Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:41:54 GMT

عالِم حصیرنشین!

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۱۰۰۳

عالِم حصیرنشین!

به گزارش ایرنا، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی به مناسب اولین سالگرد ارتحال آیت الله شید عبدالله نظری خادم الشریعه مازندارانی که نسخه ای از آن روز دوشنبه در اختیار ایرنا، قرار گرفت آورده است: دوازدهم بهمن ماه که سالروز ورود امام خمینی (رض) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی است در عین حال اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه مازندرانی نیز هست که از شاگردان برجسته حضرت امام نیز بشمار می‏رفت و برای ابلاغ ابراز ارادت عشایر منطقه سوادکوه و مردم دلیر و مبارز مازندران به امام خمینی به پاریس رفت و با پرواز ایشان در ۱۲ بهمن ماه به میهن اسلامی بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضائل و مناقب مرحوم آیت الله نظری که در سال ۱۳۱۱ شمسی در زیرآب سوادکوه مازندران بدنیا آمد و در سال ۱۳۹۹ در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت سخن بسیار است و شرح حال ایشان و سوابق مبارزاتی‌شان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و جراید و خبرگزاری‏های منتشر شده است و در این مقال بنده قصد تکرار آنها را ندارم اما نکات مهمی در زندگانی و سلوک مردمی ایشان هست که واقعا درس آموز است.

نفوذ مرحوم آیت الله نظری در خطه شمال و مازندران ریشه دار است، پدر او مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالنبی سوادکوهی از شاگردان مرحوم آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب «عروة الوثقی» بود که در انقلاب مشروطه نیز همپای مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری بپاخاست و پس از اعدام مرحوم شیخ فضل الله توسط منحرفین و کودتاچیان مشروطه، قصد کشتن او را هم در شمال ایران داشتند که آیت الله حاج شیخ عبدالنبی به منطقه سواد کوه می‏رود و در حفاظت عشایر دلیر آن منطقه قرار می‏گیرد. روحیة مبارزه با ظلم و ستم در آیت الله نظری از کودکی که در هفت سالگی پدر خود را از دست داد، بوجود آمده بود و لذا پس از طی سالیانی در حوزه مشهد مقدس و افتخار شاگردی اساتیدی چون ادیب نیشابوری، میرزا هاشم قزوینی و آیت الله میلانی به قم می‏آیند و به مدت هشت سال در محضر امام خمینی کسب فیض می‏نمایند، البته همزمان از درس فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و درس فلسفه و تفسیر قرآن مرحوم علامه طباطبایی و دیگر اعاظم در حوزه مقدسة قم بهره‌مند بودند.

آیت الله نظری حلقه اتصال مردم مازندران و نهضت امام خمینی (ره)

 مرحوم آیت الله نظری بعد از فوت مرحوم آیت الله شاهرودی مردم را به تقلید از حضرت آیت الله خمینی فرا می‏خواند و در طول نهضت ایشان بخصوص در دوران اختناق ستم شاهی از وفاداران و مبلغین شجاع حضرت امام بوده اند و پیوند مردم مازندران با انقلاب اسلامی و نهضت امام، حلقه‏ای دارد که آن حلقه مرحوم آیت الله نظری بودند.

مرحوم آیت الله نظری که از سال ۱۳۴۸ از قم به ساری مراجعت می‏کنند در مسجد جامع این شهر اقامه جماعت می‏نمایند و آن مسجد از همان زمان کانون فعالیت‏های انقلابیون و وفاداران امام خمینی می‏شود.

بی پروایی و شجاعت مرحوم آیت الله نظری در خطابه ‏ها و حملاتش به رژیم ستم شاهی کم نظیر است ولیکن دستگاه‏های امنیتی رژیم شاه مخصوصا ساواک از نفوذ مردمی او در هراس بودند و می‏دانستند اگر بخواهند با او برخوردی خشن داشته باشند با مقاومت مردم مازندران و عشایر دلیر منطقه سواد کوه روبرو می‏شوند و احتمال آنکه مردم بپاخیزند و کل منطقه مازندران را از دست رژیم خارج کنند وجود دارد لذا علیرغم تصریحاتی که مرحوم آیت الله نظری در دوران استبدادی شاه از حمایت امام خمینی و نهضت روحانیون و انقلاب اسلامی داشت، از برخورد با ایشان واهمه داشتند.

پیام مقام معظم رهبری انقلاب در پی رحلت آیت الله نظری

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ‏ای که بارها در دوران اختناق شاهنشاهی به دعوت مرحوم آیت الله نظری در همین مسجد جامع ساری سخنرانی داشته‌اند در پیام ارزشمندی که در پی ارتحال مرحوم آیت الله نظری صادر فرمودند چنین مرقوم داشته‌اند:‌ درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمت الله علیه را به خاندان مکرم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می‏کنم.

ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه مبارزاتی‌شان به سال‏های اختناق دوران طاغوت بر می‏گردد که محور و شمع جوانان حق طلب و تشنة حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری بشمار می‏رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکت‏های انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات برای ایشان مسئلت می‏کنم.

حصیرنشینی مرحوم آیت الله نظری

پیوند ناگسستنی مردم مازندران با مرحوم آیت الله نظری بسیار مستحکم بود و مردم از نزدیک طی سالیان دراز که با او معاشرت داشتند، ایمان و تقوایش، زهد و پارسائیش، مبارزه و شجاعتش، مردم داری و خدماتش همه را با هم دیده بودند و با تمام وجود به او اعتقاد و باور داشتند.

