسیار نامشخص است اما به احتمال قوی شروع بیماری بیشتر هم خواهد شد. ما امروز نزدیک به پیک و یا در پیک امیکرون هستیم.

محدودیت‌های کرونایی بازگشت

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت:  ضرورت توجه به خودمراقبتی برای پیشگیری از شیوع گسترده اُمیکرون و عبور از پیک ششم در حالی است که رئیس‌جمهور دیروز در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: ستادهای استانی این اختیار را دارند که در شرایط خاص محدودیت‌ها را اعمال کنند. طبق گزارش های موجود روند بستری مبتلایان به کرونا با سویه جدید اُمیکرون در ۲۷ استان صعودی شده است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه، ۱۱ هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۷۵۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۲۴ بیمار «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۳۸۰ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۹۸ هزار و ۶۷۵ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یکهزار و ۳۶۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر قرار دارند. گفتنی است در حال حاضر ۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی بیماری «کووید-۱۹» قرار دارند. از طرفی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار نفر در کشور موفق به دریافت ۳ دوز واکسن کرونا شده‌اند. همچنین تاکنون ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دوز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دوز رسید.  

 ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای مردم تبیین شود

روزنامه کیهان به بازتاب سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: در راستای عمل به این دستورالعمل‌ها و لزوم صیانت از جان شهروندان، تا اطلاع بعدی و بهبود شرایط کنونی به لحاظ شیوع سویه جدید کرونا سفرهای استانی دولت موقتاً انجام نخواهد شد. با توجه به افزایش دوباره شیوع بیماری کرونا لازم است نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و خصوصاً استفاده از ماسک حساسیت بیشتری شود. لازم است ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مردم به شکل گسترده‌تری تبیین شود تا آمار واکسیناسیون دز مراقبتی نیز به آمار تزریق دزهای اول و دوم واکسیناسیون سراسری برسد. همچنین دستگاه‌های مسئول ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه‌وبودجه پیگیر تأمین منابع لازم برای تجهیز مراکز درمانی و رفع هرگونه کمبود و کاستی در زمینه تجهیزات و داروهای لازم برای درمان کرونا باشند. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌هایی مثل هلال‌احمر و بخش‌های مختلف نیروهای مسلح انجام شود تا در صورت لزوم بتوان از ظرفیت‌های این نهادها ازجمله امکانات پزشکی و درمانی آنها برای مواجهه با وضعیت شرایط خاص استفاده کرد.  ستادهای استانی مقابله با کرونا این اختیار را دارند تا در شرایط خاص و بنا به ضرورت محلی در چارچوب برنامه‌های کلی ستاد ملی، نسبت به اعمال محدودیت در بخش‌ها و شهرستان‌های هر استان تصمیم بگیرند و اجرا کنند. تصمیم‌گیری درباره شاخص رنگ‌بندی و اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز و اصناف در کشور باید بر اساس شرایط جدید باشد و به‌روزرسانی شود. وی تأکید کرد: تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها به شکل سابق و شاخص‌های قبلی، نباید تکرار شود چراکه سبب زیان‌های فراوان ازجمله افت تحصیلی بسیار بالا شده است. ستادهای استانی مقابله با کرونا فقط حسب ضرورت می‌توانند مدارس هر بخش یا شهرستان را برای مدتی که لازم است، تعطیل کنند.

رسانه‌های اعتدالگرا

اینک موج ششم کرونا در آخرالزمان امیکرونی

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشت: مبتلایان به امیکرون در کشور –که سویه غالب کروناست- بیش از ۱۷ هزار ۷۵۰ نفر در طی یک شبانه روز بوده اند. با توجه به اینکه تخمین زده می شود تعداد مبتلایان ۲ تا ۳ برابر آمار بیمارانی است که شناسایی می شود و همچنین با توجه به علایم نهان امیکرون، می توان گفت باز هم در آستانه ورود به پیک دیگری از بیماری هستیم، پیک ششم کرونا با سویه امیکرون. نقشه کرونایی ایران هم نشانه های آشکار موج ششم را بازتاب می دهد.  قم، کاشان و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا؛ قرار گرفتند.  تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. این وضعیت باعث شده تا مسئولان وزارت بهداشت هم زنگ خطر را به صدا دربیاورند و بگویند بیمارستانها در وضعیت آماده باش قرار بگیرند. در این رابطه رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آمار بیماران کرونا حکایت از ورود به فاز افزایشی دارد. ابراهیم قادری، با عنوان این مطلب که اکنون در فاز تصاعدی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌ایم ادامه داد: البته در ابتدای این فاز هستیم و در طول هفته‌های آینده احتمالاً تعداد بسیار زیادی از افراد بیمار خواهند شد و به سمت پیک دیگری از بیماری می‌رویم. اکنون در فاز تصاعدی پیک ششم هستیم. استان‌هایی مانند قم و اصفهان در آستانه وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته اندو احتمالا تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش بیشتری خواهد یافت. هشدار متخصصانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و آنها آشکارا به مردم هشدار داده اند کرونا شکست نخورده است. واقعیت این است که کشور در آستانه برخورد با امواج سهمگین تازه ای از این بیماری مرگبار قرار دارد. در این رابطه معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در صورت تداوم وضعیت کنونی شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر کرونایی خواهیم بود. سعید کریمی گفت: پر بودن بخش بیمارستان‌های میبد و اردکان نشان می‌دهد پیک شدیدی را در سه هفته آینده تجربه خواهیم کرد.  پیک سویه کرونا امیکرون به صورت آسانسوری در حال  افزایش است. کریمی گفت: سرایت این سویه شدید است و بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های اکسیژن، ونتیلاتور و دارو به میزان کافی فراهم کنند.

چالش‌های اقتصادی کرونا

روزنامه حمایت یادداشتی به قلم  جعفر قادری منتشر کرد و نوشت:  کرونا همچون بسیاری از پدیده‌های جهانی که بر معیشت عمومی سایه می‌اندازد، صرفاً یک تهدید در حوزه سلامت و بهداشت نبوده و نیست بلکه بحرانی جدی برای اقتصاد کشورها نیز به شمار می‌آید؛ همچنان که تاکنون آثار منفی بسیاری بر جای گذاشته و با توجه به احتمال شیوع موج ششم در کشورمان نیاز است با اتکا به تجارب گذشته، از میزان آسیب‌پذیری در بخش‌های مختلف کاسته شود. در این میان، نباید از پمپاژهای منفی و سیاه نمایی‌های رسانه‌های خارجی نیز غافل شد. این رسانه‌ها که زمانی عدم واردات واکسن را برجسته کرده و از هراس عمومی در راستای القای این نگرانی که حاکمیت در قبال حل این بحران ناکارآمد است، سوءاستفاده می کرند، اکنون از چالش‌های جدید اقتصادی در صورت آغاز موج ششم سخن می‌گویند.  از سوی دیگر، کرونا با همه تهدیداتی که برای حوزه سلامت و اقتصاد به همراه داشت، باعث شده مبحث درون‌زایی با جدیتی بیشتری دنبال شده و راهکاری بهتری برای مقابله با این تهدیدات
 یافت شود. اولین پیامد کرونا مربوط به تضعیف شدن کارکرد واحدهای تولیدی بر اثر فشارهای تورمی و کمبود نقدینگی یا امکانات است. در شرایطی که با کمبود ارز مواجه هستیم باید راه‌هایی را جستجو کرد که کمترین وابستگی را به منابع مالی داشته باشد و نیازمند ارزبری نباشد. نخستین راه‌حل، استفاده از امکانات متراکم و بلااستفاده شرکت‌های دولتی است که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. امکانات فنی- مهندسی و سرمایه‌های این شرکت‌ها که در برخی از موارد ثبت هم نشده، می‌تواند موتور محرک بخش خصوصی برای راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و خروج آن‌ها از بحران باشد.

