Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-04@03:07:50 GMT

چرا تعیین دستمزد منطقه ای در کشور ممکن نیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۰۸۳۵

یک فعال حوزه کار معتقد است تعیین دستمزد منطقه ای یا صنفی در کشورهای توسعه یافته اجرای می شود که با مشکل پرداخت حداقل دستمزد روبه رو نیستند. به گفته وی منطقه ای کردن دستمزدها نیازمند الزامات و مقدماتی است که اصلاحات بانکی و تقنینی از جمله آنها به شمار می رود.

حمید حاج اسماعیلی در خصوص اجرای مزد منطقه ای در کشورهای دیگر و الزامات اجرای این طرح، اظهار کرد: آنچه مسلم است ما باید بتوانیم به لحاظ ساختاری اصلاحاتی را در بخشهای تقنینی و بانکی صورت دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاحات بانکی هنوز عملیاتی نشده و اصلاح قانون تامین اجتماعی نیز باید چابک شود.

وی افزود: قوانینی که جلوی فعالیتهای اقتصادی را گرفته نیز باید اصلاح و مهمتر از همه تورم در کشور کنترل شود لذا تا زمانی که مقدمات اجرای مزد منطقه ای فراهم نشود نمی توانیم به تعیین مزد منطقه ای روی آوریم.

این کارشناس حوزه کار به تشریح مقدمات تعیین مزد منطقه ای در دیگر کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: دستمزد منطقه‌ای یا صنفی یا کارگاهی مختص کشورهای توسعه یافته است و بیشتر در کشورهای توسعه یافته مطرح است نه در کشورهایی که دچار مشکلات در پرداخت حداقل دستمزد هستند. برای آنکه دستمزد منطقه ای تعریف شود ابتدا نیازمند ثبات در عرصه اقتصاد هستیم و دوم بخش خصوصی واقعی شکل گرفته باشد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: مزد منطقه ای در چانه زنی‌های صنفی بین گروه کارگری و کارفرمایی حاصل می شود و لذا ناچاریم مزد ملی را در کشور رعایت کنیم چون مکانیسم‌های نظارتی و مقدمات و الزامات آن را هنوز فراهم نکرده ایم.

وی بر لزوم ایجاد تشکل های کارگری قوی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تصمیم گیری‌ در اختیار دولت است و ما نیازمند شکل گیری تشکل کارگری استاندارد، صنفی و قدرتمند در حوزه مباحث کارگری و پیگیری حقوق و دستمزد هستیم.

حاج اسماعیلی افزود: تشکل‌های کارگری شرکای اجتماعی دولت هستند و می‌توانند با پذیرش مسئولیت به دولت در حل و فصل برخی مسایل کمک کنند و بر اساس فعالیتهای بازار کار در قالب گروههای مختلف مذاکره کنند و زمانی که به توافق رسیدند آن را به تصویب برسانند.

به گفته این فعال حوزه کار در شرایط حاضر که با بحران اقتصادی روبه رو هستیم و دولت با مشکلات عدیده ای برای حل و فصل آن روبه رو است، ‌شرایط اجرای طرح هایی مثل مزد منطقه ای در کشور وجود ندارد

/ایسنا

برچسب ها: دستمزد ، تشکل کارگری ، اقتصاد لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qa7

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دستمزد تشکل کارگری اقتصاد دستمزد منطقه ای مزد منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف پساب یزد

پس از انتقاد محمدصالح جوکار نماینده یزد، اشکذر و زارچ از وضعیت رها شده پساب یزد و احتمال بروز مشکلاتی برای مردم شاهدیه، زارچ و اشکذر، نشست تعیین تکلیف این منطقه برای رفع مشکل موجود، با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان در دفتر این نماینده برگزار شد.

مدیرعامل آبفای استان یزد و شرکت آب منطقه‌ای استان هر یک به بیان گزارشی از وضعیت پساب و میزان اختصاص یافته به مجموعه‌های مختلف ارائه کردند.

جوکار در این نشست با تأکید بر لزوم انتقال این پساب به شرکت‌های تخصیص یافته (معدنی، صنعتی، فضای سبز یا دولتی)، گفت: ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از این پساب تخصیص یافته که بخشی از آن انتقال داده می‌شود و بخشی هم در منطقه رسوب می‌کند.

وی افزود: ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب به شرکتی تعلق دارد که فاضلاب شهر یزد را تکمیل خواهد کرد.

این نماینده ادامه داد: شرکت‌هایی که پساب به آن تخصیص یافته، اگر میزان مشخص شده را انتقال ندهند، علاوه بر جریمه، تخصیصی آنها به صورت تغذیه سفره‌های زیرزمینی به صورت مصنوعی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و موسسه کوثر انجام پذیرد.

جوکار اظهار داشت: در خصوص تعیین تکلیف بخش باقی مانده دیگر از این پساب نیز مقرر شد به صاحبان تخصیص اخطار داده شود تا نسبت به انتقال آن در اسرع وقت اقدامات لازم را دنبال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)