Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:31:10 GMT

پاکستان، ظرفیت جدید تجارت خارجی خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۲۸۰۱

پاکستان، ظرفیت جدید تجارت خارجی خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایرنا، این موضوع در نشست روز یکشنبه کمیته تجارت خارجی استانداری خراسان رضوی مطرح شد و مسوولان اقتصادی خراسان رضوی اعلام کردند که پاکستان پنجمین مقصد صادراتی خراسان رضوی و نهمین کشور تامین کننده اقلام مورد نیاز این استان است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست گفت: در هدف‌گذاری ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیارد دلاری صادراتی استان برای سال ۱۴۰۰ سهم پاکستان حدود ۵۲ میلیون دلار و برای سال آینده ۶۵ میلیون دلار است اما ظرفیتهای روابط تجاری خراسان رضوی با پاکستان بیشتر از این اعداد است و می توان این کسری را از طریق ایالت پنجاب و لاهور جبران کرد.

علی غفوری مقدم افزود: ۷۰ درصد ظرفیتهای اقتصادی لاهور به بخش کشاورزی و ۳۰ درصد به بخش صنعت اختصاص دارد و شهر لاهور به عنوان مرکز ایالت پنجاب از ۲ هزار واحد صنعتی برخوردار است.

وی اضافه کرد: هیاتی تجاری قرار است از پاکستان در مشهد حضور پیدا کند که متشکل از فعالان اقتصادی در بخشهای مختلف تولیدی اعم از کاشی و سرامیک، صنایع ساختمانی، صنایع غذایی، قطعات خودرو، فرش و موکت، لوازم خانگی و مبلمان است که مشهد در این زمینه از ظرفیتهای زیادی برخوردار است.

آمادگی خراسان رضوی برای برپایی نمایشگاه اختصاصی در لاهور 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سابقه برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در کراچی پاکستان به سالهای ۸۲، ۸۵ و ۸۸ و در لاهور به سال ۹۱ می رسد، خراسان رضوی آمادگی برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران را در لاهور طی سال ۱۴۰۱ دارد و قرار است شهریور ماه سال آینده نمایشگاهی در کراچی پاکستان برگزار شود.

محمد احسانی افزود: پیشنهاد شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در لاهور پاکستان در نیمه دوم سال آتی است که در این راستا شرکت نمایشگاهی مشهد آمادگی کامل برای برگزاری این نمایشگاه را دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده برای کشور افغانستان، تمرکز امسال شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بر پاکستان و شناسایی ظرفیتهای توسعه تجارت با آن کشور است و آبان ماه امسال هم ۲۳ نفر از صاحبان صنایع خراسان رضوی در نمایشگاه کراچی حضور یافتند و تجربه خیلی خوبی را پشت سر گذاشتند که منجر به انعقاد تفاهمنامه هایی بین صاحبان صنایع در این استان با تجار پاکستانی شد.

او آمادگی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در خصوص پذیرش یا اعزام هیات تجاری به پاکستان و حمایتهای مالی از این بخش را اعلام کرد.

سعید سیفی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد نیز در این نشست آمادگی این شرکت را برای برگزاری نمایشگاه در لاهور به صورت تهاتر اعلام کرد و گفت: در سال ۹۱ شرکت نمایشگاه ایران در لاهور اقدام به برپایی نمایشگاه کرد و در همان سال پاکستان نمایشگاهی در مشهد برپا نمود که تکرار این اتفاق برای ۲ طرف سودمند خواهد بود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به این که لاهور دومین شهر بزرگ و پرجمعیت پاکستان است ظرفیتهای خوبی برای تجارت با آن منطقه وجود دارد، از سوی دیگر کل واردات سالانه کالا به پاکستان بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال است که سهم ایران از این میزان کمتر از یک درصد است.

کاظم شیردل افزود: با توجه به این که پاکستان و هندوستان هم مرز هستند و شرکای بزرگ پاکستان، چین و امارات هستند می توان از ظرفیت پاکستان برای توسعه تجارت با این ۲ کشور در سایه حمایتهای دستگاه های حاکمیتی در حوزه تجارت و صادرات بهره گرفت.

ظرفیتهای مدیریت حج و زیارت برای خدمت به زائران پاکستانی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پاکستان ظرفیت بزرگی دارد و زیارت یک مزیت بسیار گسترده استان خراسان رضوی است، ۲۰ درصد از جمعیت پاکستان شیعه اند اما زیارت در این کشور مختص شیعیان نیست و غیرشیعیان نیز آمادگی و علاقه مندی در این بخش دارند.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: لازم است دستگاه دیپلماسی برای بسط و گسترش حضور زائران در مشهد تلاش لازم را داشته باشد و نسبت به انجام فعالیتهای مشابه راه اندازی خطوط هوایی و پروازهای مستقیم اهتمام ورزد.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیتی که در خصوص زیارت در ایالت پنجاب وجود دارد، ۱۱۰ هزار زائر از این ایالت برای مشهد عدد کمی است و امیداریم با حمایتهایی که از طریق استان انجام می گیرد بتوان این عدد را به سقف حداقل یک میلیون نفر در سال رساند.

جواد شاد با اشاره به این که در مورد زیارت ۲ موضوع مطرح است افزود: معمولا زائران پاکستانی که برای زیارت بارگاه منور رضوی می آیند، از مشهد به زیارت اعتاب مقدسه دیگر به ویژه زیارت حرم امام حسین (ع) نیز مشرف می شوند و مدیریت حج و زیارت استان آمادگی خدمت رسانی به هر ۲ نوع زیارت زائران پاکستانی را دارد.

وی اضافه کرد: صرف دادن ویزا به زائران پاکستانی برای خدمت رسانی به آنان کفایت نمی کند و باید برای خدمت رسانی از زمان صدور ویزا تا برگشت زائران از ایران برنامه ریزی کرد تا بتوان به اهداف اقتصادی لازم و اهداف فرهنگی که پاسخگوی تمایلات و نیازمندیهای زائران باشد دست یافت.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ۲۷۰ دفتر زیارتی و بیش از ۱۳ هزار مدیر راهنمای زیارت زیر نظر مدیریت حج و زیارت استان گفت: تحقق این مهم نیاز به آن دارد که بتوان در ایالت پنجاب دفاتری را هماهنگ و خدماتی که نیاز است از طریق این دفاتر به زائران ارایه داد.

شاد، خدمات سازمان حج و زیارت به زائران پاکستانی را شامل حمل و نقل زمینی و هوایی، اسکان، تغذیه و تدارکات مورد نیاز، تامین روحانی کاروان، مداحی و تغذیه براساس طبع و میل آنان ذکر کرد.

صنایع خراسان رضوی آماده تجارت با پاکستان

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اشتراکات بین ۲ کشور در صنعت نساجی قابل توجه بود و امکان تبادل تجربیات و محصولات در این زمینه وجود دارد.

خانی زاده افزود:با توجه به این که خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با ۶ هزار واحد صنعتی و معدنی استان در ارتباط بوده و بسیاری از صنعتگران عضو این خانه هستند می توان بستر ارتباطات ۲ جانبه و نشستهای بین تجار خراسان رضوی و پاکستانی را فراهم کرد.

عجم از معاونت اقتصادی شهرداری مشهد نیز در این نشست با اشاره به وجود بسته های سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی متنوع در این کلانشهر برای جذب سرمایه گذاران پاکستانی گفت: در سوابق روابط خراسان رضوی با کشور پاکستان سه سند همکاری شهرداری با کراچی و هفت سند همکاری با لاهور پاکستان وجود دارد.

نماینده دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی دارد که از این تعداد فقط ۱۳ نفر پاکستانی هستند و این مشکل به سختگیریهای وزارت علوم پاکستان در خصوص ارزیابی مدارک دانشجویی که از دانشگاه های ایران دانش آموخته می شوند باز می گردد.

صالحی نیا افزود: دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه لاهور پاکستان برای تاسیس شعبه ای در لاهور یا سایر نقاط ایالت پنجاب را دارد.

سفر هیات تجاری از لاهور به ایران

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور هم گفت: رییس اتاق بازرگانی لاهور و هیات همراه آن که قوی ترین اتاق بازرگانی پاکستان را تشکیل می دهند و بیش از ۲۵ هزار عضو دارد با دعوت رسمی اتاق بازرگانی تهران در اسفندماه امسال سفری به برخی از شهرهای ایران از جمله مشهد خواهد داشت که این سفر فرصتی برای توسعه همکاریهای اقتصادی خراسان رضوی با کشور پاکستان است.

محمدرضا ناظری افزود: قرار است بهمن ماه جاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در لاهور پاکستان برگزار شود که شرکت نمایشگاهی از خراسان رضوی نیز درصدد برآمده نمایشگاهی با محوریت کالاهای ایرانی در نیمه اول سال آینده در لاهور برگزار کند که بهتر است که برگزاری نمایشگاه هم در لاهور و هم در کراچی توسط خراسان رضوی برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به ایجاد چند پرواز مستقیم از ایران به پاکستان و  آمار ۱۱۰ هزار نفری از زائران ایالت پنجاب پاکستان که در سال ۱۳۹۸ به مشهد سفر کردند اظهار امیدواری کرد با پایان یافتن کرونا و ایجاد پروازهای مستقیم بیشتر در مسیر ایران و پاکستان بتوان زائر بیشتری را روانه مشهد کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور با اشاره همخوانی برخی بخشهای سیستم آموزشی ۲ کشور ایران و پاکستان گفت: هم اینک در جذب دانشجوی پاکستانی در رشته های پزشکی و مهندسی در ایران مشکلی وجود ندارد و جذب دانشجوی بیشتر بستگی به تلاش بخش بین الملل دانشگاه های ایران نیز دارد اما در صورتی که جذب دانشجو در رشته خاصی با مشکل مواجه است دانشگاه مربوطه برای حل مشکل، مورد را به صورت کتبی به کنسولگری ایران در پاکستان اعلام کند.