او سطح زندگی خود را از تمام مردم ساده‌تر کرده بود بطوری که از سال‏ها قبل از انقلاب و تا آخر عمر بر روی حصیر زندگی می‏کرد!‌ همین الان هم دفترشان فرشی جز حصیر ندارد!‌ و تمام شخصیت‏هایی هم که به دیدار ایشان می‏آمدند باید روی حصیر می‏نشستند و دأب ایشان این بود که در دفتر و منزل، فرش پهن نشود تا مبادا ساده زیستی فراموش گردد!

البته فلسفه زیلو پهن کردن که ساده ترین فرش محسوب می‏شود، در حسینیه جماران از زمان حضرت امام خمینی (رض) تاکنون و همچنین در حسینیه دفتر مقام معظم رهبری نیز همین تفکر است.

مرحوم آیت الله نظری تمام عمر خود را در خدمت به مردم گذراند، دیدارش برای عموم مردم سهل الوصول بود و براحتی به حضورش می‏رسیدند و عرض حال می‏کردند و او هم با نورانیتش و با نفس معنوی‌اش تا آنجا که می‏توانست به مشکلات مردم رسیدگی می‏کرد.

سرزمین طبرستان از قدیم مهد تشیع و علماء بزرگ بوده است که رجال و شخصیت‏هایی چون علامه طبرسی صاحب تفسیر مجمع البیان، این شهر آشوب مازندرانی، شریف العلماء مازندرانی، آیت الله شیخ محمّد کوهستانی، آیت الله حاج شیخ محمّد تقی آملی، آیت الله میرزا هاشم آملی، آیت الله حسن‌زاده، آملی و آیت الله جوادی آملی و بسیاری برجستگان دیگر نمونه‏هایی از عالمان بزرگ این دیار محسوب می‏شوند.

بر پایی دهه غدیریه

از جمله کارهای مهمی که مرحوم آیت الله نظری در عرصة تبلیغ و ترویج مکتب تشیع همت گماردند، برپایی دهة غدیر بود که بحث امامت و وصایت امیرالمؤمنین (ع) را با برگزاری جشن‏ها و آیین‏های با شکوه و همچنین نشست‏ها و کنفرانس‏های علمی در سطوح حوزه‏ها و دانشگاه‏ها و نشر مقالات و آثار علمی پژوهشگران غدیر دنبال می‏کردند. توصیه موکد مرحوم آیت الله نظری به همگان و مسئولین همواره آن بود که برای رضای خدا و برای رفاه مردم خدمت کنید و بدانید که پس از مرگ، تازه اول زندگی است، پس اطاعت خدا کنید و او را عبادت کنید تا طبق وعده خداوند زندگی گوارایی در آخرت داشته باشید. از خدای متعال مسئلت داریم شهرهای ما را از وجود عالمان ربانی خالی نفرماید و پیوند روحانیت و مردم را برای حفظ دین و بقای انقلاب اسلامی مستدام بفرماید./

برچسب‌ها مسجد جامع ساری حسینیه جماران قم امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد جامع ساری حسینیه جماران قم مسجد جامع ساری حسینیه جماران قم امام خمینی مرحوم آیت الله نظری انقلاب اسلامی مردم مازندران امام خمینی مسجد جامع حاج شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها در سنندج اظهار کرد: موضوع شورا از مهمترین مباحثی است که در ادبیات و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده و از ارکان و وجوه حکمرانی مردمی امام و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در قانون اساسی تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی و مهمترین ویژگی امام و رهبری توجه و اتکا به نیروی مردمی بوده و هست، افزود: نوع رفتار و مسلک امام نشان می‌دهد اتکای اصلی به مردم داشتند.

استاندار کردستان ایجاد حساب ۱۰۰ امام، راه‌اندازی کمیته امداد امام و تشکیل بسیج مستضعفین در راستای توجه به محرومان و مردم را از دستاوردهای امام راحل در اوایل شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: معتقدم خدمات شهری و روستایی در چهارچوب مدیریت و شوراها باید تعریف شود و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از زیرمجموعه شورا تعریف شوند.

وی به شکل گیری مجلس جدید اشاره کرد و گفت: نمایندگان منتخب مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افرادی توانمند و مجرب هستند و باید در جایگاه خود اثرگذار باشند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در طول ۲ سال اخیر در استان ۱۴۰ سفر شهرستانی و روستایی داشته‌ام، افزود: در این سفرها مشکلات مردم از نزدیک شنیده شد و معتقدم باید با حضور در میان مردم مشکلات احصا و رفع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای شهرداری‌ها ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و قیر تأمین شد که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به یک‌هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کمک دولت به دهیاری‌ها نیز در سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

زارعی‌کوشا به رویدادهای فرهنگی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: رویداد هزار دف در پالنگان با پیش بینی پنج هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شد اما به رویداد منحصربفردی تبدیل شد که جمعیت بی‌شماری به این روستا مراجعه و در رویداد شرکت کردند.

وی اضافه کرد: اینگونه رویدادها در سایر روستاهای استان نیز برگزار شده و مورد استقبال مردم بوده است.

وی مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای استان و بازگشت ۴۰ هزار نفر مردم از روستا به شهر، اجرای راههای روستایی را از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خواند و گفت: باید با همدلی و برادری بتوانیم برای خدمت به مردم گام برداریم.

کد خبر 6090695

دیگر خبرها

  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • آیا می شناسیدش؟
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود