Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - تالاب کجی نمکزار نهبندان این پدیده طبیعی و زیبا در کویر، مدتی بود که به دلیل نبود بارندگی به تلی از خاک و نمک تبدیل شده بود و دیگر جانی برای میزبانی پرندگان مهاجر نداشت.

بارندگی‌های رگباری دی امسال در شهرستان نهبندان در کنار طروات و خوشحالی که برای نهبندانی‌ها به همراه داشت، این تالاب جذاب و پهناور را نیز سیراب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار وسعت شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

آبگیری ۹۰ درصد تالاب کجی نهبندان

دی امسال بارش بی سابقه ۶٠ میلیمتری باران در شهرستان نهبندان ثبت شد.

بارش‌هایی که سبب جاری شدن آب در بیشتر رودخانه‌های منتهی به تالاب شد و ۹۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان می‌گوید: وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، باعث شده تا دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در مسیر بازگشت از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب فرود بیایند.

به گفته کوهستانی، تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود که مهمترین منبع تأمین کننده آب تالاب، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.
تالاب کجی به میزبانی مهمانان مهاجرش می‌رود

همزمان با رسیدن فصل زمستان، روزانه انواع پرندگان مهاجر آبزی و غیر آبزی به میهمانی تالاب می‌آیند و مناظر زیبایی را در این منطقه خلق می‌کنند که این موضوع سبب حضور گردشگران زیادی می‌شود.‌

کوهستانی می‌گوید: تالاب کجی در گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های ۲۱ ساله، این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

او می‌گوید: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان مکان امنی برای زمستان گذرانی و استراحت پرندگان مهاجر است.

به گفته کوهستانی قبل از بارندگی‌ها، روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه پرنده در تالاب کجی نهبندان حضور داشتند که البته این پرندگان از اواسط آبان به این تالاب می‌آمدند.‌

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان می‌گوید: اکنون نیز شاهد فرود پرندگانی نظیر مرغابی سرسبز، خودکا و حواصیل خاکستری در این تالاب هستیم و انتظار می‌رود درصورت تداوم بارندگی‌ها شاهد حضور پرندگانی بیشتری در این تالاب باشیم که گاهی تعداد این پرندگان به ۵ هزار قطعه هم می‌رسد.

بیشتر بخوانید

آبگیری تالاب کجی نمکزار نهبندان پایش لحظه ای، یاریگر محیط بانان خراسان جنوبی  ورود پرندگان مهاجر و احتمال انتقال بیماری به سایر طیور صنعتی و بومی

در کنار چهره زیبای تالاب، آن سوتر شاهد گیاهان خاصی هستیم که چهره تالاب را زیباتر می‌کند از جمله آن‌ها می‌توان به گز و تاغ اشاره کرد.

در این بین زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در پناهگاه تالاب کجی نمکزار نهبندان هستند.

از دیگر ویژگی‌ها و شاخص‌های این تالاب می‌توان به زیستن ۱۰ گونه خزنده از جمله مار‌های جعفری، دشتی، قیطانی و پلنگی و بزمجه اشاره کرد.

باز شدن پای گردشگران به تالاب کجی نمکزار

با آمدن باران و آبگیری تالاب نهبندان، گردشگران زیادی برای دیدن این تالاب و دیدن پرندگان مهاجر راهی این منطقه می‌شوند.

یکی از شهروندان نهبندانی می‌گوید: با توجه به اینکه این تالاب در مسیر جاده نهبندان - زاهدان قرار دارد هر ساله بعد از آبگیری، گردشگران زیادی دراین منطقه حضور پیدا می‌کنند.

هرچند در سال‌های قبل به دلیل نبود بارندگی کافی و آبگیری نشدن این تالاب، شاهد حضور کمتر گردشگران بودیم، اما امسال با توجه به بارندگی‌های خوبی که صورت گرفت افراد زیادی تمایل به دیدن این منطقه خواهند داشت.

این شهروند نهبندانی می‌گوید: اکنون که این تالاب آبگیری شده است، شهروندان نهبندانی نیز برای دیدن این جاذبه زیبا در پایان هفته به همراه خانواده راهی این تالاب می‌شوند و از دیدن این طبیعت لذت می‌برند.

حال خوش تالاب بستگی به رفتار ما دارد

تالاب کجی نمکزار یکی از مهمترین تالاب‌های شرق کشور است که با آبگیری آن، باید اهالی این منطقه تلاش بیشتری در حفظ و نگهداری آن بکنند.

اگر چه گرمای هوا در تابستان و طوفان همه ساله یکی از علت‌های اصلی خشک شدن این تالاب است، اما برداشت‌های بی‌رویه و چرای دام، روند خشک شدن تالاب را تسریع می‌کند.

به گفته هاشم زهی یکی از ساکنین نهبندان در فصولی که تالاب آبگیری می‌شود گاهی شاهد حضور گله ها‌ی شتر و دام در این منطقه هستیم که سبب تخریب این منطقه می‌شود.

در این بین نیاز است تا مردم محلی با بهره کشی کمتر از منابع طبیعی، از تخریب مراتع و فرسایش خاک جلوگیری کنند تا این سرمایه زیست محیطی و خدادادی به نسل‌های آینده هم منتقل شود.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش خشکسالی تالاب کجی نمکزار نهبندان شهرستان نهبندان پرندگان مهاجر بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۵۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !

به گزارش همشهری آنلاین، پس از باران‌های سیل آسا و وقوع سیل در چابهار و گذشت بیش از دوماه از آن، بخش‌های زیادی از مناطق شهرستان‌های اطراف از جمله دشتیاری و روستاهای حومه با قطع دسترسی به راه‌ها و معضل آب گرفتگی معابر مواجه‌اند.

سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان سیل سیستان کد خبر 847425 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل خبر مهم استان سیستان و بلوچستان طوفان باران

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • (تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت