Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان و استان سیستان و بلوچستان است که همه‌ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

این تالاب در سال ۱۳۶۲ خورشیدی بنا به پیشنهاد یکی از اهالی روستای دمبدف به نام «دادکریم شیخ زاده» و با کمک اهالی و بودجه شخصی و حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشاورزی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تالاب در اوایل به دلیل بارندگی‌های خوب باعث سرسبزی منطقه شد و توانست پرندگان مهاجر و غیربومی را به خود جلب کند.

از آنجا که وجود پلانگتون‌های گیاهی در آب‌های شور موجب می‌شود تا رنگ‌ آب‌ تغییر کند، پلانگتون موجود در تالاب لیپار هم باعث شده تا آب این دریاچه  در برخی ماه‌های سال به رنگ صورتی دربیاید که همین موضوع تالاب لیپار را به یکی از دریاچه‌ها و تالاب‌های رنگی دنیا تبدیل کرده است.

 جزرها و مدها منبع اصلی تامین آب تالاب‌ لیپار هستند. پلانگتون‌های گیاهی و مواد عالی فراوانی در فصل «مونسون» که فصل طوفان‌های دریایی است، وارد این تالاب می‌شوند. معمولا مونسون از اواسط خرداد شروع می‌شود و تا اواسط شهریور ادامه دارد. در این زمان آن‌قدر پلانگتون وارد تالاب می‌شود که براثر واکنش‌ها باعث تغییر رنگ آب تالاب به صورتی می‌شوند. البته باید گفت بارندگی‌های شدید نیز موجب پرآبی تالاب می‌شوند. باید بدانید که لیپار در همه فصول سال رنگی نیست. اگر می‌خواهید رنگ صورتی آب‌های آن را ببینید، بهتر است زمستان را برای تماشای این تالاب کم‌نظیر انتخاب کنید.

اکنون اغلب گردشگران و طبیعت دوستانی که تمایل دارند دورترین نقطه شرقی ایران یعنی «گواتر» در ساحل دریای عمان را ببینند لیپار را خوب می‌شناسند و هنگام رفتن به گواتر حتما در ساحل این تالاب که در تنگه‌ و دره‌ای صخره‌ای واقع شده توقف می‌کنند. برای رسیدن به تالاب لیپار باید وارد جاده بسیار زیبای چابهار به گواتر شد. لیپار در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین قرار دارد.

در این مسیر همچنین می‌توان به تماشای درخت انجیر معابد و ساحل فوق‌العاده زیبای رمین هم رفت و لانه‌های پرشمارخرچنگ‌ها را نیز از نزدیک دید.

در بیشتر روزهای سال هم تعدادی از زنان و مردان محلی در ساحل لیپار بازارچه‌ای دایر می‌کنند و کالاهایی همچون تولیدات صنایع دستی، انواع صدف‌های صید شده و محصولات کشاورزی خود را به گردشگران می‌فروشند.

تصاویر | تک درخت‌های تاریخی ایران | از درخت فرهاد برای شیرین تا درختی که مرادی کرمانی پای آن قصه نوشت | پیرترین موجود زنده تهران کجاست؟

لیپار نیز مانند دیگرتالاب‌ها اکوسیستم  و پوشش گیاهی ویژه‌ای دارد. در تالاب و پیرامون آن می‌توان گونه‌های بلوط و گزنه را دید که رویش برخی از آنها در آب منظره زیبایی را خلق می‌کند. علاوه بر این پنبه‌های وحشی در اطراف لیپار می‌رویند که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

این اکوسیستم همچنین موجب شده‌ است تا حیات جانوری نیز درکنار لیپار شکل بگیرد. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

در این منطقه تالاب‌های دیگری نیز وجود دارند که اغلب آنها بر اثر جزرها و مدها به وجود آمده است. به‌همین دلیل، لیپار تنها تالاب منطقه نیست و تالاب «دشتار» ازجمله آنهاست که در نزدیکی‌های لیپار واقع شده و مورد توجه گردشگران است. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوان مجرد اطلاق می شود.

لیپار تنها دریاچه صورتی در جهان نیست و نمونه‌های مشابه دیگری در برخی نقاط دنیا مانند گیبسون در استرالیا، روسیه، سنگال، بولیوی و اسپانیا نیز وجود دارد.

