Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قالب مناظره‌ای اقتصادی با همکاری خبرگزاری تسنیم و رادیو گفت‌وگو، با حضور موافقان و مخالفان ورود LPG به سبد سوخت، دلایل این دو گروه مورد تشریح و بحث و بررسی قرار گرفت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ورود LPG به سبد سوخت خودروها موضوعی است که در این روزها که کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه سال 1401 است، به موضوعی داغ بین موافقان و مخالفان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که این موضوع از سوی دولت در لایجه بودجه نیامده، برخی از نمایندگان در مجلس تلاش دارند، بندی را به لایحه بودجه اضافه کنند مبنی بر اینکه دولت در سال آینده مکلف به تخصیص LPG در سبد سوخت خودروها شود.

این موضوع در قانون بودجه 1400 نیز در بندی درج شده بود، اما نه دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی فعالیت خود و نه دولت سیزدهم در ماه‌های ابتدایی فعالیت خود، حاضر به اجرای این تکلیف قانون بودجه نشد و مسئولان امر، قابل اجرا نبودن و دارای اشکالات متعدد بودن این طرح را دلیل عدم اجرای آن اعلام کردند.

از اینرو، مناظره‌ای بین موافقان و مخالفان ورود LPG به سبد سوخت خودروها با همکاری خبرگزاری تسنیم و رادیو گفت‌وگو با حضور "نوید خاصه‌باف" کارشناس انرژی، "خلیل علی‌عسگری" کارشناس انرژی و مدیر اجرایی اتحادیه سوخت های جایگزین ، "رضا رحیمی" کارشناس اقتصادی، "غلامرضا باقری" مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز و "علی محمودیان" رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین برگزار شد که مشروح آن در ادامه آورده شده است.

رحیمی: دلیل شکست سیاست ورود LPG‌ در دهه 70 شمسی کمبود منابع تأمین LPG بود

رضا رحیمی، کارشناس انرژی در ابتدای مناظره گفت: بحث LPG‌ و استفاده از آن در خودروها در دهه 70 برای بار اول شروع شد، تا جایی پیش رفت، زیرساخت‌هایی احداث شد، اما رفته رفته که این سوخت شروع به قالب شدن کرد و استقبال از آن زیاد شد، با توجه به کمبود منابع تأمین LPG به مشکل خورد و موجب شد تا این سیاست شکست بخورد.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت سالها با توسعه پارس جنوبی و احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گاز مایع مازاد داریم و شاهد بی‌نظمی‌هایی که توزیع LPG کشور هستیم و در طی سنوات گذشته همواره شاهد ایجاد صف‌هایی در تأمین LPG‌ مورد نیاز بخش خانگی بوده‌ایم؛ از اینرو از حدود 2 سال پیش به نظر رسید که بهترین منبع مصرفی که برای LPG مازاد وجود دارد این است که برای سوخت خودرو تخصیص داده شود.

رحیمی: بیش از 6 میلیون تن LPG مازاد داریم که بهترین محل مصرف آن در سبد سوخت خودروها است

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "حدود 12 میلیون تن در سال تولید LPG‌داریم"، گفت: مقدار نیازی که برای مصرف خانگی داریم، نهایتا 700 تا 800 هزار تن در سال است، مقداری که می توانیم صادر کنیم 4 تا 5 میلیون تن است و مابقی به صورت مازاد وجود دارد که هر ساله مقدار زیادی فلر می شود و مقدار زیادی هم در خطوط لوله تزریق می شود.

وی ادامه داد: با بررسی هایی که انجام شد، مشخص شد که بهترین منبع مصرف بین واحدهای PDH و سوخت خودرو و سایر منابع مصرف، سوخت خودرو است.

علی‌عسگری: مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود؛ ورود LPG به سبد سوخت تکرار یک سیاست‌گذاری اشتباه است

در ادامه این مناظره، خلیل علی عسگری، مدیر اجرایی اتحادیه سوخت های جایگزین اظهار داشت: در یک دروه ای، حدود شاید 20 و اندی سال پیش، بحث LPGدر کشور مطرح شد؛ این بحث زمانی که مطرح شد برای 100 هزار تاکسی پیش بینی شده بود و اعلام شده بود که گاز LPG اضافه به اندازه مصرف در 100 هزار تاکسی را داریم اما به دلیل عدم نظارت دقیق و عدم برنامه ریزی خوب، کار از دست خارج شد و تعداد خودروهای LPG سوز از 100 هزار دستگاه فراتر رفت و انقدر تقاضا بالا رفت که اعلام کردند که دیگر منبعی برای توزیع وجود ندارد.

وی افزود: تولیدکنندگانی وارد این صنعت شده بودند، اما وقتی سیاست توزیع LPG در سبد سوخت شکست خورد، مجبور شدند به ثمن بخس قطعات و تجهیزات خود را به خارج از کشور مثل ترکیه واگذار کنند؛ اینجاست که مثل معروف می گوید "مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود"، ما نباید کاری راکه یکبار انجام داده‌ایم و تبعات آن را می دانیم، دوباره وارد آن شویم.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "ورود LPG به سبد سوخت تکرار یک سیاست‌گذاری اشتباه است"، گفت: اینکه سوخت LPG مازادی داریم که آن‌را وارد سبد سوخت کنیم، کار درستی نیست؛ LPG ماده اولیه بسیاری از محصولات با ارزش افزوده بیشتر است، محصولاتی که در صنایع مختلفی چون کشاورزی، غذایی، پزکشی، ساختمانی و ... کاربرد دارند.

* عسگری: ورود LPG به سبد سوخت خودرو بدترین گزینه برای مصرف LPG مازاد است

وی ادامه داد: این موضوع که LPG مازادی داریم که به علت آنکه تاکنون برنامه‌ریزی درستی نکرده‌ایم، سرمایه گذاری نکرده‌ایم و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، بدترین گزینه استفاده از آن که ورود آن به سبد سوخت خودرو است را انتخاب کنیم، اصلا رویکرد منطقی و درستی نیست و به صلاح کشور نیست.

علی‌عسگری در خصوص قیمت LPG در جهان گفت: قیمت LPG در جهان در حال افزایش است چرا که با توجه به امهیت ارزشمند این ماده، مصرف آن به سرعت در حال افزایش است؛ حال اگر ما بخواهیم LPG را وارد سبد سوخت خودرو کنیم، باید یک ماده ارزشمند را با سوبسید گسترده وارد چرخه کنیم و اگر روزی بخواهیم آن را به دلیل افزایش قیمت جهانی صادر کنیم، چون خود را در یک چرخه معیوب وارد کرده‌ایم نمی توانیم به سادگی LPG سوبسید دار را از چرخه مصرف در خودرو کنار بگذاریم تا جمع کنیم.

وی افزود: انتظار می رود وقتی می خواهیم طرحی را پیشنهاد دهیم، کار مطالعاتی کنیم، نه اینکه طرحی خام را مطرح کنیم و که بر مبنای آن وارد مسیری شویم که صلاح نیست؛ اگر مسیر را درست انتخاب نکنیم، بهترین راننده هم باشیم، هیج ارزشی ندارد، چرا که در نهایت در مسیری اشتباه حرکت کرده‌ایم.

خاصه‌باف: ورود LPG به سبد سوخت خودروها، آثار زیان‌بار گسترده‌ای برای 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کشور در صنعت CNG در پی دارد

در ادامه این مناظره، نوید خاصه‌باف، کارشناس انرژی با طرح این سوال که "با وجود دعوت از موافقان ورود LPG به سبد سوخت به این مناظره، اینکه فقط یک موافق حاضر شده، آیا این یک استراتژی رسانه‌ای است؟"، گفت: ما اگر میراث‌دار خون شهدا هستیم، نباید منافع ملی را کنار بگذاریم و بخواهیم با کارهای رسانه‌ای، یک موضوعی که برخلاف منافع ملی است را توجیه‌پذیر جلوه دهیم.

وی افزود: حضرت آقا امروز در دیدار با فعالان اقتصادی به صراحت نکاتی را فرمودند که باید سرلوحه کار همه ما باشد؛ عزیانی که در مجلس در مورد ورود LPG به سبد سوخت دارند دفاع می کنند به این فرمایشات حضرت آقا به استفاده از صنایع پایین دستی برای حاشیه سود و صادرات بیشتر، توجه کرده‌اند؟

خاصه‌باف با بیان اینکه "وقتی مقام معظم رهبری به مزیت‌های نسبی کشور اشاره و تأکید دارند، باید ما هم گوش به فرمان ایشان در این مسیر درست اقتصادی باشیم"، گفت: تفسیری که موافقان ورود LPG به سبد سوخت خودروها از عنوان اتوگاز دارند، تفسیر اشتباهی است، چه کسی گفته معنای اتوگاز یعنی LPG وارد سبد سوخت خودروها شود؟

وی ادامه داد: وقتی ما دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم، مقایسه ما با کشوری مثل ترکیه یک مقایسه نادرست است؛ وجود منابع عظیم گاز طبیعی و دارا بودن زیرساخت عظیم خطوط لوله گاز در کشور مزیت نسبی ایران است و ورود LPG به سبد سوخت خودروها، آثار زیان‌بار گسترده‌ای برای 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کشور در صنعت CNG در پی دارد.

خاصه‌باف:  ورود 2 میلیون تن LPG به سبد سوخت خودروها 13 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه پنهان اضافه می‌کند

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "همه مشکلات به خاطر تحریم نیست و وضعیت امروز می توانست بهتر باشد اگر تصمیمات غلط‌ نمی‌گرفتیم"، گفت:  یکی از تصمیمات غلط در گذشته ورود LPG به سبد سوخت خودروها بوده و تصمیم برای سبد سوخت کشور و تعیین تکلیف آینده فرآورده‌های تولیدی مثل LPG یک تصمیم کارشناسی است که اگر موافقان طرح وورد LPG به سبد سوخت خودروها اعتقادی به مباحث کارشناسی داشتند باید در مناظره‌ای که دعوت شده بودند حضور پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: مزیت کشور ما استفاده از سوخت CNG در سبد سوخت خودروها است و LPG قابلیت تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنایع پایین دستی را دارد.

خاصه‌باف با اشاره به طرح ورود 2 میلیون تن LPG به سبد سوخت خودروها گفت: اگر این 2 میلیون تن وارد سبد سوخت خودروها شود، 13 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه پنهان دارد؛ که همین عدد می تواند برای توسعه واحدهای PDH هزینه شود که پروپیلن تولید کند و پروپیلن تولیدی جایگزین پروپیلن وارداتی شود.

وی افزود: اشاره به صف‌های توزیع گاز مایع برای خانوارهای فاقد دسترسی به شبکه سراسری گاز طبیعی شد که این موضوع قابل حل است و طرح مشخصی برای آن وجود دارد، می‌توانیم با اجرای طرح انتقال گازطبیعی NG به روش مادر دختر، به ارزان‌ترین قیمت و بدون نیاز به سرمایه‌گذرای بالا، تمامی سیستان و بلوچستان را دارای گاز کنیم و این طرح جایگزین حمل کپسول‌های گاز مایع خواهد شد و گاز مایع صرفه‌جویی شده را نیز می‌توان صادر کرد.

رحیمی: بحث اتوگاز، تکرار یک اشتباه نیست، بلکه استفاده از تجربه گذشته است

در ادامه این مناظره، رضا رحیمی، کارشناس انرژی اظهار داشت: مطالبی که در خصوص موافقت با ورود LPG به سبد سوخت خودروها در رسانة‌های مطرح شده، ناشی از مطالعات طولانی مدتی است که انجام گرفته و برداشت ما این است که استقبال خوبی هم از سمت مردم شده است.

وی افزود: از دلایلی که ما به این موضوع اصرار داریم که LPG مجددا در بحث سبد سوخت وارد شود، این است که بر اساس مطالعات تطبیقی که انجام داده‌ایم، 25 کشور عمده مصرف کننده اتوگاز در سراسر دنیا وجود دارند؛ اتوگاز بحث مصرف گاز در خودرو است که اولین بار چون LPG بوده با اسم اتوگاز آن‌را می شناسند و در دنیا روال شده است.

رحیمی با بیان اینکه "بحث اتوگاز، تکرار یک اشتباه نیست، بلکه استفاده از تجربه گذشته است تا راهکارهای بهتری که می توانیم را اعمال کنیم"، گفت: LPG که در دهه 70 در کشور راه اندازی شد، بدون برنامه ریزی بوده و بعدا هم کار از مسیر خارج شد؛ اما در قانون بودجه سال 1400 این موضوع کاملا کنترل شده بود، فقط در خودروهای حمل و نقل عمومی و یا در نقاطی که در نزدیکی پالایشگاه‌های تولید LPG هستند، به کار گرفته شود و در آیین نامه اجرایی هم که دولت تهیه کرده بود، بحث استفاده در مبادی نزدیک پالاشگاه ها عنوان شده بود که بحث درستی است.

رحیمی: با ورود LPG به سبد سوخت در مواقع التهاب قیمت بنزین، تعداد مردم ناراضی کمتر می‌شوند

رحیمی بحث امنیت سبد سوخت را بحث مهمی دانست که با ورود LPG به سبد سوخت خودروها حاصل می‌شود و گفت: در سال 98 تغییر قیمت ناگهانی بنزین اتفاق افتاد و مردم ناراضی شدند، اگر LPG وارد سبد سوخت شود، تعداد عمده ای از مردم را در حدی که می توانیم پوشش می‌دهیم تا از LPG استفاده کنند و در چنین مواقعی مثل سال 98، تعداد افراد ناراضی به مراتب کمتر می‌شود. 

وی افزود: در خصوص دارا بودن منابع گازی، نمونه اش کشور روسیه است که منابع عظیم گازی دارد و هم از CNG استفاده می کند و هم از LPG به صورت همزمان استفاده می‌کند؛ همچنین ترکیه به عنوان اولین کشور به خاطر مقدار مصرف LPG در خوردروها مطرح است که 75 درصد نیاز‌ LPG خود را وارد می‌کند که اینها تمام در بحث امنیت سبد سوخت است.

رحیمی با بیان اینکه "اگر کرونا نبود آلایندگی هوای کلانشهرها بسیار بیشتر بود"، گفت: در سالهایی که کرونا نبود در زمستان روزهای بسیاری به خاطر آلایندگی بالای کلانشهرها تعطیل می‌شد در صورتی که اتوگاز سوخت پاک است و اگر وارد خودروها شود، کمک بسیاری به بحث کاهش آلایندگی هوا خواهد کرد.

رحیمی: LPG در کنار CNG است نه در رقابت با آن

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "دو علت عمده برای مخالفت با توسعه اتوگاز وجود دارد"، گفت: یکی بحث تعارض منافعی است که به خاطر برداشت‌های اشتباهی که صورت گرفته، متولیان و فعالان صنعت CNG فکر می کنند اگر LPG به سبد سوخت خودروها بیاید با CNG رقابت می‌کند در صورتی که LPG در کنار CNG خواهد بود و ورود آن به سبد سوخت خودروها، کمک رسان توسعه CNG است.

وی افزود: دلیل عمده بعدی برای مخالفت، تعارض منافع وزارت نفت است چرا که تمامی منافع حاصل از صادرات اتان، پروپان، گوگرد و پنتان به صورت 100 درصدی به وزارت نفت می‌رسد و این وزارتخانه مخالف ورود LPG به سبد سوخت خودروها بوده و یم خواهد تمامی آن را صادر کند و یا به پتروشیمی ها بفروشد تا منافع آن به صورت 100 درصد به خودش برسد؛ در صورتی که سهم وزارت نفت از فروش سایر فرآورده‌های نفتی 14.5 درصد است.

