Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی روزهای سبز را پشت سر می گذارد که هنوز تکلیف بازار از منظرهای مختلف مشخص نشده و سهامداران خرد و حقیقی برای ورود به بازار سرمایه نیاز به بازگشت اعتماد بیشتری به بورس دارند.

امروز چهارمین روزی است که بازار سهام با رشد در شاخص ها مواجه شده و همین مساله نیز موجب بالا رفتن میزان معاملات خرد و کل معاملات شده است، البته این بالا رفتن حجم معاملات ارتباطی به معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز نیز مثل همه دوشنبه های هفته‌های گذشته ارزش کل معاملات به بیش از 160 هزار میلیارد تومان رسیده است.

طی 4 روز گذشته بازار سرمایه حدود 87 هزار واحد رشد کرده است. اما امروز هم بورس نتوانست کانال 1.3 میلیون واحدی را فتح کند. مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 3.5 برابر معادل 256 درصد افزایش یافته است.

برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند وقتی می‌ توان از شکل ‌گیری یک روند صعودی یا نزولی صحبت کرد که چهار روز پیاپی تکرار شود. در صورتی که این مساله صحت داشته باشد، می توان گفت دستور و ورود رئیس جمهور به موضوع بورس توانسته است‌ تالار شیشه ای را با تغییر مواجه کند.

* تقاضاکنندگان همچنان قدرتمندتر از فروشندگان

امروز نیز طرف تقاضا قدرتمند بود و معاملات بازار سهام برای چهارمین روز متوالی با مازاد تقاضا بسته شد. نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بورس نیز پیشران صعود بازار بودند.

نیروهای صعودی بورس امروز‌ نسبت به روزهای پیشین ضعیف ‌تر شدند، سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 2.6 میلیون تومان بیشتر از سرانه فروش هر حقیقی بود. بازار هنوز پتانسیل صعود دارد و می ‌تواند کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی را طی معاملات فردا فتح کند.

طی معاملات 4 روز گذشته شاهد تغییر رفتار حقوقی های بازار بوده که این مساله می تواند نوید روزهای خوب را به بازار بدهد. شرکت های حقوقی طی معاملات روزهای گذشته بیشتر به دنبال حمایت از سهم ها بودند و هر سهمی در روند مثبت خود دچار توقف و مشکل می شد، این شرکت ها به کمک آن نماد می آمدند.

* مصوباتی که افزایش تقاضا را هدف گرفته است

مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس در ابلاغیه‌ای به همه شرکت‌های کارگزاری، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار در خصوص افزایش ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار را اعلام کرد. براساس این ابلاغیه، میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آنها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵ درصد افزایش می‌یابد. این تصمیم با هدف تقویت سمت تقاضا در معاملات اخذ شده است.

* رشد شاخص های بازار سرمایه

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 10 هزار و 22 واحدی به عدد یک میلیون و 294 هزار و 669 واحد رسید. بازدهی شاخص کل در معاملات امروز مثبت 0.78 درصد بود.

شاخص کل هموزن نیز با رشد دو هزار و 966 واحدی توانست کانال 330 هزار واحدی را پس بگیرد و به عدد 330 هزار و 726 واحد برسد. این شاخص نیز امروز بازدهی مثبت 0.91 درصد داشته است. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 87 واحدی به عدد 17 هزار و 618 واحد رسید.

* افزایش خروج پول از بورس

امروز نیز برای دومین روز پیاپی شاهد تغییر مالکیت حقیقی‌ها به حقوقی ها بودیم و بیش از 216 میلیارد تومان از بازار سرمایه خروج پول رخ داده است،‌ این عدد در مقایسه با دیروز رشد 22 درصدی داشته است.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «خدمات فنی و مهندسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. به عبارت دیگر، امروز قیمت سهام تمامی نمادهای خودرویی بازار سهام افزایش یافت و گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار بود.

 

نمادهای فملی (ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین میزان خروج پول حقیقی را شاهد بودند و سهم های وبملت (بانک ملت)، خساپا (سایپا) و خودرو (ایران خودرو) نیز شاهد ورود پول حقیقی‌ها بودند.

* کاهش معاملات خرد در بازار سهام

امروز نیز به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات به 160 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 152 هزار و 805 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز در پایان معاملات امروز با افتی 4 درصدی به 3200 میلیارد تومان رسید. 2 درصد معاملات در بازار امروز مربوط به سهامداران خرد بوده است.

* رشد مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 141 نماد کاهش قیمت داشتند که 91 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. امروز 10 نماد در صف فروش قرار داشتند.

ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 52 درصد کاهش یافت و 50 میلیارد تومان شد.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 330 نماد رشد قیمت داشتند که 240 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند، به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند. امروز 114 نماد در صف خرید قرار داشتند.

ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 126 درصد رشد کرد و در رقم 559 میلیارد تومان ایستاد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس بازار سهام شاخص کل شاخص کل هموزن شرکت های حقوقی بورس خروج پول حقیقی معاملات خرد پایان معاملات میلیارد تومان بازار سرمایه مازاد تقاضا قیمت داشتند کل معاملات بازار سهام امروز نیز شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار