Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:53:32 GMT

آیا مشکل پزشکان خانواده در استان فارس حل خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۲۲۵۳

آیا مشکل پزشکان خانواده در استان فارس حل خواهد شد؟

براستی مشکل پزشکان خانواده در شیراز و سایر شهرستان های فارس چه زمانی حل خواهد شد؟ گناه مردم شیراز و بیماران چیست که باید تاوان مشکلات حوزه بهداشت و درمان را بپردازند؟ افزایش پرداختی از جیب مردم در دورانی که این پزشکان دست از کار می کشند را چه کسی جبران خواهد کرد؟ چگونه می توان انتظار داشت که فارس به عنوان استان پایه  مجری پزشک خانواده باشد و در عین حال مردم آن بار دست از کار کشیدن پزشکان را نیز بر دوش بکشند؟ چرا خواسته این پزشکان یکبار برای همیشه رفع نمی شود و چرا باید این چالش هر سال تکرار شود؟

نشست سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعضای انجمن پزشکان عمومی شیراز

برای حل چالش های پزشکان خانواده استان فارس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  اخیرا در دیدار با اعضای انجمن پزشکان عمومی شیراز وعده  پیگیری برای رفع چالش های پزشکان خانواده استان در مجموعه وزارت بهداشت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به اهمیت اقدامات پزشکان خانواده در استان گفت: پزشکان خانواده به عنوان سربازان خط مقدم در جبهه سلامت، نقش موثری در ارتقای سلامت مردم استان دارند، بنابراین ضرورت دارد مسوولان وزارت بهداشت، نگاه ویژه ای به رفع چالش ها و دغدغه های آنان داشته باشند.

سید وحید حسینی  با بیان اهمیت خدمات پزشکان و پیراپزشکان در جامعه افزود: با تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت در بحران کرونا، جایگاه پزشکی در جامعه ارتقا یافته و نقش پزشکان خانواده در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا به دلیل ارتباط اولیه با بیماران و مراجعان، پررنگ تر بوده است.

او با اشاره به گسترش شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور، بر تلاش برای آگاه سازی افراد جامعه در امر خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و پرفشاری خون تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست حمایت خود را برای پیگیری چالش های پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در مجموعه وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: تمامی موارد مطرح شده و نظرات و پیشنهادهای این نشست به مسوولان مربوط در وزارت بهداشت منتقل می شود.

در این نشست پیرامون مسایل مرتبط با ارایه خدمات از سوی پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، سامانه الکترونیکی «سیب»، سرانه مراقبان سلامت، کسورات و مطالبات، تعرفه های بیمه ای و شاخص های بهداشتی گفت و گو و تبادل نظر شد.

برنامه پزشک خانواده از سال ۹۱ در فارس اجرایی شده و فراز و فرودهای فراوانی داشته است.نشست ستاد راهبردی پزشک خانواده شهری ارائه خدمات آن در استان فارس از سوی پزشکان را از اول خرداد سال ۹۹  اختیاری اعلام کرد. همین اختیاری شدن برنامه پزشک خانواده به نوعی پذیرش شکست اجرای این برنامه بود و گوشزدی برای مسوولان حوزه بهداشت و درمان که تا قبل از آماده نبودن زیرساخت های اجرای یک طرح بزرگ مانند پزشک خانواده نباید دست به ساختارهای بهداشت و درمان بزنند.

تجمیع بیمه ها و هماهنگی شرکت های بیمه گذار و همچنین اصلاح پرداخت ها به پزشکان کلید اصلی تداوم و موفقیت پزشک خانواده است موضوعی که هیچگاه در استان فارس به درستی اجرا نشد و زمینه شکست برنامه پزشک خانواده را رقم زد، خلاء تجمیع بیمه ها موضوعی است که موجب شده برنامه پزشک خانواده به صورتی ناقص در فارس اجرا شود ، همین نواقص می‌تواند شهروندان را در مراجعه به پزشک خانواده دچار مشکل کند.

 برای اجرای خوب و کامل پزشک خانواده چند بعد و بازوی اجرایی موضوع باید با هماهنگی فعالیت کنند که عدم هماهنگی در این حوزه سالها بیماران را در شیراز و دیگر شهرهای فارس در چنبره پزشک خانواده گیر انداخت و سوهان روح بیماران شد طوری که پزشک خانواده که همه جا نسخه شفا بخش برای نظام سلامت تلقی می شود هر روز با چالشی تازه در شیراز و استان فارس همراه شد، پزشک خانواده با هماهنگی و تعامل و در یک مسیر قرار گرفتن سیاست گذاران در وزارت بهداشت ، بیمه ها و شرکت های بیمه گذار و در نهایت مردم به سرانجام مطلوب می رسد.

به نظر می رسد باید در رفتار و کارکردهای پزشک خانواده اصلاحاتی  ایجاد شود ، زیر ساخت های پزشک خانواده باید تکمیل شود ، موضوع تجمیع بیمه ها هنوز به طور کامل اجرا نشده این از جمله مسایلی است که اجرای طرح پزشک خانواده را با دشواری و مشکل مواجه کرده است.

تامین تجهیزات فنی و راه اندازی پرونده الکترونیک برای بیماران نیز نیاز به شتاب بخشی دارد ، برنامه های موازی با پزشک خانواده در مناطقی از کشور در حال اجرا است که با پزشک خانواده همخوانی ندارد ، این برنامه ها باید تجمیع شود و در یک قالب قرار گیرد.

برچسب‌ها طرح پزشک خانواده فارس بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح پزشک خانواده فارس بهداشت و سلامت طرح پزشک خانواده فارس بهداشت و سلامت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی برنامه پزشک خانواده پزشکان خانواده وزارت بهداشت استان فارس چالش ها بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور

ایسنا/خراسان شمالی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی از توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور در سال گذشته خبر داد.

دکتر سعید کریمی در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های درمانی که با حضور مدیران ارشد خراسان شمالی امروز، ۸ اردیبهشت ماه انجام شد، رویکرد کنونی دولت را توسعه عدالت در سلامت ذکر و عنوان کرد: کاهش فاصله مناطق محروم و برخوردار از رویکردهای وزارت بهداشت است و بدین منظور تدابیر مهمی را در حوزه رشد شاخص های بهداشتی مناطق محروم اتخاذ کرده است.

وی افزود: استان خراسان شمالی در تعالی نظام سلامت و توسعه عدالت در این حوزه به خوبی عمل کرده و بررسی رشد شاخص‌های مبین این موضوع است.

کریمی با اشاره به استراتژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار، عنوان کرد: یکسان سازی تعرفه بخش دولتی و بخش خصوصی، پرداخت حق مقیمی به پزشکان، برداشتن سقف کارکرد پزشکان، اصلاح طرح قاصدک، کاهش مالیات پزشکان از جمله اقداماتی است که برای جان گیری بخش دولتی و رفع مشکلات مناطق محروم از جمله خراسان شمالی انجام شده است.

وی نیاز دست یافتن به توسعه یافتگی را داشتن برنامه و کارنامه ذکر و بیان کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی در دولت سیزدهم انقلاب بزرگی رخ داده است و در حوزه نیروی انسانی نیز عملکرد بسیار خوبی به ثبت رسیده به نحوی که سال گذشته ۲۰۰۰ پزشک عمومی و تعداد قابل توجهی پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور توزیع شده است.

کریمی همه اقدامات انجام شده را ارزشمند خواند و گفت: اقدامات و دستاوردهای این حوزه در راستای تحقق رویکرد نظام سلامت بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