ناظری با اشاره به اقبال زیاد به محصولات آستان قدس رضوی در پاکستان، صادرات بیشتر این محصولات به کشور پاکستان را خواستار شد.

توسعه مراودات خارجی، راهبرد دولت سیزدهم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از سیاستهای راهبردی دولت سیزدهم، توسعه و افزایش مراودات خارجی است و عملکرد چند ماهه گذشته از دولت هم این مهم را به وضوح نشان داد.

مرتضی اشرفی افزود: مدتی است که سیاستهای روابط خارجی در خراسان رضوی تدوین و برنامه ریزی شده است به نحوی که حداقل هفته ای یک بار به صورت حضوری یا وبیناری در خدمت کشورهای همسایه باشیم.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی تاکنون راهبرد مشخصی برای حوزه خارجی نداشته که امید است این نقیصه با کمک اتاق بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد و دستگاه های اجرایی جبران شود و در تمام زمینه ها مدل و راهبرد مشخصی تعیین شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پاکستان ظرفیتهای خوبی برای تجارت با خراسان رضوی دارد که نیاز است این ظرفیتها در استان عارضه یابی و آسیب شناسی شود در مقابل این استان رتبه های نخست را در حوزه های کشاورزی و دامداری داشته است اما نیاز شدیدی به نهاده دامی نیز دارد که پاکستان می تواند تامین کننده این نیاز استان باشد.

اشرفی افزود: ذائقه مردم خراسان رضوی با برنج پاکستانی شکل گرفته است و این محصول در استان خواهان زیادی دارد و می توان با عارضه یابی در این بخش تجارت با پاکستان را در این حوزه افزایش داد.

وی با اظهار خرسندی از افزایش پروازهای مستقیم بین ایران و پاکستان گفت: امید است توسعه این پروازها بسترساز استحکام روابط بین ۲ کشور باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برپایی نمایشگاه، ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط خارجی است و ما از هر چه بیشتر برگزار شدن این رویدادها استقبال می کنیم و حتی در زمینه تهاتر نمایشگاه نیز آمادگی داریم.

اشرفی افزود: لازم است در نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در اردیبهشت ماه سال آینده در لاهور انجمنهای گردشگری خراسان رضوی نیز حضور موثر داشته باشند.

برچسب‌ها مشهد جمهوری اسلامی ایران پاکستان آستان قدس رضوی افغانستان چین دولت اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران دانشگاه فردوسی مشهد ایران لاهور شیعه تجارت دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد جمهوری اسلامی ایران پاکستان مشهد جمهوری اسلامی ایران پاکستان آستان قدس رضوی افغانستان چین دولت اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران دانشگاه فردوسی مشهد ایران لاهور شیعه تجارت دولت سیزدهم شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نمایشگاه اختصاصی کالای ایران برپایی نمایشگاه اختصاصی دانشگاه فردوسی مشهد زائران پاکستانی خراسان رضوی ایران در لاهور اتاق بازرگانی شرکت نمایشگاه لاهور پاکستان ایالت پنجاب حج و زیارت سال آینده ۲ کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۲۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت

سعید خسروجردی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: سال گذشته افزون بر ۶ میلیون و ۷۴۲ هزار قطعه جوجه ریزی در ۱۲۹ مرغداری فعال این شهرستان برای تولید این میزان گوشت مرغ صورت گرفته بود.

او افزود: تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران شهرستان، از عوامل اقبال این قشر تولید کننده به افزایش جوجه‌ریزی بود که موجب رشد تولید گوشت مرغ و عرضه آن در بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی در داورزن در ۲ سال اخیر با فعال شدن پنج واحد مرغداری با ظرفیت ۳۵ هزار قطعه و ایجاد ۲ واحد مرغداری جدید با ظرفیت ۸۰ هزار قطعه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود امسال بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان غربی خراسان تولید شود.

خسروجردی بیان کرد: از سویی بزرگترین مرغداری غرب خراسان با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه که سال ۱۴۰۱ در شهرستان داورزن پروانه تاسیس گرفته بود اکنون با تکمیل مراحل ساخت و تجهیز، پروانه بهره برداری خود را دریافت کرده است و به زودی با آغاز فعالیت جوجه ریزی، توان تولید مرع این منطقه را افزایش قابل توجهی خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