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ورود تهران به پیک ششم کرونا

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با نادرتوکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران پرداخت و نوشت: تقریبا میزان مراجعین سرپایی در حوزه درمان در روز به مرز ۶۰۰۰ نفر رسیده است؛ ولی تعداد بستری‌های جدید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد در روز است که یعنی از هر ۲۰ نفر یک نفر بستری می‌شود. تعداد کل موارد بستری در استان تهران اکنون حدود ۱۳۰۰ بیمار است که از این تعداد حدود یک چهارم در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. چون هنوز اثر مستقیم افزایش موارد ابتلا مشخص نشده است، موارد مرگ و میر استان همچنان تک رقمی است. او با تاکید بر این که بروز امیکرون در کودکان بیشتر است، ‌ اظهار کرد: نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است؛  البته فراموش نکنیم هر ساله در این فصل بیماری‌های ویروسی هم روند افزایشی داشته‌اند؛ بنابراین بخشی از موارد ابتلا هم مربوط به موارد آنفلوآنزا است. در این راستا توصیه اکید ما استفاده از دو ماسک در اماکن عمومی است. توکلی با اشاره به سرایت پذیری بالای امیکرون، بیان کرد: به همین علت برگزاری هر تجمعی ریسک بالایی دارد، مگر اینکه فاصله اجتماعی رعایت شود و دز بوستر واکسن نیز تزریق شده باشد. در این راستا یکی از موضوعات مطرح شده در جلسات ستاد کرونای استان تهران برگزاری جشنواره فجر بوده است که ان شاءالله تصمیمات خوبی اتخاذ شود. توجه کنید که واکسن هم عامل جلوگیری از ابتلا نیست ولی کمک می‌کند در صورت ابتلا، شدت بیماری کم باشد.   موضوع حائز اهمیت این است که طول دوره قرنطینه با سویه امیکرون کمتر و بین ۵ تا ۷ روز است و معمولا بیماری هم خفیف است؛ بنابراین بازگشت به لاک داون و قرنطینه توصیه نمی‌شود.

همه استان‌ها درگیر اُمیکرون

روزنامه آرمان یادداشتی به قلم مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر کرد و نوشت: ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد این سویه در کشور در حال افزایش است و به گفته وزیر بهداشت پیک ششم کرونا در کشور عملا آغاز شده است و ادامه این شرایط، به‌زودی همه استان‌ها را درگیر می‌کند. آمدن موج ششم کرونا در کشــور قابل پیش‌بینـــی بود، سرعت اُمیکرون در کشور بسیار زیاد است و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به همراه عدم واکسیناسیون تعدادی از افراد باعث شد تا دوباره کرونا اوج بگیرد. نیمی از تست‌ها و نمونه‌گیری‌هایی که برای تشخیص کرونا انجام می‌شود، سویه اُمیکرون است و نشان می‌دهد که این سویه به سرعت در حال انتشار است ضمن اینکه همه موارد ابتلا، تست نمی‌دهند و مشخص نمی‌شود که درگیر بیماری هستند. اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰ درصد رسیده است و موارد ابتلای این روزها اکثرا اُمیکرون دارند و موارد ابتلا به صورت نجومی در حال رشد است که در روزهای آینده تعداد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز افزایش می‌یابد. اکثریت جامعه دو نوبت واکسن تزریق کرده‌اند اما با دو دوز واکسن ایمنی چندانی در برابر اُمیکرون صورت نمی‌گیرد و حتما همه باید دوز سوم را نیز تزریق کنند زیرا سویه جدید هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. بنابراین زمانی که تعداد ابتلا افزایش ‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ‌ومیر هم می‌شود. انتشار سریع اُمیکرون در کشور نشان می‌دهد که به‌زودی همه استان‌ها درگیر این سویه شوند. بنابراین توصیه می‌شود که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و افرادی که واکسینه نشده‌اند نیز سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و دوز سوم نیز جدی گرفته شود.  

هشدار درباره ۶ رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: به دنبال اوج‌گیری ابتلای کرونا در کشور و در حالی که بر خلاف آمار اعلامی دیروز مبنی بر کاهش ۵۰۲۶ نفری تعداد مبتلایان نسبت به روز گذشته، هشدارها حکایت از وخیم‌تر شدن وضعیت شهرها از بابت شیوع ویروس کرونا و سویه امیکرون دارد، دیروز دبیر کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا خطاب به مسوولانی که عادی‌سازی وضعیت را جایگزین آگاه‌سازی و اقدامات پیشگیرانه کرده‌اند، اخطار داد که به زودی و به دنبال شرایط موجود و قابل مشاهده، آمار ابتلای روزانه در کشور ۶ رقمی خواهد شد.   «با عادی شدن اعداد و ارقام مواجه شده‌ایم. زمانی که گفته می‌شد ۱۰۰ نفر به دلیل کرونا کشته شده‌اند، این عدد برای همه بزرگ جلوه می‌کرد، اما به ‌تدریج و به مرور زمان این اعداد اهمیت‌شان را از دست می‌دهند. دو هفته قبل به‌طور متوسط ۱۲ درصد افزایش روزانه ابتلا کرونا نسبت به روز جمعه ۸ بهمن را داشتیم. هفته پیش این عدد به ۱۵ درصد و اواخر هفته به ۲۰ درصد رسید؛ یعنی نه تنها موارد ابتلا به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، بلکه آهنگ این تصاعدی بودن نیز رو به افزایش است. اگرچه انتظارم این بود که اول این هفته تعداد بیماران جدید ما پنج رقمی شود، چهارشنبه هفته گذشته این اتفاق افتاد. بنابراین سرعت رشد موارد ابتلا بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد تا پایان بهمن، به سرعت به عددی ۶ رقمی و بالای ۱۰۰ هزار نفر خواهیم رسید و در ادامه باید دید جامعه چه رفتارهایی در پیش می‌گیرد. آیا تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها از سر گرفته می‌شود یا خیر؟ حتی اینکه تعداد موارد مرگ روزانه ما به بالای صد نفر برسد، اصلا دور از انتظار نیست اگرچه که میزان مرگ مشابه موج دلتا و روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مرگ تایید شده رسمی هم محتمل نیست، اما به نظر می‌رسد عددی بین ۱۰۰ نفر تا ۵۰۰ نفر مرگ روزانه تایید شده خواهیم داشت که این عدد تابع این است که منحنی تا کی رو به بالا برود و از چه زمانی شروع به پایین آمدن کند و آیا بیمارستان‌های ما اشباع شوند یا خیر، چون اگر تعداد افراد بستری زیاد شود و کمبود دارو و اکسیژن مشابه پیک‌های گذشته اتفاق بیفتد، تعداد مرگ می‌تواند به مراتب  بالاتر  برود.»
 

روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، به شدت نزولی شده است

روزنامه ابتکار به بازتاب سخنان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و نوشت: روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شامل بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تهویه در محیط‌های سربسته عمومی به شدت نزولی شده است. به گزارش ایرنا، بر اساس نمودارهای وزارت بهداشت که از ۲۹ دی تا ۹ بهمن ۱۴۰۰ را در بر می‌گیرد، روند رعایت پروتکل‌ها در روزهایی که شاهد شیوع سویه اومیکرون در کشور هستیم، آن طور که باید رضایت‌بخش نیست. روند رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی از ۲۲ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که مراکز ورزشی، بدترین شرایط را دارند. استفاده از ماسک، یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با گردش سویه اومیکرون است. در حالی که گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد استفاده از ماسک در مراکز ورزشی و نانوایی‌ها، در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. بر اساس نمودارهای وزارت بهداشت، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با توجه به شیوع اومیکرون، چندان مناسب نیست. بر اساس این گزارش، در حال حاضر هفت شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا به من بدهکار نیست

روزنامه شرق به گفت وگو با مهدی آذرسینا نوازنده، آهنگ‌ساز پرداخت و نوشت: من در روزهای کرونایی نیز دست از کار برنداشته‌ام و همچنان به فعالیت مشغول هستم. در همین ایام، چهار جلد کتاب تکمیلی در باب موسیقی کودک برای بچه‌ها به رشته تحریر درآوردم. این کتاب با نام «موسیقی برای کودکان» از سوی نشر «عارف» به چاپ رسید. همچنین کلاس‌های مختلفی ازجمله تربیت مربی و ارائه مفاهیمی مانند تلفیق، شناخت شعر و وزن در حوزه موسیقی ایران برگزار کردم. چنانچه می‌دانید چند سال پیش نیز کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟ (تننای شعر سپید)» را نوشتم و منتشر کردم. در آن مفهوم، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی دارم و دوره‌های بسیاری برگزار شده است. به نگارش و آموزش مشغول هستم و تنها کاری که انجام نمی‌دهم، ساززدن است. به دلیل مشکلاتی که برای دستم پیش آمده، امکان دردست‌گرفتن ساز را ندارم. دیگر به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانم روی صحنه بروم و ساز بنوازم، اما همان‌طور که گفتم فعالیت‌های دیگر مرتبط با موسیقی را ادامه می‌دهم. سعی کردم مانند تمام مردم با سبک جدید زندگی کنار بیایم. پیش‌تر نیز اشاره کردم من به دلیل مشکلات دستم، امکان ساززدن ندارم، اما اگر هم مشکلی نبود، مانند دیگر هنرمندان، ناگزیر بودم خودم را با شرایط جدید وفق بدهم. چنین نیز کردم و به فعالیت‌های گوناگونی مانند تألیف کتاب و برگزاری کلاس‌های آموزشی پرداختم. نگارش چهار جلد کتاب کار آسانی نیست و نیازمند صرف زمان و انرژی فراوانی است. «ریتم»، «ساز و آواز»، «تئوری موسیقی» و «داستان‌های همراه موسیقی»، چهار جلد مجموعه «موسیقی برای کودکان» را تشکیل می‌دهند. مقالات فراوانی هم نوشتم؛ ازجمله دو، سه مقاله درباره آقای شجریان تألیف کردم. هر کجا حس کردم وجودم لازم است و می‌تواند مثمر ثمر باشد، ورود و دخالتی داشته‌ام؛ کار کردم، نوشتم، گفتم و برنامه‌های آنلاین گذاشتم. در مراسم بزرگداشت استاد «شهریار»، شاعر نامدار، دو ساعت به صورت آنلاین صحبت کردم. شاید در ظاهر به من ارتباط پیدا نکند، اما ۲۷ شهریور سالگرد «شهریار» و روز شعر و ادب پارسی از من دعوت شد تا سخنرانی کنم. سعی کردم به اشکال مختلف در صحنه حضور داشته باشم و اندک تأثیری بگذارم.

سه دلیل برای جدی گرفتن اومیکرون

خبرگزاری میزان به گفت وگو با مجید مختاری عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پرداخت و آورد: یکی از دلایلی که ما تاکید داریم که افراد خطر ابتلا به کووید را نپذیرند و مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند این است که ابتلا به این بیماری با عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی همراه است، می‌تواند برای هر فردی خطر مرگ را به همراه داشته باشد و فشار بسیاری را به سیستم بهداشت و درمان وارد کند. چندی پیش یک پزشک متخصص اعلام کرد که کسی که فکر می‌کند اومیکرون یک سرماخوردگی ساده است باید به او گفت عوارض زیادی با یک سرماخوردگی ساده برای انسان‌ها باقی نمی‌ماند، اما در مواجهه با ویروس کرونا که سبب‌ساز این پاندمی شده است می‌دانیم با عوارض زیادی در آینده مواجه خواهیم شد. بر طبق مطالعاتی که در خصوص اومیکرون در کشورهای مختلف از جمله آفریقای جنوبی و سایر کشورها که از پیک این بیماری عبور کرده اند، انجام شده مرگ‌ومیر و بستری در مبتلایان به این سویه به ویژه اگر واکسینه شده باشند و دز یادآور را هم دریافت کرده باشند، بسیار کم‌تر از مبتلایان به سویه دلتا است. البته این موضوع لازم به ذکر است که اومیکرون در افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، سن بالاتری دارند، واکسینه نیستند و یا واکسیناسیونشان کامل نشده می‌تواند بیماری خطرناکی باشد و سبب بستری و بروز علائم و عوارضی شود که سویه دلتا به همراه داشته است.  در خصوص اومیکرون نگرانی در رابطه با آن دسته از بیمارانی که است که در گروه‌های پرخطر قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمن قلبی، نارسایی کلیوی، نارسایی تنفسی، بیماری‌های انسدادی ریوی، سرطان، بیماری‌های شدید روماتیسمی و نقص مادرزادی سیستم ایمنی و همچنین اشخاصی که تحت شیمی درمانی و کورتون درمانی هستند، اشاره کرد.

خطر واکسن‌گریزی در طغیان اومیکرون

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: یافته‌های آماری نشان می‌دهد قله‌های مرگ در اثر اومیکرون در کشورهای مختلف بالاتر از قله‌های مرگ در اثر سویه دلتای کرونا است. اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان ‌که به‌صورت اختصاصی به مسائل مربوط به کرونا می‌پردازد اعلام کرد برخلاف تصور اولیه برخی کارشناسان‌ که مرگ ناشی از اومیکرون را ناچیز می‌پنداشتند، موج اومیکرون در آمریکا عدد مرگ روزانه را به ۳۸۹۵ رساند. درحالی‌که بیشترین مرگ ثبت‌شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸نفر بود.
این اپلیکیشن با انتشار گزارشی تصویری از داده‌های آماری مربوط به کشورهای مختلف اثبات کرد قله مرگ روزانه اومیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸برابر بلندتر از دلتا است. این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه چهار برابر، در استرالیا سه برابر و در سوئد دو برابر است.  اومیکرون تا ۸۰درصد موارد بدون علامت است عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: اومیکرون تا ۸۰درصد موارد بدون علامت و علائم آن شبیه سرماخوردگی است.

بی تفاوتی به واکسن، کرونا را سرکش کرد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با جلال رحمانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداخت و نوشت: در حال حاضرتمام مبتلایان به کرونا را اُمیکرون در نظر می‌گیریم، روز هشتم بهمن حدود ۴۰۰ نفر تست مثبت کرونا داشتیم که این امر نشان می‌دهد وارد پیک ششم شده‌ایم، دیگر نمی‌توانیم بگوییم پیک ششم کرونا ما را تهدید می‌کند بلکه پیک ششم به ما حمله کرده است.  اگر یک نفر به سویه اُمیکرون کرونا مبتلا شود تمام خانواده نیز مبتلا می‌شوند چراکه بیماری سرایت پذیری بالایی دارد، اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند ممکن است به وضعیت نارنجی برسیم. درحالی رحمانی از احتمال شیوع پیک ششم کرونا در قزوین خبر می‌دهد که آمارهای ابتلا بر اثر کرونا در قزوین به طور نگران کننده‌ای رو به افزایش است، طی روز جمعه ۸ بهمن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین شناسایی و ۳۶ نفر نیز در این مدت بستری شدند؛ همچنین شنبه ۹ بهمن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین شناسایی و ۴۱ نفر نیز در این مدت بستری شدند؛ با احتساب این تعداد بستری‌ها، کل بیماران بستری در سطح بیمارستان‌های استان قزوین تا روز شنبه به ۱۳۷ نفر رسیده و نباید نسبت به این امر بی‌تفاوت بود.

