Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@16:39:38 GMT

تکلیف قیمت نان با افزایش دو برابری قیمت گندم چه می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۱۳۷۵

‍‍‍‍‍‍

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ سال زراعی گذشته ابتدا قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان ۴ هزار تومان تعیین شد و سپس با مصوبه شورای عالی اقتصاد به ۵ هزار تومان افزایش یافت.

برای سال زراعی پیش رو، جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی، در روز ۲۷ آبان‌ماه در ادامه سفر یک روزه به استان زنجان، اعلام کرد که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است که به دلیل قیمت‌های تمام شده محصولات جای بازنگری هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پیش، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس، خبر داد که نمایندگان در نشست این کمیسیون با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو تا سقف ۹ هزار و ۵۰۰ تومان موافقت کردند. 

به عبارت دیگر، قرار بر این است هر کیلوگرم گندم نسبت به سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر از کشاورزان  خریداری شود. این افزایش قیمت خرید به همان نسبت، افزایش قیمت آرد و در پی آن نان را در پی خواهد داشت.

این درحالی است که تا امروز نحوه تعیین قیمت نان و تخصیص یارانه به آن با ابهامات زیادی روبه‌رو است و دولت برای کنترل بازار نان طرح مشخصی را ارائه نداده و اعلام نکرده است در صورت افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان تکلیف قیمت نان، چه خواهد شد؟

تنها طرحی که تا امروز دولت برای کنترل بازار نان ارائه داده، توزیع نان با "کارت نان" یا "کارت یارانه" است، آن هم در صورتی عملی می شود که حذف ارز ترجیحی از گندم اتفاق بیفتد که، تا اینجا به نظر می رسد تصمیم دولت در حفظ ارز ترجیحی برای این محصول است.

در حال حاضر بر اساس بهره‌مندی گندم از ارز ترجیحی، دو نوع آرد یارانه ای در اختیار نانوایان قرار می گیرد، آرد یارانه‌ای نوع یک با قیمت هر کیلوگرم ۸۲۰ تومان و آرد یارانه‌ای نوع ۲ که مختص نانوایان آزادپز با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است.  مطابق با همین نرخ های آرد، برای انواع نان قیمت مصوب تعیین و به تمام واحدهای صنفی خبازی ابلاغ شده و نانوایی‌ها ملزم به رعایت آن ها هستند اما، آنگونه که سازمان تعزیرات اخیرا اعلام کرده است؛ بیشترین تخلف در حوزه نان، آرد و نانوایی گران‌فروشی و وزن چانه نان یعنی کم فروشی است. 

 با این اوصاف دور از انتظار نیست اعلام افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت گندم شاهد افزایش این نوع از تخلفات در نانوایی ها باشیم.

محسن لزومیان، رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، معتقد است؛ جای تعجب ندارد که اعلام افزایش قیمت خرید تضمینی گندم آن هم با افزایش حدود دو برابری در شرایطی که هنوز قیمت نان و نحوه تخصیص یارانه به آن بلاتکلیف است موجب آشفتگی در در این حوزه شود.

وی با اشاره به خبرهای متعدد در ماه های اخیر درباره نحوه تخصیص یارانه به نان، گفت: خبر حذف ارز ترجیحی از گندم و تکذیب آن، خبر صدور کارت نان و تکذیب آن و تمام شایعات پیرامون آن ها موجب نگرانی در بین نانوایان برای  قیمت و نحوه تامین آرد یارانه ای شده و حالا افزایش قیمت گندم به آن دامن زده است.

لزومیان معتقد است؛ قبل از آنکه افزایش حدود ۲ برابری قیمت خرید گندم از کشاورزان ، بازار نان را بیش از این آشفته کند، دولت باید نحوه پرداخت یارانه نان و توزیع آن را تعیین تکلیف کند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزایش قیمت آرد و در پی آن نان را به دنبال دارد، دولت باید به این پرسش پاسخ دهد که، آیا قرار است مردم نان را گران تر بخرند یا همچنان این قیمت ها با پرداخت یارانه بیشتر به آرد بدون تغییر باقی بماند.

به گفته وی؛ افزایش قیمت خرید گندم با توجه به افزایش هزینه تولید برای کشاورزان ضروری بوده اما این اقدام باید با برنامه و با توجه به این مهم باشد که نان بخش مهمی از غذای اقشار کم درآمد است.

لزومیان پیشنهاد داد: اگردولت قصد حذف ارز ترجیحی گندم را در سالجاری ندارد برای کاهش تخلفات، قیمت آرد و گندم را تک نرخی کند تا تخلف در بخش آرد و نان به حداقل برسد، همچنین همزمان با آن، نحوه پرداخت یارانه نان و توزیع آن را با سرعت تعیین تکلیف کند و اطلاعات آن در اختیار مردم قرار دهد. 

بر اساس این گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده، میزان پرداخت یارانه گندم تحویلی به کارخانه های آرد در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. اما به رغم پرداخت این حجم از یارانه، در حوزه نان گران فروشی و کم فروشی از اصلی ترین تخلفات و شکایت مردم بوده است که نشان از روش اشتباه نحوه تخصیص و توزیع یارانه نان دارد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد نان گندم قیمت نان خرید تضمینی گندم قیمت گندم محسن لزومیان ارز ترجیحی ارز گندم بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط افزایش قیمت نان در دستور کار دولت نیست قیمت فروش گندم به نانوایی‌ها و سایر متقاضیان تعیین شد قانون خرید تضمینی، کارایی خود را از دست داده است کشاورزان، تنها بازنده قیمت خرید تضمینی/ نگرانی از واردات گندم در سال آینده واردات گندم در صورت اصلاح نشدن قیمت خرید تضمینی قطعی است تعیین نادرست نرخ خرید تضمینی گندم زمینه واردات را فراهم می‌کند ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها سفر یک هفته ای به کوش آداسی چند؟ (جدول) پایان تلخ یک تلخی بی پایان؛ خرید سربازی به کجا رسید؟ بهترین ورزشکار مرد سال ۲۰۲۱ تکلیف قیمت نان با افزایش دو برابری قیمت گندم چه می شود؟ زیر و بم یک چاپخانه در تهران + عکس تعطیلی مدارس سیرجان و نجف‌ شهر بخاطر کرونا امیر قطر به واشنگتن سفر می‌کند واکسیناسیون پرندگان برای مقابله با ویروس آنفلوآنزا آخرین تمرین تیم ملی با حضور وزیر ورزش ۷۷۰هزار میلیارد ریال اوراق توسط بانک مرکزی بازخرید شد وابستگی کره جنوبی به نفت خاورمیانه سقوط کرد وضعیت کرونایی جنوب کرمان در مرز هشدار "کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی" آغاز به کار می کند ۲.۵ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی برای مناطق محروم واریز شد تصمیم گیری بر اساس رنگبندی درباره حضوری بودن مدارس تجمع فرهنگیان به‌دلیل اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی + فیلم آموزش استیکینگ (staking) رمزارز فانتوم (FTM) ۳G و ۴G اصلی ترین اینترنت ایرانی ها رشد مداوم قیمت «کایتا» چرا بعد از دو سال متوقف شد؟ پرخرج ترین بیماری جهان چیست؟ کارمندان چقدر عیدی می گیرند؟ تکلیف بازگشایی مدارس چه شد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نان گندم قیمت نان خرید تضمینی گندم قیمت گندم ارز ترجیحی ارز گندم قیمت خرید تضمینی خرید تضمینی گندم افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان پرداخت یارانه آرد یارانه ای ارز ترجیحی قیمت گندم قیمت نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۱۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان به خبرنگار ما گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.

جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند