Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@13:58:24 GMT

چطور به یک مکانیک حرفه‌ای تبدیل شویم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۳۰۵۳

چطور به یک مکانیک حرفه‌ای تبدیل شویم؟

حال کافی است بدانید که تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی در کارخانه برای‌تان جذابتر است یا ترجیح می‌دهید یک مغازه مکانیکی خودرو برای خودتان دست‌و‌پا کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید، در این نوشتار همراه ما باشید تا به دنیای مکانیک‌ها سر بزنیم و با این شغل بیشتر آشنا شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دست به آچار هستید؟ وقتی در خانه چیزی خراب می‌شود، شما آن را تعمیر می‌کنید؟ اگر جواب این دو پرسش مثبت باشد، پس مکانیک بودن در خون شماست! 

حال کافی است بدانید که تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی در کارخانه برای‌تان جذابتر است یا ترجیح می‌دهید یک مغازه مکانیکی خودرو برای خودتان دست‌و‌پا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید، در این نوشتار همراه ما باشید تا به دنیای مکانیک‌ها سر بزنیم و با این شغل بیشتر آشنا شویم.
تحصیلات دانشگاهی برای شغل مکانیک:
شما چه با تحصیلات دانشگاهی چه بدون مدرک دانشگاهی می‌توانید مکانیک شوید. در صورتی که دارای مدرک دانشگاهی این رشته باشید در هر کارگاه و کارخانه صنعتی می توانید مشغول به کار شوید. اما اگر از شاگردی در مغازه‌های مکانیکی شروع کنید یا در آموزشگاه‌های فنی، تعمیر ماشین‌آلات را یاد بگیرید، می‌بایست کار آزاد را انتخاب کنید. ناگفته نماند که تحصیلات بیشتر، دلیل بر درآمد بالاتر نخواهد بود و این تجربه و قدرت حل مسئله شماست که تعیین‌کننده میزان درآمدتان است. 
به هر ترتیب اگر به دانشگاه بروید و مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، باید به ریاضی و فیزیک علاقه‌مند باشید. اگر این شرایط را دارید، می توانید در یکی از حوزه‌های زیر ادامه تحصیل داده و مشغول به کار شوید:
1- مکانیک حرارت و سیالات:
یکی از گرایش‌های استخدام مهندس مکانیک، مکانیک حرارت و سیالات است. با انتخاب این رشته به زبان ساده به کار در زمینه تهویه مطبوع، سیستم‌های آب‌و‌فاضلاب و گرم‌کننده‌های داخل ساختمان‌ها می‌پردازید. همچنین دانشجویان این رشته طراحی نیروگاه‌ها، موتورهای احتراق و موتورهای درونسوز اتومبیل را نیز یاد می‌گیرند.

2- مکانیک جامدات:
مهندس مکانیک جامدات می‌تواند ماشین‌های فرز، تراش، چاپ و سیستم‌های قدرتی و دینامیکی اتومبیل‌ها را طراحی کند. همچنین در بخش‌های مربوط به کنترل پرواز هواپیما هم می‌تواند مشغول به کار باشد.

3- مکانیک دریا:
هرآنچه مربوط به ساخت اصولی کشتی باشد را به مهندس مکانیک دریا یا کشتی می‌سپارند.

4- مکانیک ساخت و تولید:
طراحی بهینه قطعات و طراحی قالب‌ها وظیفه مهندس مکانیک با گرایش ساخت و تولید است.

 

5- مکانیک ماشین‌آلات صنعتی:
همچنین از هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای نیز می‌توانید وارد رشته مکانیک ماشین‌آلات صنعتی شوید و در صورت تمایل  در دانشگاه نیز در همین رشته ادامه تحصیل دهید. احتمالا شنیده‌اید که کارخانه‌ها همواره با مشکل فرسودگی و کارکرد نادرست تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه هستند. کسی که می‌تواند این ابزارآلات را تعمیر، نگهداری، نصب، بازرسی و مونتاژ کند، مکانیک ماشین‌آلات صنعتی است.

6- تکنسین مکانیک:
اگر تمایلتان به سمت کارهای فنی است و عاشق تعمیرکردن و نگهداری از دستگاه‌ها هستید، تکنسین مکانیک شوید. به این ترتیب با دیپلم فنی هم می‌توانید وارد بازار کار شوید. تکنسین مکانیک در تیم نت یا تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها کار می‌کند و انجام کلیه امور مربوط به تعمیرات مکانیکی و نگهداری از تجهیزات تولیدی با اوست.

7- مکانیک خودرو:
تعمیر خودرو از شغل‌های پرطرفدار و پولسازی است که هم به قوای بدنی مناسبی احتیاج دارد هم علاقه و اشتیاق. چراکه بدون اینکه عاشق بوی تند بنزین باشید و از سیاه شدن لباس‌کارتان لذت نبرید، نمی‌توانید در این شغل بمانید. 
برای اینکه به مکانیک خودرو تبدیل شوید، باید توانایی کارهای فنی را داشته باشید و از تعمیر کردن لذت ببرید. از طرفی با تحصیلات دانشگاهی نیز می‌توان وارد این حوزه شد. فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک درس بخوانند و وارد کارخانه‌های خودروسازی مثل ایران خودرو و سایپا شوند. همچنین امکان تحصیل در رشته مکانیک خودرو در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش نیز امکان‌پذیر است.
اما اگر حوصله درس و دانشگاه را ندارید، هیچ نگران نباشید. چراکه بهترین راه یادگیری مکانیک خودرو آموزش دیدن از یک استادکار و کارآموزی در مکانیکی‌های بزرگ است. همچنین مراکز زیر نظر فنی‌و‌حرفه‌ای نیز مهارت‌های مربوط به تعمیرات خودرو را آموزش می‌دهند.

 

مهارت‌های یک مکانیک حرفه‌ای:
یک مکانیک حرفه‌ای بسیار به مسائل ایمنی اهمیت می‌دهد و برای پیشگیری از خرابی‌های بزرگ‌تر مدام به بازرسی تجهیزات و ابزارآلات می‌پردازد. این شخص قدرت تجسم خوبی دارد و همه چیز را می‌‌تواند سه‌بعدی ببیند.

مکانیک حرفه‌ای دارای مهارت‌های زیر است:

 

توانایی حل مسئله                                                          قدرت تجسم بالا علاقه‌مند به مباحث فنی دانش فنی و ایمنی بالا ارتباط خوب با همکاران و تعامل با مشتری توانایی تشخیص عیوب و پیشگیری از خرابی‌ها تحمل فشار کاری (در مواقعی که نیاز به تعمیرات سنگین باشد)

وظایف مکانیک‌ چیست؟
رشته مکانیک رشته‌ای پایه‌ و مادر است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دارای گرایش‌های متنوعی است. در نتیجه وظایف هر کدام از این گرایش‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

طراحی ماشین‌آلات و ابزارهایی مثل پمپ‌ها، خودروها، هواپیماها، کشتی‌ها، موتورها، لوله کشی‌ها تحلیل عملکرد و عیب‌یابی ابزارآلات، جلوگیری از فرسودگی تجهیزات، بهبود عملکرد قطعات، اطمینان از عملکر صحیح ابزارآلات ساخت قالب‌ها، قطعات و..... کنترل کیفیت عملکرد دستگاه‌ها

شخصیت مکانیک های حرفه ای چگونه است؟
برای اینکه مکانیک شوید، باید با این کار جور دربیایید. از روبه‌رو شدن با چالش‌های مختلف لذت ببرید و از تعمیر و سرهم‌بندی تجهیزات ذوق کنید!

شخصیت یک مکانیک به شرح زیر است:

علاقه‌مند به کارهای یدی علاقه‌مند به فیزیک و ریاضیات توجه به جزئیات ارتباط اجتماعی خوب قدرت جسمی زیاد قدرت تخیل و تجسم بالا توانایی مدیریت بحران و دارای حوصله لازم برای حل مسائل پیچیده

درآمد و بازار کار مکانیک چگونه است؟
اگر در رشته مکانیک درس بخوانید، همه جا جای شماست. از کارخانه‌هایی با سیستم‌های مربوط به تصفیه آب و فاضلاب گرفته تا ساخت ربات‌ها، وسایل حمل‌و‌نقل زمینی، پالایشگاه‌ها، تاسیسات حرارتی و تعمیرات خودرو به یک مکانیک حرفه‌ای نیاز دارند.
یک مهندس مکانیک می‌تواند سمت‌های گوناگونی داشته باشد. از یک طراح تازه‌کار قطعات گرفته تا مدیریت تعمیرات و نگهداری را یک مهندس مکانیک می‌تواند انجام دهد. بسته به اینکه در چه نوع صنعتی و با چه سابقه‌ای مشغول به کار باشید، بین ۶ تا ۲۰ میلیون تومان درآمدتان خواهد بود. حتی اگر شما به عنوان یک مهندس مکانیک بدون سابقه هم مشغول کار به کار شوید میتوانید درآمد خوبی داشته باشید.
امکان اشتغال در نمایندگی های خودرو برای افرادی که به این شغل به عنوان مکانیک نمایندگی علاقه مند هستند امکان پذیر میباشد.
از طرفی در صورتی که در تعمیر خودروها کاربلد و حرفه‌ای باشید و کسب‌ و‌ کاسبی خودتان را راه بیندازید، درآمدتان بیشتر از این حرف‌ها خواهد شد. البته به شرطی که واقعا کارتان را بلد باشید و ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنید.
در کنار برخورداری از مدارک دانشگاهی معتبر و یا کسب تجربه و مهارت کافی در این زمینه میتوانید با ورود در  کاریابی مجاری ایران استخدام و جستجوی آگهی های استخدام تهران و سایر شهرستانها مطلع باشید.
حال بیایید در آخر گشت و گذارمان در دنیای مکانیک‌ها به خارج از کشور برویم و ببینیم در کشورهای مختلف میانگین حقوق یک مهندس مکانیک در سال چقدر است؟