محمودیان: دلیل استفاده غیرمجاز از LPG در خودروها قیمت ارزان آن است

در ادامه این مناظره، علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین که به صورت تلفنی در میزگرد شرکت کرد، اظهار داشت: در خصوص ورود یا عدم ورود LPG به سبد سوخت خودروها نه موافق صد در صد هستم و نه مخالف صد در صد هستم.

وی افزود: زمانی که مصوبه تخصیص دو میلیون تن LPG به سبد سوخت خودروها در مجلس شکل گرفت، یکی از دلایل این بود که بعضا در برخی نقاط کشور، خودروها برای سوخت گیری دچار حادثه می شدند و دیل آن توزیع غیررسمی و غیراستاندارد LPG بود؛ بر اساس جلسات مختلف برای حل این معضل، قرار شد این میزان از نیاز به سمت ساماندهی حرکت کند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین تصریح کرد: بعد از اینکه گاز طبیعی وارد منازل شد، سهم مصرف دو نوع سوخت در کشور کاهش یافت؛ یکی نفت سفید و دیگری گاز مایع که هر دو روندی نزولی داشتند، روند نزولی مصرف نفت سفید ادامه داشت اما روند نزولی مصرف گازمایع از جایی متوقف شد و جای خود را به روند ثابت داد که نشان می داد این میزان گاز در بخش غیررسمی خودرو مصرف می شود و دلیل مصرف غیرمجاز LPG در خودروها، قیمت ارزان آن بود و بحث امنیت سبد سوخت و محیط زیست و تکنولوژی و غیره مطرح نبود و ملاک اصلی نبود.

وی ادامه داد: در اکثر کشورها LPG مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌را به سبد سوخت خودروها آورد، جایگاه ایمن احداث کرد و به صورت استاندارد آن را توسعه داد اما یک "اما" دارد و آن، پیش فرش نحوه قیمت‌گذاری است.

محمودیان: سود 3 برابری جایگزینی بنزین و گازوئیل با CNG نسبت به LPG

محمودیان با بیان اینکه "سیاست‌گذاری و نحوه قیمت‌گذاری در هر کشوری با دیگر کشورها متفاوت است"، گفت: نحوه قیمت گذاری و سیاست گذاری هر کشوری با کشور دیگر فرق دارد و ما نمی توانیم خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم و بگوییم چون ترکیه این کار را کرده، با رفتار و سیاست گذاری ترکیه باید عمل کنیم.

وی افزود: اگر از بعد اقتصادی نگاه کنیم، در جایگزینی با CNG‌و LPG، هر چه قدر در LPG صرفه جویی شود در CNG دو برابر صرفه جویی می شود و در مقایسه با CNG، سوخت LPG‌ مزیتی ندارد؛ در خصوص آلایندگی نیز، کاهش ذرات معلق در استفاده از CNG در مقایسه با LPG بیشتر است و اگر از بعد جایگزینی با بنزین بسنجیم، جایگزینی بنزین و گازوئیل با CNG نسبت به جایگزینی با LPG، سود سه برابری ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین با بیان اینکه "ما باید تدبیری بیندیشیم که از درس‌های تاریخی گذشته درست بگیریم تا تاریخ تکار نشود"، گفت: ما امروز در تعریف سبد سوخت دچار عارضه هستیم و نهادهای قانون گذار باید با استناد به برنامه پنج ساله ششم که به صراحت اعلام کرده سهم قیمت گذاری حامل های انرژی به چه صورت باید باشد، تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

محمودیان: ناکام‌ماندن در استفاده بهینه از CNG به خاطر قیمت‌گذاری نادرست بوده است

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سایت رسمی NGV GLOBAL، قیمت بنزین در ایران 1500 تومان، LPG به میزان 120 تومان و CNG به میزان 450 تومان است؛ این قیمت به ترتیب در روسیه 20700 تومان برای بنزین، 12 هزار تومان برای LPG‌ و 210 تومان برای CNG‌ است؛ همچنین در هلند بنزین 43000 تومان، 24000 تومان برای LPG و 1590 تومان برای CNG‌است، این رقم در فرانسه هم به این صورت است که 54000 تومان برای بنزین، 30000 تومان برای LPG و 220 تومان برای CNG است و صحبت اینجاست که یکی از دلایلی که در سبد سوخت CNG ناکام مانده‌ایم و نتوانسته‌ایم از گاز طبیعی به درستی استفاده بحث قیمت‌گذاری درست است و تا زمانی که قیمت‌گذاری درستی نداشته باشیم و سلیقه‌ای عمل کنیم، به سمت رفتارهای پوپولیستی و فضاسازی‌های رسانه‌ای که فاقد نگاه کارشناسی و فنی است می‌رویم.

محمودیان با بیان اینکه "اگر قیمت‌گذاری LPG و CNG واقعی باشد نیاز به بحث‌های اینچنینی نیست"، گفت: اگر امروز حدود 700 هزار خودروی LPG سوز در کشور داریم به خطار این است که LPG را با قیمت 120 تومان عرضه می‌کنیم که البته کار مثبت مجلس در در این طرح افزایش قیمت به 1000 تومن بوده اما باید این قیمت‌گذاری و LPG مدنظر در جایی مصرف شود که به‌خاطر سیاست‌گذاری غلط در گذشته شکل گرفته، اول باید ببینیم که آیا می‌توانیم تأمین سوخت LPG تعداد 700 هزار خودرویی که غیرمجاز مصرف می‌کنند را سامان‌دهی کنیم بعد بیاییم برای ابعاد بزرگتر و اهداف بزرگتر طرح تعریف کنیم.

علی عسگری: چه دلیلی برای نادیده گرفتن این همه ظرفیت در صنعت CNG وجود دارد؟ 

خلیل علی عسگری، کارشناس انرژی و مدیر اجرایی اتحادیه سوخت های جایگزین در ادامه این مناظره اظهار داشت: خطای تاریخی ورود LPG به سبد سوخت خودروها را نباید دوباره تکرار کنیم؛ اگر در ترکیه خودروهای LPG سوز وجود دارد، ما نباید آن را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهیم، ما یک کشور مستقل با شرایط مخصوص به خودمان هستیم و این قیاس ایران و ترکیه در بحث LPG یک قیاس مع‌الفراق و نادرست است.

وی افزود: ما بزرگترین دارنده منابع گازی جهان هستیم، نباید سطح خودمان را آنقدر پایین بیاوریم که با کشورهایی که اصلا گاز ندارند خودمان را مقایسه کنیم؛ کسانی که می‌خواهند طرحی برای آینده انرگی کشور تعریف کنند، باید نجیده طرح‌ریزی کنند و شرایط کشور را به صورت جامع بسنجند.

این کارشناس انرژی عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها را دلیل اصلی سیاست‌گذاری‌های اشتباه قیمتی دانست و گفت: ما اسناد بالادستی را باید ملاک قرار دهیم و مزیت‌های نسبی کشور را بسنجیم؛ قرار نیست بد را با بدتر مقایسه کنیم، بلکه باید بد را با خوب مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: آیا قبول داریم که 2600 جایگاه سی ان جی در کشور داریم؟ قبول داریم که 23 میلیون مترمکعب در روز CNG را جایگزین مصرف بنزین کرده‌ایم؟ آیا قبول داریم که تمام زیرساختهای عرضه CNG در کشور آماده است؟ آیا قبول داریم که صنعت CNG یک صنعت بومی‌سازی شده در کشور است؟ آیا قبول داریم که در این صنعت چندین هزار نفر در حال فعالیت هستند؟ اگر پاسخ تمامی این سوالات که مثبت است را می‌دانیم، پس چه دلیلی برای نادیده گرفتن این همه ظرفیت وجود دارد؟ 

علی‌عسگری: داریم بدون زیرساخت و بدون وجود استانداردهای لازم، یک اشتباه تاریخی را دوباره تکرار می کنیم

علی‌عسگری با بیان اینکه "هیج دلیلی وجود ندارد که ظرفیت‌های کشور را در بررسی ها و طرح‌ریزی ها مغفول بگذاریم"، گفت: در حال حاضر که 23 میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، با زیرساخت‌هایی که وجود دارد ظرفیت عرضه 40 میلیون مترمکعب در روز CNG را داریم؛ در حالی که برای عرضه LPG هیچ زیرساختی وجود ندارد، استاندارد ساخت جایگاه و تبدیل خودرو را نداریم و می خواهیم بدون زیرساخت و بدون وجود استانداردهای لازم، یک اشتباه تاریخی را دوباره تکرار می کنیم.

وی افزود: می‌خواهیم با ورود LPG به سبد سوخت خودروها، بزرگترین سوبسید را به مردم بدهیم و داریم شرایطی را به وجود می‌اوریم که اگر در آینده به هر دلیلی بخواهیم این سوبسید را برداریم، بک بحران درست می‌شود.

علی‌عسگری: می‌توان 50 تا 70 درصد سبد سوخت حمل‌و نقل کشور را از CNG‌ تأمین کنیم

مدیر اجرایی اتحادیه سوخت های جایگزین با بیان اینکه "LPG یک سرمایه ملی است و باید بهترین استفاده را از آن داشته باشیم"، گفت: ما نباید بیاییم بدون مطالعه، LPG را وارد سبد سوخت خودروها کنیم، بلکه می‌توانیم از این ماده ارزشمند در جاهای بهتری استفاده کنیم؛ در مورد LPG هیچ مطالعات جامعی در کشور صورت نگرفته و تمام حرف‌ها و آمارها بر اساس صحبت‌هایی است که بر مبنای کار مطالعاتی نیست، برای تصمیم‌گیری در زمینه LPG باید کار مطالعاتی جامعی صورت بگیرد تا از شیر پالایشگاه تا باک خودرو را جز به جز و پارامتر به پارامتر دیده شود.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم CNG بر اساس یک کار مطالعاتی است، CNG در شروع کار، مطالعاتی 3000 صفحه ای داشته که یک مطالعات جامع است و در این مطالعات عنوان شده که ایران بدون هیچ دخالتی توانایی این را دارد که بین 50 تا 70 درصد حمل و نقل خود را از CNG تأمین کند.

باقری: نمی‌توان روی LPG به عنوان یک سوخت پایدار حساب کرد

در ادامه این مناظره، غلامرضا باقری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان اینکه "ورود LPG به سبد سوخت خودروها از از منظر فنی، زیرساخت، انطابق با اسناد بالادستی و از منظر حاکمیتی قابل نقد و بررسی است"، گفت: در موضوع سبد سوخت خودروها، قیاس کشور ما با دیگر کشورها قیاس مع‌الفارق است، کشور ترکیه گاز ندارد و ناچار است برای تنوع سبد سوخت، از LPG استفاده کند و کشورهای دیگری چون امریکا و عربستان دارند روی LPG برای توسعه پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ همچنین روسیه قبا بحث آزادسازی را در سوخت انجام داده و ما نمی‌توانیم در شرایط نظام یارانه‌ای، مسائل را ارزیابی کنیم.

وی افزود: LPG ماده بسیار باارزشی است و می‌تواند به عنوان سوخت هم استفاده شود اما برای کشور زیان‌بار است؛ مشتریان آن در دنیا نیز بیشتر از بنزین است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز خاطرنشان کرد: می‌توان LPG را وارد سبد سوخت خودروها کرد اما باید برای احداث زیرساخت‌های لازم، ذخیره سازی، خودروها، نصب تجهیزات و ... سرمایه گذاری بسیاری عظیمی انجام داد؛ پس می توان وارد سبد سوخت خودروها کرد اما باید دید به چه قیمتی این‌کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: حتی اگر برای تاکسی‌ها هم اقدام به ورود LPG به سبد سوخت خودروها کنیم؛ هیچ مزیتی نسبت به CNG‌ ندارد و نه از سمت استفاده‌کنندگان و نه از سمت تولیدکنندگان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چون نمی توان به عنوان یک سوخت پایدار روی آن حساب کرد.