افزایش ابتلای کادر درمان به کرونا طی روزهای اخیر

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با محمد طالب پور، رییس بیمارستان سینا پرداخت و نوشت: در ۴۵ روز اخیر یک یا دو بیمار کرونایی بیشتر نداشته ایم که در هفته اخیر این تعداد به ده مورد هم رسیده است و در هفته اخیر حدود دو مورد بستری داشته ایم. عددهای مراجعین و بستری ها هنوز بسیار کم است اما سیر مراجعین نشان دهنده شروع یک پیک است و به مرور تعداد مراجعان رو به زیاد شدن است.  زمانی که دلتا در دنیا مطرح شد، پس از بیست روز همه جا دچار درگیری شده بود، اما زمانی که اومیکرون در دنیا شناخته و مطرح شد، تا حدود دوماه خبری از درگیری قابل توجه با بیماری در ایران نبود، به نظر می‌رسد این مساله به واسطه واکسیناسیون استثنایی بوده که در ایران انجام شده است. درست است که واکسیناسیون در ایران با شش ماه تاخیر انجام شد و تا آن زمان بسیاری از مردم فوت کردند، اما زمانی که واکسیناسیون به صورت جدی شروع شد، عملا در طی سه ماه نزدیک به ۸۵ درصد مردم واکسینه کامل شدند و حتی بسیاری واکسیناسیون دز سوم را هم انجام دادند.   شاید بتوان گفت منحصر به فرد است که با این شدت و سرعت واکسیناسیون انجام شود و این مساله باعث شد چرخه گردش ویروس شکسته شده و علی رغم اینکه اومیکرون در دنیا در حال بیداد کردن بود، تاکنون چندان بروزی در کشور ما نداشته باشد، به این دلیل که سطح ایمنی مردم بالا بود. اما این ایمنی دائمی نیست و به مرور زمان اومیکرون خودش را نشان می‌دهد. در واقع اومیکرون نتوانسته خودش را نشان بدهد تا اینکه سطح ایمنی جامعه در حال افول قرار گرفته است. برای مبارزه با این بیماری باید دز سوم را افرادی که هنوز تزریق نکرده اند هرچه سریعتر انجام دهند و اگر دوباره بتوانیم سطح ایمنی جامعه را بالا ببریم امیکرون تظاهرات واضحی نخواهد داشت.  

جمع‌بندی

برخلاف تصور جهانی مبنی بر خفیف بودن سویه اُمیکرون، بستری و مرگ ناشی از این بیماری در برخی کشورها حتی بیش از سویه دلتا گزارش شده است. در شبانه‌روز گذشته در ایران این رقم افزایش چشمگیری داشته است به طوری که  ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. بنابراین ضرورت توجه به خودمراقبتی برای پیشگیری از شیوع گسترده اُمیکرون و عبور از پیک ششم بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد چراکه در غیر این صورت  مرگ و میر و بستری شدن مبتلایان دوباره افزایش خواهد یافت. 

برچسب‌ها مسعود مردانی آسترازنکا سید ابراهیم رییسی کووید-19 اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسعود مردانی آسترازنکا سید ابراهیم رییسی مسعود مردانی آسترازنکا سید ابراهیم رییسی کووید 19 اصلاح طلبان بیمار جدید مبتلا پروتکل های بهداشتی شهرستان در وضعیت وزارت بهداشت رعایت پروتکل ها استفاده از ماسک مقابله با کرونا میکرون در کشور گزارشی نوشت پیک ششم کرونا سویه ا میکرون پرداخت و نوشت کرونا در کشور گفت وگو بیمارستان ها وضعیت نارنجی دز سوم واکسن ششم کرونا موارد ابتلا واکسن کرونا نشان می دهد ا میکرون ۶ ساعت مرگ روزانه قرار دارند روند رعایت محدودیت ها بستری شدن روز گذشته سویه دلتا بخش ها مرگ و میر واکسن ها بستری ها رسانه ها ستاد ملی تزریق دز استان ها کووید ۱۹ گزارش ها برابر ا موج ششم بر اساس باعث شد شده اند بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۱۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • هالند هیولا است، منتظر لروی سانه هستم!‏
  • پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان! / توصیه مهم پلیس به شهروندان
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان
  • باند پنجه طلا در همدان منهدم شد