آمریکا: ۸۲ هزار دلار آلمان: ۷۸ هزار دلار استرالیا: ۱۰۷ هزار دلار کانادا: ۷۰ هزار دلار

سخن پایانی
همانطور که گفتیم دست به آچار بودن مهم‌ترین مشخصه مکانیک‌ها است. آن‌ها عاشق تعمیر و نگهداری از وسایل مختلف هستند و انگار آفریده شده‌اند برای اینکه ما نگران خرابی هیچ چیز نباشیم!
اگر شما هم این ویژگی را در خودتان می‌بینید، برای استخدام در بازار کار مکانیک‌ها آماده باشید.
اگر درس این رشته را بخوانید با چند ماه کارآموزی می‌توانید به سرعت در کارتان جا بیفتید. اگر هم بدون درس و مدرسه وارد این حوزه شده‌اید، آستین‌ها را بالا بزنید و از شاگردی پیش استادکاران ماهر شروع کنید. مطمئن باشید که اگر این کار را یاد بگیرید به درآمد خوبی خواهید رسید.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: یک مکانیک حرفه ای ماشین آلات صنعتی یک مهندس مکانیک مکانیک خودرو مشغول به کار رشته مکانیک کارخانه ها هزار دلار علاقه مند مکانیک ها حرفه ای کار شوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انریکه: زود قهرمان می‌شویم، خوشحالم

به گزارش "ورزش سه"، پاری سن ژرمن در بازی هفته سی و یکم لیگ فرانسه به مصاف لوهاور رفت و با نتیجه 3-3 به تساوی دست پیدا کرد.

پی‌اس‌جی در صورت برد در بازی امشب فاصله امتیازی با موناکو رده دومی را افزایش می‌داد و به قهرمانی زودهنگام دست پیدا می‌کرد.

با این تساوی قهرمانی پاری سن ژرمن حداقل برای یک هفته به تاخیر افتاده و لوئیس انریکه امیدوار است تیمش قهرمانی در لیگ فرانسه را قطعی کند.

پی‌اس‌جی اکنون 70 امتیازی است و موناکو 58 امتیاز به دست آورده است. اکنون تنها یک امتیاز دیگر می‌تواند قهرمانی آن‌ها قطعی کند و حتی اگر موناکو فرداشب نتواند لیون را شکست دهد، قهرمانی تیم انریکه را قطعی می‌کند.

لوئیس انریکه درمورد تساوی در بازی امشب گفت:"در این نوع مسابقات هیجان زیادی وجود دارد، اتفاقات زیادی می‌افتد، ما سه گل مقابل تیمی دریافت کردیم که بسیار کارآمد بود. در این مسابقه تحت فشار بودیم. هواداران از این نوع بازی‌ها رضایت دارند."

عملکرد تیم؟

ما چند اشتباه مرتکب شدیم اما موقعیت‌های زیادی داشتیم، تلاش زیادی کردیم، بازی را به خوبی تمام کردیم. می‌‌توان گفت که تقریباً قهرمان هستیم حتی اگر از نظر امتیازات هنوز به این نتیجه نرسیده باشیم.

احساس قهرمانی زودهنگام؟

ما از اینکه زودتر از موعد قهرمان شدیم، خوشحالیم. معتقدم زمانی که یک مربی بتواند قدرت خود، میل به جنگیدن و این واقعیت را که هرگز تسلیم نمی‌شود، به بازیکنانش منتقل کند، تیم بسیار خوبی شکل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • چگونه بعد از فوت یک نفر از دارایی‌های کامل او باخبر شویم؟
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • چگونه بعد از فوت متوفی، از دارایی کامل او باخبر شویم؟! + فیلم
  • نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر
  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • انریکه: زود قهرمان می‌شویم، خوشحالم
  • خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است