باقری: روی طرح ورود LPG به سبد سوخت خودروها مهندسی ارزش نشده است

باقری تصریح کرد: اگر LPG در واحدهای پتروشیمی مصرف شود، محصولات متنوع و ارزآوری بیشتر حاصل این رویکرد است و نیازهای ما را در پروپیلن برطرف می‌کند.

وی افزود: ورود LPG به سبد سوخت خودروها نه از بحث اقتصادی قابل تأیید است و نه با اسناد بالادستی انطباق دارد و ورود‌ آن به سبد سوخت خودروها مصداق خام سوری و حرام کردن سرمایه ملی است و همچنین مغایر با سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای دو دهه اخیر کشور است؛ ورود‌ آن به سبد سوخت خودرو مغایر با تکمیل زنجیره ارزش است و وافعا روی این طرح، کار مهندسی ارزش انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز تصریح کرد: توسعه سوخت در بحث گازطبیعی می تواند به صورت معمولی، CNG‌و LNG باشد که جایگزین LPG می‌شود.

باقری با بیان اینکه "اصلا ورود مجلس و دولت عزیز به یک فرآورده پایین دستی در شان آنها نیست"، گفت: LPG محصول واحدهایی است که اغلب برای بخش خصوصی است و اینکه دولت و مجلس دارند اینگونه آن را تعیین تکلیف می‌کنند، مخالف اصل 44 است؛ همچنین اینکه می‌گویند LPG‌ در پالایشگاه‌ها فلر می‌شود درست نیست، LPG در کوره‌های پالایشگاهی به عنوان سوخت، سوزانده می‌شود.

وی افزود: اگر حتی می خواهیم LPG را جایگزین کنیم، باید جایگزین نفتا در پتروشیمی‌های خوراک مایع شود و بعد نفتا را برای افزایش بنزین مورد استفاده قرار دهیم.

مزایای بسیار بالای تخصیص LPG برای تولید پروپیلن

 

در پایان این مناظره نیز، نوید خاصه‌باف، کارشناس انرژی اظهار داشت: بهتر است کسانی که موافق ورود LPG به سبد سوخت خودروها هستند در چنین مناظره‌هایی حضور پیدا کنند تا از موضع فنی و تخصصی، همیدگر را به اغنا برسانیم.

وی افزود: اگر شما بروید برنج را در کرمان و اصفهان هم تولید کنید، امکان‌پذیر است اما آیا مزیت نسبی دارد؟ برای اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور باید تصمیمات درست و کارشناسانه اتخاذ شود.

خاصه‌باف خاطرنشان کرد: فقط در این 2 میلیون تن LPG که اصرار دارند با قیمتی مشخص عرضه شود، 13 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت خواهد شد، اگر این 13 هزار و 500 میلیارد تومان تبدیل به واحد PDH شود که ظرف دو سال به تولید پروپیلن برسد، در یک‌سال فعالیت بیش از 25 هزار میلیارد تومان عایدی نصیب کشور خواهد کرد و اشتغال‌زایی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سوخت خودرو سوخت خودرو کارشناس انرژی مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ورود LPG به سبد سوخت خودروها 13 هزار و 500 میلیارد تومان ورود LPG به سبد سوخت خودرو ورود LPG به سبد سوخت آن به سبد سوخت خودرو ادامه این مناظره موافقان و مخالفان کار مطالعاتی سرمایه گذاری خودروها شود مقایسه کنیم میلیون تن LPG سیاست گذاری سبد سوخت قیمت گذاری 2 میلیون تن یک اشتباه علی عسگری گاز طبیعی گاز مایع تکرار یک LPG مازاد بر اساس صنعت CNG برای LPG

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