کد خبر 652837 برچسب‌ها سفر - گردشگری تالاب استان سیستان و بلوچستان چابهار - سیستان و بلوچستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری تالاب استان سیستان و بلوچستان چابهار سیستان و بلوچستان تالاب لیپار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۸۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)

عصر ایران ؛ حسن ظهوری ــ حالا معلوم شده مسئولان برای آن‌که یک کارخانه سیمان دیگر در شهرستان زرندیه و ساوه ساخته شود به اهالی روستای ویدر در این شهرستان دروغ گفتند. چرا که پیش از این بارها روستاییان پرسیده بودند آیا قرار است کارخانه دیگری ساخته شود که گفته بودند نه ولی حالا ساخته شده‌است. آن را در جایی ساخته‌اند که دشت ممنوعه است. شواهد نشان می‌دهد برای گرفتن مجوز ساخت‌اش در طرح ارزیابی زیست محیطی آن عددسازی‌هایی شده و شواهد زیادی از تخلفات گسترده هنگام گرفتن مجوز وجود دارد. اما از همه بدتر جاییست که آن را ساخته‌اند. در یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های نزدیک تهران، حالا سه کارخانه سیمان وجود دارد؛ اتفاقی که در هیچ‌جای ایران شبیه آن رخ نداده است.

گزارش را این‌جا ببینید

روستای ویدر حالا در عجیب‌ترین جای ایران واقع شده. اتفاقی که در دشت پیرامون این روستا رخ داده در هیچ‌جای ایران و شاید جهان رخ نداده باشد. کارخانه سیمان ساوه‌ فاصله‌ای با کارخانه سیمان سفید ساوه ندارد. کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد فاصله‌ای با سیمان ساوه ندارد. مابین آن‌ها یک کارخانه تولید آهک هم هست که فاصله زیادی با سه کارخانه سیمان ندارد، و اهالی می‌گویند شب‌ها از آن بوی بدی بلند می‌شود. چهار کارخانه با سطح آلایندگی بالا در جایی که ۱۰‌ها روستا وجود دارد؛ روستای ویدر یکی از آن ۱۰‌ها روستاست و حالا دیگر تحمل اهالی آن تمام شده‌است. مثل تحمل دشت که خیلی وقت است تمام شده و حالا با بحران‌های بزرگ آب و خاک دست و پنجه نرم می‌کند.

معلوم نیست چه کسانی مجوز ساخت کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد را داده‌ است. آن‌چه مشخص است تحت هیچ شرایطی نباید این‌جا ساخته می‌شده‌است. آن‌هم کنار رودخانه ویدر که معمولا فصلی پر آب می‌شود. پل عظیمی که روی آن زده‌اند نشان می‌دهد سیلاب بزرگ به داخل آن می‌ریزد. در طرح ارزیابی زیست محیطی کارخانه تمام اطلاعاتی که درباره این رودخانه داده شده غلط است. اطلاعاتی که به راحتی با یک بازدید از محل قابل راستی‌آزمایی بود.

اما فقط این نیست در خیلی موضوعات زیست محیطی دیگر هم عددسازی شده‌است. مثلا اصلا توجهی به باد قالب که به سمت مناطق روستایی خرقان می‌رود توجهی نشده‌است. و یا فاصله‌ای که کارخانه تا جاده دارد خیلی کمتر از عددیست که در طرح ارزیابی آمده‌است. در حال حاضر تعداد زیادی معدن در همین محدوده فعالیت‌های کارخانه‌های سیمان،‌ فعالند. وقتی در این منطقه حرکت می‌کنید مدام با منظره کوه‌هایی مواجه می‌شوید که تخریب شده‌‌اند. آغاز فعالیت یک کارخانه سیمان دیگر تخریب‌های را دو برابر خواهد کرد؛ خصوصا که برداشت‌‌ها از کوه معمولا با انفجار انجام می‌گیرد، انفجارهایی که پیامد‌های آن خیلی بدتر از آنچه که تا به حال اتفاق افتاده است. انفجارات به راحتی تمام قنات‌هار روستاها را کور خواهد کرد.

روستاییان حتی رئیس سازمان محیط زیست را هم به این‌جا آورده‌اند. آن‌ها به من گفتند سلاجقه با یک بازدید میدانی متوجه تخلفات عجیبی که رخ داده شد و دستور پیگیری داد. دستوری که حتی هنوز یک قدم برای انجام آن گرفته نشده‌است. کارخانه تقریبا ساخته شده و شاید قدم‌های کوچکی برای بهره‌برداری از آن باقی مانده‌استاما نمی‌دانند وقتی از ابتدا این کارخانه با دروغ مسئولان وقت و کتمان آن ساخته شد، حالا کدام وعده را می‌توانند باور کنند. وقتی حتی نمی‌شود باور کرد در یک دشت ممنوعه و بحران زده ۳ کارخانه سیمان مجوز می‌گیرند و در محدوده‌ای بسیار کوچک فعالیت کنند و یک کارخانه آهک هم هوا را بد بو می‌کند. گزارش را حتما ببینید تا بیشتر درباره این تخلف آشکار بدانید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مدیرعامل کارخانه سیمان تهران: نباید هر فعالیت مخرب محیط زیست را تعطیل کرد/ سرطان مردم ربطی به ما ندارد گزارش تصویری و تشریحی از وضعیت کوه بی‌بی شهربانو بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای / ببینید برداشت‌ زیاد چه بلایی بر سر کوه آورده (+عکس)

دیگر خبرها

  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!